Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Houston, TX

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
BillyBob
Amerika-ontdekker

Houston, TX

Bericht door BillyBob »

Hoi allemaal

Ik ben hier vreseljik nieuw, maar om snel de situatie te schetsen: volgende week dinsdag (17/1) hebben wij ons interview op de ambassade, dus helemaal "groen" zijn we nog niet/niet meer (het is maar hoe je het bekijkt).

Al vele jaren dromen we van California. In september zijn we eens gaan kijken wat ons dat allemaal zou kosten en dat heeft wel even een domper op de vreugde gezet! We hebben op reis ook wat mensen leren kennen en daar mee over mogelijke verhuisbestemmingen gesproken en zij raadden ons eigenlijk 2 plaatsen aan: Seattle of Houston, waar zij - min of meer toevallig - vandaan kwamen.

Seattle leek me nu niet echt iets voor ons. Eén van de redenen dat we weg willen uit België is het grijze en vaak koude weer in ons tochtgat aan de Noordzee. Daar houden we helemaal niet van! Maar ik ben nu op rentals.com naar wat huurprijzen in Texas aan het kijken en voor de prijs van een klein appartementje in Orange County huur je een heel leuk huis net buiten Houston.

Denken jullie - kenners - dat wij het leuk zouden kunnen vinden in Houston? Wij willen naar stedelijk gebied, met een leuk levendig centrum in een "aangenaam" klimaat. San Francisco is onze favoriete stad qua "dingen te doen", maar al redelijk fris (en natuurlijk veel te duur).

BB uit B
I <3 matchbox
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Houston, TX

Bericht door Dento »

Tja, wat noem je "aangenaam"? Het is in Houston over het algemeen behoorlijk warm, en met een zeer hoge luchtvochtigheid (waardoor het nog warmer aanvoelt). Je moet daar tegen kunnen, en je moet ervan houden.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Mijn man komt uit Houston maar ik vind het geen fijne stad (al is de Galeria wel leuk om af en toe eens te zien). Texas op zich vind ik wel een prachtige staat! Wij hopen dit jaar naar Austin (of omgeving) te verhuizen, m'n man zit midden in de onderhandelingen voor een nieuwe baan. Austin is een mooiere stad in een mooier deel van Amerika (al is dat natuurlijk persoonlijk). San Antonio is ook een leuke stad, met de toeristen dingen zoals de River Walk en de Alamo enzo maar ook voor gewone alledaagse dingen mooier dan Houston.

Als je serieus overweegt om naar Houston te verhuizen zou ik je aanraden om eerst een keer in de zomer een paar weken daar te verblijven. Zomers in Texas zijn erg warm maar het ene gebied is aangenamer dan het andere. Houston is een swamp (uhm....nope, kan echt niet op het Nederlandse woord komen :oops: ) en erg onaangenaam in de zomer. Maar er zijn ook mensen die er geen enkel probleem mee hebben. Een Texaanse vriendin heeft jaren in Houston gewoont en vond het daar erg fijn.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoe heb je toegang tot de US verlegen ? Lottery gewonnen ?
Op een web site kijken naar huurprijzen is wel een wat eenzijdige manier 'je plek' in de US te vinden. (En vaak zijn de appartementen/huizen op die sites allang verhuurd, is mijn ervaring.)
Hoe zijn jullie van plan je dagelijks brood te verdienen ? Dan is nl. de werkloosheid in een gebied - vooral op jullie terrein - van enorm belang lijkt me en de mogelijkheden werk te vinden, beiden.

Wat verstaan jullie onder CA ? Een ex-forumlid woont sinds kort in Davis, CA, en heeft er behoorlijk naar de zin. Zelf woon ik in Clovis, CA. Als je bereid bent in CA 'in het achterland' te gaan wonen wordt eea. snel goedkoper. (Bv. Simi Valley/Moorpark, Santa Clarita, en soortgelijke plaatsen. Je kunt zelfs naar Fresno of naar Bakersfield !)
Een ander forumlid is in Atlanta, GA, beland en daar komen ook behoorlijk positieve berichten van.
De meeste mensen die in Seattle of omg. wonen klinken behoorlijk tevreden. (Maar ik dacht dat de prijzen van de woningen daar vrij hoog zijn ? weet iemand daar meer over ?)
Laatst gewijzigd door USInsider op 09 jan 2012, 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

oortjes schreef:Hoe heb je toegang tot de US verlegen ? Lottery gewonnen ?
Inderdaad. BillyBob blijkt de partner te zijn van een forumlid dat we al kennen: Matchbox. Zie onderschrift "I <3 matchbox".
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het is natuurlijk een heel moeilijke vraag "zouden wij het leuk kunnen vinden in Houston?". Dat hangt van ieder individu af. Persoonlijk zou het niet mijn eerste keus zijn. Ik vind de stad erg uitgebreid opgezet en als je de tegenpool van San Francisco wilt, dan is het wel Houston. Dan liever San Antonio of zelfs Dallas/Ft Worth. Ik houd helemaal niet van een regenachtig klimaat, maar zou zo Seattle boven Houston verkiezen. De vraag "waar kunnen we het beste gaan wonen" komt hier vrij regelmatig voorbij. Laatst kreeg ik die vraag van een Australische en vond deze lijst, misschien heb je daar wat aan: http://images.businessweek.com/slidesho ... est-cities
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het hangt inderdaad van zoveel verschillende factoren af: hoe zit de tewerkstelling (want je zal maar ergens in een mooie omgeving wonen, maar geen geld hebben om je rekeningen te betalen)? Zijn er kinderen waar je rekening mee moet houden (is er goed publiek onderwijs of moeten we rekening houden met budgetten voor private schools)? Wat is de gemiddelde samenstelling van de bevolking? (je zal als 20-er maar in een dorp wonen waar de gemiddelde leeftijd 63 jaar is... Of je spreekt geen letter Spaans terwijl 75% van je buren Spaanstalig zijn... Of je bent atheist ten top maar bent in het bolwerk van een of andere fundamentele godsdienstige groep gaan wonen... Of je houdt van opera, theater, musea terwijl je woont en in een gebied dat echt op zware industrie gericht is en waar het maandelijks uitje naar de bioscoop het culturele hoogtepunt is)
Hoe ver brengt mijn budget me? Want het is helemaal niet leuk wonen in die supertoffe stad waar de gemiddelde woning $700,000 kost terwijl $800 maandelijkse huur een financiele strop is.
En dan spreken we nog niet over het weer. Of dat je durft rijden in die prachtige bergachtige omgeving terwijl er heel wat maanden per jaar sneeuw ligt. Of dat je panisch bent van elke flinke storm die over je idyllische omgeving komt razen...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij wonen sinds afgelopen zomer in Houston, maar op een L1, voor werk, dus wij hadden geen keuze.
Wat betreft het klimaat, het is maar waar je van houdt. Ik vind het hier in de zomer echt te warm (afgelopen zomer was ook wel extreem), maar mijn man vindt het heerlijk. Waar hij nu klaagt over die paar wat koudere winterdagen, geniet ik daar nu van. Ik moet zeggen, najaar en winter bevallen me tot nu toe erg goed, af en toe een frisse dag, maar vaak loop je een dag later weer in t-shirt. December was wel wat grijs, maar nu al dagenlang zonnig en warm.
Houston is een grote stad, dus op zich hoef je je hier te vervelen, maar ik heb begrepen dat er vergeleken met andere grote steden cultureel gezien niet zo heel veel te doen is. Zelf zijn we hier met een gezin, 2 jonge kinderen, binnenkort 3, en we wonen in een buitenwijk. En dat bevalt echt super, het is hier geweldig voor de kinderen, goede scholen, voldoende activiteiten, parken, etc. Alle voorzieningen in de buurt, wij hebben niets te klagen. Maar het ligt er dus maar aan wat je zoekt.
Terug in Texas!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

BillyBob schreef:Al vele jaren dromen we van California. In september zijn we eens gaan kijken wat ons dat allemaal zou kosten en dat heeft wel even een domper op de vreugde gezet!
Californië is ruim 11x zo groot als Nederland. Zo ongeveer formaat Zweden. Dus goedkope plekken zijn er wel, of beter gezegd, goedkopere. Maar dan zal je niet terecht komen in La, SF of San Diego of het omliggende gebied.
Mijn eerste vraag zou dan ook zijn, wat in Californië deed je ervan dromen en wil je naar een specifiek gebied, of is elk gebied goed?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als ik mocht kiezen waar ik ging wonen in de US, zou het Milwaukee, WI, zijn. Maar ik heb geen idee hoe het daar nu staat met de werkgelegenheid.
rsn
Amerika-ontdekker

Bericht door rsn »

Houston is huuuuuuuge, stretched to the max. :) Op zich mooie stad (ben er maar enkele keren geweest), maar heb niet het 'city center' gevoel ervaren zoals in Austin.
Austin is een stuk liberaler overigens als dat meetelt in je beslissing. Wat kosten betreft, grote stad is grote stad, hoge kosten heb je toch wel (tenzij je genoegen neemt met net buiten de stad te leven, dan dalen de prijzen vaak best dramatisch).
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

oortjes schreef:Op een web site kijken naar huurprijzen is wel een wat eenzijdige manier 'je plek' in de US te vinden. (En vaak zijn de appartementen/huizen op die sites allang verhuurd, is mijn ervaring.)
Dat is ook zeker niet het enige wat we doen. Maar het lijkt me toch ook belangrijk te weten hoeveel huur je elke maand kwijt bent op een bepaalde plek. En dat is toch ook de reden dat onze "droomplek" SF Bay area is afgevallen (voorlopig).
oortjes schreef:Wat verstaan jullie onder CA ? Een ex-forumlid woont sinds kort in Davis, CA, en heeft er behoorlijk naar de zin. Zelf woon ik in Clovis, CA. Als je bereid bent in CA 'in het achterland' te gaan wonen wordt eea. snel goedkoper. (Bv. Simi Valley/Moorpark, Santa Clarita, en soortgelijke plaatsen. Je kunt zelfs naar Fresno of naar Bakersfield !)
Maar is het niet zo dat de kansen op werk daar een stuk minder zijn? Verbeter me gerust als ik het fout heb! Ik denk dan gewoon, hoe groter de stad, hoe meer bedrijven, hoe meer kans op werk. Maar dat is misschien een iets te simpele gedachtengang van mij.
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

LittlePhoenix schreef:Houston is een swamp (uhm....nope, kan echt niet op het Nederlandse woord komen :oops: ) en erg onaangenaam in de zomer.
En is dat dan minder in bijvoorbeeld Austin of San Antonio?
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

Petra/VS schreef:Het is natuurlijk een heel moeilijke vraag "zouden wij het leuk kunnen vinden in Houston?". Dat hangt van ieder individu af. Persoonlijk zou het niet mijn eerste keus zijn. Ik vind de stad erg uitgebreid opgezet en als je de tegenpool van San Francisco wilt, dan is het wel Houston. Dan liever San Antonio of zelfs Dallas/Ft Worth. Ik houd helemaal niet van een regenachtig klimaat, maar zou zo Seattle boven Houston verkiezen. De vraag "waar kunnen we het beste gaan wonen" komt hier vrij regelmatig voorbij. Laatst kreeg ik die vraag van een Australische en vond deze lijst, misschien heb je daar wat aan: http://images.businessweek.com/slidesho ... est-cities
Bedankt voor deze link, Petra! Ga ik zeker eens uitpluizen.
En als Houston inderdaad de tegenpool van San Francisco is, dan lijkt het me dus niks voor ons. De vorige berichten waren ook al niet zo positief, dus dat weten we dan ook alweer.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

matchbox schreef:
LittlePhoenix schreef:Houston is een swamp (uhm....nope, kan echt niet op het Nederlandse woord komen :oops: ) en erg onaangenaam in de zomer.
En is dat dan minder in bijvoorbeeld Austin of San Antonio?
Ja; het wordt in zowel Austin als San Antonio ook warm en vochtig, maar beduidend minder dan in Houston. Het is er in ieder geval veel draaglijker, en de meeste tijd van het jaar is het er aangenaam. Het is bekend dat ik een voorliefde heb voor San Antonio (mijn vrouw komt er vandaan en ik heb er redelijk wat tijd doorgebracht), maar ook Austin is erg mooi. Als ik moest kiezen zou ik ergens in de Hill Country gaan wonen, tussen San Antonio en Austin in; een prachtig gebied, meestal ietsje minder warm, en grote steden op een redelijke afstand.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

kastelke schreef:Het hangt inderdaad van zoveel verschillende factoren af: hoe zit de tewerkstelling (want je zal maar ergens in een mooie omgeving wonen, maar geen geld hebben om je rekeningen te betalen)? Zijn er kinderen waar je rekening mee moet houden (is er goed publiek onderwijs of moeten we rekening houden met budgetten voor private schools)? Wat is de gemiddelde samenstelling van de bevolking? (je zal als 20-er maar in een dorp wonen waar de gemiddelde leeftijd 63 jaar is... Of je spreekt geen letter Spaans terwijl 75% van je buren Spaanstalig zijn... Of je bent atheist ten top maar bent in het bolwerk van een of andere fundamentele godsdienstige groep gaan wonen... Of je houdt van opera, theater, musea terwijl je woont en in een gebied dat echt op zware industrie gericht is en waar het maandelijks uitje naar de bioscoop het culturele hoogtepunt is)
Hoe ver brengt mijn budget me? Want het is helemaal niet leuk wonen in die supertoffe stad waar de gemiddelde woning $700,000 kost terwijl $800 maandelijkse huur een financiele strop is.
En dan spreken we nog niet over het weer. Of dat je durft rijden in die prachtige bergachtige omgeving terwijl er heel wat maanden per jaar sneeuw ligt. Of dat je panisch bent van elke flinke storm die over je idyllische omgeving komt razen...
Volledig mee eens, het hangt van heel veel dingen af. Maar nu we er ons bij neergelegd hebben dat het niet omgeving SF zal worden, is het heel moeilijk om te bepalen waar dan wel. De plaatsen buiten California waar we al geweest zijn, vonden we tof voor vakantie, maar eigenlijk niet om te wonen. En ik weet soms dus niet echt waar te beginnen zoeken... Dus iedereen, heel erg bedankt voor jullie input en tips :thumbup:
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

rsn schreef:Houston is huuuuuuuge, stretched to the max. :) Op zich mooie stad (ben er maar enkele keren geweest), maar heb niet het 'city center' gevoel ervaren zoals in Austin.
Austin is een stuk liberaler overigens als dat meetelt in je beslissing. Wat kosten betreft, grote stad is grote stad, hoge kosten heb je toch wel (tenzij je genoegen neemt met net buiten de stad te leven, dan dalen de prijzen vaak best dramatisch).
Net buiten de stad vind ik even goed. Ik zit graag in of in de buurt van een grotere stad omdat daar meer te beleven valt en omwille van werkgelegenheid.
Met wat ik hier lees, heb ik wel het gevoel dat Austin meer iets voor ons is dan Houston.
We hebben dus nog veel uit te zoeken. Misschien wordt het ook helemaal geen Texas. We zijn er echt helemaal nog niet uit.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

matchbox schreef:En ik weet soms dus niet echt waar te beginnen zoeken... Dus iedereen, heel erg bedankt voor jullie input en tips :thumbup:
Kijk naar de jobaanbiedingen: waar zie je de meeste jobaanbiedingen voor mensen met jullie professionele achtergrond? (en vooral: waar zie je die aanbiedingen niet, want dan hoef je je daar al niet op te concentreren)
Elke
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik wilde reageren maar Elke is me net voor: kijk waar mogelijk banen zijn ! Dat moet absoluut je prioriteit zijn !
De banken hebben enorme klappen opgelopen ik vraag me af of M in die sector op het moment snel en goed aan de bak kan komen. Maar deed je IT werk bij de bank ? Dat leidt tot de vraag: wat zijn jullie 'secondaire' skills ?!
Wat betreft grafisch werk, software bedrijven werken vaak met vormgevers - wie weet is daar een mogelijkheid.
Als je naar een plaats gaat waar een aantal grotere bedrijven is gevestigd, daarom heen zijn dan vaak kleinere bedrijven die toeleveren.
In mijn ervaring is bijna overal in de US woonruimte te vinden, voor een grote verscheidenheid aan prijzen. (En ja, in sommige gebieden heb je een klein appartement waar je elders een huis met pool voor huurt.) In gebieden waar de 'meltdown' het hevigst heeft toegeslagen - en dat is vooral in CA - zijn nu redelijk betaalbaar huizen te huren, eigenaren die 'upgraden' houden vaak het oorspronkelijke huis - in de hoop dat dat op termijn in waarde zal stijgen. Dat geeft op sommige plekken een overschot aan huurhuizen.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Als het op Austin of San Antonio aan zou komen, kijk dan zeker ook naar San Antonio; de stad staat in de top 10 van grootste steden van de VS, en heeft beduidend meer inwoners dan Austin (1,3 miljoen inwoners, en 2,2 miljoen in de San Antonio-New Braunfels Metropolitan Area tegenover 790,000 voor Austin). Er zitten enkele (zeer) grote bedrijven, dus dat zal zeker helpen bij werkgelegenheid (o.a. 2 Fortune Global 500 bedrijven, en 5 Fortune 500 bedrijven). Qua gevoel heb je bij San Antonio echter absoluut niet het idee dat de stad zo groot is, wat wel lekker is.

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer