Loek schreef:Mijn verhaal is niet uniek, kijk naar het pad wat bijvoorbeeld Dento heeft gevolgd voordat hij zijn huidige functie verkreeg. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet je neus moet ophalen voor een mindere baantje. De mogelijkheid bestaat dat het de opstap is voor je verdere carriere. Ik heb veel immigranten zien mislukken omdat ze zich teveel concentreren op een banenmarkt die momenteel niet voor hun open staat. Je moet een lange termijn plan maken die voldoende flexibiliteit heeft ingebouwd, maar toch je in de richting stuurt van je uiteindelijke doel.
Inderdaad; heel veel mensen lijken heel erg vast te houden aan het idee dat ze in de VS op hetzelfde niveau verder willen gaan als ze in Nederland hadden. En niet alleen dat, maar ook nog eens om zo'n baan vanuit Nederland te vinden, zonder referenties in de VS, en zonder dat iemand in de VS wellicht het bedrijf kent waar in Nederland voor is gewerkt.
Is het onmogelijk? Nee, het kan zeker lukken, maar de realiteit is dat de kans hierop bijzonder klein is.
Als je hier aankomt moet je niet bang zijn om alles aan te pakken. Blijf je zoeken naar iets op je eigen niveau, zonder 'mindere' baantjes aan te willen pakken, dan kan het inderdaad mislukken.
Toen wij hier eind 2008 aankwamen was de recessie al begonnen, en was de werkloosheid aan het stijgen. Toch hadden we allebei binnen een maand werk. Weliswaar bij Walmart voor mij, en bij Toys-R-Us voor mijn vrouw, allebei 'seasonal hires' voor de kerstperiode, maar toch. We mochten allebei blijven na de feestdagen, en binnen afzienbare tijd kregen we allebei promoties: mijn vrouw HR Department Supervisor bij T-R-U, ik Department Manager bij Walmart. Mijn promotie bij Walmart kwam al nadat ik er slechts 2 maanden werkte, terwijl officieel Walmart beleid zegt dat je minimaal 6 maanden werkzaam moet zijn én minimaal 6 maanden in dezelfde functie moet zitten voordat je in aanmerking kunt komen voor een promotie. Maar ook daar zijn dus uitzonderingen op mogelijk als ze je echt willen. Het is dus ook een kwestie van willen, en laten zien wat je kunt, ook al is het werk onder je niveau.
Het waren geen superbanen, maar je bouwt wel een netwerk op, je bouwt referenties op, en je werkt voor iets wat mensen kennen in plaats van voor een onbekend buitenlands bedrijf.
Ook het feit dat je dan al werkzaam bent in de VS is voor veel werkgevers belangrijk, want het is een teken dat je ook mág werken hier. Woon jij nog in het buitenland zonder hier te werken brengt toch een risico met zich mee, want je kunt nog zo hard roepen dat je straks zult mogen werken, een werkgever zal eerst bewijs ervan willen zien. Bovendien breng je zo ook Amerikaanse referenties mee, in plaats van buitenlandse referenties die ze toch nooit gaan raadplegen.
Iets minder dan een jaar nadat we hierheen kwamen heb ik - met dank aan het netwerk - een baan gekregen op niveau, waar ik nu alweer bijna tweeëneenhalf jaar met veel plezier werk.
Staar je dus in het begin niet blind op het niveau dat je had, en heb geduld.