Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse kinderen een NL paspoort/nationaliteit?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Sylke
Amerika-ontdekker

Amerikaanse kinderen een NL paspoort/nationaliteit?

Bericht door Sylke »

Hoi,
Misschien is er al een topic over, maar ik kan zo snel niks vinden.

Ik heb 2 kinderen, die Amerikaans zijn. Nou lijkt het me opzich wel wat als ze ook de Nederlandse indentiteit hebben (ik ben Nederlandse), maar hoe gaat dit precies? (dit kan meen ik tot ze 18 zijn?)

Een Nederlands paspoort verkrijgen voor ze blijkt vrij makkelijk, maar is dat hetzelfde? Hebben ze dan enkel een Nederlands paspoort? En heb je er verder in de praktijk ook nog wat aan of is het niet echt nodig?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een paspoort hebben=nationaliteit hebben, zo simpel is het.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Sylke
Amerika-ontdekker

Bericht door Sylke »

Hihi, Petra, fijn en duidelijk antwoord.
In Nederland heeft een paspoort toch meer betekenis dan in de USA volgens mij.

Dus als mijn kinderen een NL paspoort hebben en behouden, en ik behoud tevens tot minimaal hun 18e mijn Nederlandse nationaliteit, dan betekent dat dus dat ze probleemloos in Nederland kunnnen wonen? Het paspoort is daarbij het officiele document als bewijs van het Nederlanderschap en niet "slechts een reisdocument"?

Het viel me zo mee dat het zo simpel te verkrijgen is, dat paspoort, ik had me er veel ingewikkelder procedures bij voorgesteld.

Ik hoop zelf over 2 jaar ook te naturaliseren en dan dus ook beide indentiteiten te hebben.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik zou het zeker doen. Het geeft je kinderen toch de keuze te kunnen kiezen tussen twee landen zonder al te veel problemen.
- Mike
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Inderdaad: hoe meer paspoorten hoe beter, kunnen je kinderen voor, tijdens of na hun studie/middelbare school zonder problemen een tijdje naar de Oude Wereld.

Mijn zoon heeft zo ongeveer vanaf zijn geboorte (in Manhattan) een Nederlands paspoort gehad, telkens op tijd verlengd. De eerste keer dat dat hij dat paspoort verlengde na zijn 18e, wilde het consulaat (ik val onder Chicago) zeker weten dat ik Nederlander was op zijn 18e verjaardag. Dat hadden ze na kunnen kijken in hun eigen archieven, want mijn paspoort wordt ook via Chicago verlengd. Maar goed, ze wilden de verantwoordelijkheid bij de ouder leggen.

Ik kon zonder problemen aantonen dat ik altijd Nederlander gebeleven ben (en zelfs dat mijn dubbele nationaliteit van NA zijn 18e verjaardag was), dus hij heeft een nieuw paspoort.

Officieel moet hij eens in de tien jaar een nieuw paspoort aanvragen om Nederlander te blijven. Een Nederlands paspoort is echter maar vijf jaar geldig en ik ben er een groot voorstander van om altijd te zorgen dat je een geldig Nederlands paspoort hebt. Kost wel iets meer (een honderd dollar tegenwoordig), maar je voorkomt veel onzekerheid.

PS. Als ik de wet goed begrijp, kunnen de kinderen van mijn zoon (geen haast, hij is net 22) dan ook weer Nederlander worden. We kunnen dus op die manier allemaal Nederlandse dynastieën in de VS opbouwen!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sylke schreef:Hihi, Petra, fijn en duidelijk antwoord.
In Nederland heeft een paspoort toch meer betekenis dan in de USA volgens mij.

Grappig, want volgens mij helemaal niet. Ik vind dit een interessante opmerking, want waarom denk je dat?
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Sylke
Amerika-ontdekker

Bericht door Sylke »

Omdat in Nederland bijna iedereen een paspoort heeft en hier vaak niet. Ik had niet verwacht dat het "slechts" hebben van een paspoort voor mijn kinderen hun ook meteen Nederlands maakt. Hier ziet men het paspoort toch meer als een reisdocument en niet een indentificatie.
Bijvoorbeeld, in Nederland moet je je paspoort laten zien als je een bankrekening opent, hier is het altijd het rijbewijs en ssn.
Zo heb ik het althans ervaren.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat is omdat veel Amerikanen zich nooit buiten de landsgrenzen begeven. Maar een paspoort (of geboortebewijs) heeft dezelfde zwaarte in beide landen. Het is een reisdocument, dat aantoont welke nationaliteit je hebt. Maar ik snap je denkwijze wel.
dujardin
Amerikafan

Bericht door dujardin »

Inderdaad, je kan onmogelijk een paspoort hebben van een land zonder dat je de nationaliteit van dat land bezit.
Ikzelf heb dubbele nationaliteit en heb een Belgisch en een US paspoort. In België is de identiteitskaart verplicht, en geldt deze ook als bewijs van nationaliteit. Je bent geregistreerd op de gemeente waar je gedomicilieerd bent, en deze reikt de identiteitskaart en paspoort uit op basis van de gegevens in het bevolkingsregister. Als je in het buitenland woont, treedt de ambassade op in die rol. In de US is het anders: daar geldt in mijn geval de geboorteakte als bewijs van nationaliteit (geboren in US). Ik heb steeds een geldig US paspoort gehad (en heb steeds kunnen vernieuwen op basis van het oude), maar als dat niet zo was geweest dan had ik nog steeds nu een paspoort kunnen aanvragen op basis van mijn 'birth certificate'.
Sylke
Amerika-ontdekker

Bericht door Sylke »

Ja, ik begrijp opzich ook dat je zonder nationaliteit geen paspoort krijgt, maar ik was nogal verrast dat het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit voor mijn kinderen zo simpel lag. Ik had verwacht dat er nog wat meer procedures/formulieren vooraf aan te pas zouden komen.
Maarja, da's mooi dus, in dat geval zijn ze binnenkort dan ook Nederlander. Hoe meer hoe beter! :wink:
Maarja, eerst m'n eigen paspoort maareens verlengen..
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Sylke: dus vooral dat Nederlandse paspoort regelen VOORDAT ze 18 zijn.

Na hun 18e is het gewoon een kwestie van telkens tijdig verlengen. Maar dat zorgen dat er een 'paper trail' is van het Nederlanderschap is erg belangrijk.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Sylke
Amerika-ontdekker

Bericht door Sylke »

Bedankt voor de tip Benno! Maar zo lang wilde ik niet wachten hoor, dacht over een paar maandjes. Gelukkig zijn ze nog lang geen 18 :wink: , 2 en 3.. maar fijn dat het allemaal kan in elk geval.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer