Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

eten in amerika

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
FemkeF
Amerika-newbie

eten in amerika

Bericht door FemkeF »

Hallo allemaal,

ik ga binnenkort voor de eerste keer naar Amerika en ik zou graag een idee hebben wat je er zoal kan eten en wat het kost. Het is blijkbaar de gewoonte fooi te geven. Betekent dat dan ook dat alles in feite 15procent duurder is dan bij ons? Zou iemand kunnen zeggen wat je ongeveer betaalt voor

een uitgebreid ontbijt, bijvoorbeeld bij Denny's of Ihob
een lunch, zoals een slaatje, een hamburger, een pizza
een deftig avondmaal, zoals steak en friet, pasta,...

Ik hoop dat iemand me een idee kan geven! Alvast bedankt.
eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Ik denk dat het eten in amerika in principe ongeveer net zo duur is als hier inclusief de fooi van +/- 10%. Misschien is het zelfs iets goedkoper. Zeker met de lage stand van de dollar nu. En je krijgt veel meer eten in amerika dan in nederland. Als je van iets een kleine portie besteld krijg je wat hier middelmaat of vaak zelfs groot zou zijn voor dezelfde prijs. Ook heb je vaak dat als je drinken besteld bij je eten dat je een gratis refill krijgt. Bij mij is dat ene glas meestal al erg groot trouwens.
Het verschilt natuurlijk wel per eetgelegenheid, maar dat is hier ook zo.
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik wil hier nog wat bij schrijven: als je de prijs op de kaart bekijkt, is daar nog geen tax bij inbegrepen. Hoeveel die tax is, hangt van de staat en zelfs de stad af.
Verder tipt vrijwel niemand 10%, 15% tot 20% is de norm (van het totaal zonder belasting), tenzij je erg slechte service hebt gekregen.
Verder lijkt me, dat het eten bij Denny's, IHOP e.d. minder duur is dan in Nederland.
Je kunt van veel ketens hun menu trouwens online bekijken, als je van tevoren alvast wilt bedenken wat je gaat eten ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dino
Amerika-ontdekker

Bericht door Dino »

Mijn ervaring met eten in de US. Ik kan wel enkel spreken over New York:

Eerst en vooral junk-food (hamburgers, hotdogs, pizza's,...) zijn zo duur als hier maar wel een stuk groter. De kwaliteit is gelijk en ze zijn overal te krijgen. In NY zeker geen tekort aan eetgelegenheden.

Ook heb je in Manhattan allerlei nachtwinkeltjes (in feite zijn ze 24/7 open) en achteraan in de winkel staat tussen de rekken met producten die je ook hier hebt, een warmwaterbek met daarin vanalles en nog wat. Rijst, noedels, kip, calamares friti, loempia's groenten,... dit kan je naar eigen goesting opscheppen en wordt berekend per pond. Gewoon een bakje pakken en vullen met je graag hebt, het wordt afgerekend aan de kassa.
De kwaliteit is al een stuk beter dan mcdonalds en dergelijke en zeker niet duur.

Ik ben maar 1X 'deftig' gaan eten toen ik er was: bij Marriots op Times Square. Het uitzicht vanuit het ronddraaiende restaurant op de 86ste verdrieping is onbeschrijflijk, zeker 's avonds. Het was ook de eerste keer na 4 dagen daar, dat ik met een porceleinen bord en metalen vork en mes heb gegeten. Er was een koud buffet en dessert buffet, de kwaliteit was natuurlijk een stuk beter dan de mcdonalds en de daily maar gigantisch duur!!
Met 4 personen hebben wij 186 dollar betaald! Dit was wel 4X buffet, 1 fles wijn (de goedkoopste), 1 cocktail, 1 cola, tax en fooi in.

Met tax en fooien moet je serieus opletten, als Europeaan went dit echt niet; kleine annekdote: Op een middag gingen we gaan eten in Pier 17, op het bovenste verdiep stond een man een maaltijd aan te prijzen: noedels met kip en een gratis frisdrank voor $ 4.95. Wij vonden dat wel een mooie prijs en besloten dit te kiezen. Ik wou betalen met een briefje van 5 dollar, maar toen ik het wou afgeven aan de kassierster begon die te protesteren en wees op het display van de kassa en daar stond $ 5.40.
Ja de promotie was $4.95 ZONDER tax!!

Je vermeldt niet waar je precies naartoe gaat in de VS. Maar als het naar NY is zeker geen ontbijt boeken in het hotel waar je zou verblijven. Het is veel goedkoper om op de hoek van de straat een beker koffie met bijhorende doghnut te kopen.
Hydrotherion
Amerikafan

Bericht door Hydrotherion »

Dino zegt:

Ook heb je in Manhattan allerlei nachtwinkeltjes (in feite zijn ze 24/7 open) en achteraan in de winkel staat tussen de rekken met producten die je ook hier hebt, een warmwaterbek met daarin vanalles en nog wat. Rijst, noedels, kip, calamares friti, loempia's groenten,... dit kan je naar eigen goesting opscheppen en wordt berekend per pond. Gewoon een bakje pakken en vullen met je graag hebt, het wordt afgerekend aan de kassa.
De kwaliteit is al een stuk beter dan mcdonalds en dergelijke en zeker niet duur.

Dit verscheelt natuurlijk per deli en ook om welke uur je gaat maar de kwaliteit is meestaal zeer bedroevend of vrij slecht. Maar als je ziet dat veel mensen daar staan op te scheppen dan is het wellicht niet slecht! :wink: Ik probeer altijd in een andere restaurant te lunchen omdat je dan vrij goedkoop kunt eten en 's avonds een goede chinees of hamburger en natuurlijk an large slice of Pepperoni pizza with meatballs! :wink: Er worden meestaal in de weekend van die straatfestivals georganiseerd waar je heerlijk kunt eten of proeven van alllerlei dingen.
Dino
Amerika-ontdekker

Bericht door Dino »

ja natuurlijk, ik kan me wel voorstellen dat het eten al heel wat van mindere kwaliteit is als het daar al een hele dag in die warme kommen staat.
Het is mij totaal niet opgevallen dat het eten van mindere tot totaal slechte kwaliteit was...
Hydrotherion
Amerikafan

Dino zegt:
ja natuurlijk, ik kan me wel voorstellen dat het eten al heel wat van mindere kwaliteit is als het daar al een hele dag in die warme kommen staat.
Het is mij totaal niet opgevallen dat het eten van mindere tot totaal slechte kwaliteit was...

hehehe idd ik ging meestaal na 10 uur zodat de kwaliteit zeker niet echt goe meer is! :wink:
Dino
Amerika-ontdekker

Bericht door Dino »

Nu we toch over eten bezig zijn; zou het mogelijk zijn om hier een aantal namen / adressen te posten van goede en goedkope eetgelegenheden of echte aanraders in central manhattan? Kan ik die eens opzoeken als ik er ben 8-) Hoef ik niet iedere avond naar de MacDonalds of Daily te gaan :D

Ik ben niet veel eisend ze ;)
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik heb een beetje vreemde vraag over eten in amerika:

Mijn zoon gebruikt altijd mayonaise bij zijn eten. Nu vraag ik me af ze in Amerika ook de mayonaise hebben zoals wij die kennen in Nederland en hebben ze die ook gewoon in restaurants of kun je dat alleen in winkels kopen.
Of kennen ze in de VS alleen maar die mayonaise met die groene stukjes zoals bij Mc Donalds?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat, in 's hemelsnaam, is mayonnaise met groene stukjes?? Klinkt verschrikkelijk!
Nee hoor, er is hier net zo goed mayonnaise, volvette, halfvette en zonder vet. Bij McDonald's en andere fast food ketens krijg je ze in pakketjes, maar bij de meeste restaurants moet je er speciaal om vragen, want frietjes worden hier met ketchup gegeten.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dino
Amerika-ontdekker

Bericht door Dino »

Mayonaise met groene stukjes? Met kruiden zal je wel bedoelen. Ik denk dat je het op 'tartaar' hebt, zoals wij dat hier in België kennen.
En idd, frietjes worden daar met ketchup gegeten...
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja sorry dat ik jullie misselijk gemaakt heb
Ik bedoelde inderdaad kruiden maar wij hebben het altijd over groene stukjes ,mijn kinderen vinden die mayonaise bij mc donalds heel vies.
Ik ben blij te lezen dat ze ook "onze "mayonaise in Amerika hebben want mijn zoon is een heel lastige eter en als er mayonaise bij zit lust hij veel meer.
Trouwens mijn dochter eet overal appelmoes bij. Ik heb begrepen dat ze dat in Amerika kennen als "applesauce"klopt dat?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, klopt applesauce, je kunt die in handige kleine bakjes kopen. Ik zou ook mayonnaise kopen, want niet ieder restaurant heeft dat denk ik. Gewoon bij een supermarkt een klein potje aanschaffen, of zo.
Hydrotherion
Amerikafan

Dino zegt:
Nu we toch over eten bezig zijn; zou het mogelijk zijn om hier een aantal namen / adressen te posten van goede en goedkope eetgelegenheden of echte aanraders in central manhattan? Kan ik die eens opzoeken als ik er ben Hoef ik niet iedere avond naar de MacDonalds of Daily te gaan

Ik ben niet veel eisend ze

Ik probeer de McDonalds tijdens mijn vakantie in Ny toch zoveel mogelijk te vermijden. hier zijn een aantal nuttige adressen maar ze liggen meestaal in de Upper west side: :wink:

Arties - Broadway at 83rd street (Diner)

Big Nick's - Broadway at 77th street(Hamburger/Pizza tent)(Beste hamburgers van NYC) Probeer absoluut de Sumo burger! :wink:

Chirping Chicken - Amsterdam Ave at 76th street(Zeer goede gebraden kip en de ribben zijn ook zeer goed en met zo een zachte barbecuesaus)

Tamarind (Zeer kleine indian curry restaurant) amsterdam Ave tss 80th en 81st street

Tibet shambala - amsterdam Ave tss 83rd en 84th street(kleine restaurantje die tibetiaanse traditionele gerechten serveert)

Cold stone creamery (42nd street in de straat waar de cinema's zijn) Naar mijn smaak een rare ijsroom winkel waar ze bv. de verscillende smaken die je kiest door mekaar slaat en waar je ook kunt kiezen zoals ik het deed om gummibeertjes, banenen,smarties en chocoladesaus erbij te doen!!! :shock: :wink: Eerlijk gezegd in het begin was het heel lekker maar naarmate de tijd vorderde vond ik de bevroren gummiberen vreselijk! :lol:

Cast iron cafe/bakery/food - 6th avenue tss 19th en 20th street. Zeer lekkere sandwiches en pizza's

La Caridad 78 restaurant(Cubaanse /chinese restuarant) Broadway en 78th

Ollie's(chinese restaurant) broadway tss. 67th en 68th street.

La Nueva victoria restaurant(Spaanse/chinese restaurant) broadway en 95th street.

Empire Szechuan gourmet restaurant - Broadway ans 97th str.
Serveert ook sushi en speciale oosterse vruchtendrankjes
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als je in New York bent ga je toch niet bij McDonald's eten?? Zoek een Joodse deli op, heerlijke sandwiches!

Hydrotherion schreef al een stel suggesties, je kunt ook kijken bij http://www.citysearch.com onder New York City, goede suggesties voor restaurants op budget en reviews erbij.

Wij zullen onze Valentijnsdag in New York vieren, duidelijk zijn we dan niet op een budget restaurant uit 8) . Ik kan niet wachten, het is alweer bijna anderhalf jaar geleden, dat ik voor het laatst in NYC was!
Dino
Amerika-ontdekker

Bericht door Dino »

Vriendelijk bedankt voor de tips :)

De reden waarom ik vorig jaar niet echt op restaurant-jacht ben geweest is omdat het hotel echt in het midden van Manhattan ligt, (Belvedere hotel nl) tussen 9th en 8 th av, 48st street.
Als je 's avond moe op het hotel toekomt heb je niet echt zin om nog naar de andere kant van de stad te stappen om daar iets te gaan eten. Er komt ook zekere 'durf' bij kijken; 's avonds laat heb je niet veel zin om nog de metro te pakken richting uptown (ook al is het maar tot de 85ste)...

Als je voor het eerst ergens komt ben je altijd wat voorzichtiger :)
Hydrotherion
Amerikafan

Dino zegt:

De reden waarom ik vorig jaar niet echt op restaurant-jacht ben geweest is omdat het hotel echt in het midden van Manhattan ligt, (Belvedere hotel nl) tussen 9th en 8 th av, 48st street.
Als je 's avond moe op het hotel toekomt heb je niet echt zin om nog naar de andere kant van de stad te stappen om daar iets te gaan eten. Er komt ook zekere 'durf' bij kijken; 's avonds laat heb je niet veel zin om nog de metro te pakken richting uptown (ook al is het maar tot de 85ste)...

Als je voor het eerst ergens komt ben je altijd wat voorzichtiger

twee jaar terug heb ik ook de Belvedere hotel genomen! :D Weet je de Star Diner schuin tegenover de straat? Zeer goede diner haalde ik vroeger mijn hamburgers! :wink:

Voordat ik het vergeet is dat de Food court van Manhattan Mall deze zomer werd vernieuwd en best te pruimen is!
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hy
Even nog over de mayo. In Amerika is deze duidelijk anders van smaak dan in Nederland. Pas ook op dat je niet frietsaus bedoeld want die kennen ze daar niet. En waar in Nederland verkoopt de Mc nog mayo met kruiden ? Dat hebben ze in het begin wel geprobeerd, maar in de Mc’s krijg je tegenwoordig gewoon frietsaus
groeten
Harm
Hydrotherion
Amerikafan

hdeweert zegt:
Hy
Even nog over de mayo. In Amerika is deze duidelijk anders van smaak dan in Nederland. Pas ook op dat je niet frietsaus bedoeld want die kennen ze daar niet. En waar in Nederland verkoopt de Mc nog mayo met kruiden ? Dat hebben ze in het begin wel geprobeerd, maar in de Mc’s krijg je tegenwoordig gewoon frietsaus
groeten
Harm

In de supermarkt wordt de mayo met kruiden nog verkocht als Mad sauce.
muffles
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door muffles »

Denny's en IHOPs zijn niet echt duur. 15 tot 20 dollar voor 2 personen. Red lobster is erg duur. Wij waren 45 dollar kwijt voor een paar garnalen. Applebee's is ook niet goedkoop, maar daar zijn de appetizers erg groot. Voor ons zo groot dat we eigenlijk het hoofdmenu niet hoefden :)
Ik ben een gierige Nederlander, dus ik ben helemaal niet een tipper, maar het hangt er vanaf wat de service bied. 15% zou dan genoeg zijn, maar mijn amerikaanse vriendin zit al gauw op de 20%. Dus het hangt er helemaal vanaf wat jezelf het waard vind.
En over die mayo.. die is in nederland te koop als Mad Sauce of als amerikaanse fritesauce bij Appie.
Maar BBq saus is veel lekkerder :) En dat is echt niet te krijgen in Nederland tenzij je naar importwinkels gaat of het zelf maakt.
Bekijk mijn persoonlijke
website op
http://www.muffles-online.com.
'Personal art, games & fun!'
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer