Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

New York-vragen-topic

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
dagmar74
Amerika-ontdekker

New York-vragen-topic

Bericht door dagmar74 »

Hoi allemaal,

Het aftellen is begonnen, over een paar weken gaan we naar NY. Heb een paar vragen. Heb AllesAmerika grondig doorgezocht, maar soms is het erg moeilijk antwoord te krijgen op bepaalde vragen. Misschien kunnen jullie mij helpen?

- Hoe lang doe je er over om met de metro van midtown naar downtown te gaan? Hoe meer ik over NY lees hoe groter de stad wordt, dus om even een idee te krijgen van het formaat.
- Klopt het dat je bij de metro niet overal ondergronds aansluiting vindt op een andere lijn?
- Als je met de metro van JFK naar de stad gaat (E train), ga je dan bovengronds voordat je bij Manhatten bent?
- Als je de Citypass neemt, heb je toegang tot de ESB, maar dan ga je niet helemaal naar boven. De kaartjes moet je boven kopen, wat kost het kaartje om helemaal naar boven te gaan (kon het niet vinden op de site).
- Iemand ervaring met het Tenementmuseum? Welke tour had je gedaan?
- Kan je, om de Brooklyn bridge te bezoeken, ook naar de overkant per boot? Ik zie bij pier 17 een watertaxi liggen, maar kan je die ook nemen om alleen over te steken? (ook niet te vinden op de site).
- Wat is handiger, cash of creditcard? Ik begreep van een collega dat ze zelfs voor een kop koffie haar creditcard trok, klopt dit?
- Is er iemand wel eens naar 'Nightcourt' geweest? Wil er graag een kijkje nemen.

Alvast bedankt.
tosca
Amerika-expert

Re: New York-vragen-topic

Bericht door tosca »

dagmar74 schreef:
- Hoe lang doe je er over om met de metro van midtown naar downtown te gaan? Hoe meer ik over NY lees hoe groter de stad wordt, dus om even een idee te krijgen van het formaat.
Wanneer je vanaf Central Park de metro naar Downtown neemt zal je metrorit zelf ongeveer 15 minuten in beslag nemen, afhankelijk van welke metro en dergelijke. Natuurlijk moet je nog wel van en naar je metrostation lopen, dus zul je effectief een half uur kwijt zijn.
- Klopt het dat je bij de metro niet overal ondergronds aansluiting vindt op een andere lijn?
Wat bedoel je hier precies mee? Op metrostations waar verschillende lijnen komen, kun je gewoon ondergronds overstappen.
- Als je met de metro van JFK naar de stad gaat (E train), ga je dan bovengronds voordat je bij Manhatten bent?
- Als je de Citypass neemt, heb je toegang tot de ESB, maar dan ga je niet helemaal naar boven. De kaartjes moet je boven kopen, wat kost het kaartje om helemaal naar boven te gaan (kon het niet vinden op de site).
Met een gewoon ticket ga tot de 86e verdieping, maar je kunt ook een kaartje kopen tot de 102e verdieping. Dit is gewoon terug te vinden op: http://www.esbnyc.com/observatory.asp. Om naar 102 te gaan kost je 15 dollar extra. Persoonlijk zou ik dat niet doen, ik denk niet dat je een ander uitzicht zult krijgen en je staat ook nog eens binnen.
- Iemand ervaring met het Tenementmuseum? Welke tour had je gedaan?
- Kan je, om de Brooklyn bridge te bezoeken, ook naar de overkant per boot? Ik zie bij pier 17 een watertaxi liggen, maar kan je die ook nemen om alleen over te steken? (ook niet te vinden op de site).
Kijk eens op de site van de watertaxi wat de mogelijkheden zijn: http://www.nywatertaxi.com/. Ik zie niet zo snel of je ook alleen terug vanuit Brooklyn kan, maar er zijn wel genoeg andere opties.
- Wat is handiger, cash of creditcard? Ik begreep van een collega dat ze zelfs voor een kop koffie haar creditcard trok, klopt dit?
In principe kun je overal je creditcard voor gebruiken, zelfs voor een kop koffie. Je moet zelf kijken wat je prettig vindt, wij hebben altijd cash voor eten, drinken en uitgaven als taxi's en entreetickets.
- Is er iemand wel eens naar 'Nightcourt' geweest? Wil er graag een kijkje nemen.

Alvast bedankt.
dagmar74
Amerika-ontdekker

Bericht door dagmar74 »

Hoi hoi,

Tja, die metro is moeilijk uit te leggen. Ff hypothetisch, ik zit op de F line, opgestap Lexington av, richting naar beneden, en ik wil op de E line overstappen, dan kruisen ze elkaar, maar ik zie daar geen station, dan moet ik helemaal naar Washington square om aansluiting te vinden. Snap je wat ik bedoel? Ik had meer stations verwacht op plekken waar ze elkaar kruisen. Of is het sneller om dan bovengronds over te stappen? Weet je, ik probeer ergens mij een voorstelling te maken en als ik dan bv kijk naar metro in Londen, verwacht ik allemaal van die overstappunten, maar het is waarschijnlijk niet te vergelijken.

Heb al gekeken op de watertaxi site, maar begrijp dat je alleen kaartjes kan krijgen voor de hele tour en dat wil ik niet.

Bedankt voor alle info tot zover.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Zodra een station op de metroplattegrond aangegeven staat als een overstapstation dan kan je daar overstappen, zo simpel is het. Maakt dan weinig uit hoe je overstapt of dat je het onder- of bovengonds doet.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Kijk eens op deze interactieve kaart: http://www.mta.info/nyct/maps/submap.htm, je kunt hier per lijn klikken en er staat per station aangegeven waar je kunt overstappen.

In principe is het zo dat waar lijnen elkaar kruisen en er is een station dat je dan gewoon ondergronds kunt overstappen. In jouw voorbeeld kun je bij halte W 4 Street overstappen van de F naar de E line.

mtl schreef:Maakt dan weinig uit hoe je overstapt of dat je het onder- of bovengonds doet.
Wanneer je per rit betaalt, maakt dit wel een verschil, want dan betaal je twee keer wanneer je bovengrond overstapt.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Niet zolang je op het overstapstation blijft en niet door het poortje gaat.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Misverstandje, in mijn ogen is binnen hetzelfde station blijven ondergronds overstappen :)
dagmar74
Amerika-ontdekker

Bericht door dagmar74 »

Ik neem een metrokaart, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Bedankt voor de info. (was misschien beetje onzin vraag, maar kreeg het idee dat niet alle lijnen op elkaar aansloten. Als je dan bv de metro in Londen neemt zijn die stations met een dikke witte cirkel afgebeeld, dan weet je dat je daar kan overstappen. Wat je al niet kan bezighouden he? hahahah)

Nog misschien een domme vraag, maar kan je het central park van oost naar west doorkruisen? Ergens las ik in een reisboek dat je dan gaat verdwalen. Want als ik nu van 5th avenue naar Central Park West wil, dan zou dat lopend toch moeten kunnen?

En hoe lees je de adressen in NY? Eerst huisnummer, avenue en straat klopt dat? Maar is het altijd avenue en straat?
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

De avenues lopen van noord naar zuid en de straten van west naar oost. De scheiding tussen west en oost ligt bij 5th avenue. Elke straat kent dus een West en East stuk, bijvoorbeeld West 44th Street. Dit is in principe dezelfde straat als East 44th street, maar dan een heel stuk de andere kant op. De huisnummers worden eerst genoemd, dus bijvoorbeeld 310 W(est) 44th Street.

Waar echter veel meer mee gewerkt wordt zijn kruisingen. Bijvoorbeeld: 6th & West 44th. Dit betekent het kruispunt tussen 6th avenue en West 44th street. Voor bijvoorbeeld taxichauffeurs is dit veel gemakkelijk navigeren (mede doordat de straten zo lang zijn).

Wat betreft de metro, de kaart werkt in principe hetzelfde als in Londen. Op deze kaart is het wat beter te zien. Bij de witte bolletjes kun je overstappen op een andere lijn.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Overstappen in de Newyorkse ondergronds is vrijwel altijd redelijk makkelijk. Op een paar plaatsen na. Soms kun je alleen naar 'uptown' overstappen, soms alleen naar 'downtown. Je moet dan naar een volgend station en dan overstappen om de andere kant op te reizen. De signalering wordt steeds beter en vaak kun je in de treinen al zien waar je wel en niet over kunt stappen. Gebruik de kaarten op de website van de MTA.

De lijnen buiten Manhattan gaan meestal een eind verder Brooklyn, Queens, Bronx bovengronds. Al is dat niet altijd met uitzicht. De Q lijn bijvoorbeeld (waar ik vlak bij woon), is na Prospect Park bovengronds, maar rijdt dan nog een tijd door een sleuf. "Voordeel" is dan wel, dat je GSM het doet (en iedereen begint druk te bellen en teksten). Wat verder weg ga je echt boven de grond. De F lijn gaat al vrij snel, na Smith/9th street bijna letterlijk de lucht in, inclusief een kijkje op het Vrijheidsbeeld (overigens ook de tezien met de Q, N en B onder meer die over de Manhattan Bridge gaan en waar je ook even naar dat beeld kunt zwaaien (en ook bellen).

Tenement Museum is interessant om te zien hoe men in het begin van de twintigste eeuw nieuwe immigranten bijna letterlijk opstapelde in appartementen. Een kant van de VS waar het indertijd niet zo erg ruim was. Het is een vrij klein museum en als ik me goed herinner zijn er rondleidingen zodra er genoeg mensen zijn, je hoeft dus geen afspraken te maken (al zou ik dat even nakijken op hun website.) Interessante buurt overigens.

Kredietkaarten werlen inderdaad overal. Mijn zoon haalt vrij regelmatig zijn American Expresskaart door de machine bij Dunkin Donut om $3,75 te betalen voor thee en een koekje. Met een AmEx kaart (niet overal geliefd bij winkeliers omdat ze nogal wat provisie inhouden) en een Visa/Mastercard (minder kosten voor de winkel) kom je de hele VS door.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dagmar74
Amerika-ontdekker

Bericht door dagmar74 »

Hoi Bennogr,

Bedankt voor je reactie. De kaart op de site van MTA is idd wat beter te zien dan die uit mn reisboekje. Desalniettemin zijn er idd stations waar ik dus niet ondergronds kan overstappen. Even dan nog een vraagje over de metro, als je de E train vanaf Jamaica station neemt, zit je dan in een sleuf?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Over de E trein: geen idee, ik woon in Brooklyn en kom weinig in Queens. En ik kijk meestal ook niet uit het raam (maar naar m'n Kindle), dat heb je met mensen die al langer in NY wonen.

Ik weet dat de eindhalte van de E boven de grond is, maar daar houdt het mee op. Je zult het zelf moeten gaan beleven!

Ik weet wel zeker dat de treinen naar Coney Island (hotdogs en een goed aquarium) een heel stuk echt boven de grond rijden.

Misschien eens een dagje MTA doen? Weer eens wat anders dan alleen maar op Times Square rondhangen. En vergeet dan niet af en toe uit te stappen en een plaatselijk hapje te eten.
tomaat85
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door tomaat85 »

Dagmar, ik ga je heel veel plezier wensen hoor...maar ik voel me vrij genoeg om een kleine tip te geven...en sluit me dus aan bij Bennogr. Take it easy, geniet...van de metro, van het feit dat je trein toch niet up-town maar down-town gaat (en jij net natuurlijk de andere kant op wilde :lol: ) of dat je geplande overstap toch niet voorhanden is omdat er gewerkt wordt aan de lijn of station....lach erom, loop om, ga de andere kant op en hoop dat niemand t zag :thumbup: lekker belangrijk allemaal. New York moet je beleven, proeven, ruiken, genieten en nog eens genieten..
Enjoy, NY :D
oh ja, je kan met de watertaxi naar Ikea Brooklyn, staat ook op hun site aangegeven.
Grote Amerika fan
dagmar74
Amerika-ontdekker

Bericht door dagmar74 »

Thnx. Ik ben zooooo benieuwd. Goede tip van het genieten, ben nu al bang dat ik van alles mis, hahaha. Times Square is geloof ik een verplichte must see, maar verder wil ik zoveel mogelijk stad zien. Ben historica van huis uit, dus mijn eerste interesse gaat uit naar de immigranten en de eerste kolonisten. Ben al lekker ingelezen. Ik heb elke dag wel wat gepland, maar vooral heel veel tijd om lekker te kuierlatten. Hoop dat het weer een beetje meezit. Het is nu ongeveer 11 graden? Heerlijk... :thumbup:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je van geschiedenis houdt: First Dutch Reformed Church of Flatbush, Church Street hoek Flatbush Avenue (Church Avenue halte van de Q trein naar Brooklyn, linksaf als je buiten het station staat met de rug daarnaar toe): op de begraafplaats staan nog grafstenen in het Nederlands.

Wyckoff Huis ook in Brooklyn (zoek hun website op hoe daar te komen). http://wyckoffassociation.org/visit/index.html Vrij klein en vrij ver weg.

Lefferts House in Prospect Park, "om de hoek" van het Brooklyn Museum en de Brooklyn Library. Huis van de familie Lefferts, in je jaren 1700-nogwat naar 'Breukelen" verhuist. Ook klein, maar wel leuk en makkelijker te bereiekn dan Wyckoff.

Brooklyn Museum vierde (? niet duidelijk op de plattegrond op de website) verdieping: Nederlands huis dat ooit in Brooklyn heeft gestaan: Jan Martense Schenck House:

http://www.brooklynmuseum.org/opencolle ... ng-q=house

En ongetwijfeld nog andere plekken.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 06 feb 2012, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
dagmar74
Amerika-ontdekker

Bericht door dagmar74 »

Hahahahah, je wilt mij echt naar Brooklyn hebben he? Heb laatst dat boekje gekocht Exploring Historic Dutch New York , erg leuk en daar werd idd de kerk en zijn graven al in genoemd. Er is zoveel te zien, moet er eigenlijk een jaar naartoe :wink:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Niet een jaar, een paar levens!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer