Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Eten in Amerika
- Bandido
- Amerika-expert
Re: Eten in Amerika
Ik meen in NL weleens "caramelwafels" gezien te hebben. En die zijn in tegenstelling tot wat ze in de VS "caramelwafers" noemen, dan wel weer met wat we in NL verstaan onder "caramel". Verwarrend allemaal. 

"Keep Georgia On Your Mind"
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Ik denk dat de speculaasjes uit deze fabriek http://www.borggreve-kekse.de/index.htm komen, inclusief molentjes.Bandido schreef:Maar goed, speculaas heb ik inderdaad bij de Walmart gevonden, maar wel in de kerstafdeling. Ze noemen het alleen "original German Spekulatius". Ze zullen inderdaad in Duitsland wel net zoiets hebben, al associeer ik de molentjesvorm wel met NL natuurlijk.
De fabriek staat ±2 km van de Nederlandse grens, een oud collega van mij (een duitser dus) woonde hier vlakbij als kind, in die jaren konden ze voor weinig een zak met speculaasbrokjes kopen, er sneuvelden altijd wel wat speculaasjes tijdens het productieproces.
Crisis ? What Crisis ?
- Bandido
- Amerika-expert
Dat zou goed kunnen, ik heb namelijk nog wel even gecheckt of ze inderdaad uit Duitsland kwamen, en dat was inderdaad zo. Maar niet waar in Duitsland ze vandaan kwamen.
Ik heb ook mini stroopwafeltjes gezien hier bij de Walmart. Ze zijn wat droger dan dat ik gewend ben maar ze smaken verder prima.
Ik ging 2 weken geleden wel helemaal uit mijn dak toen ik bij Big Lots beschuit aantrof! Helaas niet van Verkade (van der Meulen) maar jonge jonge, wat smaakt dat toch lekker, beschuit met hagelslag
Het enige dat ik nog eens moet doen is de boter afdeling napluizen en uitzoeken wat een beetje in de buurt komt van ongezouten roomboter. Grappig is dat, naarmate je langer in Amerika woont zie je steeds meer dingen in de supermarkt die je eerst niet zag. Tja... dat krijg je met die mega grote winkels. Toen ik hier net was wilde ik steeds maar weer wegrennen uit die winkels omdat het te overweldigend was haha.
Ik ging 2 weken geleden wel helemaal uit mijn dak toen ik bij Big Lots beschuit aantrof! Helaas niet van Verkade (van der Meulen) maar jonge jonge, wat smaakt dat toch lekker, beschuit met hagelslag

Het enige dat ik nog eens moet doen is de boter afdeling napluizen en uitzoeken wat een beetje in de buurt komt van ongezouten roomboter. Grappig is dat, naarmate je langer in Amerika woont zie je steeds meer dingen in de supermarkt die je eerst niet zag. Tja... dat krijg je met die mega grote winkels. Toen ik hier net was wilde ik steeds maar weer wegrennen uit die winkels omdat het te overweldigend was haha.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Over roomboter, is het echt zo dat bij de betere restaurants in Nederland gezouten boter wordt geserveerd? Dat is wat mijn laatste klanten beweerden. Hier vind ik het juist en teken van een goed restaurant, als de boter niet gezouten is (want dat is Europees).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Nou of het alleen bij goede restaurants is weet ik niet maar het komt wel vaak voor ja en dan vaak in combinatie met stokbrood en dan de keuze tussen gezouten roomboter of kruidenboter.
Alleen bij beschuit met hagelslag is ongezouten lekkerder vind ik
Alleen bij beschuit met hagelslag is ongezouten lekkerder vind ik

- Bandido
- Amerika-expert
Ongezouten roomboter ligt hier gewoon naast de gezouten roomboter, maar volgens mij is de gezouten versie een beetje uit de tijd. Tegenwoordig is sodium toch een belangrijk punt en door je boter ongezouten te eten hou je het beter in de hand. Ik koop zelf ook altijd ongezouten, zout kun je tenslotte altijd zelf nog naar smaak toevoegen.
Bij de AH waar ik altijd mijn boodschappen haal kun je kiezen tussen stroop, karamel en honing. Overigens vind ik de Daelmans stroopwafels die je bij de World Market kunt kopen vele malen beter dan het AH huismerk.Petra/VS schreef:Net bij de World Market zowel "caramel" stroopwafels, als "honey" stroopwafels gezien. Ik dacht niet dat er in Nederland twee verschillende soorten bestonden?
Dat klopt, in de betere restaurants waar ik afgelopen jaar gegeten heb, kreeg je overal gezouten boter. Tot grote hilariteit de eerste keer, omdat we altijd zout over onze boter strooien, maar dit was dus nu een beetje teveel van het goedePetra/VS schreef:Over roomboter, is het echt zo dat bij de betere restaurants in Nederland gezouten boter wordt geserveerd? Dat is wat mijn laatste klanten beweerden. Hier vind ik het juist en teken van een goed restaurant, als de boter niet gezouten is (want dat is Europees).

Bij de aperitief stokbroodjes mag roomboter van mij wel gezouten zijn, bij het ontbijt niet, want daar eet je ook zoete dingen en dat combineert niet met zout.
- Jostravels
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Overigens krijg je tegenwoordig veel vaker olijfolie om je brood in te dippen dan boter. Al dan niet met grof zeezout erin en wat druppels balsamico.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Wat gebruiken jullie voor boter als je een taart bakt of een cake bakt? Ik gebruik altijd gezouten roomboter.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ongezouten, en dan vervolgens indien nodig met de hand nog een snufje zout erbij. Ik doe nog zelden zout erbij voor cake of taart, je proeft het verschil nauwelijks.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier ook ongezouten roomboter. En eigenlijk altijd zonder zout voor gebak of koekjes. Zelfs in het recept van havermoutkoekjes (waar je vaak toch zout toegevoegd ziet worden) doe ik het niet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ik kocht juist in India peperdure geimporteerde ongezouten boter om te bakken, hier is het gelukkig makkelijk te krijgen, dus gezouten boter komt er nu sowieso niet meer in. Ik vind het persoonlijk erg vies, maar ik weet dat mijn moeder het juist lekker vindt. Smaken verschillen.
Goed smeerbare boter (oid, spread ofzo) heb ik ongezouten nog niet gevonden, dus als iemand daarvoor een tip heeft hoor ik het graag.
Goed smeerbare boter (oid, spread ofzo) heb ik ongezouten nog niet gevonden, dus als iemand daarvoor een tip heeft hoor ik het graag.
Terug in Texas!
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik kende dus voor mijn emigratie naar Amerika niet eens gezouten boter. Volgens mij was dat er in Nederland ook niet destijds. Vandaar mijn verbazing over gezouten boter in betere restaurants. Het is een beetje omgekeerde wereld dan met hier. Overigens krijgen we hier ook steeds vaker olijfolie met azijn en/of zout.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- AnnInBC
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
vana schreef:Wat gebruiken jullie voor boter als je een taart bakt of een cake bakt? Ik gebruik altijd gezouten roomboter.
Ik heb vandaag een lekkere kersentaart gemaakt en gebruikte gewone gezouten boter (geen margarine). Dat is prima gelukt en de taart was lekker, eerste keer dat ik dat geprobeerd heb.
Je kan hier ook ongezouten boter kopen, maar vele recepten vragen toch naar een "snuifje zout" en dan moet ik dat er al niet meer bij te voegen.

Ik kan me dat juist heel goed herinneren (en wij schelen maar een paar jaar). Boter kwam in van die rollen van een pond, gezouten of ongezouten. Pas later kwamen ze in pakjes van een half pond.Petra/VS schreef:Ik kende dus voor mijn emigratie naar Amerika niet eens gezouten boter. Volgens mij was dat er in Nederland ook niet destijds.
Grappig toch hoe iedereen z'n eigen herinneringen heeft.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Ik vind gezouten boter veel lekkerder dan ongezouten, maar ik hou erg van hartig en niet van dat flauwe. Ik vraag me af als ik nu ineens ongezouten boter voor cake ga gebruiken of ik het dan niet te flauw vind. En als je er zelf nog zout aan toe moet voegen kan ik net zo goed gezouten roomboter gebruiken.
- Jostravels
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Zout haalt veel smaken naar voren en maakt ook zoete smaken meer uitgesproken (gezouten caramel, zooo lekker). Ik vind daardoor gezouten boter ook in zoete gerechten een lekkerdere optie. Wel minder gezond, dat is zo.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!