Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"
Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"
"JulesR, goed dat je terug bent gekeerd.
2 opmerkingen:
1) Vaker hier terugkeren en reageren helpt om zaken te verduidelijken als de discussie voortwoekert.
2) Nog steeds ga je er van uit dat er Amerikanisering is, maar onduidelijk is waarom je dit zo hard durft te stellen, zeker gezien de onduidelijkheid die er nog is over wat we moeten verstaan onder Amerikanisering.
2 opmerkingen:
1) Vaker hier terugkeren en reageren helpt om zaken te verduidelijken als de discussie voortwoekert.
2) Nog steeds ga je er van uit dat er Amerikanisering is, maar onduidelijk is waarom je dit zo hard durft te stellen, zeker gezien de onduidelijkheid die er nog is over wat we moeten verstaan onder Amerikanisering.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Misschien meer in de richting werken van
Is er een Amerikaanse invloed op de Nederlandse cultuur?
Is er een Amerikaanse invloed op de Nederlandse cultuur?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Inderdaad wat Clint zei.
Je moet in de volgende deelvraag geen aannames maken over je vorige deelvraag.
Je moet in de volgende deelvraag geen aannames maken over je vorige deelvraag.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Yep, ik ga helemaal met Clint mee. Je huidige vraag bevat al een conclusie, en dat roept vragen op.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Veramerikaniseren van de nederland.
Steeds meer nederlanders kiezen er a la Usa voor om in suv's en cross overs te gaan rijden.
Steeds meer nederlanders worden dikker door meer op zijn amerikaans te gaan eten. Wat amerikanen niet doen is fietsen. Die beweging houdt de Nederlandse buik nog wat binnen de perken.
De schuld in. Steeds meer Nederlanders steken zich diep in de schulden ipv er eerst voor te sparen
Steeds meer nederlanders kiezen er a la Usa voor om in suv's en cross overs te gaan rijden.
Steeds meer nederlanders worden dikker door meer op zijn amerikaans te gaan eten. Wat amerikanen niet doen is fietsen. Die beweging houdt de Nederlandse buik nog wat binnen de perken.
De schuld in. Steeds meer Nederlanders steken zich diep in de schulden ipv er eerst voor te sparen
Is dat niet Vergriekisering?ned in MO schreef: De schuld in. Steeds meer Nederlanders steken zich diep in de schulden ipv er eerst voor te sparen

@ned in MO, maar is dat onder invloed van de USA of een gelijktijdige ontwikkeling zonder dat de USA daar invloed op uitoefent?
@JulesR, ik denk dat het handig is als jij een voorzet doet aangaande wat jij verstaat onder de Nederlandse cultuur en veramerikanisering. Dan hebben we een basis om op verder te bouwen.
@JulesR, ik denk dat het handig is als jij een voorzet doet aangaande wat jij verstaat onder de Nederlandse cultuur en veramerikanisering. Dan hebben we een basis om op verder te bouwen.
- Carly Cupcake
- Amerikafan
- Partner van: Hinko
Goeie, ClintJe gaat er al van uit dat er sprake is van Amerikanisering en dat deze een invloed heeft op de Nederlandse cultuur. Beter zou je een vraag kunnen stellen als 'Wat is Amerikanisering en in hoeverre beïnvloed dit de Nederlandse cultuur?'.

Ja, over dat dikker worden van de Nederlander; we zijn snel geneigd om met het vingertje naar Amerika te wijzen, maar kijk naar de Britten. Die worden ook niet slanker :s en ongezond eten is daar ook een probleem aan het worden. Of China, waar men maar 1 kind mag hebben (is dat trouwens nog steeds zo?

Ik snap het wel, want de fast-food ketens zijn natuurlijk overgewaaid uit de USA (en I like me some hamburgers, thanx Amerika!), maar de patat komt niet uit Amerika, het wit brood ook niet (toch?) en de kroketten niet en het bier niet en noem het maar op.
Dus inderdaad, misschien moet je voor je pws de vraag stellen: is er sprake van Amerikanisering, wat houdt dit in en dan ga je dat lekker uitzoeken, met beetje hulp van ons, hoop ik en dan kom je vanzelf tot de conclusie. It's up to you

http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat Nederland hiermee een beetje de VS achterna loopt, alleen is het in nederland wat meer verborgen denk ikHockey schreef:@ned in MO, maar is dat onder invloed van de USA of een gelijktijdige ontwikkeling zonder dat de USA daar invloed op uitoefent?
Dus onder de invloed van de USA wordt nederland steeds meer een consumptie maatschappij. De ellende van Amerika moet in Nederland nog komen denk ik.
Ned in mo vraagt en de pers draait 
Vandaag in de Telegraaf.

Vandaag in de Telegraaf.
Gat in onze portemonnee
AMSTERDAM - Nederlanders sparen weinig en lenen veel, wat leidt tot een gapend financieringsgat bij banken. Daarmee opent het Financieele Dagblad. We staan op de tweede plaats in Europa in het lijstje van banken die op een hypermoderne manier geld ophalen bij beleggers, namelijk door een bundel hypotheken te verkopen.
Dit duidt op burgers die zijn volgepropt met leningen, en banken die naar het buitenland moeten om dat allemaal te financieren. Dat we weinig sparen hangt samen met de grote pensioenreserves. Veel lenen hangt samen met de enorme stijging van de huizenprijzen de afgelopen 20 jaar.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
En dan hier de lotto cijfers van morgen 3,8,11,21,22 en 34 met reserve getal 18 

- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Ik vindt het wel grappig dat je bericht doorspekt is van anglicismes...JulesR schreef:Hoi allemaal!
mijn naam is Jules en ik moet dit jaar mijn Profielwerkstuk maken.. als onderwerp heb ik "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur" gekozen.
De hoofdvraag zal waarschijnlijk “Waarom is de Nederlandse cultuur zo vatbaar voor trends, hypes en gewoontes uit Amerika?” worden..
Nu ben ik op het moment aan het zoeken naar bronnen en info etc over dit onderwerp, maar ik begin een beetje vast te lopen.. heeft iemand hier nog goede ideeen over? boeken? films/docu's? sites?

Wat betreft de veramerikanisering, het lijkt mij dat Nederland veelal de meer negatieve aspecten van de V.S. overneemt.
Elke keer als ik in NL kom verbaas ik me weer over het gebrek aan klantenbediening, beleefdheid, enz...
-
- Amerika-expert
Wat in ieder geval NIET verAmerikaniseert is de Nederlandse film. Heb net 'Bride Flight' bekeken, het Nederlands dat in die film wordt "gesproken" is niet om aan te horen.
Nederlandse filmmakers kunnen wel mooie plaatjes schieten, maar ze zijn niet trots genoeg op hun taal om ervoor te zorgen dat hun 'toneelspelers' normaal spreken ipv houterig en overdreven 'netjes.!
Nederlandse filmmakers kunnen wel mooie plaatjes schieten, maar ze zijn niet trots genoeg op hun taal om ervoor te zorgen dat hun 'toneelspelers' normaal spreken ipv houterig en overdreven 'netjes.!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dit deed me een beetje denken aan bepaalde groeperingen in Amerika die denken dat je homoseksualiteit kan genezen:
Maar het wil niet zeggen dat, omdat we dit soort overtuigingen kennen vanuit Amerika, dat het natuurlijk typisch Amerikaans is. Die overtuigingen en groeperingen die hun geld verdienen met het 'genezen' van homo's d.m.v. godsdienstigheid zullen ook wel in andere landen bestaan?
bron: http://www.rnw.nl/africa/bulletin/dutch ... ay-therapyDutch national daily Trouw reports that a therapy intended to cure gay and lesbian Christians who consider their sexual preference to be sinful is fully paid for by health insurance companies.
Maar het wil niet zeggen dat, omdat we dit soort overtuigingen kennen vanuit Amerika, dat het natuurlijk typisch Amerikaans is. Die overtuigingen en groeperingen die hun geld verdienen met het 'genezen' van homo's d.m.v. godsdienstigheid zullen ook wel in andere landen bestaan?
Elke
Andersom kan het natuurlijk ook.... Mijn Amerikaanse buurvrouw komt geregeld een echt Nederlands "bakkie doen"

- Big Al
- Amerika-expert
Wellicht, maar vergeet niet dat de Psychologie als vakgebied heel zwaar rust op de Amerikaanse psychologie (neem bijvoorbeeld de DSM). Derhalve is het niet zo vreemd dat tegenstromingen ook zwaarder vertegenwoordigd zijn in de VS.kastelke schreef:Dit deed me een beetje denken aan bepaalde groeperingen in Amerika die denken dat je homoseksualiteit kan genezen:bron: http://www.rnw.nl/africa/bulletin/dutch ... ay-therapyDutch national daily Trouw reports that a therapy intended to cure gay and lesbian Christians who consider their sexual preference to be sinful is fully paid for by health insurance companies.
@ Clint dat is inderdaad misschien wel een betere vraagstelling.. maar ik dacht ik leg het nog verder uit in mijn deelvragen.. Maar bedankt! ik ga er nog eens over nadenken
Waar vinden jullie dat de Amerikaanse invloed (voor zover die er is) te zien is in de nederlandse cultuur?
groetjes?

Waar vinden jullie dat de Amerikaanse invloed (voor zover die er is) te zien is in de nederlandse cultuur?
groetjes?
- Big Al
- Amerika-expert
Het lijkt me dat één van de grootste invloeden commerciële TV is (samen met 24-uurs publieke TV).
Ik herinner me nog de tijd dat er voor 18:00 niets op TV was (behalve op woendsdagmiddag) en na 24:00 werd er ook niets uitgezonden. Die beperkingen werden echter gradueel opgeheven en later zwijkte de overheid ook voor commerciële TV.
Dr. Neil Postman (auteur van "Amusing Ourselves to Death") schreef zelfs een brief aan de Nederlandse overheid om te waarschuwen dat Nederland dezelfde kant zou opgaan als de VS als commerciële TV zou worden geïntroduceerd.
Nu is het zo'n dertig jaar later en de Nederlandse maatschappij is inderdaad fundamenteel veranderd door (veelal Amerikaanse) TV-programma's.
Ik zo zover willen gaan te stellen dat het fenomeen 'gezelligheid' danig heeft geleden onder (commerciële) TV.
Ik herinner me nog de tijd dat er voor 18:00 niets op TV was (behalve op woendsdagmiddag) en na 24:00 werd er ook niets uitgezonden. Die beperkingen werden echter gradueel opgeheven en later zwijkte de overheid ook voor commerciële TV.
Dr. Neil Postman (auteur van "Amusing Ourselves to Death") schreef zelfs een brief aan de Nederlandse overheid om te waarschuwen dat Nederland dezelfde kant zou opgaan als de VS als commerciële TV zou worden geïntroduceerd.
Nu is het zo'n dertig jaar later en de Nederlandse maatschappij is inderdaad fundamenteel veranderd door (veelal Amerikaanse) TV-programma's.
Ik zo zover willen gaan te stellen dat het fenomeen 'gezelligheid' danig heeft geleden onder (commerciële) TV.
Laatst gewijzigd door kastelke op 20 jan 2012, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zie "het quoten van berichten'
Reden: Zie "het quoten van berichten'
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
in eten. Voor de rest eerdere posts gaan lezen?JulesR schreef:@ Clint dat is inderdaad misschien wel een betere vraagstelling.. maar ik dacht ik leg het nog verder uit in mijn deelvragen.. Maar bedankt! ik ga er nog eens over nadenken![]()
groetjes?
Ook in op vakantie gaan

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
In als de snuisterijen die je kan vinden: Amerikaanse servetten, vlaggetjes,...
Het succes van de online winkeltje die spullen van Amerika naar Nederland versturen. (maar dat heeft waarschijnlijk maar een invloed op een zeer beperkt deel van de Nederlandse bevolking, en is niet eens zichtbaar voor diegenen die er geen interesse in hebben, in tegenstellling tot bv. de Amerika-weken bij sommige voedingswinkels.
Het succes van de online winkeltje die spullen van Amerika naar Nederland versturen. (maar dat heeft waarschijnlijk maar een invloed op een zeer beperkt deel van de Nederlandse bevolking, en is niet eens zichtbaar voor diegenen die er geen interesse in hebben, in tegenstellling tot bv. de Amerika-weken bij sommige voedingswinkels.
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1269 Weergaves
-
Laatste bericht door USAreiziger
-