Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

loonbelastingen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dirkwood
Amerikakenner

Re: loonbelastingen

Bericht door dirkwood »

en zelfs mijn Amerikaanse vrouw die nog nooit in Nederland is geweest en dus daar ook niet heeft gewerkt of ook maar iets betaald krijgt ook een beetje AOW :wink: (afhankelijk van wat zij verdient en haar leeftijd)
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

ok, weet iemand het antwoord op mijn situatie ?

Ik woon in USA maar heb een inkomen in NL waarover ik alle premies en soc lasten betaal (in NL).
ALs ik 65 wordt (wat nog lang duurt) krijg ik dan AOW als ik nog steeds in USA woon.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Wonen buiten Nederland maar wel verzekerd
Wanneer bent u wél verzekerd als u niet in Nederland woont?

U werkt in Nederland, betaalt in Nederland belasting en premie en u heeft geen detacheringsverklaring van een ander land.
U werkt buiten Nederland en heeft een Nederlandse detacheringsverklaring.
U werkt als Nederlander in het buitenland voor een Nederlandse ambassade of consulaat of bij een andere Nederlandse overheidsinstelling. Uw gezinsleden blijven ook verzekerd, tenzij zij buiten Nederland werken en daarmee meer verdienen dan de belastingvrije voet.
U werkt in het internationale transport voor een in Nederland gevestigd bedrijf en vervoert personen of goederen. Maar u bent niet verzekerd als u voornamelijk werkt in het land waar u woont óf werkt voor een filiaal van uw werkgever buiten Nederland. Als u op een schip woont, zijn uw gezinsleden die aan boord wonen ook verzekerd. Binnen de EU gelden andere regels. Zie werken in twee of meer landen.
U verblijft tijdelijk voor studie in het buitenland en werkt daar niet.
U wordt verpleegd in bepaalde zorginstellingen buiten Nederland, bijvoorbeeld het Nederlands Sanatorium in Davos.
Bovenstaande is hier te vinden.

Misschien heb je wat aan deze uitleg?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Johan, je weet dat de US belast op wereldinkomen ? Als je een US resident of citizen bent, moet je inkomstenbel. betalen over al je inkomen, ook wat je in een ander land verdiend. Het goede nieuws is dat er een belastingverdrag is tussen Ned. en de US, belastingen betaald in Ned. kunnen - tot US niveau - afgetrokken worden van belastingen in de US verschuldigd.
(Als ik dit fout heb, dan hoor ik het wel van iemand die er meer van wet !)
Of je aow rechten blijft opbouwen, draag je nog steeds aow premies af ? zoals je kunt lezen in de bijdrage van W. hangt het van je situatie af - je kunt hierover het beste contact opnemen met de SVB.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Een e/mailtje naar de SVB (zij hebben een vragen page) en in een week heb je netjes antwoord terug.
Ik heb erg prettige ervaringem met hun service.
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

Ja, ik heb ondertussen redelijk wat ervaring over betaling van belasting in US en NL. Niet alleen US maar ook NL heft belasting voor hun inwoners over het wereld inkomen.

Inderdaad er zijn verdragen om dubbele heffing te voorkomen maar die gelden weer niet voor State tax. Fed tax rate is hier lager dan in NL dus mag al mijn NL belasting aftrekken en er blijft niets over om over mijn NL inkomen in US Fed Tax te betalen. Afijn, ik heb zelf een zeer gecompliceerde belasting situatie, inkomen in NL uit loon, uit dividend, inkomen in US, verhuurinkomsten en nog wat meer.

Betaal in NL ook gewoon belastingen en soc premies. Heb me nooit druk gemaakt of ik er ooit iets voor terug zou zijn. Het kwam hier voorbij en dit is de eerste keer dat ik mij dat afvroeg en dacht stel die vraag hier ook. Bedankt voor jullie reacties ben nu toch wel benieuwd en zal dit binnenkort eens uitzoeken.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik reageer wat laat op Dirkwood omdat ik 6-1/2 week op een cruise ben geweest - - ZALIG!!!!

Sorry Dirkwood, maar ik leef al wat jaren een bijzonder goed leven van m'n 401(k) geld, dat door mij heel goed geinvesteerd is over de jaren dat ik nog werkte en dat nog steeds heel goed doet. Dit jaar, tot eind october heb ik 9.52% verdiend. Het hang helemaal af van wat je met je geld doet. Toen ik 59-1/2 was ben ik regelmatig geld van de 401(k) gaan verhuizen naar m'n IRA omdat ik daar in "individual stocks" kon investeren.

Ik wens je een hele fijne toekomst!
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ik denk niet dat vele Amerikane het met je eens zijn.Gelukkig heb ik geen 400K.Enjoy de boot reis.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik ben het met Joke eens, maar ik vermoed dat die "vele amerikanen" die jij noemt in een andere categorie (lees inkomstengroep) hoort.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Denk ik ook Loek :wink: ....biting my tong....
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer