Ook mijn ervaring. In Nederland wordt het vaak niet gewaardeerd als je iets (wilt) bereikt/(en). Ook op het gebied van educatie. Daarom gaat het ook niks worden met de kenniseconomie Nederland, waarvoor zou je in Nederland proberen goed te zijn in iets, je krijgt toch geen extra waardering (zoals in de VS vaak wel het geval is)? Iedereen moet gelijk gemaakt worden. Alleen hoger management verdient veel in Nederland, mensen die een groot talent hebben in een andere richting verdienen net zoveel als de standaard meute.Mack schreef:Ik ben het niet alleen met Muke eens, maar ik kan het nog onderschrijven ook. Want ik rijd hier in Nederland met een "ASO-bak"... Laat me je vertellen dat je af en toe HEEL vervelende reacties krijgt. En dat varieert van mensen die heel vervelend worden en over een ASO-bak beginnen tot mensen die je afsnijden op de snelweg...suebrons schreef: Dat ben ik inderdaad met je eens. In Amerika wordt succes iemand gegund. Althans dat vind ik de algemeen heersende sfeer. Als iemand hard gewerkt heeft en kan een mooie auto kopen of krijgt een betere functie en gaat meer verdienen wordt dat daar tenminste nog als een prestatie gezien. Mensen lijken openlijk blij te zijn voor collegas/ buren/vrienden.
Hier in Nederland mag je kop niet boven het maaiveld uitsteken want dan klopt er toch echt iets niet met je. Ik ben zelf Nederlander maar dat is een mentaliteit die ik toch echt niet kan begrijpen. Mensen zijn zo bang dat een ander beter is en daarom wordt die persoon maar onderuitgehaald ipv aan hun eigen prestaties te werken. Ik heb voor redelijk wat bedrijven op verschillend gebied gewerkt de afgelopen jaren en ook met aardig wat nationaliteiten. Maar de enige die ik zo heb zien werken zijn (no offense) Nederlanders. Ik kon het daarom ook vaak beter vinden met mijn buitenlandse collegas. Die zijn veel relaxter in dat soort dingen. Toegegeven het merendeel komt uit de US, Canada en een paar UK dan dus ben misschien een beetje bevooroordeeld
Maar inderdaad zoals bij alles zijn alle ervaringen natuurlijk persoonlijk en zijn er ook weer overal uitzonderingen op te vinden.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
De Amerikaanse mentaliteit
Goed om de mening te horen van iemand die al langer in de VS woont. Wat ik bedoelde was juist jouw laatste zin, tussen de mensen zelf.Bennogr schreef:Ik denk dat je een beetje met een te rooskleurige bril naar Amerika kijkt.
Er zijn hier wel degelijk spanningen tussen bevolkingsgroepen, kijk maar naar de discussies op het ogenblik over de immigratiewetten en voorstellen overal om Engels de officiele taal van Amerika te maken ('vreemd': tachtig jaar geleden, toen het ging over het drukken van stembiljetten in het Noors, Zweeds, Fins, en zo, waren er maar weinig protesten).
Toegegeven, voor een deel zijn al die acties politieke gebaren (vooral van Republikeinen), buitenlanders als boeman gebruiken om proberen zieltjes te winnen (en ook 'vreemd': vlak voor verkiezingen blijken er plotseling complotten van Moslims/terroisten ontdekt te worden).
Tussen mensen onderling, op individueel niveau, wordt de soep vaak niet zo heet gegeten, maar spanning tussen bevolkingsgroepen bestaat er wel degelijk overal in de VS.
Wat me nu te binnen schiet zijn wel de Hispanics die in de US wonen. Vooral in het Zuiden van het land zijn er best veel en daar kan wel wrijving ontstaan, maar wat ik over het algemeen heb gehoord is dat men Mexicanen etc. daar juist hardwerkende mensen vinden.
