Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Clint
Amerika-expert

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Clint »

JulesR schreef:@ Clint dat is inderdaad misschien wel een betere vraagstelling.. maar ik dacht ik leg het nog verder uit in mijn deelvragen.. Maar bedankt! ik ga er nog eens over nadenken :thumbup:
Je deelvragen zijn er puur en alleen voor om je hoofdvraag in hapbare stukken uit te splitsen. Het is dus niet de bedoeling om nieuwe concepten in een deelvraag te introduceren.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik hoop niet dat het de bedoeling is dat je het restant van je pizza of frietjes dan aan je hond gaat voeren, want de Partij van de dieren zou moeten weten dat dat niet het meest aangewezen dieet is voor je dier. Ze zullen toch wel weten dat die 'doggy bag' meestal voor de baasjes zelf bedoeld is?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat zou in Nederland niet echt werken denk ik. Onze porties zijn meestal veel kleiner dan in Amerika.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik heb vaak genoeg in Nederland het eten niet op gekregen, of dat je er echt tegen moet eten omdat je het zonde vindt dat het eten anders weggegooid moet worden, en dan je helemaal misselijk eet. Ik heb nu 9/10 keer een volledige lunch (soms zelf een heel diner) met de restjes die je meekrijgt. De porties zijn dan wel kleiner in NL maar ik vind dat niet perse een reden waarom dit een slecht idee is. Denk dat er genoeg mensen om een doggy bag zouden vragen als ze de mogelijkheid hadden.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik zeg niet dat het een slecht idee is, ik denk alleen persoonlijk dat niet veel mensen er gebruik van zouden maken. Ik zou het bijvoorbeeld niet doen, ook al heb ik eten over. Ik vind het gewoon niet lekker om eten dat een al uur op mijn bord gelegen heeft mee naar huis te nemen in een bak en dan de volgende dag op te warmen.
Misschien ligt het eraan wat je eet, maar ik eet graag steak en dat lijkt me opgewarmd niet erg smakelijk en een salade of groentes zijn ook niet erg knapperig meer denk ik de volgende dag.

Mar goed, we gaan nu wel erg off topic :oops:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

vana schreef:Mar goed, we gaan nu wel erg off topic :oops:
Juist niet. Een gebruik wat men in de VS ook kent, wordt dat hier geaccepteerd? Meer on topic kan bijna niet.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja, als je het zo zegt heb je gelijk :D
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Dit brengt natuurlijk een ander vraagstuk naar voren: bediening. Mijn indruk is dat in NL je bij een restaurant 'mag' eten "bij de gratie van de restaurateur". De restaurateurs lijken dat wel een geweldig privilege te vinden, maar daar houdt dan de bediening ook wel mee op. Niet zeuren en dooreten...
Natuurlijk geldt dit niet voor elk restaurant, maar het wordt toch wel veel beaamd door Nederlanders hier die af en toe teruggaan voor een bezoek.

Overigens vraagt vrijwel niemand hier om een "doggie bag", dat zou toch wel een beetje vreemd worden gevonden... Het heet gewoon: "Wilt u het restant mee naar huis nemen?" Het komt ook vrijwel niet voor dat je erom hoeft te vragen, de serveerster neemt meestal het initiatief.

Ik blijf bij mijn stelling dat 'Nederland' zich nogal verzet tegen het overnemen van de Amerikaanse houding ten opzichte van klantenservice en bediening...
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

De bediening in Amerikaanse restaurants is voor hun inkoemndan ook heel erg afhankelijk van de fooi van de klant. Ze zijn er dus heel erg bij gebaat om vriendelijk te zijn tegen de klant.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Absoluut. In Nederland is die noodzakelijkheid er voor het bedienend personeel minder om nettjes, vriendelijk en aardig te zijn, omdat ze een (in vergelijking met Amerika) goed uurloon krijgen. Tips zijn extraatjes, maar geen noodzaak om rond te komen.

Neemt niet weg dat ook (telefonische) klantenservices e.d. hier over het algemeen vriendelijker en netter zijn dan in NL. Ik heb toevallig onlangs nog veel met NL klantendiensten moeten communiceren wegens het overlijden van mij vader en jeetje zeg. Wat een wereld van verschil.

Wat betreft de boxes voor restanten (idd, raar woord 'doggy bag', doet mij denken aan een poepzakje ;)): ik denk dat er een fundamenteel verschil zit tussen NL en de US wat betreft uit eten gaan. In NL is het meer een 'event'. Je gaat uit eten, waarbij je meestal een avond lang zit te tafelen. Drie (of meer) gangen, van kleinere porties (en dan hopen dat je vol zit aan het einde van de avond ;)). Hier is het veel meer 'even eten'. Een hoofdgerecht (incl. restjes mee naar huis) of, als je minder trek hebt, een voorgerecht. Ik heb in het afgelopen jaar hier slechts 1 keer meer dan twee gangen gegeten in een restaurant en dat was omdat Red Lobster een geweldige deal had (4 gangen menu voor $15). Meestal heb ik na een entree nauwelijks plek voor een toetje.

Twee compleet verschillende manieren van uit eten gaan, die beiden hun voordelen en nadelen hebben. Ik kan me in NL geen situatie herinneren van de afgelopen jaren waarin ik een doos nodig had gehad. Ik had vaak nog honger na het uit eten gaan. Hier in de VS zou ik het niet willen missen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

vana schreef:De bediening in Amerikaanse restaurants is voor hun inkoemndan ook heel erg afhankelijk van de fooi van de klant. Ze zijn er dus heel erg bij gebaat om vriendelijk te zijn tegen de klant.
Wellicht, maar het resultaat van de fooien is wel dat het inkomen van een goede serveerster veel hoger is dan ze ooit zou kunnen krijgen van een vast uurloon.

De "service-oriented" houding is echter niet beperkt tot restaurants. Hotels, autoverhuur, winkels (retourneren van aankopen), garanties, e.d. hebben over het algemeen een uitstekende houding t.o.v. klanten.

Zelfs de politie heeft als motto "to protect and to serve" - in tegenstelling tot de Nederlandse politie.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Big Al schreef: Zelfs de politie heeft als motto "to protect and to serve" - in tegenstelling tot de Nederlandse politie.
Is dat dan niet "Waakzaam en Dienstbaar"?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Big Al schreef: autoverhuur,
Nou, hier noem je een toch iets op waar ik in alle Amerikareizen nog nooit echt vriendelijk behandeld ben, zeker niet nadat je op alle extra's die ze je nog aan willen smeren nee hebt gezegd. Zo gauw ze merken dat er niets te "bonussen" valt is de vriendelijkheid ook meteen verdwenen.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

kastelke schreef:
Big Al schreef: Zelfs de politie heeft als motto "to protect and to serve" - in tegenstelling tot de Nederlandse politie.
Is dat dan niet "Waakzaam en Dienstbaar"?
Dat is grappig; ik heb bijna een jaar geleden naar het motto gezocht en het enige dat ik toen kon vinden waren wat "hoofdtaken" (o.a. "het schrijven van proces-verbaal").

Waarschijnlijk heb ik het motto volledig over het hoofd gezien...

Echter, de houding van de politie is nog steeds zodanig dat ze het niet nodig vinden om zichzelf in gevaar te brengen. Denk bijvoorbeeld aan die vier agenten die buiten bleven staan terwijl ze hoorden dat er binnen iemand gemarteld werd...

Al met al, "I stand corrected" :thumbup:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Het succes van de online winkeltje die spullen van Amerika naar Nederland versturen. (maar dat heeft waarschijnlijk maar een invloed op een zeer beperkt deel van de Nederlandse bevolking, en is niet eens zichtbaar voor diegenen die er geen interesse in hebben, in tegenstellling tot bv. de Amerika-weken bij sommige voedingswinkels.

Tsja, Ik zou graag willen weten hoe iedereen in nederland te bereiken :lol:
Maar goed door gebrek aan nederlanders die het (nog) niet weten boer ik ook in de rest van de wereld redelijk.
Vooral canada en Australie weten mij te vinden. (indonesie helaas ook)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Clint schreef:Ik heb in het afgelopen jaar hier slechts 1 keer meer dan twee gangen gegeten in een restaurant en dat was omdat Red Lobster een geweldige deal had (4 gangen menu voor $15).
En die deal is nu weer tijdelijk terug: http://www.redlobster.com/menus/specials/

:wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Big Al schreef: ik heb bijna een jaar geleden naar het motto gezocht en het enige dat ik toen kon vinden waren wat "hoofdtaken"
Het is nieuw sinds 2008: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... baar.dhtml
Elke
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Dat verklaart dat. Het misdrijf waaraan ik dacht was de zgn. "martelmoord in Pernis", in juni 2007. Net tussen de motto's "de politie is je beste vriend" en "waakzaam en dienstbaar" in...
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Dento schreef: En die deal is nu weer tijdelijk terug: http://www.redlobster.com/menus/specials/

:wink:
A.s. zondag woon ik precies 1 jaar in de VS en drie keer raden waar we dat gaan vieren ;)
Jummm Cheddar Bay Biscuits!
Clint's Thoughts
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer