Ik zou eigenlijk wel willen horen wat nu precies de stappen zijn geweest in de emigratie die niet geleid hebben tot het verwachte (emigratie)doel. We kunnen natuurlijk in de bres springen omdat we het niet eens zijn met de ervaringen van een enkele persoon, maar daar hebben we in andere topics al tot in den treure over gehad. Het zou naar mijn mening veel waardevoller zijn als we het emigratie process van een individu konden analyseren en daarvan leren. Ook een emigrant die is teruggekeerd heeft daarover waardevolle informatie te bieden, maar die zal hij/zij niet zo graag delen als hij/zij meteen iedereen over zich heen krijgt.mvdl schreef: Ik heb een paar jaar geleden 'het geluk' gehad de loterij te winnen maar ben inmiddels alweer terug in Nederland. Wij zijn ook naar een betaalbare stad verhuisd (De eerste keer zijn we in de buurt van San Antonio, TX) om vanuit daar werk te zoeken. Na dat daar niets uitgekomen is zijn we weer naar Nederland gegaan en zijn we bijna een jaar later nog een keer naar de VS gegaan. Mijn vrouw heeft toen korte tijd part-time bij een winkelketen gewerkt maar het salaris was zo laag en de werkomstandigheden zo slecht dat ze daar snel weer mee gestopt is. We zijn nu weer terug in Nederland en hebben de greencard weer ingeleverd. Ik heb nooit wat kunnen vinden als software ontwikkelaar...
[...]
Er is weinig tot geen werk in de VS. Veel van die 'jobs' zijn er door onserieuze recruiter bedrijven opgezet die alleen cv's verzamelen als doel lijken te hebben.
[...] Er is eigenlijk alleen nog werk in laagbetaalde banen zoals Wallmart en vrachtwagenchauffeur te vinden.
[...] Wij hebben kenissen gehad die wel gewoon werk gevonden hebben en er wel in geslaagd zijn om een bestaan op te bouwen maar dat komt vooral omdat ze uit een land komen waar landgenoten elkaar in de VS op gaan zoeken en bij elkaar gaan wonen en elkaar via-via op die manier ook werk geven. Connecties zijn ontzettend belangrijk in de VS. Nederlanders zijn wat dat betreft niet echt solidair met elkaar over de grens...
Als je naar een willekeurige stad in de VS verhuist zonder iemand te kennen en van sites als monster.com afhankelijk bent om werk te vinden geef ik je weinig kans.
[...] Bovendien kun je van het salaris van rond de $7 - $10 per uur niet leven, je zult dan nog je spaargeld uit Nederland op moeten maken en dat houdt een keer op. Mijn vrouw heeft in retail gewerkt, ik weet nu hoe het systeem werkt.
Dus ik heb eigenlijk wel een paar vragen:
- Wat waren de verwachtingen mbt tot werk, woonomgeving, levensstandaard in het emigratieland?
- Welk plan had men voor ogen om dit doel te bereiken?
- Welke informatiebronnen werden aangeboord voordat de eigelijke emigratiestap werd genomen?
- Hoe ging men te werk bij het leggen van sociale contacten in een vreemd land, hoe ervaarde men de integratie?
- Wat heeft men gedaan om werk te vinden, waar zoch men, in welke branche?
- Zijn er handelingen, acties ondernomen waar men nu men erop terug keek anders of niet had moeten doen? Vooral dit lijkt me erg waardevol om te weten voor de emigrant in spe.
- Welke aspecten beinvloeden het besluit komen om terug te keren?
- Hoe moeilijk/makkelijk was het terugkeer process?
Ik zou dit graag willen horen en ik kan me voorstellen dat de antwoorden niet aansluiten bij de belevingswereld van alle forumleden, maar probeer de antwoorden niet als een aanval te zien maar een hulpmiddel voor toekomstige avonturiers. Misschien zou dit een apart topic moeten worden die een waardevolle bron van informatie kan zijn. Vraag naar details, maar probeer kritiek tot een minumum te beperken.