Waar ik mijn collega's soms over hoor is dat ze het ergelijk vinden dat alles tweetalig is (engels en spaans). Ze vinden dat de Hispanics gewoon Engels moeten leren. Ook hoor ik sommige collega's over het feit dat Hispanics teveel fanatiek Katholieke eigenschappen hebben. Er is dus wel spanning. Zelfs hier aan de oostkust.Wat me nu te binnen schiet zijn wel de Hispanics die in de US wonen. Vooral in het Zuiden van het land zijn er best veel en daar kan wel wrijving ontstaan, maar wat ik over het algemeen heb gehoord is dat men Mexicanen etc. daar juist hardwerkende mensen vinden.
dora
Hispanics vind je vrijwel overal in het land hoor en de meeste zijn geboren US citizens.Muke schreef:Goed om de mening te horen van iemand die al langer in de VS woont. Wat ik bedoelde was juist jouw laatste zin, tussen de mensen zelf.Bennogr schreef:Ik denk dat je een beetje met een te rooskleurige bril naar Amerika kijkt.
Er zijn hier wel degelijk spanningen tussen bevolkingsgroepen, kijk maar naar de discussies op het ogenblik over de immigratiewetten en voorstellen overal om Engels de officiele taal van Amerika te maken ('vreemd': tachtig jaar geleden, toen het ging over het drukken van stembiljetten in het Noors, Zweeds, Fins, en zo, waren er maar weinig protesten).
Toegegeven, voor een deel zijn al die acties politieke gebaren (vooral van Republikeinen), buitenlanders als boeman gebruiken om proberen zieltjes te winnen (en ook 'vreemd': vlak voor verkiezingen blijken er plotseling complotten van Moslims/terroisten ontdekt te worden).
Tussen mensen onderling, op individueel niveau, wordt de soep vaak niet zo heet gegeten, maar spanning tussen bevolkingsgroepen bestaat er wel degelijk overal in de VS.
Wat me nu te binnen schiet zijn wel de Hispanics die in de US wonen. Vooral in het Zuiden van het land zijn er best veel en daar kan wel wrijving ontstaan, maar wat ik over het algemeen heb gehoord is dat men Mexicanen etc. daar juist hardwerkende mensen vinden.
Maar ze zitten niet vooral in het Zuiden van het land; weleens naar New York City (Puerto Ricans (born U.S. Citizens) & Dominican-Americans), Chicago of Boston (Puerto Ricans, Dominican-Americans, Brazilian-Americans) geweest of NJ?
Ik denk dat jij denkt, wanneer je het over wrijvingen hebt met Hispanics, je de problemen tussen Amerikanen en illegal aliens (waar vele van central American (El Salvador) en Mexicaanse afkomst zijn) bedoelt.
Wrijvingen tussen Poor African-Americans en Whites (en andere rassen) zijn ook nog steeds voelbaar hoor (think '91 L.A. Riots).
Wees voorzichtig met hoe je de woorden Hispanics gebruikt, vooral als hier komt wonen, want een Hispanic kan een in de U.S. geboren of U.S. genaturaliseerde persoon betekenen Latino betekenen of een legale/illegale immigrant. Het laastse wat je wilt doen zijn de US Latinos gelijk maken met illegals.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
American
Californian
Het gezeur over 2 talen hoor ik altijd in regards to illegal aliens; en niet alleen met Hispanics, maar ook met Russen, Chinezen, etc. Ik denk dat het beter is voor de immigrant zelf dat zij Engels leren; ik denk dat er met sommige mensen er een onwilligheid is maar voor sommige ook dat zij het niet kunnen (hier denk ik aan refugees die wat ouder zijn). Je ziet meestal wel dat de 2e generatie wel goed meedoet.dora schreef:Waar ik mijn collega's soms over hoor is dat ze het ergelijk vinden dat alles tweetalig is (engels en spaans). Ze vinden dat de Hispanics gewoon Engels moeten leren. Ook hoor ik sommige collega's over het feit dat Hispanics teveel fanatiek Katholieke eigenschappen hebben. Er is dus wel spanning. Zelfs hier aan de oostkust.Wat me nu te binnen schiet zijn wel de Hispanics die in de US wonen. Vooral in het Zuiden van het land zijn er best veel en daar kan wel wrijving ontstaan, maar wat ik over het algemeen heb gehoord is dat men Mexicanen etc. daar juist hardwerkende mensen vinden.
dora
Wat bedoelen ze met fanatieke catholieke eigenschappen(?)? Ik heb er geen problemen mee wanneer mensen op werk of op school in hun pauze bidden of de bijbel lezen of graag over Jezus praten; it is their right and I don't have to listen. Bij mij op school wat een zeer liberale plaats is (liberalism provides space for this stuff) zie je het ook veel; je ziet demonstranten tegen dit en dat, christelijken die openlijk bidden met elkaar op een veld, etc., etc. en ik ben blij dat dit allemaal kan.
American
Californian
American
Californian
-
- Amerikakenner
Ja, ik snap dit ook niet zo heel goed, en ben ook wel benieuwd wat ze precies bedoelen. Ik ben katholiek, maar we doen geen extreme dingen dacht ikOok hoor ik sommige collega's over het feit dat Hispanics teveel fanatiek Katholieke eigenschappen hebben.

Het lijkt juist soms in dit land dat je niet gelovig genoeg kan zijn, en de President draagt daar zeker een steentje aan bij.
En er zijn hier redelijk wat geloven die vrij fanatiek zijn, denk bv aan baptists hier in het zuiden. En katholieken mogen volgens mij meer dan baptists. De opa en oma van Melissa zijn baptisten, en vrij fanatiek.
Mij persoonlijk maakt het niets uit wat voor geloof iemand heeft. Ook als iemand niet gelooft, prima.
Laatst gewijzigd door Dan op 25 jun 2006, 02:19, 1 keer totaal gewijzigd.
What I ment to say was, of er in het algemeen conflicten/wrijvingen tussen de 2 bevolkingsgroepen zijn, niet alleen onder illegals maar als geheel. Net zoals je zelf zegt wat er is tussen de "poor african-americans" en de "whites". Was trouwens niet denigrerend of beledigend bedoeld wat ik zei about de hispanics. Er wordt in Nederland al genoeg in hokjes gestoptXerxes schreef:
Hispanics vind je vrijwel overal in het land hoor en de meeste zijn geboren US citizens.
Wees voorzichtig met hoe je de woorden Hispanics gebruikt, vooral als hier komt wonen, want een Hispanic kan een in de U.S. geboren of U.S. genaturaliseerde persoon betekenen Latino betekenen of een legale/illegale immigrant. Het laastse wat je wilt doen zijn de US Latinos gelijk maken met illegals.

Ik denk dat het voor aspirerende 'Nederlandse' immigranten heel belangrijk is om te weten dat in dit land, de USA, het woord allochtoon en autochtoon niet bestaan. De verschillen kunnen etnisch zijn (Mexican-American; African-American; Dutch-American, Whatever-American), je bent gewoon American (U.S. citizen) in de ogen van de wet en Amerikaan. Wel is er verschil tussen U.S. Citizen en Immigrant (illegal of legal), maar dat is een ander topic.Muke schreef:What I ment to say was, of er in het algemeen conflicten/wrijvingen tussen de 2 bevolkingsgroepen zijn, niet alleen onder illegals maar als geheel. Net zoals je zelf zegt wat er is tussen de "poor african-americans" en de "whites". Was trouwens niet denigrerend of beledigend bedoeld wat ik zei about de hispanics. Er wordt in Nederland al genoeg in hokjes gestoptXerxes schreef:
Hispanics vind je vrijwel overal in het land hoor en de meeste zijn geboren US citizens.
Ik heb vaak meegemaakt dat ik Nlse vrienden hier in L.A. op bezoek hebt en Latino vrienden of zij Mexico niet mistten (dit was niet gemeen bedoeld, maar it showed a certain ignorance (if you're not blond en blue eyed in some ways you're not American?)) om vervolgens te horen dat de persoon in kwestie's family al in California waren en woonden voordat California een staat werd.
In L.A. zelf zie en hoor ik veel tumult tussen de black gangs en latino gangs; maar ik zie ook latino-black, white-hispanic, white-black, asian-black, asian-white, fill in the blanc-fill in the blanc couples.
American
Californian
American
Californian
Ze doelen op de anti-abortie lobby bijvoorbeeld. Sommige van mijn collega's denken dat als er niet zoveel Katholieke immigranten uit Zuid Amerika waren de achterban voor die ideeen veel kleiner zou zijn. Ik weet niet of Hispanics strnger Katholiek zijn over het algemeen...Dan schreef:Ja, ik snap dit ook niet zo heel goed, en ben ook wel benieuwd wat ze precies bedoelen. Ik ben katholiek, maar we doen geen extreme dingen dacht ikOok hoor ik sommige collega's over het feit dat Hispanics teveel fanatiek Katholieke eigenschappen hebben..
Dat is eigenlijk waar ik ook op doelde in het begin toen ik in m'n 2e post over deze hele kwestie begon (alleen week ik een beetje van het onderwerp af). Dit is dus precies wat ik daar ook heb gemerkt.Xerxes schreef: Ik denk dat het voor aspirerende 'Nederlandse' immigranten heel belangrijk is om te weten dat in dit land, de USA, het woord allochtoon en autochtoon niet bestaan.
In Nederland voel ik me (zelf als allochtoon zijnde) een "allochtoon" en je wordt ook meteen in dat hokje gestopt. Dit terwijl je in de US gewoon als een Amerikaan wordt beschouwd in plaats van dat zij je op die manier zien.
Dit is dan ook precies wat ik vind dat er mis is in Nederland en wat ik juist een verademing vond in de US. Allochtoon begint in Nederland soms zelfs meer als een soort scheldwoord te klinken (in mijn oren dan) dan om aan te duiden tot welk bevolkingsgroep je behoort.
Wanneer ik dit dan ook in de US aan familie vertelde keken ze raar op omdat daar gewoon niet op zo'n manier naar mensen wordt gekeken I guess (en jouw opmerking bevestigt dat ook maar weer eens).
Wat ik me wel afvraag: waar ligt dan volgens jou het verschil tussen US citizen en immigrant (the legal ones)? Illegal kan ik wel vatten.
Het verschil is in het totaal meedoen met de maatschappij, dus bv. stemmen, een legal immigrant (green card houder) kan niet stemmen en wat je thuis is. Citizenship van het land waar je woont laat zien dat je waarde hecht aan het land in mijn opinie (Allegiance).Muke schreef:Wat ik me wel afvraag: waar ligt dan volgens jou het verschil tussen US citizen en immigrant (the legal ones)? Illegal kan ik wel vatten.Xerxes schreef: Ik denk dat het voor aspirerende 'Nederlandse' immigranten heel belangrijk is om te weten dat in dit land, de USA, het woord allochtoon en autochtoon niet bestaan.
Ik moet zeggen dat ik mij wel erger aan green card houders die US citizen kunnen worden en niet meedoen op dit gebied maar wel klaar staan om de politiek en het land te bekritiseren.
Toen ik 2 jaar geleden moest stemmen voor president (ik ben conservatief in bepaalde dingen, maar heel progressief op andere dingen) werkte ik op een plaats waar vele nationaliteiten waren, oa, Israeliers, Hongaren, Fransen, etc. De Israeliers were cool, maar de Fransman (en Hongaar) waren altijd klaar om mij te vertellen op wie ik moest stemmen (terwijl ze mijn politieke kleurtje (heeeeeeeeel BLauw) niet eens wisten, ze waren allebei green card houders en woonden al meer dan 5 jaar in de VS, als zij burger zouden worden, zouden zij hun oorspronkelijke burgerschap niet verliezen, dus mijn antwoord was altijd "None of your Business, if you don't vote and are able to, you don't get to complain."
Mazel Tov
American
Californian
American
Californian
-
- Amerika-expert
Als groene kaart houder mocht ik graag opmerken tegen Amerikanen dat ik wel belasting mocht betalen in de VS, maar niet vertegewoordigd was. Een van de kreten in de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Engelsen indertijd was: no texation without representation immers.
Meestal lachte men daar fijntjes om.
Ik ben inderdaad een van die mensen die best wel kritiek had op de VS in de 20 jaar dat ik mijn groene kaart heb gehad. En dat moet mogen, toen ik in Nederland was in de jaren zestig, was ik actief in de beweging tegen de oorlog in Vietnam (en VOOR het 'andere' Amerika). Anti-oorlogs Amerikanen vonden dat altijd geweldig, internationale steun en solidariteit en zo.
Maar toen de mogelijkheid open kwam om Amerikaan te worden en Nederlander te blijven heb ik daar meteen gebruik van gemaakt.
Inderdaad: Spaanssprekend wil niet automatisch zeggen illegaal en Puerto Rico is een onderdeel van de VS. Maar de overgrote meerderheid van de illegalen in de VS zijn Centraal- of Latijnsamerikaans, plus mensen uit zo ongeveer alle landen in de wereld, inclusief Nederland.
De vraag is natuurlijk: wat is illegaal en tegen wie moet je optreden. Het in dienst nemen van 'mensen zonder documentatie' is ook tegen de wet, maar er zijn maar heel weinig 'illegale' Amerikanen (directeuren van bedrijven, huiseigenaren die hun tuin door illegalen laten bijhouden, hun dak laten vernieuwen door illegalen, enz.) die daarvoor de gevangenis in zijn gegaan. En geen van deze 'illegale' werkgevers is ooit teruggestuurd naar het land waar zij -- of hun (voor)ouders -- vandaan kwamen.
Meestal lachte men daar fijntjes om.
Ik ben inderdaad een van die mensen die best wel kritiek had op de VS in de 20 jaar dat ik mijn groene kaart heb gehad. En dat moet mogen, toen ik in Nederland was in de jaren zestig, was ik actief in de beweging tegen de oorlog in Vietnam (en VOOR het 'andere' Amerika). Anti-oorlogs Amerikanen vonden dat altijd geweldig, internationale steun en solidariteit en zo.
Maar toen de mogelijkheid open kwam om Amerikaan te worden en Nederlander te blijven heb ik daar meteen gebruik van gemaakt.
Inderdaad: Spaanssprekend wil niet automatisch zeggen illegaal en Puerto Rico is een onderdeel van de VS. Maar de overgrote meerderheid van de illegalen in de VS zijn Centraal- of Latijnsamerikaans, plus mensen uit zo ongeveer alle landen in de wereld, inclusief Nederland.
De vraag is natuurlijk: wat is illegaal en tegen wie moet je optreden. Het in dienst nemen van 'mensen zonder documentatie' is ook tegen de wet, maar er zijn maar heel weinig 'illegale' Amerikanen (directeuren van bedrijven, huiseigenaren die hun tuin door illegalen laten bijhouden, hun dak laten vernieuwen door illegalen, enz.) die daarvoor de gevangenis in zijn gegaan. En geen van deze 'illegale' werkgevers is ooit teruggestuurd naar het land waar zij -- of hun (voor)ouders -- vandaan kwamen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ik zeg dan altijd: Self-entitlement rears its head again: born US citizens waren hier geboren en moeten dus belasting betalen; jij koos als immigrant om hier te zijn (heel anders), if you want representation then become a citizen when you can, otherwise you really have no business criticizing... Ik zeg dan graag tegen green card houders die dit zeggen dat zij maar al te graag gebruik maken van onze wegen, police, public schools, universities, libraries, welfare (na 5 jaar), etc... etc...Bennogr schreef:Als groene kaart houder mocht ik graag opmerken tegen Amerikanen dat ik wel belasting mocht betalen in de VS, maar niet vertegewoordigd was. Een van de kreten in de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Engelsen indertijd was: no texation without representation immers.
.
"Taxation without Representation" doesn't fly for someone who choses to come here, who has a way to become a citizen in order to fully participate and be represented, but chooses not to because they don't want to lose their native country's citizenship or other reasons and yet feel completely comfortable in criticizing their guest country and in some cases its citizens.
Ik hoorde precies hetzelfde in NL, Meedoen anders weggaan. Het is irritant om gezeur te horen over je land van mensen die de mogelijkheid hebben om mee te stemmen in je land, etc. maar dit niet doen om verschillende redenen, mijn vraag is dan altijd, waarom ben je dan hier?
Ik denk ook dat ik daarom bepaalde aspecten van de huidige Nlse regering well begrijp (Inburgerings cursus), etc. En ben het in het algemeen eens met 1 citizenship...
Ik vind dat als je naar een land verhuist en je daar gaat settlen, dat je dan ook compleet mee moet doen als die kans er voor je is, wat dus in de USA wel is dmv. Naturalizatie.
Overigens, ben ik een vrij liberale American; ik ben alleen geen "Citizen of the World", that's very sweet, but a little silly...
Ik vind het wel interessant om niet-amerikanen hun opinie te horen, ook van green card houders, maar opgegeven moment wanneer een green card houder hier volop meekan doen is mijn mening dat zij dat ook moeten doen als hun intent is om hier te blijven. Voor mij is dat simple, don't waste space of someone who would fully participate.
American
Californian
American
Californian
Ik ben 20 jaar greencard houder geweest, en in die tijd ook genoeg kritiek geuit. Ik werkte, betaalde belastingen, woonde hier en bracht kinderen groot. Ik had nooit behoefte om citizen te worden, dat stond altijd ergens ver in mijn achterhoofd, maar ik voelde me wel een citizen van de USA, maar ook nog van Nederland. Je kunt ook een goede burger zijn met greencard.
In Amerika wonen is geen keus geweest, met mijn man trouwen wel, en ik dacht dat we ooit wel terug zouden gaan. Toen de kinderen klein waren, en als mijn man gestorven was (nare gedachten, maar wel iets waar je aan denkt), dan was ik zo weer terug naar Nederland gegaan.
Daarom heb ik er iets op tegen als je zegt dat iedereen met een greencard maar burger moet worden, omdat ze ook profiteren van het systeem. Je betaalt er toch ook genoeg belasting aan?
Dat je kunt stemmen als citizen, fijn, maar stemmen is niet de enige manier om dingen in je directe omgeving te verbeteren. Ik heb altijd veel aan vrijwilligerswerk gedaan, en als verpleegkundige heel wat Amerikanen en niet-Amerikanen verzorgd.
Een rot ervaring met een border patrol die me als een tweerangs persoon behandelde heeft me aangespoord om toch maar eens burger te worden, maar mijn Nederlandse paspoort heb ik ook nog.
Nu ik kan stemmen was het trouwens wel leuk dat in de eerste (plaatselijke) verkiezing waar ik in meestemde "mijn" kandidate met 1 stem won.
Annemiek
In Amerika wonen is geen keus geweest, met mijn man trouwen wel, en ik dacht dat we ooit wel terug zouden gaan. Toen de kinderen klein waren, en als mijn man gestorven was (nare gedachten, maar wel iets waar je aan denkt), dan was ik zo weer terug naar Nederland gegaan.
Daarom heb ik er iets op tegen als je zegt dat iedereen met een greencard maar burger moet worden, omdat ze ook profiteren van het systeem. Je betaalt er toch ook genoeg belasting aan?
Dat je kunt stemmen als citizen, fijn, maar stemmen is niet de enige manier om dingen in je directe omgeving te verbeteren. Ik heb altijd veel aan vrijwilligerswerk gedaan, en als verpleegkundige heel wat Amerikanen en niet-Amerikanen verzorgd.
Een rot ervaring met een border patrol die me als een tweerangs persoon behandelde heeft me aangespoord om toch maar eens burger te worden, maar mijn Nederlandse paspoort heb ik ook nog.
Nu ik kan stemmen was het trouwens wel leuk dat in de eerste (plaatselijke) verkiezing waar ik in meestemde "mijn" kandidate met 1 stem won.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat staat nu op de nummerborden in Washington DC. Tenslotte hebben de burgers van het District of Columbia geen officiele representatie in het Congres, maar moeten ze wel belasting betalen. Dit even terzijde, maar het zijn dus niet alleen de groene kaart houders.Bennogr schreef: Een van de kreten in de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Engelsen indertijd was: no taxation without representation immers.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Proves my point, doesn't it?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
ANY schreef:Daarom heb ik er iets op tegen als je zegt dat iedereen met een greencard maar burger moet worden, omdat ze ook profiteren van het systeem. Je betaalt er toch ook genoeg belasting aan?
Annemiek
Dat is waar, maar dan moet een green card houder die zo denkt niet aankomen met de zin "No Taxation without Representation", want er is een manier om "representation" te krijgen dmv Naturalizatie. Het is een keuze om geen representation te hebben; net zoals jij er jaren voor koos om geen burger te zijn.
Het is overigens ook een viscerale reactie die ik heb hoor, waar mijn mening uitbloeit: het is altijd irritant om kritiek over de USA te horen van green card houders (waar ik sommige world views en meningen over de USA meestal mee deel) wanneer zij eligible zijn voor Citizenship en dus kunnen stemmen, etc. Ik heb vele malen meegemaakt dat ik dan hoor dat ze hier zijn omdat ze veel geld hier kunnen verdienen, etc., dit soort dingen vind ik gewoon disgusting en vind het jammer dat zulke mensen dan hier een kans hebben gekregen terwijl er tig zijn die wel volop mee zouden doen.
Ik heb nergens gezegd dat je geen goede burger kan zijn wanneer je een green card hebt en het is fantastisch dat je vrijwilligerswerk gedaan hebt (ik ook!) en Verpleegkundige (my mom too!!) is een van de meest honorable professions (teachers, doctors!) in mijn boek.Je kunt ook een goede burger zijn met greencard.
Wat ik heb gezegd, komt uit mijn ervaring, ik heb nooit zin om aan te horen van iemand die al jaren lang in de VS woont, eligible is voor burgerschap en dit niet doet, maar wel comfortable voelt om constant te zeuren over het land, haar politiek, etc. en dan ook nog stemrecht willen (which the statement "No Taxation without Representation") implies. Ik heb dit weleens gehoord van Green Card houders dat zij in die status graag stemrecht zouden willen hebben omdat zij toch belastingen betalen: dit vind ik persoonlijk arrogant en self-entitled, but not at al surprising.
Ik zal er niet wakker van liggen of iemand citizen wordt of niet die het kan worden, maar ik wil dan ook geen gezeur over de politiek, etc. over het land horen van die persoon.
Ik denk dat menige Nler het ook niet leuk zou vinden wanneer immigranten naar hun land komen en dat die vervolgens niet volop meedoen en burger worden, maar comfortable zijn om over haar politiek, leiderschap en systeem te klagen. Vele turkse vrouwen en mannen werkten en brachten hun kinderen groot in NL maar in het algemeen is de stemming in NL nu: meedoen (inburgering, taal leren, Nler worden of weggaan). En ik moet zeggen dat ik voor een groot deel (niet geheel) daar wel eens mee ben en dat ik er ook zo over nadenk vis-a-vis USA.
ANY, gefeliciteerd dat je kandidaat met een punt gewonnen heeft, mijne verloor!
Laatst gewijzigd door Xerxes op 26 jun 2006, 06:19, 1 keer totaal gewijzigd.
American
Californian
American
Californian
Become a State! En D.C. vind ik dat ze ook vertegenwoordigers moeten krijgen (would probably benefit my Party!).Bennogr schreef:Zitten de inwoners van Puerto Rico niet in hetzelfde schuitje? Geen vertegenwoordigers in DC en niet stemmen voor een president?
American
Californian
American
Californian
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties