Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

help, green card gewonnen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Centrino
Amerikafan

Re: help, green card gewonnen

Bericht door Centrino »

kastelke schreef:Dat zou mis kunnen lopen. Het is een grote luchthaven, en we raden meestal voor een standaard overstap 2 uur aan. Terwijl je hier nog door een administratieve molen moet... het kan lukken, maar de kans dat het niet lukt is veel groter.
Ik zie een aantal mogelijke manieren om het missen van een vlucht ten gevolge van de administratieve molen te vermijden, tenminste als je de vlucht nog niet geboekt hebt.
1) Een vluchtschema kiezen waar voldoende overstaptijd (3 à 4 uur) voorzien is (evident, hé).
2) Een overnachting voorzien op de point of entry, en pas de volgende dag doorreizen naar je finale bestemming.
3) Via Ierland reizen. Dublin en Shannon zijn de enige luchthavens in Europa waar de border processing voor de VS al op de plaats van vertrek kan gebeuren. Je vlucht vanuit Ierland naar de VS wordt dan als een binnenlandse vlucht beschouwd: http://www.cbp.gov/xp/cgov/newsroom/hig ... dublin.xml . Uiteraard moet je dan ook in Ierland de nodige overstaptijd voorzien, of een overnachting boeken.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

kathleen.vw schreef:Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik op 28 februari mijn interview heb.
En nu heel toevallig vertrek ik 29 februari op vakantie naar Island Park....
Dat telt dus ineens en is goed voor het opsturen van mijn groene kaart. jihaa.
Dus vanaf dan kan ik hier vertrekken!
Als je de 28ste je interview hebt zal je de 29ste je GC en gesloten enveloppe nog niet in bezit hebben die worden opgestuurd in de week na je interview volgens mij
Ander probleem is dat je de 28ste je paspoort achter moet laten zodat ze je GC en in kunnen plaatsen.
Of zit ik nu mis?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nee, je hebt helemaal gelijk Rob. Je krijgt exact de 2 problemen die Rob benoemt als je je interview de 28e wil doen en de 29e wilt vertrekken.

Ik had 2 dagen geen paspoort in mijn bezit na mijn interview en daarna kon ik het samen met de papieren ophalen van een postpunt.

Dus of interview uitstellen of vakantie uitstellen, beiden op die data gaat niet lukken :D
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

Bericht door kathleen.vw »

heb vandaag melding gekregen dat ze de datum van het interview hebben aangepast rekening houdend met mijn verlof naar 9 februari 2012 :thumbup:
Als ik hierdoor de vlucht mis in Chicago zal het de volgende vlucht worden, dat neem ik er met plezier bij :D
http://kathleen-vw.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

even een kleine update:

Medisch is alles in orde.

Mijn interview is verzet naar 9 februari, dus 20 dagen voor ik vertrek op vakantie naar de states.
Als ik op mijn vakantie mijn andere vlucht in Chicago mis omwille van de administratieve rompslomp ivm m'n groene kaart kan ik de volgende nemen naar Denver en daar terug samenkomen met mijn vrienden voor de vlucht van Denver naar Idaho Falls.

Ik heb werk!! Vanaf juni werk in ik Yellowstone National Park.
Binnen 6 maanden ben ik dus voorgoed weg uit België! :thumbup:

Het gaat hier snel, op een week papieren goedgekeurd, 9 febr interview en op nog geen 2 weken tijd werk gevonden, joehoe :P
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Wat voor werk ga je doen in Yellowstone?
BibiS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door BibiS »

Ben zeer benieuwd naar wat je job inhoud Kathleen... Fijn in ieders geval dat de datum van je interview vervroegd is... :thumbup: 2012 kan haast niet beter beginnen voor je met zulk nieuws!
www.Citizenof.com blog vol reis- woon en interieurinspiratie
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

als gids/bus driver, wel zonder rijbewijs aangezien dat nog niet in orde is tegen dat ik daar aankom. Met wat voor iets ik dan zal rondrijden is nog een vraagteken :lol:
Mijn rijbewijs breng ik wel asap in orde als ik daar ben, maar intussentijd moet ik werken he.

2012 begint voor mij geweldig, mijn ouders denken er wel anders over....
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

kathleen.vw schreef:
Mijn interview is verzet naar 9 februari,
zelfde dag als mij, I guess I'll see you there ;)

gefeleciteerd met de job, je zit duidelijk al heel wat verder met de voorbereidingen dan ik :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat klinkt goed, Kathleen! Jij bent de eerste die ik ken die de green card gewonnen heeft en die al een job op zak heeft vooraleer te vertrekken!
Wat ik wel vreemd vind, is dat ze je een contract kunnen geven zonder dat je al een SSN hebt, en zonder dat je een rijbewijs hebt. Was dat geen probleem voor ze?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik heb in 1995 ook de DV gewonnen, en had een baan voordat ik verhuisde. Blijkbaar is gebrek aan SSN geen probleem; zolang je maar mag werken op het moment dat je begint, en ze maar een SSN hebben als je eerste paycheck wordt uitgeschreven.
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

goldenhills schreef:Ik heb in 1995 ook de DV gewonnen, en had een baan voordat ik verhuisde. Blijkbaar is gebrek aan SSN geen probleem; zolang je maar mag werken op het moment dat je begint, en ze maar een SSN hebben als je eerste paycheck wordt uitgeschreven.
yep, dat klopt inderdaad!! Het grappige is wel dat ik nog op interview moet gaan en al een job heb. Eigenlijk kan er nog altijd iets verkeerd gaan.
Hoe is jou avontuur verder verlopen goldenhills? Zijn er zaken die moeilijk zijn gegaan?

Voor de job die ik nu doe heb ik blijkbaar geen rijbewijs nodig.... Als ik wel al een rijbewijs zou hebben zou het een andere bus zijn waar ik mee mag rijden. Ik ben wel benieuwd wat voor een bus het is nu.

@willel: om wat uur ga jij? Is dat ook om 14h?

Gelukkig nieuwjaar allemaal he!!
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

jup, 14u ook bij mij :)
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

Nu ben ik aan het twijfelen, je kan de fee toch betalen met een kredietkaart ter plaatse he? Ik loop niet graag met zo veel geld over straat. ...
Hoe lang duurt het voor je een SSN hebt? Ik heb dit eigenlijk nu al nodig, maar heb het nog kunnen uitstellen tot februari.
Nog effe en ik stop met al mijn vragen hoor :wink:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

SNN ga je pas krijgen na enkele weken US. Ik geloof dat je minstens 3 weken moet wachten, maar bij sommigen heeft het ook enkele maanden geduurd...

Wat staat in je brief met richtlijnen over de betaling?
Op de website vind ik dit: http://dutch.belgium.usembassy.gov/how_to_apply.html
Geen idee of dat ook voor de Green Card procedure zo is, maar ik neem aan dat ze dat wel in je brief hebben gezegd of verwezen hebben naar een online link?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

oei, duurt da zo lang voor ik die SSN krijg? Nu als ze die me opsturen vanaf ik de grens ben overgegaan is dat geen groot probleem, of doen ze dat pas als ik daar een officieel adres heb? Dan heb ik wel een groot probleem.

Nu over de fee betalen vind ik wat tegenstrijdige berichten. Van de meeste hoor ik dat ze het op de dag zelf betalen (wel weet ik niet of dat dat met een kredietkaart kan).
hier staan de instructies op voor de selectees http://www.travel.state.gov/visa/visa_4761.html. Misschien kijk ik verkeerd maar vind er ook niet zo veel over.
Ook vraag ik me af of je in dollar of euro moet betalen. ik heb ergens gelezen dat die in euro betaalde. Het lijkt me verstandiger om in doller te betalen.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wat betreft de betaling, wij moesten voor onze L1 het bedrag vooraf overmaken. Dat was via Amsterdam, maar we zijn voor het interview in Brussel geweest. Geen idee of het voor de Greencard ook zo werkt.

Je SSN moet je zelf gaan aanvragen als je eenmaal in de VS bent, maar als ik het goed heb begrepen kan dat pas als immigration je gegevens heeft doorgestuurd. Ik las hier dat dat bij sommigen weken kan duren, maar mijn man kon het binnen een paar dagen doen (maar dat was dus weer L1 visum). Na aanvraag moet je weer afwachten wanneer je je nummer krijgt, heb ik hier ook verhalen gehoord dat dat weken kan duren, mijn man had hem na 2 weken. Ik heb later alsnog een SSN aangevraagd (ben op L2), en had die zelfs al na een week. Maar dat was in Texas, zal per staat weer verschillend zijn.
Terug in Texas!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Zowel je "echte" Greencard als je SSN moeten naar een Amerikaans adres gestuurd worden.

In Nederland krijg je alleen een inreisvisum in je paspoort (neem aan dat dit in Belgie net zo is) en je daadwerkelijke Greencard wordt pas gestuurd nadat je Amerika voor de allereerste keer met dat inreisvisum bent binnengekomen. In sommige gevallen duurt dat slechts 1-2 weken maar bij mij duurde het 5 weken voor ik mijn Greencard pas had. Mijn SSN had ik wel weer vrij snel, binnen 1 week maar ook daar kan het als je pech hebt wel 3 tot 4 weken duren.

Ik denk dat je wellicht dit wel tegen je toekomstige werkgever moet zeggen want zonder Greencard en SSN kunnen ze je feitelijk niet volledig registreren, laat staan betalen. Wellicht is een andere oplossing mogelijk?

Oh ja, ik heb gewoon met creditcard betaald op het consulaat in Amsterdam.
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

oef, dan is het allemaal geen probleem.

Ik ga in feruari de grens over voor vakantie en kom terug in maart.
In juni ga ik definitief naar daar en er ook werken, dus tegen dan zal ik wel allles hebben he, niet?

Trouwens allemaal bedankt om te helpen he!! Ik zo ni weten waar ik nu zou staan zonder het forum. Waarschijnijk lang niet zo ver als nu.
Jullie zijn goed :thumbup: :clap:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bel eventueel gewoon even naar de ambassade om uit te vissen hoe het zit met die fees. Ik weet dat er vroeger verschillen waren tussen het consulaat in Nederland en de ambassade in Brussel, maar ik weet niet hoe het tegenwoordig zit.
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer