Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door vana »

Dat begrijp ik niet helemaal Dirkwood. Waarom heeft Nederland jouw reis betaald en je emigratie gesponsord? En waarom nemen ze daarmee een verantwoordelijkheid?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Heb ik zelf ook nooit begrepen.Mischien wilde ze mij weg hebben om goedkope werk krachte binnen te halen?Ik heb hun raad en promotie natuurlijk vrijwillig aanvaard en vond het best aardig om als een kado gratis transport kreeg om te doen.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ik denk dat het antwoord is dat Holland graag mensen kwijt wilde en NZ ze graag wilde hebben dus beide landen sloten een overeenkomst om beide financieel deel te nemen in de kosten van emigratie.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat is precies wat ze met deze nieuwe wet gaan bereiken. Kansrijke mensen met een goede opleiding verlaten Nederland en komen niet meer terug omdat ze hun nationaliteit kwijtraken en gelukzoekers komen vrolijk binnenwaaien. Heel slim van ze... zucht..
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ziva...dan is er over de jaren niks veranderd?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

@Vana: zowel Belgie als Nederland hebben emigratie ooit aktief gepromoot en hun staatsburgers financieel geholpen om te emigreren naar Canada, Amerika, Australie, Nieuw-Zeeland,... Ze betaalden je vlieg- of bootreis, en vaak kreeg je ook nog een pakje cash geld mee om de eerste tijd door te komen.
(komt nu wel een beetje 'vreemd' over he, dat ze hun eigen burgers betaalden om op te hoepelen, want zo lijkt het wel...)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

@ Dirkwood, nee, niet echt denk ik. Ook hoogopgeleide allochtonen die al dan niet in Nederland geboren zijn vertrekken na een x aantal jaren weer uit Nederland volgens de statistieken dus daar zit geen verschil. Het lijkt me sowieso wel slim als de overheid, voor ze deze wet aannemen, eens kijkt naar de gevolgen van die wet alvorensde wet te accepteren.

@ Kastelke er staat me inderdaad bij dat er zo'n periode was. Ik vraag me alleen af wat de beweegreden daarachter was. Teveel immigranten in die tijd of wilde de Nederlandse/Belgische overheid haar burgers graag in het buitenland hebben?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ziva.....denk aan geld :wink:(en gast arbeiders)en er was niemand die het vieze werk wilde doen in die tijd.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Oké, even gezocht. Het gaat om een migratieovereenkomst tussen Nederland en o.a. Nieuw Zeeland uit 1950. De overeenkomst is in 1993 opgeheven
Reden van deze overeenkomst:

Na de Tweede Wereldoorlog lag Nederland in puin. Het land was verarmd, fabrieken en woningen waren verwoest, de woningnood en werkloosheid was hoog. Hoewel het armoe troef was, begon de bevolking juist te groeien door de naoorlogse geboortegolf. Gevreesd werd dat Nederland overbevolkt zou raken. De komst van de Indo's kwam op dat moment ongelukkig uit. De Nederlandse regering besloot emigratie te promoten. Begin 1950 sprak minister-president Willem Drees het volk toe in zijn nieuwjaarstoespraak: 'Een deel van ons volk moet het aandurven zoals in vroeger eeuwen zijn toekomst te zoeken in grotere gebieden dan in het eigen land'. De overheid startte een campagne met posters, voorlichtingsfilms en bijeenkomsten die mensen enthousiast moesten maken voor vertrek naar elders. In de jaren vijftig zouden 500.000 Nederlanders vertrekken, vooral naar Canada, de Verenigde Staten en Australië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland. Niet alleen de armoede verjoeg Nederlanders uit hun vaderland, ook de dreiging dat de Koude oorlog, waarvan sinds 1947 sprake was, tot een nieuwe wereldoorlog zou leiden, stimuleerde het vertrek naar delen van de wereld die verder van de vermoedelijke frontlijn lagen.

Dit vond ik in een ander document, ook wel leuk om te lezen:

In de troonrede van 1951, na het aantreden van het tweede kabinet-Drees {PvdA en kvp)
beklemtoonde het staatshoofd nog sterker, dat er te veel mensen waren in Nederland: 'In verband
met de snelle bevolkingsgroei is naast de industrialisatie toeneming van de emigratie zeer gewenst.
Zij vertoont reeds een sterk stijgende lijn.'

Ondertussen had de Nederlandse regering emigratieverdragen gesloten met drie landen, te weten
Nieuw-Zeeland (oktober 1950), Brazilië (december 1950) en Australië (februari 1951). Nieuw-
Zeeland nam jaarlijks maximaal 1.200 ongehuwde mannen en 800 ongehuwde vrouwen op, allen
tussen de 18 en 36 jaar. De Nieuw-Zeelandse wensen waren duidelijk vastgelegd: 400
bouwvakkers, 300 hout- en metaalbewerkers, 250 landarbeiders en 200 ongeschoolde mannen voor
zware arbeid. De vrouwendelegatie moest voor de helft uit huishoudelijk personeel bestaan, voor
een kwart uit fabrieksarbeidsters en voor een kwart uit ervaren gediplomeerde verpleegsters.13 De
reiskosten van landarbeiders, ongeschoolde arbeiders en huishoudelijk personeel werden door
Nieuw-Zeeland gedragen, die van de andere emigranten voor de helft door Nieuw-Zeeland en voor
de helft door Nederland. De emigrant moest zich verbinden om de arbeid 'waarvoor hij is
uitgezocht' gedurende minstens twee jaar te verrichten. Wanneer hij eerder stopte, was hij gehouden
de kosten van zijn overtocht aan de Nieuw-Zeelandse regering terug te betalen.14 Wat betreft
huisvesting hanteerde de Nieuw-Zeelandse regering geen al te hoge maatstaf. Die moest voldoende
zijn om de gezondheid te beschermen.

In 1952 werd het aantal emigranten naar Nieuw-Zeeland tot 3.500 per jaar verhoogd, nog steeds
uitsluitend ongehuwden in genoemde leeftijdscategorieën. Sinds 1952 betaalde Nederland de gehele
overtocht voor alle emigranten. Bij deze verdragsaanpassing werden de Nieuw-Zeelandse wensen
specifiek aangegeven. De beroepen voor mannen waren in groepen onderverdeeld: geschoold,
geoefend, ongeschoold maar geoefend, en tenslotte ongeschoold en ongeoefend. In totaal werden
meer dan honderd afzonderlijke beroepen opgegeven, voor het grootste deel geschoold (typistes
moesten zeer geschoold zijn: veertig woorden per minuut op mechanische machines).
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Vana....geloof dat ik emigreerde in 1981 Holland was in zijn PRIME
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja, maar je hebt dus wel van die regeling gebruik gemaakt. Die is pas in 1993 opgeheven.
En zo goed was het economisch gezien volgens mij niet in Nederland in 1981. De hypotheekrente was rond de 12 % als ik me kan herinneren.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ja en dat maakt het even more stupid....
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja, dat ben ik met je eens. Ik vind het raar dat in de 80-er jaren Nederland nog steeds geld meegaf aan mensen die naar Nieuw Zeeland gingen emigreren. Als ze zo graag in Nieuw Zeeland wilden wonen, moeten ze er zelf maar voor sparen vind ik.
Jij hebt dus geluk gehad dat die oude wet er nog was.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Wel zo zie ik het dus niet.....ik deed Holland een favour.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Maar zij jou ook, door je reis te betalen :D
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Come on now....je adverteerd voor die lekkere Hema worst en als ik die koop dan heeft de Hema mij geholpen om hem op te eten want het was on a special ?
Laatst gewijzigd door dirkwood op 05 dec 2011, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

@dirkwood

Hoogtijdagen, dom, plezier, kom op en in de aanbieding.

Graag gedaan :thumbup:
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Nee, Nederland adverteert voor het prachtige Nieuw zeeland en het spreekt jou om de één of andere reden aan. Je besluit er te gaan wonen en Nederland betaalt zelfs je reis voor je. En jij hebt er 20 jaar met heel veel plezier gewoond en hoeft nooit meer in Nederland te wonen. Wat een cadeau :thumbup: :wink:
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Nederland adverteerd om in een prachtig land te wonen?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

DejaVu schreef:@dirkwood

Hoogtijdagen, dom, plezier, kom op en in de aanbieding.

Graag gedaan :thumbup:
How mutch more "Dutch",can you get.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer