Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

In 1974 als 9 jarige genaturaliseerd in de VS. Ben ik Dual?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Dit vraagt een Amerikaanse vriend van mij. Hij was Nederlands, heeft een Nederlands geboortecertificaat en kwam met zijn Nederlandse moeder naar de VS in 1974. Ze zijn toen allebei Amerikaans geworden. Hij was toen dus een minor. (Zijn Amerikaanse vader stierf voor zijn geboorte.)

Is hij nog altijd een Nederlander of heeft hij dat opgegeven toen hij naturaliseerde (en kan dat als minor wel?). En hoe komt hij erachter of hij nog Nederlander is? Hij wil namelijk graag naar Nederland verhuizen.

Dank voor jullie hulp en suggesties!
movingon
Amerika-ontdekker

Re: In 1974 als 9 jarige genaturaliseerd in de VS. Ben ik Du

Bericht door movingon »

http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... schap.html

Hij moet als ik bovenstaande lees, eerst naar nederland verhuizen? Het lijkt me een lastige. Ik zou even bellen met buza, of emailen, in mijn ervaring zijn ze wel behulpzaam.

Ah: dit levert misschien wat op, een linkje aan de linkerkant:

http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... vader.html
States etc.: CA, CO, CT, DC, FL, GA, ID, MA, MD, MT, NC, NV, NY, PR, RI, SC, TX, OR, UT, VA,WA, WY
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De betrokken persoon ZELF de Nederlandse voorlichters in de VS, (877) 388-2443, laten bellen en er dan op staan doorverbonden te worden naar de consulaire afdeling van de ambassade in Washington DC. Anders hem/haar contact op laten nemen met het Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken en/of het Amerikaanse consulaat in Amsterdam.

Lijkt me moeilijk om dit soort niet al te eenvoudige zaken op te gaan lossen voor iemand anders, overigens. Anders moet je steeds ruggespraak houden met de betrokkene en dat maakt alles alleen maar ingewikkelder.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
eagle has landed
Amerika-ontdekker

Bericht door eagle has landed »

Kun je niet gewoon met je geboortecertificaat een europees (NL) paspoort aanvragen? Als je het krijgt dan ben je nog steeds nederlander.
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

movingon schreef:http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... schap.html

Hij moet als ik bovenstaande lees, eerst naar nederland verhuizen? Het lijkt me een lastige. Ik zou even bellen met buza, of emailen, in mijn ervaring zijn ze wel behulpzaam.

Ah: dit levert misschien wat op, een linkje aan de linkerkant:

http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... vader.html
Dank voor al jullie suggesties!

Hij komt niet in aanmerking voor de latente Nederlander procedure omdat hij ooit al eens Nederlander is geweest. Deze procedure is alleen voor mensen die nog nooit Nederlander zijn geweest. :shock:

De optieprocedure:
De zin "U moet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning met een niet-tijdelijk karakter." duidt volgens mij op iets als een werkvergunning? En die zijn niet gemakkelijk te krijgen volgens mij. Is er een ander type visa van dat karakter dat zou kunnen werken?
eagle has landed schreef:Kun je niet gewoon met je geboortecertificaat een europees (NL) paspoort aanvragen? Als je het krijgt dan ben je nog steeds nederlander.
Dat vraag ik mij ook af, maar ik lees allerlei conflicterende info over hoe mensen hun NL nationaliteit kwijtraken door niet steeds het te "vernieuwen" en door een langere periode in het buitenland te blijven wonen. Dus wellicht is het mogelijk om die reden als minor toch onvrijwillig je nationaliteit te verliezen?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

@Forgeron....ik heb een haast nu 10 jaar verlopen passpoort en heb eens met het consulaat in Houston Texas gebeld en gevraagd of het nodig was mijn passpoort current te maken.
Hun antwoord was: Alleen als U wilt reizen.
Mijn antwoord daarop: Verlies ik dan niet mijn Nederlandschap ?
Hun antwoord: het is haast onmogelijk om Uw Nederlandschap te verliezen als U het wilt blijven behouden.

Ps: dit was dus voor de saga los barste met het stoppen van Dual Citizenship.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Paspoort is, onnozel genoeg, geen bewijs van Nederlanderschap. Doe eens een zoekactie naar topics daarover geschreven door bennogr.

Het antwoord van het consulaat dat je hebt, klinkt echter als double-speak: wat houdt "als U het wilt blijven behouden in"? Als dat betekent dat je van tijd tot tijd een geluid moet laten horen (zoals het vernieuwen van het paspoort), dan kun je toch door niets te doen NLschap verliezen.

Hier is de tekst van het consulaat. De datum daar is 1 april 2013, omdat de allereerste 10 jaar inging met de nieuwe wet, niet toen jouw paspoort verliep. Had jij overigens nu NZ citizenship dat ik begreep? Als je geen andere nationaliteit hebt, dan is verlies van NLschap a priori niet aan de orde.

Voor TS zijn vriend is mijn inschatting dat hij geen NLer is, maar dat wel kan terugkrijgen onder de huidige uitzonderingen (i.e. soortgelijk als het traject dat Petra/VS al een paar keer beschreven heeft).

Gr., Flipje
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Flipje.....Ik heb Benno's post gelezen zelfs voor dat dit forum bestond.
Het is altijd een verademing om dat te doen van iemand voor wie schrijven een vak is(was) en dan ook nog eens in de journalisiek.
Maar goed.
Met het " als je het zelf wil behouden"'bedoel ik dat je dus wel je Nederlandschap makkelijk kan verliezen als je dat echt wil bv...als ik New Zealander was geworden dan in mijn situatie daar had ik mijn Nederlandschap dus verloren.
Nee dus en nooit geen NZ citizen geworden en heb ook nooit in het buitenland gewoont met een dubbele nationaliteit.
Nu heb ik gelijk een andere vraag naar je.
Als ik eind Dec mijn aanvraag doe voor USA citizenship onder het behoud van Nederlandschap,is het dan nodig voor mij om een nieuw Nederlands paspoort aan te schaffen ivm met de aanvragen
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Jaja, maar zijn perikelen met het behoud-van-NLschap-papiertje zijn van later en dus hier gedocumenteerd. Daarin vind je ook het antwoord op je laatste vraag: beter eerst nu een nieuw NLs paspoort aanvragen, omdat er geen vragen of anderszins bijkomen zolang je nog je GC hebt. (De eerstvolgende verlenging van je paspoort staat je er natuurlijk weer wel mee, dus dat papiertje wel regelen is waarschijnlijk geen verloren moeite, tenzij er tegen die tijd een recente verklaring moet zijn.)

Hier is een relevant schrijfsel. Veradem u. :wink:

Gr., Flipje
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

dank je wel flipje.....kan nog steeds niet inzien waarom ik een Hollands pasport nodig heb terwijl ik helemaal niet van plan ben om te gaan reizen en ook niet naar Holland maar goed.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Is ook zo, en voor reizen an sich hoeft het ook niet eens uit te maken: je kunt straks ook een US paspoort aanvragen, al is het gemakkelijker en goedkoper om te reizen op een NLs paspoort (en aan de NLse grens willen ze een NLs paspoort zien voor een NLer). Volgens de pagina van het consulaat die ik hierboven aanhaalde, gaat de klok van 10 jaar in op het moment dat je je US citizenship verkrijgt. Die tijd wordt de eerste keer dus niet langer of korter met of zonder een NLs paspoort. Tegen 2022 wordt het een ander verhaal (modulo de veranderingen in mogelijke nieuwe wetgeving).

Gr., Flipje
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Dus als ik het met mijn oude hoofd begrijp moet ik nu een Hollands paspoort nemen gewoon voor het idee dat het allemaal wel weer eens kan veranderen na 10 jaar ? Waar is dat paspoort nu voor? Het is geen bewijs van Nederlandschap,geen geboortebewijs.Ben niet meer van plan om te reizen.
Het beschermd mij dus voor iets begrijp ik,maar wat? iets what might happen?Mischien een stomme vraag maar als ik na 10 jaar nog steeds dat verlopen paspoort heb en het blijkt ineens dat je er een moet hebben die current is dan vraag ik er tog gewoon een niewe aan ,net zoals ik nu zou moeten doen.
ja ik hoor je flipje....het doordringen gaat allemaal een beetje langzaam bij mij.Benno zij eens tegen mij dan is het moeilijker om je eruit te gooien maar dat heeft helemaal niks met een Hollands paspoort te maken ,alleen het Amerikaanse en ik zie ook wel degelijk het nut daarvan in om die te krijgen.Behouden van het Nederlandschap is voor mij alleen voor gevoels reden en verder niks.Er is echt niets meer voor mij in Holland anders dan mijn geboorte recht en Nationaliteit welke ik in mijn hart mee draag.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

De tekst van het consulaat, hierboven gelinkt, zegt "of":
Het verlies van het Nederlanderschap kunt u voorkomen door: ... tijdig, dus vóór de termijn van 10 jaar afloopt, een Nederlands paspoort of verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap verstrekt te krijgen.
Aangezien je de verklaring nodig hebt voor het paspoort, zal dat alleen voor jou al volstaan. En als het echt alleen maar voor het gevoel is, kun je die verklaring ook nog eens inlijsten en aan de muur hangen.

Voor het moeilijker eruit gooien gaat het erover dat er zaken zijn geweest waarbij GC-houders de deur zijn gewezen na het plegen van een misdrijf. Als je niet reist, niet voor een werkgever werkt, en jezelf al bij SSA geklaard hebt, dan hoef je ook je GC niet te vervangen (het kaartje verloopt, niet de status) en dan wordt dat ook nooit een issue, want USCIS kijkt alleen naar je profile gedurende zulke verlengingen (en tijdens je citizenship-aanvraag, natuurlijk).

Gr., Flipje
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

ok Flipje...het begint nu een beetje te dagen...volgende vraag is dus...om het verlies van Nederlandschap te voorkomen zou in pricipe dus een verklaring van Nederlandschap voldoende kunnen zijn.Kan een geboorte bewijs dat niet zijn inplaats van een paspoort ? Of is het zo dat het een niet gaat zonder het ander? Btw ..zojuist gekeken in mijn oude paspoort en dat is ook ouder dan 10 jaar zie ik.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Voor de Verklaring wordt gecontroleerd of je aan de voorwaarden van een van de uitzonderingen voldoet (in jouw geval dat je getrouwd bent met een Amerikaanse), bij de aanvraag van een geboortebewijs is dat niet aan de orde. Ik zie dus niet in hoe dat laatste het eerste (of een paspoort) kan vervangen. A priori is ook duidelijk dat als er zoiets is als verlies van nationaliteit, dat dat automatisch de rechten gegeven bij geboorte ontkracht.

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Moet je niet een geldig paspoort hebben om als groenekaarthouder wettig in de VS te verblijven? Is de gk immers niet meer (of minder) dan een verblijfsvergunning en moet je niet kunnen aantonen dat je een geldig paspoort hebt?

Volgens mij is het op het ogenblik nog steeds allemaal niet zo moeilijk: je dient een verzoek in om Amerikaan te worden (op basis dat je meer dan vijf jaar een gk hebt), werkt het lijstje af van de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC (onder paspoorten en Nederlander blijven) en als alles rond is voordat de wet verandert (ALS die al verandert), dan ben je onder dak.

Echte voordelen van de dubbele nationaliteit zijn er eigenlijk niet (je komt wel makkelijker de EU in, mag daar blijven en werken en als je ergens gekaapt wordt, is men wellicht wat vriendelijker -- hoewel dat waarschijnlijk tegenwoordig ook niet meer overal zal opgaan). Als je niet van plan bent om meer te doen dan af en toe naar Europa te reizen, dan is een Amerikaans paspoort genoeg.

En eventuele rechten op dingen als AOW blijf je houden, zelfs als je eventueel geen Nederlander meer bent.

Zoals uit vele verhalen rond de hele dubbele nationaliteitskwestie blijkt (en mijn eigen mening) is het al dan niet een Nederlands paspoort (mogen) hebben meer een gevoelszaak dan een echt probleem.

Immers, als je Amerikaan wordt, mag je hier blijven, als Nederlander met een groene kaart, mag je hier ook blijven en moet je alleen iets meer regelen (een QDOT trust opzetten voor een eventuele erfenis en zo). Belasting moet je ook in de VS betalen, zelfs met een gk. En niet mogen stemmen in de VS is ook niet onoverkomelijk, zelfs een voordeel soms, ben je tenminste niet verantwoordelijk voor het zooitje ongeregeld dat hier (te) vaak de leiding heeft.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

FlipjeBTiel schreef:Voor de Verklaring wordt gecontroleerd of je aan de voorwaarden van een van de uitzonderingen voldoet (in jouw geval dat je getrouwd bent met een Amerikaanse), bij de aanvraag van een geboortebewijs is dat niet aan de orde. Ik zie dus niet in hoe dat laatste het eerste (of een paspoort) kan vervangen. A priori is ook duidelijk dat als er zoiets is als verlies van nationaliteit, dat dat automatisch de rechten gegeven bij geboorte ontkracht.

Gr., Flipje
Flipje...ik hoef geen geboorte bewijs aan te vragen.....ik heb een geboortebewijs.(meegenomen zo'n 35 jaar geleden van Holland)
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Gebruik het maar eens: je zult dan merken dat NLse geboortebewijzen, voor interacties met de NLse overheid, een beperkte geldigheidsduur hebben (typisch niet langer dan een jaar).

Gr., Flipje
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Bennogr schreef:Moet je niet een geldig paspoort hebben om als groenekaarthouder wettig in de VS te verblijven? Is de gk immers niet meer (of minder) dan een verblijfsvergunning en moet je niet kunnen aantonen dat je een geldig paspoort hebt?

Benno..dankje wel again.Je hebt mij weer aan het denken gezet zoals je altijd doet :P Er zit een hoop waarheid in wat je zegt en heb dat gevoel ook al eens duidelijk gemaakt dat ik het niet zo belanrijk vond om 2 Nationaliteiten te hebben en er weinig of haast geen praktish voordeel in zie zitten ook al omdat ik helemaal niet van plan ben om nog maar een poot in een ander land te zetten.Daar USA niet hetzelfde is als New Zealand en er duidelijk hier meer belemmeringen zijn dan daar die als je er voor gevoelig bent zoals wel of niet mogen stemmen het dus moeilijk maakt om dit wel of niet te doen.
De keuze voor mij is dus,ga ik aanvaarde die belemmeringen en daar genoegen mee nemen of ga ik mijn gevoel als Nederlander laten overheersen.
Om je de echte waarheid te vertellen ik heb verschrikkelijke moeite met die keuze maar er zit ook een "lazy",gemakzucht in mij om altijd voor de makkelijkste en ook de goedkoopste manier te kieze LOL.Ik vind "life"' in general op zich al moeilijk genoeg.
De hele discussie ook met Flipje is dat ik graag wil wete ofdat ik een CURRENT Dutch paspoort nodig heb voor mijn aanvraag als een USA Citizen dat is alles.Is dat niet nodig dan wordt mijn aanvraag (als ik dat besluit) dus een hoop makkelijker en goedkoper.
Betreffende je eerste vraag kan ik je geen antwoord geven maar is wel een interesante.
Ik kreeg mijn permanent Gk in Dec 2005 en mijn Dutch Paspoort was nog net geldig tot Julie 2006.
Nooit heeft echter iemand mij erop gewezen dat ik mijn paspoort in relatie tot mijn Gk geldig moet houden.
Ook niet in mijn conversatie met het consulaat in betrekking van mijn vragen nadat het Paspoort verlopen was.
Mischien weet Flipje of andere experts hier het juiste antwoord op ?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

FlipjeBTiel schreef:Gebruik het maar eens: je zult dan merken dat NLse geboortebewijzen, voor interacties met de NLse overheid, een beperkte geldigheidsduur hebben (typisch niet langer dan een jaar).

Gr., Flipje
dank....kan dit vodje (en mischien met mijn verlopen paspoort :wink: ) dus weg gooien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer