Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

In 1974 als 9 jarige genaturaliseerd in de VS. Ben ik Dual?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: In 1974 als 9 jarige genaturaliseerd in de VS. Ben ik Du

Bericht door Heleen72 »

Een Nederlandse geboorteakte bewijst niet dat je de Nederlandse nationaliteit hebt. Het bewijst alleen dat je in Nederland geboren bent en welke naam je daarbij hebt gekregen. Geboren in Nederland betekent niet dat je de Nederlandse nationaliteit krijgt. In Nederland verkrijg je de Nederlandse nationaliteit voornamelijk door afstamming. Voor 1985 verkreeg je alleen de Nederlandse nationaliteit als de vader Nederlands was. Na 1985 kan je ook de Nederlandse nationaliteit verkrijgen via de moeder. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dit is het in het kort.

De reden dat een Nederlands afschrift van een geboorteakte maar een beperkte "houdbaarheidsdatum" heeft, is dat bepaalde feiten nog worden bijgehouden op de geboorteakte (als kantmelding of met een latere vermelding aan de akte). Je kunt dan denken aan naamswijzigingen, adoptie, etc.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

:thumbup: Ik hoop dat mijn moeder erbij was toen ik geboren werd in Rotterdam,zoniet dan mischien mijn vader en niet hij dan de bloemkool... :mrgreen:

geeshhh ...paspoort bewijst het niet en nu ook een geboortebewijs niet....als we nog effe doorgaan moet ik mischien straks het bewijs bij mijn overgrootmoeder halen :lol:
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Een paspoort bewijst volgens mij wel het Nederlanderschap. Alleen sommige instanties vragen een apart "bewijs van Nederlanderschap" omdat er met kopietjes van een paspoort nogal makkelijk gerommeld kan worden.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Bennogr schreef:Moet je niet een geldig paspoort hebben om als groenekaarthouder wettig in de VS te verblijven? Is de gk immers niet meer (of minder) dan een verblijfsvergunning en moet je niet kunnen aantonen dat je een geldig paspoort hebt?
Nee. Je hebt zelfs geen paspoort nodig om de VS in te komen: je GC alleen volstaat. Niet iedereen is in goede relatie met het geboorteland vertrokken. De I/Os aan de grens zijn wel geinstrueerd ernaar te vragen, vooral als je van een ander land komt waar een paspoort vereist is voor binnenkomst.
Bennogr schreef:Echte voordelen van de dubbele nationaliteit zijn er eigenlijk niet
Het heeft groot voordeel als je veel samenwerkt met bedrijven/instituten in Europa. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over visaregelingen of wat dan ook omtrent werk. Ander voordeel is dat je langer dan 90 dagen per half jaar kan blijven; b.v. als je een familielid hebt dat een lange tijd ziek is.
Bennogr schreef:En niet mogen stemmen in de VS is ook niet onoverkomelijk, zelfs een voordeel soms, ben je tenminste niet verantwoordelijk voor het zooitje ongeregeld dat hier (te) vaak de leiding heeft.
Yup.
dirkwood schreef:De hele discussie ook met Flipje is dat ik graag wil wete ofdat ik een CURRENT Dutch paspoort nodig heb voor mijn aanvraag als een USA Citizen dat is alles.
Heb ik hierboven al geschreven. :) Nee, dat heb je niet nodig. Niet eens om de eerste set van 10 jaar in te laten gaan (die gaat vanzelf tellen bij verkrijgen van US citizenship). Ik weet dat niet uit ervaring, maar quote daar de info van het consulaat.
Heleen72 schreef:De reden dat een Nederlands afschrift van een geboorteakte maar een beperkte "houdbaarheidsdatum" heeft, is dat bepaalde feiten nog worden bijgehouden op de geboorteakte (als kantmelding of met een latere vermelding aan de akte). Je kunt dan denken aan naamswijzigingen, adoptie, etc.
Volgens mij had dirkwood het over het geboortebewijs. Dat is een ander document dan een afschrift. Het eerste is een gewaarmerkte kopie van het document dat je ouders destijds ondertekend hebben, het tweede is een uitdraai van de gemeente waarin gesteld wordt dat het eerste bestaat. Voor mijn GC-aanvraag moest ik het eerste hebben.

Hier (althans in CA) hebben we ook zoiets mafs: de melding van de arts is een ander document dan het afschrift van de gemeente. Maar, de enige manier waarop je hier de twee uit elkaar kan houden, is te kijken naar het zegel rechtsboven ...
Heleen72 schreef:Een paspoort bewijst volgens mij wel het Nederlanderschap. Alleen sommige instanties vragen een apart "bewijs van Nederlanderschap" omdat er met kopietjes van een paspoort nogal makkelijk gerommeld kan worden.
Dat zou ik ook denken, maar volgens de ervaring van Benno niet: een geldig paspoort is niet genoeg om een nieuw paspoort aan te vragen.

Gr., Flipje
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

WOW ...fantastish antwoorden allemaal die mij degelijk helpen en ook om te beslissen wat mijn keuze gaat worden.
Toch nog weer effe een opmerking......Flipje schreef op mijn vraag betreffende het geboorte bewijs (niet akte) Ga het maar eens proberen....(ze zijn meestal maar een jaar geldig) Terug kijkend naar alles en wat Flipje nu schrijft met nodig te hebben een geboorte bewijs voor zijn Gc.Dat had ik dus ook en heb overal gebruikt mijn bewijs wat ik 35 jaar geleden heb meegenomen van Holland en dat heeft dus gewerkt... :o

Ps: ga toch weer effe in de kluis snuffelen of ik dat vodje nog kan vinden...want mischien is het wel de akte waar Helen het over heeft ?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ok….ik heb dit vodje dus gevonden en het zegt: Uittreksel uit de registers van de burgelijke stand omtrent een geboorte.
Het heeft een stempel van de burgelijke stand en een soort plakbandje stempel met handtekening van de ambtenaar waar het is uitgegeven.
Het papiertje is in 6 talen en zegt zowel aan de voorkant als achterkant absolutely helemaal niks over hoe lang het geldig is.
Dit ding heb ik dus overall gebruikt in New Zealand zowel als in USA als er gevraagd werd naar een geboorte bewijs en is dus overall geaccepteerd als voldoende.

Laatste keer dat ik het gebruikte was met de Gc in 2005 aanvraag.

ps: Ik betaalde voor dat uittreksel twee gulden en 50 cent,dat staat er ook nog op :lol:
Laatst gewijzigd door dirkwood op 01 dec 2011, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

FlipjeBTiel schreef:
Heleen72 schreef:De reden dat een Nederlands afschrift van een geboorteakte maar een beperkte "houdbaarheidsdatum" heeft, is dat bepaalde feiten nog worden bijgehouden op de geboorteakte (als kantmelding of met een latere vermelding aan de akte). Je kunt dan denken aan naamswijzigingen, adoptie, etc.
Volgens mij had dirkwood het over het geboortebewijs. Dat is een ander document dan een afschrift. Het eerste is een gewaarmerkte kopie van het document dat je ouders destijds ondertekend hebben, het tweede is een uitdraai van de gemeente waarin gesteld wordt dat het eerste bestaat. Voor mijn GC-aanvraag moest ik het eerste hebben.
Nog een kleine correctie hierop: Een afschrift is een gewaarmerkt kopie van de geboorteakte, zoals die worden bewaard in de registers van de Burgerlijke Stand. Een uittreksel is een uitdraai van de gemeente en bevat alleen de gegevens zoals ze gelden op het moment van afgifte. Het is dus een "uitgekleed" afschrift. Het geboortebewijs is dus óf een afschrift, óf een uittreksel. Het bewijst allebei dat je geboren bent, wat je naam is en wie je ouders zijn.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

@Helen....en geldig hoelang ?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dirkwood- dat ligt eraan voor welke instantie.

Voor de Amerikaanse overheid verlopen die dingen niet. Mijn man gebruikt nog steeds zijn birth certificate die hij twintig jaar geleden ooit heeft aangevraagd, en toen ik mij GC aanvroeg, ging dat ook met een bewijs dat zeker een jaar oud was.

Maar in Nederland willen instanties vaak alleen een geboortebewijs (of hoe dat heet) dat niet ouder is dan 6 maanden. Toen ik mijn bewijs van NL-schap aanvroeg (nadat ik amerikaan geworden was), moest mijn man dus opnieuw een geboorte akte aanvragen (met apostille), omdat deze niet ouder mocht zijn dan zes maanden.

Helpt dat?

Oh, en Flipje - toen ik mijn GC aanvroeg, kon dat gewoon met een uitdraai doen, en niet mijn zo'n officieel ding waar jij het over had..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Yep, DixieChick heeft gelijk. Het zijn voornamelijk Nederlandse instanties die een recent exemplaar willen. De Amerikaanse instanties gaan er (denk ik) vanuit dat net als in Amerika er maar eenmalig een certificaat wordt afgegeven en dat er net als bij hen geen latere vermeldingen/kantmeldingen op vermeld worden, zoals naamswijzigingen etc.

Dus gewoon even navragen bij de instantie die hem nodig heeft.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ok ...zo om het dus allemaal makkelijk te maken.....Holland accept alleen current ones and USA vind het niet belangrijk.
Dacht ik al zo'n beetje want ben met mijn twee gulden en 50 cent vodje aardig ver gekomen in het buitenland.
Maar moet dus toch een nieuwe aanvragen als ik mijn Dutch paspoort wil laten verniewen hier in USA.
btw ...de Dutch consulate in NZ vond dat ouwe geboorte bewijs ook best elke keer als ik een nieuw paspoort nodig had.
Het zou allemaal toch wel aardig zijn van al die instanties om alles eens uniform en wat makkelijker te maken vind ik.
Je wordt er niet goed van zeg.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Verschillende landen, verschillende wetten (dus verschillende aktes), verschillende regels. Gelukkig kan ieder land nog gewoon zijn eigen regels maken...
Gewoon even vragen bij het consulaat wat je nodig hebt. Dat is handiger dan via het forum, lijkt me.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

....think it is handiger to check here first en dan daar :wink: besides the fact that I enjoy a forum and the discussion about the problem as we can look for it in dept and there is a lot to learn for more than one person.Think thats were forums are for.
Thanks Helen you have been a great help and yes verschillende landen,verschillende wetten maar je mag toch verwachten dat een Dutch Consulate in NZ dezelfde wet hanteerd als de Dutch consulate in USA :wink:
grrrrrrrr...waarom tik ik dit nu merendeel in Engels? :?
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Ah! Je hebt het over de Nederlandse consulaten, dat zij de dezelfde regels zouden moeten hanteren. Daar ben ik het uiteraard mee eens! Maar het kan ook zijn dat de regels inmiddels zijn veranderd. Je bent ook alweer aardig wat jaartjes weg uit Nieuw-Zeeland toch?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

yep....mijn verlopen paspoort was verstrekt in New Zealand in july 2001....
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

@Heleen72: Dank voor de verduidelijking. Ik heb de scans er nog eens bijgepakt en het is precies zoals je zegt.

@DixieChick: Ik heb destijds gedaan wat de advocaat mij opdroeg. Overigens heb ik beide formulieren ingestuurd, dus als 1 genoeg was, dan waren 2 dat ook. Bij de GC-aanvraag was het de eerste keer dat ik een afschrift onder ogen kreeg. Ik vond het eigenlijk wel leuk om te zien.

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer