Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er ook aan moest wennen en nog steeds wel soms. Maar ik ben me er wel altijd van bewust geweest dat wanneer je zelf naar een ander land verhuist, jij degene bent die anders is. Het zij zo. Maar aan de andere kant komt al dat vlagvertoon soms ook wat zwaarder en gewichtiger over dan het is bedoeld heb ik het idee. Maar het hoort wel echt bij dit land en hoewel Amerikanen zichzelf graag "Iers", "Zweeds", of wat dan ook noemen, is men zeer zeker bovenal Amerikaan.
Maar andere landen zijn ook zeer nationalistisch ingesteld, waar je het misschien niet van zou verwachten. Denemarken bv, ik heb nergens zoveel nationale vlaggen gezien als daar. Maar ook viel het me op in Turkije, Portugal, Ierland en Frankrijk. NLers zelf zijn daar misschien wat te nuchter voor en we vinden het allemaal al snel overdreven. En met voetbal vind ik het ook meer een kwestie grappig aankleden, dan dat het nou echt een uiting van nationalisme is. En het is ook iets heel volks, want in Den Haag bv geldt: hoe sterker de buurt is versierd, hoe volkser de buurt. Amerikaans nationalisme is vaak veel subtieler, zoals een Mark Rutte die ineens met een NL vlaggetje op zijn pak verschijnt. Hier is dat normaal, in NL is dat raar.
Alannah schreef:Ook daar scheelt het weer natuurlijk waar je bent in de VS. In NY kende ik veel mensen die zeiden dat ze niet trots waren op Amerika maar op NY en die NY gewoon een heel stuk leuker/beter vonden dan de rest van de wereld.
Het viel mij in eerste instantie ook op hoezeer dat regionalisme speelt in Amerika. Ik woon dus in het Zuiden en daar is men hier echt trots op. Dit gebied heeft een soort van nieuw zelfvertrouwen gevonden na een paar decennia van zeer sterke groei en voorspoed. En dat merk je toch wel zo af en toe. Maar wel komt trots zijn op Amerika ook hier op 1.