Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012 winnaar: Willel

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: DV2012 winnaar: Willel

Bericht door kastelke »

Vraag gewoon aan je huisarts een verklaring. Als je nog niet echt een medische geschiedenis hebt, is dat gewoon een A4-tje waarop staat dat je geen noemenswaardige geschiedenis hebt. Ik heb ettelijke breuken en kneuzingen gehad aan mijn handen of gescheurde gewrichtsbanden en zo tijdens mijn sportcarriere, en zelfs dat vermelden ze er niet op.
Als je bv. suikerziekte hebt, iets wat dus wel medische opvolging verdient, dan noteert de dokter iets over het soort suikerziekte en het stadium waarin je zit + de behandeling en zo. Maar een dokter weet wel wat hij daar wel of niet op moet zetten.
Amerika is wat dat betreft niet zo streng, er kan niet snel iets 'alarmerends' op staan (zelfs HIV mag je hebben, maar bv. geen TBC. Canada heeft veel strengere gezondsheidseisen, maar dat komt omdat je hier van staatswege uit een verplichte dekking hebt, dus iemand binnen laten waarvan je weet dat de kosten heel erg hoog gaan zijn, kan tot een afwijzing leiden. Mogelijk dat dit dus in de toekomst ook in de US strenger zal worden, als men medische zorgverzekering verplicht maakt)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Laatste rechte lijn naar interview!
Nog ff wat vraagjes:

Op form DS-230 had ik vragen 10 & 11 (10. Permanent address in the United States where you intend to live, if known (street address including ZIP code). Include the name of a person who currently lives there. & 11. Address in the United States where you want your Permanent Resident Card (Green Card) mailed, if different from address in item #10 (include the name of a person who currently lives there).) open gelaten.
Nu heb ik intussen iemand gevonden waarnaar ik mijn documenten kan laten opsturen, maar zij hebben blijkbaar weinig vertrouwen in hun lokale postdienst want zij gebruikten hun street address nooit, enkel een PO box, en raadden mij aan mijn documenten dan ook naar die PO box te laten sturen.
Als ik de vraag zo lees is het mij niet duidelijk of ik eigenlijk een PO box mag opgeven als adres, of dat ze dit gewoon gaan weigeren. Iemand hier ervaring mee?
Ook hoort bij die vragen een telephone number, ik neem aan dat dit dan het nummer is van de mensen waar ik het naartoe stuur?
En moet ik bij de ambassade voor beide vragen een antwoord opgeven, of is enkel antwoord op 11. nodig en kan het andere op N/A blijven staan?

Ik heb momenteel 13 903 Euros = 18 275.4935 U.S. dollars op mijn rekening staan, ik kan mij niet voorstellen dat ze vinden dat dit te weinig is om als single met goeie diploma's en wat werkervaring in orde te zijn voor een GC, maar ik vroeg me toch af of het enig nut heeft om een soort 'financieel plan', bij gebrek aan betere naam, uit te tikken. Gewoon met 'dit heb ik nu', 'dan wil ik verhuizen', 'zoveel denk ik tegen dan nog bij te sparen', 'dit zijn mijn geschatte kosten eerste maanden in de US'.
Maar misschien is het ook geen goed idee om duidelijk te maken dat je zo laat mogelijk wil vertrekken, of misschien denken ze dat mijn schattingen onrealistisch zijn en komt dat negatief ipv postief over, en sowieso hebben ze geen zekerheid dat wat ik daarop zit ook is wat ik echt van plan ben, etc...
BillyBob
Amerika-ontdekker

Bericht door BillyBob »

Willel

Bij ons interview (3 weken geleden) hebben ze naar de financiële info zelfs niet eens gekeken! Wij hadden het adres bij één van de 2 vragen ingevuld en dat was ok zo.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Bij mij werd ook niet naar de financiele situatie gekeken eigenlijk maar ik had wel een bewijs van eigendom van mijn woning bij me, just in case.

In jouw geval zou je misschien, als je ouders dat willen, een brief kunnen opstellen voor ze waarin ze aangeven jou financieel bij te staan indien nodig plus een recent bankafschrift met daarop je saldo voorzien van een stempel van de bank nuttig kunnen zijn. Heb je voor de eerste tijd een dak boven je hoofd? Laat die mensen dan een brief maken waarin ze aangeven je de eerste tijd op te vangen.

In alle gevallen geldt, geef ze niet meer dan ze vragen. Dus maak een mapje met daarin alle documenten waarom gevraagd wordt neergelegd op volgorde (dan zou ik dus dat bankafschrift doen voor het financiele bewijs) en neem wat extra dingen mee die als extra kunnen dienen mocht het nodig zijn. Op die manier kun je namelijk, als er problemen komen, altijd nog dat ene extra dingetje pakken en zeggen "Ja maar, ik heb ook nog dit of dit".
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Wellicht dat ze niet naar je financiële situatie zullen vragen, maar ik vind het bedrag erg mager. Je hebt een auto nodig, een dak boven je hoofd, verzekeringen, eten kopen. Als je meer bij elkaar zou kunnen sprokkelen zou dat zeker niet verkeerd zijn.
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Hockey schreef:Wellicht dat ze niet naar je financiële situatie zullen vragen, maar ik vind het bedrag erg mager. Je hebt een auto nodig, een dak boven je hoofd, verzekeringen, eten kopen. Als je meer bij elkaar zou kunnen sprokkelen zou dat zeker niet verkeerd zijn.
ik ga dan ook nog zeker 15 maand sparen voor ik verhuis :)

allen bedankt voor de opmerkingen en voorstellen!

Dit vraagje is nog steeds niet helemaal beantwoord, dus alle hulp welkom:
moet ik vraag 10 (where you intend to live) echt beantwoorden -wat ik dus niet realistisch kan-, of is het enkel verplicht om vraag 1 (waar GC naartoe mailen) te beantwoorden?
Ik zal voor vraag 10 ook wel een adres kunnen krijgen, maar wat betekent dit voor de mensen die daar nu wonen? Is iemand die ik bij de ambassade-dokter in antwerpen leren kennen heb die al sneller naar de VS gaat en mij wel wou helpen, maar ik wil niet riskeren dat ze op een of andere manier meer moeite voor mij moeten doen dan GC te forwarden naar me...
Waarvoor exact wordt dit adres gebruikt, en hoe/waar kan ik dit veranderen als ik een eigen adres heb?
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

Bericht door kathleen.vw »

Veel succes straks op je interview he!! Doe da goed! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik zal je daar straks wel zien.
http://kathleen-vw.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Veel succes allebei. Wij zijn volgende week dinsdag aan de beurt :)
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

voor mij alvast alles in orde :)
allemaal vlot (binnen en buiten op 50 minuutjes :D), en blijkbaar zijn de kosten sterk verlaagd waar ik totaal niet van op de hoogte was!
nu nog maar 440$ (352€), waar het vroeger ergens 800+ was, da's toch weer een maandje health insurance ofzo extra :D

gewoon wat papiertjes afgeven (zelfs niet alles wat ik voorzien had, bvb bewijs dat ik geen legerdienst heb gehad was niet nodig), fingerprints, betalen, gesprekje met een echt vriendelijke amerikaan die gewoon even wou weten hoe dikwijls ik al had mee gedaan, welke job ik deed, waarom ik naar US wou en waar ik precies naartoe wou. En even zweren & tekenen dat je niks frauduleus hebt ingevuld. En dan een congratulations! Eitje al bij al!

Geen idee of ik je daar gezien heb kathleen, heb dan ook geen flauw idee hoe je er uit ziet :D
Misschien zie ik je volgende week wel opnieuw om paspoort te gaan terughalen ;)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En, hoe voel je je nu?
En hoe is ondertussen de reactie van je ouders / vrienden / collega's / ...?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

bij mij ging het ook super vlot. We hebben meer over mijn huidige job en over yellowstone gepraat dan over iets anders.
Nu heb jij kort zwart haar en had je een witte plastic zak vast? want ik denk dat ik je heb gezien, maar durfde niet effe aan iedereen vragen of ze 'willel' waren.
16 febr magik mijn paspoort terug gaan halen, misschien tot dan he! (Ik draag ne bril en heb lang lichtbruin haar, meestal opgestoken)

in ieder geval: proficiat he!!!!
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Ja ik was de kerel met mega-stylish witte plastic zak ;)
Ik zal je dan ook wel gezien hebben, maar kan er niet meteen een gezicht op plakken ...
Ook gefeleciteerd natuurlijk!

Hoe ik me voel, tja, ben ik mezelf nu ook al een uurtje of 30 aan het afvragen :D
Kan me voorstellen dat dit moment voor veel mensen feestelijk gevierd zou worden, maar omdat vooral de mama nog altijd geen positief woord over haar lippen kan krijgen is het gevoel toch wat dubbel. Mijn vader doet nog altijd alsof het hem geen bal interesseert, dus daar heb je ook niks aan. Gelukkig heb ik nog nichten en een tante die er positief over zijn, anders was het wel erg zielig :D
Collega's en vrienden hebben er weinig over te zeggen, ofwel begrijpen ze het niet (niet in negatieve zin, gewoon geen idee waarom je hier weg zou willen) ofwel interesseert het ze niet. Collega die gisteren vader was geworden was net iets belangrijker nieuws! Al maar goed dat ik niet echt nood heb aan close vrienden en enthousiast gedoe, anders was het nog zieliger 8)

Maar laten we eerlijk zijn, ik had het liever anders gezien. Nog maar weer een illustratie van hoe ik hier in België niks te zoeken heb, de zin om te verhuizen blijft groot (en de doodsangst als ik er wat verder over nadenk ook :wink: ).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik zal een poging doen om het gebrek aan enthousiasme op het thuisfront even te compenseren:

:clap: :wav: :sunny: :occasion9: :occasion7: :occasion2: :flower: :cheers: :blob1: :3some:
Elke
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Willel, jouw ouders leven hun leven en jij leeft het jouwe. En jouw toekomst ligt klaarblijkelijk in de US.
Voor de meeste ouders is het niet makkelijk te accepteren dat een spruit zomaar naar zover weg vertrekt. Ik denk zelf dat mijn moeder en mijn schoonmoeder de zwaarste prijs betaalden (en nog betalen) voor onze emigratie.
In ieder geval wederom proficiat ! ook voor Kathleen ! jullie zult misschien wat twijfels hebben in de komende periode, maar dat is normaal gezien de grootte van de beslissing, gewoon rustig doorgaan....
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

:blob8: Gefeliciteerd :blob8: .

Het moeilijkste van opvoeden is het laatste stukje: loslaten.
Groet,

Old Faithful
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

mijn ouders hebben het er ook moeilijk mee hoor, mijn moeder probeert het nog te negeren (en stiekem heeft ze er al veel voor gehuild)en mijn vader belt me nu plots constant en wilt echt alles weten. Nu ja, het zijn ouders voor iets he en ze proberen het te plaaten op hun manier. En eenmaal je een datum hebt voor je vertrek zal het ook al wel anders zijn. Toen zijn ze bij mij toch wel wat veranderd.

Nu ik heb echt ontzettend veel respect voor je, je moet het maar doen he! Weinige zouden het nadoen hoor! Je hebt karakter!
als ik het met mijn werk kan regelen wil ik anders de 16e wel iets gaan drinken met je na ontvangst van je enveloppe, kan je het toch al een beetje vieren he en ik wil met veel plezier al je plannen horen.
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

haha, klinkt goed, maar mijn plannen zijn nog vreselijk onduidelijk hoor :D
bij jou ligt alles al zowat vast voor de eerste maanden als ik het zo hoor, ik sta nog niet verder dan 'binnen maandje of 18 richting san diego gaan en het daar dan wat aanzien' !
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Willel schreef: ik sta nog niet verder dan 'binnen maandje of 18 richting san diego gaan en het daar dan wat aanzien' !
Hou je er rekening mee dat je binnen de 6 maanden naar de States moet om je greencard te 'activeren'
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

ja dat zou het wel zijn, eerst al die moeite doen en dan ff 18 maanden er niets meer voor doen en geen GC meer kunnen krijgen :D

neenee, het idee is wel degelijk om deze zomer een paar weekjes te gaan scouten ;)
Willel
Amerikafan

Re: DV2012: Inge67

Bericht door Willel »

** De eerstvolgende berichten hier onder zijn afgesplitst van het topic van Inge67 naar dat van Willel, aangezien dit over zijn situatie gaat. **
Mij lijkt het gevaar toch eerder klein dat het de eerste keer al mis gaat.
Het gaat overal toch vooral over het herhaaldelijk niet voldoende aanwezig zijn of iets doen dat het vermoeden kan geven dat de persoon in kwestie geen interesse heeft in permanent residency.
Als je daar na 11 maanden afwezigheid aan komt met de hele familie, stapels koffers en een duidelijke intentie om op die moment te emigreren (pak desnoods wat documenten mee in handbagage die kunnen aangeven dat je in belgie/nederland alles hebt verkocht/opgezegd/... of dat je in de US al wat voorbereidingen hebt getroffen) kan ik me niet voorstellen dat ze daar zonder boe of ba je green card gaan afnemen, dat is gewoon niet realistisch.

Als je het probeert een paar jaar langer uit te stellen door elk jaar even op vakantie te gaan en dan pas 4 jaar later te verhuizen, dan liggen de kaarten natuurlijk volledig anders.

Dat is hoe ik alle eerder aangehaalde teksten, getuigenissen en websites interpreteer, en dat is toch ook de veronderstelling van waaruit ik mijn planning opstel (dus pas binnen kleine 18 maanden permanent daar zijn.)

Uiteraard moet iedereen zijn eigen inschatting maken, maar ik denk echt niet dat de immigrations mensen erop uit zijn je leven een hel te maken, wel om de flagrante misbruiken op te sporen.

edit: oh ja, en proficiat uiteraard inge! :clap:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer