Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Opvragen strafblad door consulaat VS, hoe zit het nu echt !

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Opvragen strafblad door consulaat VS, hoe zit het nu echt !

Bericht door Ruud2004 »

Naar aanleiding van een eerder op dit forum gevoerde discussie (mei 2009) waarbij ik van mening was dat Justitiële gegevens uit het Nederlands strafregister onterecht (tbv visumverstrekking/immigratie) aan het Amerikaans consulaat werden verstrekt, heb ik deze vraag uitgezet bij het Ministerie v Justitie te Den Haag. Het heeft even geduurd en ik heb nog een vraag uitstaan, maar onderstaande info wil ik graag met jullie delen.

Dit soort vragen aan Justitie kunnen alleen via de site van Postbus 51 worden ingediend. Er volgde een snelle bevestiging en daarna werd het stil, bleef het stil. Nog maar een keer mijn vraag gesteld en mijn ongenoegen geuit over het feit dat mijn eerdere vraag nooit was beantwoord. Nu kreeg ik antwoord ! In eerste instantie werd ik per mail doorverwezen naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken, waar werd aangegeven dat eea middels een "verdrag" tussen Nederland en de VS was geregeld. Ik wilde dan wél graag weten om welk verdrag het ging en daar graag een afschrift van ontvangen. Niemand kon mij echter vertellen welk verdrag dit betrof. Hierna heb ik nog een keer telefonisch contact gehad met een niet met name genoemde afdeling, maar kwam geen stap verder.

Na mijn vraag wederom via Justitie te hebben ingeschoten, heb ik in juli 2009 schriftelijk antwoord ontvangen van de afdeling Juridische Zaken en Uitvoeringsbeleid van de "Dienst Justis". (Justitiële uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening) In deze brief werd mij keurig aangegeven dat het verstrekken van Justitiële gegevens uit het Nederlands strafregister per wet (art. 10, 11 en 12 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens) was geregeld, verder uitgewerkt in art. 12 van het Besluit Justitiële gegevens. Ik heb het verder uitgezocht en er staat daar inderdaad beschreven wie welke informatie, wanneer (én waarom) kan opvragen. Zie bijlagen !

Enigzins teleurgesteld :cry: dat ik dit zelf niet heb kunnen vinden én ik in de discussie het gelijk niet aan mijn zijde had, heb ik hierop de vraag gesteld of dit alleen voor "lidstaten" geldt, of dat elke willekeurige bevriende natie voor visum cq immigratie justitiële gegevens kan/mag opvragen. Het besluit spreekt immers over "(EU)lidstaten" en dat zijn de VS niet. Tot op heden heb ik hier nog geen antwoord op. Het is trouwens verbazingwekkend om te lezen hoeveel instanties (buiten overheden) inzage hebben in Justitële gegevens.
In de tussentijd heb ik JieJie en Elke al eens de voortgang van mijn vraagstelling doorgegeven, maar ik denk dat ik er nu wel uit ben en mijn "ongelijk" :lol: heb aangetoond ! Dat van die "lidstaten" geloof ik wel. (Indien gewenst wil ik JieJie en Elke wel een kopie van van de brief toesturen)

Resumé:
-Bij visumaanvraag cq immigratie naar Amerika dient de aanvrager akkoord te gaan met het opvragen en inzage van zijn (eventueel aanwezige) Justitiële gegevens bij de "Dienst Justis" van het Ministerie v Justitie.
-In art. 10, 11 en 12 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat geregeld welke gegevens mogen worden verstrekt.
-In art. 12 sub A, en sub B van het "Besluit Justitiële gegevens is geregeld wie, in welke gevallen de in de wet bedoelde gegevens mogen opvragen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014194/g ... 06-09-2009
http://www.st-ab.nl/wettennr05/0586-001 ... gevens.htm
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Opvragen strafblad door consulaat VS, hoe zit het nu echt !

Bericht door kastelke »

Amai, wat een bevalling! :lol: Maar ik vind het super dat je je er zo in vastgebeten hebt.
Ik zal dadelijk eens kijken welk(e) Sticky(s) relevant zijn voor deze info, en dan voeg ik de link naar dit topic toe.

Ruud, bedankt voor het opzoekwerk!!!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Kewl. Over grondig werk gesproken. :)

Gr., Flipje
jan-kees
Amerika-ontdekker

Re: Opvragen strafblad door consulaat VS, hoe zit het nu ech

Bericht door jan-kees »

.

Laatst bijgewerkt door Rob op 14 apr 2010, 23:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Laatst gewijzigd door jan-kees op 04 jul 2010, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kan je misschien even melden waar je uit citeert?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Ruud2004 schreef:
Resumé:
-Bij visumaanvraag cq immigratie naar Amerika dient de aanvrager akkoord te gaan met het opvragen en inzage van zijn (eventueel aanwezige) Justitiële gegevens bij de "Dienst Justis" van het Ministerie v Justitie.
-In art. 10, 11 en 12 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat geregeld welke gegevens mogen worden verstrekt.
-In art. 12 sub A, en sub B van het "Besluit Justitiële gegevens is geregeld wie, in welke gevallen de in de wet bedoelde gegevens mogen opvragen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014194/g ... 06-09-2009
http://www.st-ab.nl/wettennr05/0586-001 ... gevens.htm
Ik denk gewoon hieruit Elke. Jan-Kees beschrijft dezelfde artikelen. (12 Besluit en 10 vd Wet)

@:Of bedoel je wat anders Jan-Kees ?
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

jan-kees
Amerika-ontdekker

Bericht door jan-kees »

.

Laatst bijgewerkt door Rob op 14 apr 2010, 23:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Laatst gewijzigd door jan-kees op 04 jul 2010, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bedankt voor de verdere toelichting! En indien ik het eerste bericht van dit topic nog eens had nagelezen, had ik de link moeten kunnen leggen. Mijn excuses.
Jan-kees, welkom op het forum trouwens! En inderdaad, het is altijd handig wanneer mensen als 'vertaler' kunnen optreden. ;-)
Elke
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Thanks Jan-Kees, duidelijk ! (én welkom)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

vault333
Amerika-newbie

Bericht door vault333 »

jan-kees schreef:
Deze lap tekst betekent in normaal Nederlands het volgende:

Gegevens over een veroordeling ouder dan 4 jaar worden niet gegeven, tenzij:
1.er tijd in de gevangenis is doorgebracht (dan gaat men tot 8 jaar "terug", plus de tijd dat men heeft vastgezeten)
2. er sprake is van een recente veroordeling: als in, een veroordeling van 12 jaar geleden wordt meegestuurd als er een veroordeling is van (bijvoorbeeld) 3 jaar oud
Tsjah misschien kort door de bocht, maar je kan dus gewoon Nee invullen op het formulier als je niet aan die 2 voorwaarden voldoet, ze kunnen het toch niet nagaan..
bousabous
Amerika-newbie

Bericht door bousabous »

Hoe verklaar je het dan dat die Patrick van der Eem toen de VS niet binnenkwam toen hij daar met Peter R. de Vries naar toe ging? Als ze inderdaad geen inzage hebben in de justitiele gegevens?
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

bousabous schreef:Hoe verklaar je het dan dat die Patrick van der Eem toen de VS niet binnenkwam toen hij daar met Peter R. de Vries naar toe ging? Als ze inderdaad geen inzage hebben in de justitiele gegevens?
Ook welkom op dit forum, maar Patrick van der Eem was voor de Amerikanen een " inkoppertje". Hij is veel in het nieuws geweest in het programma van Peter R de Vries, waar zijn hele doopcel bij werd besproken. Zo ook in Amerika. Als je dan ook nog aankondigt dat je naar de VS gaat, ben je niet slim bezig.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

bousabous
Amerika-newbie

Bericht door bousabous »

Bedankt!

Toch denk ik niet dat het zo simpel is.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Probeer het eens zou ik zeggen :)

ps, late reactie (189 dagen)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
bas1984
Amerika-newbie

Bericht door bas1984 »

hoi

ik wil graag met mijn gezin naar Amerika maar ben ook veroordeeld voor hennepteelt (opiumwet) is al 5 jaar geleden toen was ik nog jong en onbezonnen...

maar wil graag weten of dat een reden is dat ze je weigeren ?

alvast bedankt voor de reactie!! :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Is dit de eerste keer na die feiten dat je naar de USA reist?
Elke
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En: praten we over een vakantiereis of over immigratie ?
Voor het VWP kon je niet meer in aanmerking, je moet opgeven dat je een crimineel record hebt en een visum aanvragen. Of je dat krijgt kan niemand tevoren zeggen, en de procedure schijnt behoorlijk lang te kunnen duren, denk aan enkele maanden op zijn minst.
Wat betreft immigratie, als je dat serieus is kun je het beste een goede ! (US) immigratie advocaat raadplegen en vragen wat de (on)mogelijkheden zijn.
appiee
Amerika-ontdekker

Bericht door appiee »

Duidelijk! 8)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer