Ik begrijp het heel goed. Bij mij heeft het ook heel lang geduurd voordat ik me een beetje thuis ging voelen hier in de US. Wat anderen ook schrijven, ik denk inderdaad dat er een wezenlijk verschil is met een emigratie uit eigen keuze of wil omdat je bijvoorbeeld een land zo geweldig vindt of een emigratie uit "verplichting" omdat je bij je partner wil zijn. Ik heb mijn Amerikaanse man leren kennen in Amsterdam, waar hij expat was, in 2000. Het was een geweldige tijd, ik rondde m'n HBO studie af en had mijn eerste baan en we woonden samen in Amsterdam. Helaas ging het bedrijf waarvoor hij werkte toen over de kop en moest hij terug naar Amerika. Ik had hem destijds wel kunnen onderhouden en we hadden een visum kunnen aanvragen voor hem maar hij kon geen werk vinden in NL en had nog een studieschuld af te betalen. Enige optie was dus naar Amerika gaan en ik ging mee en dat was begin 2003. Ik had nooit wat gehad met het land zelf, ik was aan de andere kant dol op "de oude wereld" en gek op reizen naar oude steden binnen Europa. Ik baalde er in het begin eigenlijk van dat ik in Amerika woonde, ver weg van mijn familie, vrienden en eigen land/cultuur maar ik was, en ben nog steeds gek op mijn man dus ondanks de heimwee ben ik gebleven. De eerste jaren, na een bezoek aan NL, in het vliegtuig terug naar Amerika zat ik altijd te sniffen/huilen en was ik treurig. Na een paar jaar was dat over maar het gemis is eigenlijk nooit overgegaan. Ondanks dat zou ik deze ervaring nooit hebben willen missen. Mijn kijk op de wereld is veranderd en ik ben dankbaarder voor wat ik heb. Als ik soms in Nederland ben en ik hoor Nederlanders "klagen" over Nederland dan denk ik altijd "you have no idea...."
We zijn inmiddels 9 jaar verder en de mogelijkheid doet zich nu voor om terug te keren naar NL met m'n man. We zijn dan ook momenteel eea aan het uitzoeken voor de remigratie. Natuurlijk heb ik me wel afgevraagd of ik nog zal kunnen wennen in NL. Volgens familie en vrienden ben ik behoorlijk veramerikaanst. Ik voel me geen Nederlandse meer maar ook geen Amerikaanse. Dat valt soms moeilijk te begrijpen voor anderen heb ik gemerkt. Zeker stellen die samen (hij NL, zij NL) voor een jaar of twee jaar voor een bedrijf in Amerika zitten. Voor hun is het gewoon een paar jaar "op bezoek" zijn in een ander land en samen praten ze Nederlands. Het is toch echt heel anders als je "voorgoed" bent geemigreerd en al langer in Amerika woont met je Amerikaanse partner.
Zoals anderen ook schreven, mijn man is net zo, wherever he lays his hat is his home. Ik denk inderdaad ook dat het voor mannen makkelijk is te emigreren dan voor vrouwen. De reden dat ik terug wil naar Nl is omdat ik graag bij mijn twee zussen, ouders en Nederlandse vriendinnen wil zijn wanneer we zelf een gezin beginnen (en dat willen we zsm). Ik denk ook dat het klimaat (en dan heb ik het niet over het weer) voor Nederlandse kinderen om op te groeien erg gunstig is. Waar wij wonen in de US zouden we naar private schools moeten kijken en de kosten zijn niet misselijk. Op de high schools hier zijn drugs ook een probleem

en dat terwijl wij nog in een zogenaamde goede middenklasse buurt wonen. Verder zie ik bij de kinderen van mijn zus in NL ook dat zij bijvoorbeeld haar zoontje van 7 met een vriendje hun hond laat wandelen in de buurt. Dat zou ik hier een kind van ons echt niet zien doen zonder dat ik totaal in de stress zou zitten. Om nog maar te zwijgen over het voortdurend taxi-tje spelen wat ouders bij ons in de buurt doen.
In het begin wilde ik ook graag terug vanwege Nederland zelf maar dat gevoel heb ik niet meer zo erg behalve dan om onze kinderen in Nl te laten opgroeien. Wij wonen hier, onder de rook van Boston, op 15 minuten rijden van het strand en ik weet zeker dat ik dat zal missen. Ook de vrijheid die ik hier voel, geen sociale controle en het positieve van de Amerikanen ben ik erg gaan waarderen. Wat ik ook leuk vind is dat Amerikanen altijd alles een "great idea" vinden, en dan oprecht (ik dacht in het begin dat het nepgedrag was maar zo zijn ze echt!) dus als je met een business plan komt of met een idee voor iets dan vinden Amerikanen het al snel iets om verder te exploren terwijl Nederlanders zo vaak beren op de weg zien of meteen de negatieve kanten zien. Ik vind Amerikanen ook gewoon erg beleefd en ze geven elkaar de ruimte. Het is al met al toch wel een beetje claustro in NL. Misschien niet in het Noorden of Oosten maar toen wij in Amsterdam woonden en toen hier kwamen wist ik niet hoe ik het had

Mijn schoonouders wonen in CT, het is ZO prachtig daar, althans, waar zij wonen, en groen en ruim. Er schreef hier iemand dat ze naar CT gaan verhuizen en dan ook het Zuiden van CT geloof ik. Ik heb de hele thread 3 dagen geleden gelezen dus ik doe dit even uit herinnering, maar ik denk dat die persoon het leven daar erg prettig zal vinden.
Als je me in de eerste 3-4 jaar dat ik hier woonde had gevraagd wat ik van Amerika vond ten opzichte van NL dan had ik een heel negatief verhaal afgestoken over Amerika denk ik. Nu niet meer. Zeker, Amerika heeft z'n problemen maar welk land heeft dat niet? Er zijn fantastische dingen aan Nederland en ook aan Amerika. Beide hebben z'n voors en tegens. Het grootste probleem was en is voor mij altijd het gemis van mijn famile en nederlandse vrienden gebleven. Dingen als er niet bij kunnen zijn toen mijn eerste neefje werd geboren, de diploma uitreiking van m'n zusje, afzwemmen van een ander neefje, uitjes van m'n nederlandse vriendinnenclubje, feestdagen etc. Het is gewoon niet leuk als je foto's ziet van je hele familie boven het paasontbijt bij m'n zus thuis en dat je dan voor de duizendste keer denkt "shit, was ik er maar bij geweest". En DAT is iets wat ik erg onderschat had. Ik had echt niet gedacht hoe pijnlijk dat zou zijn, keer op keer, zelfs na 9 jaar nog. Afgelopen kerst nog, m'n familie (ouders, 2 zussen met aanhang en kinderen) zijn met z'n allen in een huurhuisje in Limburg gaan zitten en dan krijg je van die foto's dat ze met z'n allen spelletjes doen en in de keuken hapjes staan te bereiden enzo. En ja, dan ben je er WEER niet bij. En dat is moeilijk. Lang heb ik dan ook gedacht, m'n leven speelt zich in Nl af maar ik woon hier! Dat is nu wel minder maar de 3 hechte vriendinnen die ik nog van m'n NL studietijd heb, daar ben ik nog steeds zo close mee, ook daar kan geen "nieuwe" Amerikaanse vriendin aan tippen
Op de vraag of ik iemand kan aanraden of afraden te emigreren, en dan vooral buiten Europa (ik vind binnen Europa emigreren peanuts, sorry, ik zal nu wel boze mensen over me heen krijgen maar binnen Europa emigreren is voor mij hetzelfde als je een paar States verderop vestigen) daar heb ik geen antwoord op. Ik denk dat je liefde enorm moet zijn, meer nog dan "normaal". Hoe vaak ik wel niet als ik heimwee heb of in een lullige discussie tegen m'n man heb gezegd "ik heb alles voor jou opgegeven!". Dat wordt toch wel een beetje een sneu iets na een aantal jaren
Ik zou het echter niet hebben willen missen. Zoals ik al schreef, het is een onbetaalbare ervaring en heeft me een beter mens gemaakt. I don't sweat the small stuff anymore en ik waardeer wat ik heb in m'n leven en sta daar ook regelmatig bij stil. En dat zijn vaak dingen die in Nl als "normaal" beschouwd worden. Zo ben ik bijv. heel blij dat we een zorgverzekering hebben. Die hadden we een tijdje niet door unemployment en dat gaf stress. Of een dak boven m'n hoofd, dat we gezond zijn, een warme douche etc. Er is zoveel armoe in Amerika en mensen die het moeilijk hebben dat ik er wel vaak bij stilsta dat ik blij ben dat wij geen credit card schulden of andere schulden hebben en werk hebben. En dat als 1 van onze katten ziek wordt dat we die dan naar de dierenarts kunnen brengen. Dat soort dingen. Echt, stond ik nooit bij stil in Nl, vond ik doodnormaal.
Het plan is voor ons om in 2013 terug te keren naar Nl. Ik zou het leuk vinden om in contact te komen met andere vrouwen (met Amerikaanse man) of mannen (met Amerikaanse vrouw) die ook in Amerika wonen of hebben gewoond en terugkeren naar Nl. Wij zullen in de buurt van Apeldoorn/Deventer/Zwolle/Zutphen gaan wonen.