Van onze reis in '88 weet ik nog dat we bij de douane in de verkeerde rij hebben gestaan. Er waren verschillende rijen, afhankelijk van de eerste letter van de achternaam. Wij (van Oord) gingen dus in de rij waar de "O" onder viel staan en pas bij de controle bleek dat we bij de "V" moesten staan. We moesten toen weer achteraan beginnen.
Ik weet niet of die scheiding in rijen er nog steeds is en of we in dat geval nog steeds bij de "V" moeten gaan staan?
Van onze reis in '88 weet ik nog dat we bij de douane in de verkeerde rij hebben gestaan. Er waren verschillende rijen, afhankelijk van de eerste letter van de achternaam. Wij (van Oord) gingen dus in de rij waar de "O" onder viel staan en pas bij de controle bleek dat we bij de "V" moesten staan. We moesten toen weer achteraan beginnen. :(
Ik weet niet of die scheiding in rijen er nog steeds is en of we in dat geval nog steeds bij de "V" moeten gaan staan?
Wie heeft hier recente ervaring mee?
Anita
Voor een Amerikaan is de eerste letter van de achternaam "van Oord" gewoon een 'V'. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij de douane een ander system hanteren.
Je vindt alle Nederlandse "van (de)"-namen ook gewoon onder de 'V' in het telefoonboek.
Ik heb een achternaam die met "van" begint en sta ook in het telefoonboek onder V. Als je in de US in een rij moet staan in overeenstemming met de alfabetische volgorde van je naam dan ga je in de rij staan met de beginletter van je voorvoegsel(s). Dus van Oord bij de V, van der Meer bij de V, de Bruin bij de D enz.
Kun je me ook vertellen waar dit was?
Ik ben een keer of 30 naar of door de VS geweest, maar heb dit nog nooit gezien.
Trouwens, ik neem aan dat je niet de douane maar de immigratie bedoelt.
Eric
kijk ook eens op mijn weblog: http://engers.web-log.nl
Eh ... hoe werkt het met verschillende namen binnen het gezin?
Mijn echtgenoot heet Tijmes, mijn meisjesnaam begint weer met een V, maar zijn naam staat ook in mijn paspoort. Maar de namen van mijn kinderen, de Bruyn, horen dus dan weer in de D-rij? Ze zijn minderjarig, dan blijven ze toch gewoon bij mij?
nieuwenoord schreef:Eh ... hoe werkt het met verschillende namen binnen het gezin?
Mijn echtgenoot heet Tijmes, mijn meisjesnaam begint weer met een V, maar zijn naam staat ook in mijn paspoort. Maar de namen van mijn kinderen, de Bruyn, horen dus dan weer in de D-rij? Ze zijn minderjarig, dan blijven ze toch gewoon bij mij?
Ik kan me niet herinneren een rij voor een bepaalde letter gezien te hebben. Maar ik ben ook eigenlijk alleen maar binnen gekomen in Atlanta en New York.
Het maakt echt niets uit, gewoon gaan staan waar je wilt, maar meestal vinden ze de eerste letter van je tussenvoegsel het beste!
Als je met een gezin reist en je eigen kinderen bij je hebt, gewoon bij elkaar blijven.
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
enger003 schreef:Kun je me ook vertellen waar dit was?
Ik ben een keer of 30 naar of door de VS geweest, maar heb dit nog nooit gezien.
Eric
In New York, gewoon bij de douane, maar in '88 dus.
Amerikaantje schreef:
Anita
Ik ben in '78 voor het eerst naar New York geweest, en kan me niks van rijen op naam herinneren.
Trouwens, bij de douane wordt nooit op je naam gelet, die is helemaal niet belangrijk, het gaat erom dat je geen verboden artikelen meeneemt, en hier is (bijna) nooit een rij.
Ben je niet in de war met een ander land?
Eric
kijk ook eens op mijn weblog: http://engers.web-log.nl
amerikaantje, ik weet niet of het veranderd is sins 1988, maar tegenwoordig ga je eerst door immigratie waar de rijen "meestal" verdeelt zijn in "Visitor" en "Citizen" en daarna pak je je bagage en loop je door de douane waar het witte papiertje of je iets aan te geven hebt afgeeft. Daar staan meestal maar 2 of 3 man/vrouw.
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Voor zover ik weet hebben ze tegenwoordig geen rijen op achternaam, maar op citizen en non-citizen. Mijn achternaam heeft ook een "van" ertussen en op college sta ik dus ook bij de V op de namenlijst. Ze breien dat "van" dus ook in hun uitspraak aan mijn achternaam vast. Ach, het klinkt wel lief, zo'n amerikaan die struikelt over de uitspraak van mijn achternaam.
enger003 schreef:Kun je me ook vertellen waar dit was?
Eric
Anita
Ik ben in 1985 als au-pair naar Amerika geweest en ook in New York door de immigratie gegaan maar ik weet zeker dat het niet op achternaam ging.
rperre schreef:amerikaantje, ik weet niet of het veranderd is sins 1988, maar tegenwoordig ga je eerst door immigratie waar de rijen "meestal" verdeelt zijn in "Visitor" en "Citizen" en daarna pak je je bagage en loop je door de douane waar het witte papiertje of je iets aan te geven hebt afgeeft. Daar staan meestal maar 2 of 3 man/vrouw.
Richard
Kleine correctie, de rijen zijn Resident en Non-Resident. Dus permanent visa holders (Greencard etc) mogen ook via de resident rij, ook al zijn ze geen citizens.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.