Persoonlijk vond ik Maui & Kauai het mooist. Maar elk eiland heeft zijn unieke eigenschappen. Big Island was veel desolater dan de andere eilanden. Logisch, want het is ook het grootste. De afstanden onderschat je gemakkelijk. Volcanoes NP was zeker impressionant. Om misschien een idee te geven wat mogelijk is: we hebben het park bezocht op 1 dag. Vertrek in Kona, onderweg stop in Punaluu Black Sand Beach, dan enkele VP's & Jaggar Museum langs de Crater Rim Drive, dan de Chain of Craters road met enkele VP's + wandeling aan het einde van de weg, en tot slot nog de Thurston Lava Tube trail. Uiteindelijk ben je toch +-12u weg.
De Lava Viewing area buiten het park stond oorspronkelijk op de planning voor de dag erop (toen deden we een volledige loop rond het eiland en zouden daar dus toch min of meer voorbij rijden), maar helaas was de lava flow kort voor ons vertrek volledig stilgevallen. Geen stoomwolken aan de kust dus...

Verder is de rit naar Mauna Kea summit gewoon een zalige ervaring... Hadden we ook perfect getimed voor een sunset, helaas was het daar boven zó koud dat ik letterlijk mijn vingers niet meer voelde en nauwelijks nog mijn camera kon bedienen. De lensdop uit mijn broekzak vissen leek wel een eeuwigheid te duren

Dat zijn eigenlijk de 2 hoofdpunten voor mij, op dat eiland. We hadden ook een práchtige kamer (Outrigger Kanaloa at Kona). Nuja, kamer...: 2 verdiepingen, 3 slaapkamers, 3 badkamers, woonkamer, keuken, en terras vlak aan het water. Was wel handig om na zo'n lange reis eens elk een eigen kamer en badkamer te hebben, wakker te worden met zicht op de palmbomen van het aangrenzende golfterrein, en iets te ontbijten in je pyama op je terras met zicht op zee

Maui & Kauai namen we dan weer iets kleiner, maar aangezien het eigenlijk telkens condo's zijn, blijven ze minstens 3 maal zo groot als de gemiddelde hotelkamer op een rondreis door West-USA... Je hebt vrijwel altijd een keuken met ruime frigo, microgolf en oven. Dus op onze eerste dag op een eiland, sloegen we wat voorraad in en hebben eigenlijk nooit buitenshuis ontbeten en zelfs 's avonds geregeld een pizza in de oven gelegd omdat het al te laat was om nog ergens eten te gaan zoeken.
Ik kan me eigenlijk weinig van het weer herinneren op Big Island. Ik denk niet dat het echt veel geregend heeft hoor... Een klein buitje in Volcanoes NP toen we aan de Lava Tube begonnen, maar dat was juist tof. Echt een tropische sfeer

Op Maui verbleven we in de Aston Maui Hill. Dit eiland is veel groener dan Big Island en geeft meer een Hawaii gevoel, vind ik. Maar ook daar kan je tot boven de wolken rijden in een ijskoud en winderig Haleakala NP (had men jas vergeten op de kamer... ) en ook daar heb je de dorre landschappen langs de "back side of Haleakala". Als je de Road to Hana doet, vertrek vroeg genoeg en probeer toch verder te rijden langs die back side, in plaats van terug te keren. Als je geen lange wandelingen doet, moet dat wel lukken. De weg is deels onverhard maar valt zeker mee. High Clearance is niet nodig. Wel lastig om foto's te nemen eens de zon achter Haleakala is gezakt...
'Iao Valley State Park was een tegenvaller. De rit langs de North Shore daarentegen ... Er wordt aangeraden die clockwise te doen, maar dat paste niet echt in onze planning. Counterclockwise was geen probleem, maar we hebben gelukkig weinig last gehad van tegenliggers. De weg is perfect begaanbaar, dus laat je ook hier zeker niet afschrikken door geruchten.
Op Kauai verbleven we in Outrigger Kiahuna Plantation. Ook hier hebben we een helikopter vlucht met Blue Hawaiian gedaan en ondanks de regen in het begin is het een absolute aanrader. Zo niet mooier als de vlucht boven Maui & Molokai

Voor Oahu kwamen we niet overeen over welk hotel we daar nu zouden boeken, en hebben daar dan maar het budget terug wat opgetrokken waardoor het Embassy Suites Waikiki Beach Walk is geworden. Duurder dan de vorige 2 eilanden en toch de kleinste kamer, maar wel elke avond gratis cocktails, een van de weinige hotels (die onze voorkeur genoten) waar het ontbijt inbegrepen was en perfect gelegen vlakbij de Waikiki Beach Walk. Restaurant tip: Ruth's Chris Steak House. Duur, maar wat een kwaliteit en een bijna lachwekkende service (in positieve zin). Zo beleefd en professioneel ben ik nog nooit bediend geweest

Persoonlijk vond ik Oahu het minst, en dat komt toch deels door Honolulu... Ik ben niet zo te vinden voor drukke steden en mensenmassa's


Ook het weer viel op Oahu het meest tegen. Hebben een onweer meegemaakt waar het letterlijk elke 5 seconden bliksemde, 2 uur aan een stuk....
De eerste dag viel ook letterlijk in het water. Tijdens Pearl Harbor regende het keihard. Ook onze huurauto gaf een low tire pressure warning, maar het was niet zichtbaar welke band, ze leken allemaal voldoende opgepompt, en de tankstations die we tegenkwamen hadden wel een luchtpomp, maar geen pressure gauge, dus daar kwamen we niet veel verder mee. West-Oahu, voorbij Pearl Harbor, hebben we dan maar niet bezocht, maar zijn teruggekeerd naar Alamo en hebben de auto laten inwisselen.
Ook tijdens onze ATV tour doorheen Kualoa Ranch sloeg het weer plots om. Daar zit je dan, in je tshirtje, op een quad, in Kualoa Ranch, op Oahu, in Hawaii, tijdens een tropisch onweer. Niets mis mee :p
De tour viel mee, al had ik er soms iets meer van verwacht. Ik heb graag naar Lost gekeken, en om dan plots al rijdend aan je linkerkant een glimps op te vangen van wat lijkt de "Jughead" stelling te zijn, terwijl de gids gewoon doorrijdt, dan vloek je toch wel lichtjes vanbinnen...
Wat me is bijgebleven, is dat Hawaii zo gevarieerd is. Je hebt droogte aan de ene kant, tropische flora aan de andere kant. Warmte aan de kust, vriestemperaturen en harde wind op diverse summits, hemelsblauwe lucht, tropische onweders.
Daardoor vond ik Hawaii misschien zelfs leuker dan West-USA. West-USA is eigenlijk "maar" woestijn, rode rotsen, +40° en constante dorst ... Maar da's ook een ervaring natuurlijk

(Had precies beter toch gewoon live een reisdagboek bijgehouden, dan had ik er nu geen werk meer aan
