Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Alles wat niet Amerikaans is is minderwaardig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Alles wat niet Amerikaans is is minderwaardig?

Bericht door LittlePhoenix »

@Hockey, ja er zijn ook ontzettend veel Nederlanders die echt heel sterk anti-Amerika zijn. In de 7 jaar dat m'n Texaanse man in Nederland heeft gewoond heeft hij heel wat moeten verduren, meer dan ik hier in Amerika als ik eerlijk ben. Zoveel mensen zijn al meteen vastbesloten dat Amerikanen dom zijn, niets weten over geschiedenis, geen manieren hebben enz enz enz. Mensen die echt serieus geloven dat alle Amerikanen precies zo zijn als de mafketels die je in de Jerry Springer Show ziet.

Gaf soms komische situaties, zoals de keer dat iemand tegen m'n man zat op te scheppen dat Nederlanders zo internationaal zijn want hij ging al van jongs af aan op vakantie naar Frankrijk en was in Griekenland ofzo geweest. Dus toen begon m'n man over alle plaatsen waar hij geweest is in de 20 jaar dat hij bij de Navy zat. Lol, zelfs na 12 jaar huwelijk hoor ik nieuwe dingen over z'n reizen :lol:

Maar af en toe was het ook compleet belachelijk, zoals de keer dat ik met man en dochter (toen nog een peuter) naar het Haarlemmermeerse Bos was. De vrouw naast ons hoorde m'n man praten, gooide meteen haar bikini-bovenstuk aan de kant en begon luidkeels uit te leggen dat dat normaal was in Nederland en dat ze maar hoopte dat hij er geen last van zou hebben maar ja, in Nederland moeten buitenlanders zich nu eenmaal aanpassen. De mevrouw was trouwens helemaal niet meer zo blij toen onze dochter opmerkte dat ze nog dikker was dan oma (en dat in perfect Nederlands).

Ach, smallminded mensen heb je overal en als ze je niet op cultuur of afkomst kunnen aanvallen vinden ze wel iets anders. Lol, zoals de buurvrouw in Nederland die besloot dat ik toch wel heel losbandig was omdat ik op knalrode hoge hakken boodschappen ging doen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

LittlePhoenix schreef:Gaf soms komische situaties, zoals de keer dat iemand tegen m'n man zat op te scheppen dat Nederlanders zo internationaal zijn want hij ging al van jongs af aan op vakantie naar Frankrijk en was in Griekenland ofzo geweest.
Mensen realiseren zich over het algemeen niet hoe klein Europa is, en hoe uniek verbrokkeld met een enorm geweldadige geschiedenis en onderlinge rivaliteit. Waren Europeanen van oorsprong relaxter geweest, dan zou je vandaag de dag geen wereldreiziger zijn als je een keer naar de vogeltjesmarkt in Antwerpen geweest was. Oh, maar hoogstwaarschijnlijk was dan ook Amerika nog niet "ontdekt."

Gr., Flipje
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja, klopt helemaal wat jullie zeggen Hockey en LP, het werkt 2 kanten op. Ik zat ook vol met vooroordelen voordat ik naar Amerika kwam, de grootste eyeopener was wel tot de ontdekking komen dat alhoewel Amerika 1 land is daar ook wel alles mee gezegd is en dat er onderling in de staten enorme verschillen bestaan.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

LittlePhoenix schreef:In de 7 jaar dat m'n Texaanse man in Nederland heeft gewoond heeft hij heel wat moeten verduren, meer dan ik hier in Amerika als ik eerlijk ben.
In de acht jaar dat mijn Texaanse vrouw in Nederland heeft gewoond kreeg ze voortdurend te horen "Oh ik ken ook iemand uit Texas - ene meneer Bush". Die acht jaar in Nederland vielen samen met de tijd dat Bush in het Witte Huis zat, en vooral in het begin kreeg ze dat veel te horen. Zoals ze zelf zegt is ze voornamelijk acht jaar lang Canadees geweest om zulke gesprekken (en vaak de ergernis die daarbij kwam kijken) te vermijden :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Dat soort mensen weet niet beter moet je maar denken..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:In de acht jaar dat mijn Texaanse vrouw in Nederland heeft gewoond kreeg ze voortdurend te horen "Oh ik ken ook iemand uit Texas - ene meneer Bush".
Mijn vriend heeft dat ook een paar keer toegeworpen gekregen. Zelfs een keer iemand die zei: "ik snap niet dat je in een land kan wonen onder die president". Nee, alsof je meteen je koffers pakt als iemand verkozen wordt wiens ideeen je niet zinnen. :roll: :wink:

Trouwens, ik heb ook weleens gehoord van NLers dat ze niet snappen dat ik vrijwillig in een staat woon die de doodstraf hanteert. Nou ben ik daar zelf op zich ook niet blij mee, maar echt realistisch is zo'n opmerking natuurlijk ook niet.
"Keep Georgia On Your Mind"
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dan is abortus en euthanasie veel menselijker, toch?
;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja want dat bestaat niet in Amerika hè :roll:
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Ik heb altijd erg het gevoel dat ik Amerika moet verdedigen als ik terug in Nederland ben op bezoek. Veel Nederlanders vinden de Amerikanen erg oppervlakkig als ze zeggen "How are you?/How's it going? etc" maar vervolgens niet naar je levensverhaal willen luisteren. Ik moet elke keer weer uitleggen, het is een vorm van beleefdheid en een manier van hallo te zeggen. Niet iedere vreemdeling wil je levensverhaal horen, zo interessant ben je nou ook weer niet ;)

Hier heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt dat mensen minderwaardig denken over mijn "Nederlands-zijn". Maar ik kan me goed indenken dat het vervelend is als iemand constant negatief op je loopt te doen. En ik ga met de andere mee, ze is gewoon jaloers dat jij de aandacht krijgt omdat jij wel een leuk, gezellig en interessant persoon bent! :D

Ik moet toegeven, toen ik hier eerst kwam had ik ook wel de neiging om te zeggen "dit is beter in Nederland". Maar ik ben daar flink van afgestapt, ieder land heeft zo zijn eigen normen, waarden, culturen etc. Het is gewoon waar je aan gewend bent! :D
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

vana schreef:Ja want dat bestaat niet in Amerika hè :roll:
En dat was net mijn punt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Alannah
Amerika-ontdekker

Bericht door Alannah »

Toen ik in Amerika woonde heb ik ook wel een paar situaties op dit gebied meegemaakt. Zo was er een keer een Amerikaan die tegen mij zei dat het toch wel heel fijn was dat ik nu in Amerika mocht wonen want hier had je echt democratie en vrijheid. Nooit gemerkt dat de democratie in de VS beter functioneerde dan in NL maar vooruit :) Een andere keer was ik samen met een Mexicaanse vriendin en een Amerikaanse vriend toen het gesprek op openbaar vervoer kwam. Vriendin en ik hadden het allebei over het gebrek aan openbaar vervoer in Phoenix. Volgens Amerikaan was het openbaar vervoer daar echter fantastisch. Uiteindelijk wilde hij dan wel toegeven dat het in New York en Londen beter was maar toen mijn vriendin zei dat het in Mexico city ook beter was sprong hij zo'n beetje uit zijn vel. Een vergelijking met een andere staat ok, een vergelijk met Europa kan nog net maar met Mexico? Dat was toch wel zo belachelijk.

Verder wel veel ontwetendheid tegengekomen maar dat vind ik niet zo raar bij mensen die inderdaad zelfs hun staat vaak nog nooit zijn uitgeweest. Wat dat betreft kan je de situatie in rurale gebieden natuurlijk ook niet vergelijken met grote cosmpolitische steden als DC en NY.

Amerikanen hebben soms inderdaad wel de neiging om te denken dat alles in Amerika beter is maar misschien is dat ook een houding die ze vooral aannemen tegen buitenlanders? Dat ze onderling wel meer klagen over dingen? Overigens verwijt ik veel hiervan gewoon aan het feit dat dit om mensen ging in rurale gebieden. Ik heb het nooit vervelend gevonden in elk geval.

Wat ik wel vervelend heb gevonden is de houding tegenover Mexicanen die er bij sommige (!) Amerikanen heerst. Ik heb toch wel een aantal racistische incidenten gezien waarbij de Mexicanen en de Mexicaanse cultuur als minderwaardig werden gezien. Overigens speelt hierbij ook wat anti-katholiscme moet ik zeggen want veel van deze reacties kwamen van WASP's.

Maar goed daar heeft de VS zeker geen patent op. Hier in Frankrijk waar ik nu woon is ook racisme. In Nederland ook. "
Het meest open racisme wat ik heb gezien/meegemaakt was overigen in Italië.
In de VS zijn de meeste mensen zich er in elk geval zich wel redelijk bewut van racisme.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Machteld schreef:Ik heb altijd erg het gevoel dat ik Amerika moet verdedigen als ik terug in Nederland ben op bezoek. Veel Nederlanders vinden de Amerikanen erg oppervlakkig als ze zeggen "How are you?/How's it going? etc" maar vervolgens niet naar je levensverhaal willen luisteren. Ik moet elke keer weer uitleggen, het is een vorm van beleefdheid en een manier van hallo te zeggen. Niet iedere vreemdeling wil je levensverhaal horen, zo interessant ben je nou ook weer niet ;)
Dat krijg ik er ook vaak maar niet in.. Het is gewoon een beleefdheids vorm. Zelfs als het niet goed met je gaat, zeg je 'fine, how are you'. Klaar. Het is nog altijd beter dan het binnen lopen in een winkel in NL waar je het gevoel krijgt dat je god op je blote knietjes mag bedanken dat je je geld bij die winkel uit mag geven, wat ik toch wel vaak heb meegemaakt in NL. Maar ja, dat is beter want 'daar laten ze je tenminste met rust'..
Alannah schreef: Wat ik wel vervelend heb gevonden is de houding tegenover Mexicanen die er bij sommige (!) Amerikanen heerst. Ik heb toch wel een aantal racistische incidenten gezien waarbij de Mexicanen en de Mexicaanse cultuur als minderwaardig werden gezien. Overigens speelt hierbij ook wat anti-katholiscme moet ik zeggen want veel van deze reacties kwamen van WASP's.

Maar goed daar heeft de VS zeker geen patent op. Hier in Frankrijk waar ik nu woon is ook racisme. In Nederland ook. "
Het meest open racisme wat ik heb gezien/meegemaakt was overigen in Italië.
In de VS zijn de meeste mensen zich er in elk geval zich wel redelijk bewut van racisme.
Je zegt het gelukkig zelf. In Amerika zij n het de Mexicanen, in NL hoorde ik dit soort opmerkingen dagelijks over Marokkanen, Turken, Surinamers, Antillianen, Polen.. Nederland is al lang niet meer zo heel tolerant wat betreft andere culturen als dat Nederlanders vaak doen blijken ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Als we het over racisme willen gaan hebben, kan iemand mij een land aanwijzen waar geen racisme is?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Utopia?
Elke
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

:lol: :lol: Gunst dat bestaat toch niet? :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als land dan misschien niet, maar wij hebben wel vrienden die in Utopia wonen!:
http://www.utopia.on.ca/
Het is een piepklein plaatsje vlak bij Barrie (ten noorden van Toronto). Ze wonen daar prachtig: boven op een hoge heuvel, met zicht op de vallei.
(nou ja, prachtig zolang er geen sneeuw ligt, want het is een smal straatje dat de berg omhoog kronkelt. De stookolieleverancier moet een speciaal wagentje sturen om de put te komen vullen, anders geraakt hij de berg niet op)
Elke
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Mijn ervaring is inderdaad dat ik het meer andersom is. De Amerikanen die ik ken en ben tegengekomen waren stuk voor stuk aardig en geïnteresseerd. (Althans zo kwamen ze over)

Daarintegen heb ik hier een collega zitten die alles afkraakt wat “die domme Amerikanen” nou weer hebben gedaan. Je moet je zowat verdedigen dat je daar op vakantie bent geweest/wilt gaan.
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Daar zou ik mijn energie dus echt niet aan gaan verspillen. Ik heb een aantal collega's die het wel leuk vinden dat ik vaak en ver op reis ga. En sommigen interesseert het echt niets. Prima toch?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

En zo is het Njit, iedereen mag zelf bepalen wat hij of zij ervan vindt.

Maar ben ik nou werkelijk de enige die de ietwat arrogante houding en manier van doen van Amerika, Amerikanen wel kan waarderen? Ik vind het wel mooi om te zien dat Amerikanen als voorbeeld "liever een Ford kopen want dat is een Amerikaans merk" en Amerikaanse vlaggen in de tuin en gewoonweg roepen dat je "beter bent dan de rest".

Ik snap prima dat het arrogant overkomt en ik kan ook prima begrijpen dat mensen zich daaraan storen en natuurlijk is het vaak een wassen neus maar ik vind het ergens ook wel leuk. Waarom zou je het niet doen? Dat is toch beter dan roepen dat je je schaamt voor je land of dat andere landen beter zijn. Als ik iets heb gemist de afgelopen jaren in Nederland is het wel mensen die trots zijn op hun land en die dat ook uitdragen. Ik was daar zelf net zo schuldig aan (anders was ik niet vertrokken) maar ik vond het wel jammer. Het stomme is dat ik, nu ik hier ben, veel trotser ben op mijn afkomst dan toen ik nog in Nederland woonde. Geen idee hoe het komt maar zo voelt het wel. Misschien omdat heel veel mensen hier trots zijn op hun roots?
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ziva schreef:Ik vind het wel mooi om te zien dat Amerikanen als voorbeeld "liever een Ford kopen want dat is een Amerikaans merk" en Amerikaanse vlaggen in de tuin en gewoonweg roepen dat je "beter bent dan de rest".
Alleen geldt 'Made in America' allang niet meer voor alles wat Amerikaans is. En dan heb je dus een Amerikaanse vlag in je tuin staan die 'Made in China' is :)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer