Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Houston, TX

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
DixieChick
Amerika-expert

Re: Houston, TX

Bericht door DixieChick »

Om even -een- voorbeeld te nemen van de discussie van de laatste pagina's:
mvdl schreef: Dat is precies mijn ervaring. Dat de VS zo afgegleden is op het gebied van IT is verbazingwekkend.
Ik vind het woord "afgegleden" hier nou niet echt een enorm positieve lading hebben hoor. Nu ben ik niet zo snel beledigd, maar ik vind dat we nou niet moeten gaan doen alsof mvdl precies weet hoe het zit in de VS, en wij allemaal maar met een roze bril op in een soort unicorn-rainbow-skittles land wonen ofzo, want dat is ook niet het geval. Hij vertelt zijn verhaal, en wij het onze, en daarbij heeft niemand "de" waarheid in pacht, maar is het wel van belang een balans te houden.

Mischien ga ik hier teveel op in, maar zoals ik al elders heb aangegeven, begin ik het echt niet leuk meer te vinden dat elke keer wanneer een NederAmerikaan iets probeert te nuanceren, wij te optimisch zijn, of dingen door een roze bril zien, of onze eigen keuze willen goedpraten, terwijl wanneer we een keer iets kritisch over Nederland aanhalen (en zelfs alleen als voorbeeld), dat meteen "geen vergelijk" mag zijn. Het is net alsof mijn mening (of de mening van welke andere NederAmerikaan dan ook) er niet meer toe doet.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik voel me absoluut niet beledigd Elke want ik snap natuurlijk dat het een voorbeeld was en niet dat het je eigen mening is.
Maar ik vind dat jouw voorbeeld allemaal grove beledigende vooroordelen zijn over Nederland en dat natuurlijk iedereen over iemand hen zou vallen die dit soort dingen hier beweert. Maar het is van een totaal andere orde is dan wat mvdl allemaal gezegd heeft. Wat is er dan precies beledigend aan wat hij gezegd heeft, leg dat eens uit? Afgegleden betekent toch gewoon dat het niveau gedaald is op het gebied van de IT? Wat is daar beledigend aan?
DixieChick
Amerika-expert

Omdat hij het nergens op baseert, behalve zijn eigen ervaringen, maar het wel een enorm generaliserend statement is. Het zijn enorme uitspraken, die de VS in een niet-positief daglicht zetten, maar die niet gelinked zijn aan concrete data of bewijs. Als Loek en Dento (en anderen) daar dan op ingaan met verhalen die eveneens gebaseerd zijn op persoonlijk verhalen, dan zouden zij te positief zijn, of hun eigen emigratie keuze willen verdedigen. Als er dan op gewezen wordt dat allebei de claims even anecdotisch zijn, dan wordt ook daar weer tegen geageerd. En dat vind ik persoonlijk erg vervelend.

Zoals ik al eerder aangaf, ik vind het super dat er iemand ook de andere kant van het emigrate proces kan verduidelijken (wat als het mis gaat), maar dan moet er wel erkend worden dat dat niet de enige versie van het emigratie verhaal is dat er bestaat (en dat de mensen die het wel geredt hebben, allemaal "geluk" hadden, of een partner, of wat dan ook).

Maar goed, volgens mij gaat dit op een meta-discussie lijken, en ik weet dat dat niet mag, dus misschien kunnen we het weer beter over het topic hebben, namelijk het wel of niet verhuizen naar Houston, TX?
Southern Tales
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Goed idee, on topic maar weer :thumbup: (En ik ben het in grote lijnen wel met je eens hoor, ik vond alleen het voorbeeld van Elke een beetje grof)
DixieChick
Amerika-expert

Vana - ja, dat snap ik :)

En nou weer over Houston, TX. Heeft iemand het al over de enorme irritante snelweg door Houston gehad, eigenlijk? :P
Southern Tales
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Precies. Het is allemaal erg ongenuanceerd. Ik denk dat als Mvdl meer tijd op het forum zou rondbrengen hij ook wel zou zien dat ook de NederAmerikanen voedende kritisch kunnen zijn op de VS. Kijk maar eens naar de topics die gaan over mensen die naar California willen verhuizen bijvoorbeeld.

Elke's post met voorbeelden zijn net zo waar over Nederland als sommige dingen waar Mvdl mee aankomt (zie ook topic over het profielwerkstuk). Tuurlijk zijn er verloederde wijken, en zullen er mensen zijn die 3 banen hebben, net zoals er hoeren, racisten en drugsgebruikers in Nederland zijn; maar dit is niet het merendeel van de bevolking. Ik denk dat mensen er ook ziek van zouden worden als er iemand op het forum was die alleen maar die punten aanhaalt als argument dat naar Nederland verhuizen geen goed plan is.

Okey, er zijn allemaal weer post geplaatst terwijl ik dit typte, maar goed... weer ontopic dan maar :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Sorrie, nog even off topic...
unicorn-rainbow-skittles land
Ik zag het ineens helemaal voor me :lol: :lol: :lol: :lol: (Rolling On the Floor Laughing My Ass Off And Scaring The Cat) :lol: :lol: :lol: :lol:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Afbeelding
:mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik vond het bericht van Loek een goede start om dit topic af te splitsen.
Hier staat het nieuwe topic:
viewtopic.php?f=12&t=39441
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb wat ervaringen gehoord van Nederlandse melkveehouders die een jaar of tien geleden naar de VS zijn getrokken.

Een aantal van hen doet het goed, erg goed en die bedrijven zijn sindsdien zelfs uitgebreid. Dat zijn de bedrijven die bijvoorbeeld geholpen zijn door een voortrekker in die sector of een deskundige die welliswaar zelf geen boer is, maar veel van de sector wist (en weet).

Een groep is echter naar de VS gekomen gebaseerd op de voorspiegelingen en met "medewerking" van een Nederlander die alles wel even zou regelen. In plaats van een gedegen onderzoek te doen, hebben een aantal boeren die spiegelbeelden gevolgd. Met als gevolg een volledig vastlopen van hun bedrijf (beloften over de bouw van de stallen, aankoop van koeien en mestverwerking -- allemaal belangrijk voor melkveehouders). Toen ook de melkprijs fors daalde, konden die mensen het niet meer aan en zijn teruggegaan naar Nederland, een illusie, en een hoop geld, armer. (zoek maar eens onder Vreba-Hoff en dan niet op de website van het bedrijf zelf.)

Die verhuizing terug was mede nodig, omdat die groep niet de juiste visa had gekregen en daardoor geen groene kaart kon krijgen.

Conclusie: alles KAN goed gaan, maar dat hoeft niet. En ga niet af op wat 1 bedrijf belooft, maar zoek meerdere bronnen. Ga eens kijken waar je heen wilt, praat met de mogelijke buren en de plaatselijke kranten/kamer van koophandel en nog zo wat. En zelfs dan kan het misgaan, als de economie (of de prijs van melk, varkens, mais, IT, enz.) keldert.

Emigreren blijft een hachelijke onderneming. Zo ben ik na mijn eerste acht maanden in New York door geldgebrek gedwongen terug naar Nederland te gaan (waar ik gelukkig mijn huurhuis nog niet had opgezegd). Heb toen de kans gekregen terug te gaan naar NY en heb veel geluk gehad. Maar ik was nog alleen, geen verplichtingen en had eventueel definitief teruggekund, waar ik toenertijd niet zoveel moeite gehad zou hebben om weer middelbareschoolleraar te worden.

Goed nadenken en blijven nadenken en niet bang zijn over negatieve reacties (of gehoon/gespot) als het eventueel niet lukt. Wel lukken is natuurlijk beter, maar daar kan je niet van uitgaan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Je kunt toch ook gewoon zeggen "Ik heb geprobeerd te emigreren, het is me niet gelukt om die- en die reden en ik heb dit en dit geprobeerd maar ben uiteindelijk teruggegaan naar Nederland". Dan hoef je toch niet direct een heel land te generaliseren en af te kraken op basis van het feit dat jouw emigratie niet gelopen is zoals je had gewild? Ik kan zat redenen bedenken waarom een emigratie mislukt en een groot deel van die redenen hoeven niet eens met het land waar je heengaat te maken te hebben.

Ik snap best dat het een vervelende situatie is en dat mensen die dat overkomt er wellicht ook liever niet over willen praten maar ik vind het een beetje heel eenzijdig om allerlei opmerkingen te maken over de VS als geheel en dat als "de waarheid" te bestempelen. Ik vind het andere topic een goed idee en hoop dat mdvl daarin wil uitleggen waarom zijn emigratie niet gegaan is zoals gehoopt of verwacht.

Er zijn namelijk evenzoveel NederAmerikanen die allemaal hun redenen hadden om uit Nederland weg te willen maar ik denk dat de meesten van hen, waaronder ik, toch direct zullen beamen dat Nederland als land een mooi land is om te wonen/op te groeien/te leven.

Om dus weer on topic te gaan, ik denk dat TS van dit topic er dus baat bij heeft om tips te krijgen voor een succesvolle emigratie naar Houston, TX en wellicht een overzicht van eventuele valkuilen. Onder het mom "een goede voorbereiding is het halve werk" lijkt me dat veel nuttiger dan commentaar op het land, de stadkeuze of wat-dan-ook.

Just my 2 cents.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Daar ben ik het helemaal mee eens, Ziva. Waarom het land waar het niet lukte helemaal afkraken? Ik heb niet veel fijne herinneringen aan Nederland, maar dat heeft niets met het land te maken. Ik vind het eerlijk gezegd best moeilijk om "terug" te gaan dit keer. Er zijn heel veel dingen gebeurd in mijn familie daar, waardoor "Nederland" niet zo aantrekkelijk is voor mij. Maar ik heb er ook de mensen van dit forum, waar ik al jaren leuk mee communiceer, en andere mensen, die ik online heb ontmoet. Er zijn zoveel factoren en niemand die op een forum of emaillijst of waar ook het hele beeld zal krijgen. Ik schrijf al jaren een blog en ik wil nog wedden dat het gros van mijn meer dan 300 lezers het hele verhaal niet kennen. Dat kan ook niet. Daarom weet ik ook dat ik niet mag oordelen (al is dat menselijk). We delen tenslotte enkel wat we willen delen en dat laat vaak een heel ander beeld dan de realiteit zien.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
PeterNY

Bericht door PeterNY »

De enige manier om vast te stellen of een locatie geschikt is als woonomgeving is door onderzoek te doen. Een gedeelte kan vanuit NL: Google Streetview, Google Maps, vacatures, werkeloosheidspercentage, huisprijzen, schooldistricten (mits van toepassing), beschikbaarheid van huurwoningen, klimaat, criminaliteitscijfers, etnische opmaak van een (deel)gemeente/wijk/district (dat heeft een grote invloed op de perceptie, voor mij wel in ieder geval), gemiddelde opleidingsniveau, aanwezige religieuze gemeenschappen (dat heeft een grote invloed op de perceptie, voor mij wel in ieder geval). Je kunt daar in een rekenblad een gewichtenmodel voor bouwen en zo tot scores komen.

Uiteindelijk zul je echter tijd door moeten brengen op locaties om een beter idee te krijgen of de plek je bevalt. Zo vind ik de DFW-conglomeratie zelf veel prettiger aanvoelen op basis van een aantal zakenreizen dan waar ik nu woon (Lange Eiland, NY). Ik heb ook in ZA gewoond (schitterend land) en dat sluit beter aan op TX (BBQ-en, pick-ups, grote winkels, grote restaurants, veel zonneschijn, grote biefstukken, grote betonnen/bakstenen huizen voor betrekkelijk weinig geld, grote snelwegen, veel ruimte).
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

ZA ? AZ ?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik denk dat ZA Zuid Afrika betekent.
PeterNY

Bericht door PeterNY »

Pardon, ZA = Zuid-Afrika inderdaad.
rsn
Amerika-ontdekker

Bericht door rsn »

DixieChick schreef:Vana - ja, dat snap ik :)

En nou weer over Houston, TX. Heeft iemand het al over de enorme irritante snelweg door Houston gehad, eigenlijk? :P
Niet. Te. Doen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb gelezen over muskietenplagen in Houston....
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Ja er zijn wel veel muskieten in Houston. Zelf was ik daar behoorlijk ontvankelijk voor, maar ik had veel vriendinnen die dat niet waren. Hangt geloof ik van je bloedsamenstelling af. Mij konden ze in een menigte mensen heel goed vinden.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dan ben ik benieuwd naar de komende maanden. We zijn hier sinds begin juli, en ik heb niet heel veel muggen gezien. 1 keer opeens heel veel muggen, een dag later werd er in de gemeente al een keer extra gespoten, en daarmee was het meteen weer afgelopen. Maar dat kan natuurlijk liggen aan de gemeente waar wij wonen, die is vrij rijk, met bijvoorbeeld ook goede wegen. Wij hoeven dus vrijwel nooit in de spits de stad zelf in, dus we hebben ook niet veel last van het verkeer.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer