Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

help, green card gewonnen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

help, green card gewonnen

Bericht door kathleen.vw »

zoals eerder deze week op het forum gemeld ben ik een winnaar van de lotterij! Ik kan het nog altijd nie gelven en ben er zo blij mee!! Als het mogelijk is zou ik graag in Island Park, Idaho gaan wonen. In de zomer lekker warm en in de winter lekker in de sneeuw. En bij sneeuw hoort snowmobilen, waar ik verzot op ben (zie www.snowsafari.be)

Nu heb ik wel heel veel vragen, zover ik wat het kunnen uitrekenen via het visa bulletin zou ik voor maart 2012 op interview moeten komen. (nummer 20XXX)

1. Ik vraag me dan af wanneer ik juist moet vertrekken. Tot nu toe heb ik gelezen dat je na een positief interview binnen de 6 maanden meot vertrekken.
Is het bv een optie om binnen de 6 maanden naar daar op vakantie te aan, terug te komen en nadien permanent te gaan? is er hier een limiet op in tijd. Bv, een jaar. Dan zou je ongeveer 1,5 jaar hebben na je interview in totaal of ben ik totaal verkeerd?
Alle, ik wil zo snel mogelijk vertrekken hoor, er zijn alleen veel dingen die ik nog in België moet regelen en vrees ervoor dat dat niet haalbaar is op 6 maanden

2. Ik lees regelmatig dat je een bewijs van je financiële instelling moet meenemen naar het interview,nu vind ik hier niet van terug op hen site bij de benodigde documenten. http://www.travel.state.gov/visa/visa_4760.html Is het soms veranderd?

3. Een huis en werk zoeken op voorhand is niet zo gemakkelijk, hoe hebben jullie dit gedaan? ik ga in februari terug en zal er al achter werk zoeken wat niet zo gemakkakkelijk. Ook een huis kopen is blijkbaar niet zo simpel. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

4. Moet je iets speciaal doen in België als je verhuist, je uitschrijven of zo?

Dat zijn tot nu toe de belangrijkste vragen.

Thanks
Gr/Kathleen
http://kathleen-vw.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hockey
Amerika-expert

Re: help, green card gewonnen

Bericht door Hockey »

Hallo Kathleen, ik kan je helaas niet op alles antwoord geven. Allereerst gefeliciteerd met het winnen.
1) Naar ik begrijp kan je vanwege dringende redenen uitstel vragen, maar ik weet niet welke redenen allemaal recht op uitstel geven.
2) Wat ze willen zien is bewijs dat jij het een aantal maanden kan redden in de VS als je geen baan hebt. En dat je dus hun sociale voorzieningen niet gaat belasten.
3) Ik zou beginnen met huren. Als je nu een huis koopt en je zou terug moeten dan zit je eraan vast. Tenzij je genoeg geld hebt om die lasten te kunnen dragen.
4) Geen idee.

Een tip is nog wel om geen banden door te hakken in België totdat je definitief een ja krijgt. Dus geen baan opzeggen of huur opzeggen, terwijl je nog niet eens je interview hebt gehad.
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

bedankt voor je reactie.

ik ga inderdaad mijn job, huis en auto niet opzeggen of verkopen voordat ik een bevestiging heb gehad dat alles in orde is.
Daarom is het net zo moeilijk om binnen die 6 maanden na een positief interview te vertrekken.

Een job vinden zal mijn missie worden in februari tijden mijn vakantie. (buiten snowmobilen natuurlijk 8) )
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

antwoord op vraag 1 zoals ik het altijd begrepen heb (en erg sumier samengevat):
Na interview op ambassade krijg je een soort tijdelijk visum max 6 maanden geldig. Binnen die 6 maanden moet je naar daar om je eigenlijk green card geactiveerd te krijgen. Op de luchthaven (port of entry) worden wat dingen geregeld, en binnen een paar weken valt dan je eigenlijk green card in de bus (op een amerikaans adres dat je op een van de terug te sturen formulieren moest invullen).
Zo een green card vervalt als je meer dan een jaar niet in de US bent geweest, dus als je het allemaal zo ruim mogelijk neemt (ik heb dit jaar ook gewonnen en ga het ook zo doen :D) kan je (6 maanden - 1 dag) + (1 jaar - 1 dag) wachten om echt te verhuizen.
Daarnaast is er ook een mogelijkheid om een re-entry permit aan te vragen, dan kan je geloof ik max 2 jaar wegblijven zonder je green card te verliezen. Maar aangezien dit echt op aanvraag is denk ik dat het waarschijnlijk niet zomaar gaat lukken om dat meteen na aankomst te doen om te proberen er 3.5 jaar tijd van te maken :)

Als ik mij ergens gemist heb laat het dan vooral weten :)

Een job vinden nog voor je verhuist bent zal nog niet zo makkelijk zijn denk ik, tenzij je tegen dan echt al zou met grote zekerheid kunnen zeggen wat/waar/wanneer met je verhuis, en je hebt een skill die ze anders moeilijk gaan vinden. Eens rondkijken wat de mogelijkheden zijn en al wat contacten leggen kan je uiteraard wel al zo veel mogelijk doen.

Veel van de vragen waar jij mee zit heb ik hier enkele maanden geleden ook al gesteld, en na een tijdje komt de mentale rust en het vertrouwen in de goede afloop helemaal in orde! Dit forum is de perfecte manier om alles voor te bereiden!
Veel succes ermee verder!
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

hey willel, proficiat dat je ook gewonnen hebt!! Waar ga jij wonen?

Ik heb mijn contacten aangeproken daar (doordat ik er al een paar keer ben geweest en 2 keer op de voorpagina heb gestaan van een krant daar is dat niet zo moeilijk)
En ze gaan alles in het werk zetten om me aan een job te helpen. zo leuk. de kans is dus redelijk reeël dat ik een job heb nog voor ik definitief vertrek. Mountain people zijn toch zalig.

Ik begin er hoe langer hoe meer naar uit te kijken!

Ben jij al op interview geweest?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat voor werk zoek je, Kathleen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

neen ik ben nog niet op interview geweest, mijn papieren zijn ook nog maar recent teruggestuurd.

ik ga mijn geluk zoeken in san diego :)
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

kastelke schreef:Wat voor werk zoek je, Kathleen?
liefst iets actief en zoveel mogelijk buiten waar ik ook nog wat mensen tegen kom enzo. Als gids in Yellowstone lijkt me super, maar is nooit echt vast vast he.
Wat voor mij een ideale job is is bv bij high mountain adventure, die verhuren snowmobiles, boten, quads,.... dus ook de mensen gaan halen die pech hebben onderweg of een ongelukje.

Nu in de sociale sector spreekt me ook ontzettend aan, daar ik bij een vzw heb gewerkt die met jongeren met bijzondere doelgroepen werkten en nu ben ik voorzitter van een speelpleinwerking in Brugge. We zijn met onze 8 speelpleinen de grootste in België en bereiken ongeveer 6000 kinderen per zomervakantie. (ander vakanties werken we ook hoor). Dus sociaal en met kinderen vind ik ook super leuk,

Maar ik sta open voor alles, ik leer alijd graag bij, dus wil gerust ook iets nieuws leren. Zolang het maar niet meer op een bureau is, daar ben ik bewust van afgestapt.

de job die ik nu doe (onderstationschef van Brussel-zuid) is niet iets waar ik ook maar iets mee ben in Island park aangezien er daarvoor wl sporen moeten liggen :lol:
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Kathleen

eerst en vooral proficiat en zou zeggen begin alvast maar voor te bereiden want hoe beter de voorbereiding voor de emigratie des te gemakkelijk alles verloopt.

1. Willel is correct je moet binnen 6 maanden na interview afreizen om je visa/gc te activeren. Daarna heb je nog 1 jaar om je definitief te vestigen.
2. Wij hadden copies van onze rekeninguittreksels mee van laatste jaar en een brief - in het engels - van onze bank die onze goede klant vonden en ook overzicht bevestigen van onze financiele toestand op dat ogenblik: bedrag op zicht en spaarrekening, investeringen via de bank, hypotheek enzomeer.
3. Zonder creditscore kan je geen huis kopen in de USA. Starten met huren en eerste jaar gebruiken om je creditscore op te bouwen lijkt me meest aangewezen plan. Over creditscore kan je hier op dit forum voldoende stof terugvinden trouwens.
Werk zoeken is niet evident als je niet definitief in USA gevestigd bent. Probeer in je budget aantal maanden werkloosheid in te bouwen en eens je hier in USA bent kan je volop werk beginnen zoeken.
4. Ja je moet je uitschrijven uit Belgie, doe je op gemeentehuis net voor je definitief vertrekt. Je krijgt dan bewijsje dat je uitgeschreven bent. Eens in USA kan je dan ook aanmelden bij de Belgische embassy zodat men weet waar je verblijft. Door je uit te schrijven in Belgie vermijd je meteen ook dubbele belasting want eens in USA gevestigd word je dus USA belastingsplichtig op je wereldinkomen (algemene regel met natuurlijk wat uitzonderingen). Gezien je nog steeds Belgische nationaliteit hebt zal je dus bij Belgische verkiezingen alle documenten op USA adres toegestuurd krijgen (laatste keer hebben wij niet de moeite genomen om stembrieven terug te sturen). Ander voordeel als je uitgeschreven bent in Belgie is dat wanneer je teruggaat naar Belgie je tax free inkopen kan doen. Gewoon wanneer je terugreist naar USA even met alle facturen langslopen bij douane voor een stempel en je krijgt alle BTW netjes terug gestort op je rekening of meteen cash uitbetaald als je dat liever hebt.

Hoor het wel mochten er nog vragen zijn

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je moet ook contact opnemen met je belastingdienst, om een finale aangifte te doen. In principe moet die binnen de x-aantal maanden nadat je je uitgeschreven hebt, binnen zijn. Ik geloof 3 maanden. Maar er ligt niemand van wakker als dat later is. Voor ons was het lastig om binnen de 3 maanden een aangifte te doen, aangezien we van de werkgever nog niet alle documenten rondom het loon hadden gekregen. Dus is onze aangifte ruim een half jaar na ons vertrek gebeurd. We hebben onlangs bericht gekregen dat we centen terugtrekken, en dat ze tegen december op onze rekening zullen staan.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ik zou een heel goed marketing onderzoek doen naar wat de mogelijkheden zijn voor werk en je toekomst in USA.
Congrats met het winnen.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

bedankt allemaal voor de bijzonder nuttige info.

Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik op 28 februari mijn interview heb.
En nu heel toevallig vertrek ik 29 februari op vakantie naar Island Park....
Dat telt dus ineens en is goed voor het opsturen van mijn groene kaart. jihaa.
Dus vanaf dan kan ik hier vertrekken!

Mijn vlucht op de 29e ziet er als volgt uit:
brussel - chicago - Denver - Idaho Falls

iemand enig idee waar ik ga moeten aanschuiven dan met mijn papieren? is dat al in chicago?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ja, dat is Chicago. Daar kom je immers de VS binnen.
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

Hockey schreef:Ja, dat is Chicago. Daar kom je immers de VS binnen.
ik vreesde er al voor. leek me ook het meest logisch. Ik heb er wel geen massa's tijd om over te stappen, iets minder dan 2 uur. Neemt zo iets veel tijd in beslag? dat niet heel mijn reisgezelschap mee vast gaat zitten he.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat zou mis kunnen lopen. Het is een grote luchthaven, en we raden meestal voor een standaard overstap 2 uur aan. Terwijl je hier nog door een administratieve molen moet...
het kan lukken, maar de kans dat het niet lukt is veel groter.
Elke
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Volgens mij zit je toch minstens een uur te wachten voor de administratieve afwikkeling bij de entry point. Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar mijn vrouw had in 1993 in Atlanta anderhalf uur nodig om door immigrations te komen; dat was voornamelijk wachttijd.

Overigens een overstap van 2 uur in Chicago is al aan de krappe kant. Ik ben afgelopen Zondag vanuit Nederland via Chicago teruggevlogen naar Denver en had slechts 1,5 uur. Van het vliegtuig naar immigrations was een heel eind, en omdat ik door een blessure een beetje mank liep, kreeg ik van een vriendelijke luchthavenmedewerker een lift met een golf karretje, dus dat ging voor mij heel snel. Ik kreeg bij het verlaten van het vliegtuig een "Express Card" voor immigrations, omdat mijn overstaptijd krap was volgens de flight attendents, waardoor ik in dezelfde rij kwam te staan als bemanningsleden en militairen; die zijn heel kort. Immigrations en douane door met de koffer en die vervolgens afgeven voor de volgende vlucht en dan zoeken naar de terminal vanwaar de volgende vlucht zou vertrekken. Toen met de trein van de international terminal naar een domestic terminal waar ik weer een heel eind moest (mank) lopen. Even nadat ik daar aankwam begon het boorden al.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

en dat verklaard dus waarom ik niet meer vlieg :lol:
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

dorie, aan die overstaptijd kan ik ni veel doen, en ik ben er dan, kan ik ineens die formulierenveranderen he.
Zou ik eventueel nog na het interview de grens over kunnen als toerist? Dan kan ik een andere keer rustig de grens over gaan voor de papieren in orde te brengen. Nu zou iknatuurlijk liefst zo snel mogelijk mijn green card in handen hebben he...

Nu heb ik van iemand anders gehoord dat ze je paspoort minstens 5 dagen bijhouden bij de ambassade en dat je dat dan terugkrijgt met een voorlopig visum in. Kan dat? Bij hem was het zo. Want dan heb ik wel een probleem metmijn vakantie...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Waarom stel je je interview niet uit tot na je vakantie?
Elke
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

kastelke schreef:Waarom stel je je interview niet uit tot na je vakantie?
Ik heb het gevraagd om het interview te veranderen aan de ambassade. Dat al wel geen probleem zijn zekerst.
Tja, het zal het kinderlijke in mij zijn dat in februari al wil aanschuiven in de andere rij en zo snel mogelijk die groene kaart in handen hebben :wink: . Nu ja, een beetje geduld hebben kan geen kwaad, heb ik wa meer tijd om alles te regelen. Ondertussen ben ik al de mogelijke verzekeringen aan het uitpluizen. dat is toch ook best wel een uitdaging :roll:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer