Op welk gebied?yarrah schreef:als ik weer in noord-amerika kom denk ik steeds "wat loopt men hier toch achter".
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"
Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat komt omdat sommige nederlandse toeristen in Amerika graag VOOROP lopen. Helaas wel met oogkleppen op en de mening klaar
In Nederland "moet" iedereen erbij lopen volgens de laatste "trends", opgelegd door ??????????????? of het nu staat of niet. Afgelopen voorjaar vond ik de Nederlanders toch wel eenheidsworsten, qua kleding....allemaal een legging onder een jurkje, met een t-shirtje en een paar birkenstocks....heel charmant.....yarrah schreef:Ik heb hier lang over nagedacht.... Maar ik denk niet dat we veramerikaniseren, als ik weer in noord-amerika kom denk ik steeds "wat loopt men hier toch achter".
Hier in Florida kan ik nog kleding aan, die ikzelf erg leuk vind, zonder ook maar enig "goed bedoeld" commentaar.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Dit soort commentaar bedoel je?wiepster schreef:]Hier in Florida kan ik nog kleding aan, die ikzelf erg leuk vind, zonder ook maar enig "goed bedoeld" commentaar.
wiepster schreef: ....allemaal een legging onder een jurkje, met een t-shirtje en een paar birkenstocks....heel charmant.....
Lol daar heeft vana een goed punt 
Verder vraag ik me af wie bepaald wie er "echter" loopt en wat dat met "veramerikanisering van de Nederlandse cultuur" te maken heeft.
Ik zie in Amerika dingen waarvan ik denk "wow wat slim, moeten ze in Nederland eens aan denken" en evengoed zie ik dingen hier waarvan ik denk "nou dat hebben ze in Nederland toch beter geregeld, wat ouderwets zeg!".
Bijvoorbeeld in Amerika, alle electriciteitsdraden boven de grond. Heel lelijk en niet praktisch maar ja, ga jij er maar eens aan beginnen om zo'n immens land even te voorzien van kabels in de grond. Dat is toch wat makkelijker te doen in Nederland. Maar zoiets als "vanuit je auto pinnen" en het gemak waarmee je bij sommige winkels kunt winkelen en dan allerlei keuzes hebt, dat loopt in Nederland wel een beetje achter.
Dus ja, het is maar net op welke gebieden je de 2 kanden met elkaar vergelijkt. En dat is nou net niet de strekking van dit topic

Verder vraag ik me af wie bepaald wie er "echter" loopt en wat dat met "veramerikanisering van de Nederlandse cultuur" te maken heeft.
Ik zie in Amerika dingen waarvan ik denk "wow wat slim, moeten ze in Nederland eens aan denken" en evengoed zie ik dingen hier waarvan ik denk "nou dat hebben ze in Nederland toch beter geregeld, wat ouderwets zeg!".
Bijvoorbeeld in Amerika, alle electriciteitsdraden boven de grond. Heel lelijk en niet praktisch maar ja, ga jij er maar eens aan beginnen om zo'n immens land even te voorzien van kabels in de grond. Dat is toch wat makkelijker te doen in Nederland. Maar zoiets als "vanuit je auto pinnen" en het gemak waarmee je bij sommige winkels kunt winkelen en dan allerlei keuzes hebt, dat loopt in Nederland wel een beetje achter.
Dus ja, het is maar net op welke gebieden je de 2 kanden met elkaar vergelijkt. En dat is nou net niet de strekking van dit topic

- Bandido
- Amerika-expert
Tja, in Amerika denkt men het, in Nederland zegt men het. Een heel verschil.vana schreef:Dit soort commentaar bedoel je?
wiepster schreef: ....allemaal een legging onder een jurkje, met een t-shirtje en een paar birkenstocks....heel charmant.....

Ik ben op zich wel benieuwd op welke punten yarrah vindt dat Amerika achter loopt. En dat bedoel ik niet vervelend, ik ben echt wel nieuwsgierig. Als je hier een tijdje woont vallen bepaalde dingen je misschien niet meer zo op. Maar ik denk inderdaad persoonlijk dat op sommige dingen NL voorop loopt en op andere punten is het Amerika. Er wordt nergens ter wereld zoveel uitgevonden als in Amerika, maar tegelijkertijd bestaan er nog steeds checks. Om maar iets te noemen. Maar tegelijkertijd is Amerika ook zo'n enorm land, dat soms ontwikkelingen in bepaalde streken minder snel gaan dan in andere.Ziva schreef:Verder vraag ik me af wie bepaald wie er "echter" loopt
"Keep Georgia On Your Mind"
Dat checks gebeuren was ook iets waar ik aan dacht. Echter moet je je hierbij heel goed realiseren dat veranderingen bij banken in NL je over het algemeen met zo'n 10 banken te maken hebt om een sluitend geheel te krijgen. In de VS heb je alleen al 8000 commerciële banken te maken. Flink verschil.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bandido schreef:
Tja, in Amerika denkt men het, in Nederland zegt men het. Een heel verschil.![]()

-
- Amerika-expert
Ik vind hier de kantoor inrichting heel vaak super ouderwets.
Niet zo zeer de computers en zo maar in NL oogt dat bij veel bedrijven een heel stuk frisser.
De grijze cubicles op kantoren en neem bijv een overheidsinstelling. Echt muffig en ouderwets.
Niet zo zeer de computers en zo maar in NL oogt dat bij veel bedrijven een heel stuk frisser.
De grijze cubicles op kantoren en neem bijv een overheidsinstelling. Echt muffig en ouderwets.
Ja helemaal eens Stacybeesie. En wat me ook opvalt is dat het hier doodnormaal is om zelf dingen van huis mee te nemen om je kantoor mee in te richten. Planten, koelkasten, het niet alleen op mijn eigen werk maar ook in bedrijven waar ik op bezoek ben.
Ik zie dan ook overal foto's van echtgenoten, kinderen of familieleden, diploma's en andere "interessante" documenten aan de muur hangen en ben zelf, na diverse opmerkingen van collega's "dat ik zo'n leeg kantoor had zonder foto's", dan ook maar gezwicht zodat iedereen nu vrolijk naar mijn familiefoto's kan kijken haha. En dat terwijl ik in Nederland toch echt al gewend was aan een "clean desk policy" waarbij je dus niets op je bureau mocht hebben. Ach ja, het heeft ook wel wat gezelligs, wat "ouderwets" haha.
En de reden dat wiepster dat commentaar gaf is vermoedelijk mede omdat ze Nederlands is haha. Ze zit dan wel in Amerika, maar bepaalde dingen krijg je er toch niet helemaal uit nietwaar
Wat weer haar eigen opmerking versterkt namelijk dat je over het algemeen minder commentaar hoeft te verwachten op je uiterlijk of je kleding van Amerikanen dan van Nederlanders. En daar moet ik haar wel gelijk in geven, dat merk ik ook wel, Amerikanen zullen minder snel zeggen wat ze werkelijk denken over hoe je eruit ziet.
Alhoewel dat ook wel weer een nadeel heeft natuurlijk, ik had laatst mijn haar opgestoken en het was een beetje gaan schuiven waardoor het er een beetje uitzag alsof ik een drol op mijn hoofd had. Pas uren nadat ik naar de toilet ging en in de spiegel keek zag ik het, niemand had er iets over gezegd haha. Tja... dan mis je wel een Nederlander die gewoon even zegt "hey, je loopt met een drol op je hoofd!"
Ik zie dan ook overal foto's van echtgenoten, kinderen of familieleden, diploma's en andere "interessante" documenten aan de muur hangen en ben zelf, na diverse opmerkingen van collega's "dat ik zo'n leeg kantoor had zonder foto's", dan ook maar gezwicht zodat iedereen nu vrolijk naar mijn familiefoto's kan kijken haha. En dat terwijl ik in Nederland toch echt al gewend was aan een "clean desk policy" waarbij je dus niets op je bureau mocht hebben. Ach ja, het heeft ook wel wat gezelligs, wat "ouderwets" haha.
En de reden dat wiepster dat commentaar gaf is vermoedelijk mede omdat ze Nederlands is haha. Ze zit dan wel in Amerika, maar bepaalde dingen krijg je er toch niet helemaal uit nietwaar

Alhoewel dat ook wel weer een nadeel heeft natuurlijk, ik had laatst mijn haar opgestoken en het was een beetje gaan schuiven waardoor het er een beetje uitzag alsof ik een drol op mijn hoofd had. Pas uren nadat ik naar de toilet ging en in de spiegel keek zag ik het, niemand had er iets over gezegd haha. Tja... dan mis je wel een Nederlander die gewoon even zegt "hey, je loopt met een drol op je hoofd!"
Dank je Ziva
mooi verwoord!

- Bandido
- Amerika-expert
Dat vind ik juist een heel groot verschil: "ignorance is bliss" zeggen ze hier. Wat iemand denkt zal me een worst zijn, maar op ongevraagde meningen zit ik niet te wachten. En juist dat laatste zal je in Amerika minder snel tegenkomen, vooral niet in het Zuiden. Nederlanders vinden die directheid zelf vaak een deugd, Amerikanen vinden het eerder bot.vana schreef:En zoveel verschil vind ik het niet, in allebei de gevallen word je beoordeeld op wat je aanhebt.
Dat vind ik ook inderdaad, echt afschuwelijk. Ik zit ook in zo'n kantoor met van die eiken meubels. Maar Amerikanen vinden dat dan weer mooi en dat het er serieus uitziet. Men vindt Nederlands interieur daarentegen vaak kil en onpersoonlijk. Smaken verschillen zullen we dus maar zeggen. Maar die cubicles vind ik echt het ergste wat er is. Ik werd er in eerste instantie ook in gestopt, maar gelukkig had ik na een paar dagen een eigen kantoor.Staceybeesie schreef:Ik vind hier de kantoor inrichting heel vaak super ouderwets.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik moet bij deze discussie steeds denken aan een artikel wat pas op de site van de Wereldomroep stond. Het gaat o.a. Over de mondigheid van Nederlanders en het recht-voor-zijn-raap gedrag.
Interessant stuk in deze discussie:
http://www.rnw.nl/nederlands/article/gr ... cepteer-hiërarchie
Interessant stuk in deze discussie:
http://www.rnw.nl/nederlands/article/gr ... cepteer-hiërarchie
- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je link werkt niet Monique
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dank je, ik wed er via Pb ook al opgewezwn en kreeg meteen de goede link:
http://tinyurl.com/88g56wd
http://tinyurl.com/88g56wd
Stick to the point mensen!!

Het viel me op toen ik voor het eerst in Amerika kwam, dit absoluut niet het moderne land is wat ik verwacht had. Ze kunnen met veel dingen voorop lopen, maar met veel dingen ook weer niet.
En daarom ga ik zeker niet voor dat onze cultuur veramerikaanst. Gelukkig niet zeg.
En daarom ga ik zeker niet voor dat onze cultuur veramerikaanst. Gelukkig niet zeg.
Go T@bbing!!!!
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat is jouw point dan nu JulesR?JulesR schreef:Stick to the point mensen!!![]()
Je kunt dat nu wel opnieuw roepen maar we hebben het er toch steeds over de vraag in hoeverre Nederland wel of niet veramerikaniseert waarbij mensen je voorbeelden geven van hun ervaringen? Als je gerichte vragen stelt, krijg je gerichte antwoorden. Doe je dat niet laat je de keuze bij de mensen zelf en zullen ze dus eerder over hun ervaringen of persoonlijke meningen uitwijden. Ik vind het niet zo aardig van je om deze opmerking te maken als je zelf geen enkele aanwijzing geeft over hoe we je kunnen helpen, waar je bent met je werkstuk of welke insteek je je werkstuk hebt gegeven.
Ik weet zeker dat iedereen hier je behulpzaam wilt zijn maar dan moet je wel aangeven wat je precies wilt weten

- Bandido
- Amerika-expert
Even terzijde, maar ik heb het inderdaad ook gelezen, erg interessant! Men verwijst in het artikel naar een boek van Geert Hofstede. Ik heb dat boek gelezen en het is eigenlijk een must voor een ieder die interesse heeft in cross-cultural vergelijkingen. Vaak kom je namelijk niet verder dan generaliseringen en "Amerikanen" zijn zus en "Nederlanders" zijn zo. En dit was het eerste werk waarin wetenschappelijk werd onderbouwd hoe je bepaalde landen met elkaar kunt vergelijken. En hierarchie was een van de dimensies waarin je dat kunt doen. Het is natuurlijk ook weer niet zaligmakend, maar het wordt nog altijd gezien als een soort van beginpunt in de theorie van de internationale communicatie. Echt erg boeiend om te lezen.nieuwenoord schreef:Ik moet bij deze discussie steeds denken aan een artikel wat pas op de site van de Wereldomroep stond. Het gaat o.a. Over de mondigheid van Nederlanders en het recht-voor-zijn-raap gedrag.
Voor meer over de theorie van Hofstede, klik hier.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het genoemde artikel is deel 1 in een reeks van 4, ben benieuwd naar de rest. Boeiende materie,
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1269 Weergaves
-
Laatste bericht door USAreiziger
-
- 0 Reacties