ned in MO schreef:Willel, ik was in dezelfde situatie. 26 en single toen ik ging emigreren.
Wat jij moet doen is onderzoeken waar genoeg bedrijvijgheid is maar waar het niet popiejopie is om naartoe te verhuizen.
Ik noem bijv kansas of Arkansas. Ook daar werken ITers maar heb je minder concurrentie dan in sillicon valley.
Ben je eenmaal gesetteld dan kun je om je heen gaan kijken om te zien wat er verder aan banene te verkrijgen is.
Als IT er kan je misschien je baan uit nederland meenemen?
Om het even waar in de VS gaan zitten om mijn kansen te verhogen is nu net de ene stap die ik niet bij voorbaat wil nemen.
Ik denk dat ik eerder enkele maanden in San Diego zou zitten, om dan als het daar niet lukt en er ook geen verbetering lijkt te komen mijn mogelijkheden te herevalueren.
Als ik op dat moment helemaal verknocht ben aan de american way of life zou het kunnen dat ik het in een andere markt binnen de VS eens ga proberen, hoewel de lokatie me minder ligt. Als ik aan de andere kant het gevoel heb dat the middle of nowhere in belgië even (on)aantrekkelijk is als een minder interessant gelegen stad/staat in de VS, dan kom ik gewoon terug naar huis!
Ik mik liever hoog, dan kan ik nog een stap terug zetten en kan ik ten volle inschatten of de american dream zoals ik hem heb ook echt overeenkomt met het leven dat ik wil leiden. Zelfs als het dan op korte termijn niet meteen lukt kan ik toch eens zoveel moeite doen om er op lange termijn wel te raken.
Als het daarentegen in kansas or arkansas niet lukt zal ik nooit zeker weten of het aan mij, de plaats, de markt of de combinatie hiervan ligt, en zal ik ook nooit op dezelfde manier de langere termijn kunnen inschatten. En als het daar wel lukt zal ik mij mogelijk altijd blijven afvragen of het niet beter was gewoon rechtstreeks te gaan waar ik wil zitten, misschien was het daar net zo goed gelukt!
Iedereen beleeft zijn american dream uiteraard anders, en iedereen zal daar andere offers voor willen maken, niet meer dan normaal lijkt me.
toch bedankt voor het advies, misschien bedenk ik me nog wel!