Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

AA meeting 2012: vragen en opmerkingen

Vragen of opmerkingen over AllesAmerika.com of deze forums? Plaats ze hier.
Dude
Moderator

Re: AA meeting 2012: vragen en opmerkingen

Bericht door Dude »

idem hier, en in een mooi potje gezet :wink:
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Even geduld komt er aan, 1ste tip de eerste twee maanden hoef je nog geen water te geven.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Oeps... In ieder geval bedankt voor de tip, want ik denk dat ik anders nooit 2 maanden had gewacht met de tweede keer water geven. :wink:
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

whoehahaha, idem hier René.
Ik heb absoluut geen groene vingers ... eerder bruine of welke kleur krijgen niet verzorgde bloemen en planten :oops:
Grts, Bart

SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Geen probleem hier.
Onze planten zijn al zo getraind dat ze de 4 weken dat wij in Amerika zijn zonder water doorkomen. 8) :mrgreen:
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

met andere woorden ... ook bruine vingers dus :wink:
Grts, Bart

SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

De orchideeën bloeien nu veel beter dan toen ze meer liefde kregen. :lol:
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

mmm mijn plantje kreeg al twee keer water. nie nodig dus :oops:
katrienenluc
Amerikakenner
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door katrienenluc »

ha ha, gelukkig kregen we een agave; ik vergeet immers altijd water te geven, komt dus mooi uit dat dat al 2 maanden niet moet!
Zijn ze eigenlijk van eigen kweek Rob? Ik heb dat gemist op de meeting denk ik. :?:
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

De plant die de meetingbezoekers meegekregen hebben is een Agave (geen cactus).
De Agave is een plantengeslacht wat voornamelijk in noord en midden Amerika voorkomt, vroeger was hij ingedeeld bij de lelie-achtige maar tegenwoordig wordt ze tot de asperge-achtige gerekend.
Het zijn vetplanten en net als de cactus worden dat succulenten genoemd, wat inhoudt dat ze de mogelijkheid hebben om water op te slaan in het plantenlichaam of de wortels, om zo de droge periodes op hun groeiplaats te overleven.
In Amerika noemt men deze planten Century Plant a.k.a honderd jarige omdat men vroeger dacht dat deze planten 110 jaar oud moesten zijn om te kunnen bloeien, de meeste soorten kunnen echter al na 10 tot 20 jaar bloeien.
Het zijn monocarpische planten, wat betekend dat de rozet die bloem geeft daarna afsterft, de meeste soorten hebben dan echter al stekken (suckers) gevormd waardoor de plant niet volledig dood gaat.
De bloemstengel komt uit het hart (groeipunt) van de plant en kan afhankelijk van de soort 1 tot wel 10 meter hoog worden waarbij de hoogste dan de omvang van een menselijk bovenbeen kunnen krijgen, die bloemstengel heeft maar 2 tot 4 maanden nodig om zo hoog te worden, je kan ze dus bijna letterlijk zien groeien.
De bloemen zijn creme tot geel en staan met tientallen tot honderden op een bloemstengel, die bij verschillende soorten weer wel in bloemschermen verdeeld kunnen zijn.
Verschillende soorten worden ook gebruikt voor commerciele doeleinden, zo wordt er uit de Agave tequilana het bekende Mexicaanse drankje Tequila gemaakt, hiervoor worden de harten van de planten uitgesneden waar men dan de drank van kan brouwen. De Agave sisalana werd jaren lang gebruikt om het bekende Sisal van te maken voor o.a. het maken van touw, hier werden de vezels van de bladeren gebruikt.
Nadat men de kunststof vezels had uitgevonden, werd de productie van sisaltouw bijna helemaal stilgelegd, de laatste jaren is men weer begonnen met dit product, omdat men er achter kwam dat sisaltouw biologisch afbreekbaar is.
Voor de productie van die sisal zijn deze planten over de hele wereld uitgezworven, vandaar dat we ze o.a. in het Middellandse Zee gebied ook veel vinden.

De plant die jullie meegekregen hebben is de Agave utahensis var. utahensis, de zaden heb ik tijdens onze 2007 reis verzameld langs de UT-12 in de omgeving van Red Canyon, in 2009 heb ik ze uitgezaaid, dus zijn ze nu drie jaar oud.
Er zijn van de A. utahensis 4 soorten bekend:
A. utahensis var. eborispina die voornamelijk in California en zuid Nevada voorkomt. (Death Valley, Mojave NP, Valley of Fire SP)
A. utahensis var. kaibabensis die voornamelijk in Arizona voorkomt. (north en south rim van de Grand Canyon)
A. utahensis var. Nevadensis die voornamelijk in Great Basin Desert voorkomt. (Great Basin NP)
A. utahensis var. utahensis die voornamelijk in zuid en midden Utah voorkomt. (Grand Staircase, Capitol Reef NP, Moab e.o.)
Deze soort komt voor op 3.000 tot 5.000 ft (900 tot 1.500 meter), ze kan tot 40 centimeter in doorsnee worden en tot 45 centimeter hoog, de bloemstengel kan 1,50 tot 3,60 hoog worden en geeft gele bloemen.

Ze kunnen tot -23 graden vorst verdragen, dus zijn redelijk winterhard te noemen.
Als terrasplant in een grote pot zetten met luchtige grond (4 delen potgrond mengen met 1 deel fijn grind werkt goed).
In de tuin kan ook, plant ze dan wel op een verhoging door een heuveltje te maken met grond en grind en probeer een zuidmuur van de woning te vinden, waar je de plant dichtbij kan planten, daar is het vlugger warm en meestal valt daar ook minder regen.
Het nadeel van de Nederlandse winters is meestal, dat er vlak voor een vorstperiode eerst nog een flinke regenbui valt. De bladeren van de Agave zijn zo geplaatst, dat ze regen zo vlug mogelijk naar de wortels kunnen brengen. Erg handig op hun natuurlijke groeiplaats, maar in Nederland/België betekent het meestal, dat dat rond het hart van de plant staat, bij vorst zal dat water bevriezen en kan, doordat bevroren water uitzet, het hart (groeipunt) van de plant beschadigen, waardoor ze afsterft.

Succes met het groot brengen van deze planten en hopelijk zullen jullie over een aantal jaar ook de bloemen kunnen bewonderen, tijdens de meeting kreeg ik in ieder geval al te horen dat de cactus, die ik een paar jaar terug meegeven heb, bij verschillende mensen al bloemen geven.
katrienenluc
Amerikakenner
Partner van: Luke21

Bericht door katrienenluc »

Bedankt Rob voor deze deskundige uitleg! :thumbup:
Als ik het goed voorheb kunnen we ze dus beter buiten zetten? (Ik had ze al netjes in een mooi potje naast een foto van Death Valley op de kast gezet :roll: )
Aricon
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door Aricon »

Rob, bedankt voor deze uitgebreide en leerzame uitleg. :thumbup:

Ik ga de agave binnenkort op mijn balkon zetten. Daar staat ze in de zon en uit de regen, dus daar gaat ze zich hopelijk goed voelen.
alken
Amerikafan

Bericht door alken »

Met zo een mooi verhaal als achtergrond , zal ik mijn uiterste best doen , ze zo goed mogelijk te verzorgen. Een mooie herinnering aan een leuke avond!
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Bedankt voor de interessante uitleg Rob. Ik zal de agave vertroetelen. Want wat is er mooier dan een levende herinnering uit van favoriete staat Utah.
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
paula58
Amerika-expert

Bericht door paula58 »

De agave gaat er bij mij nu wel heel zielig (bruin en verdord) uitzien, ik ben geneigd hem water te geven.
Weet je zeker dat dat nog niet hoeft? Ik wil hem wel graag "grootbrengen". :)
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Rob schreef: Als terrasplant in een grote pot zetten met luchtige grond (4 delen potgrond mengen met 1 deel fijn grind werkt goed).
In de tuin kan ook, plant ze dan wel op een verhoging door een heuveltje te maken met grond en grind en probeer een zuidmuur van de woning te vinden, waar je de plant dichtbij kan planten, daar is het vlugger warm en meestal valt daar ook minder regen.
Rob, hoe zit het als je ze binnen wil houden? Moet je ze regelmatig overplanten? En hoe vaak moet ze dan water krijgen?
Staat ze best ergens in de zon?

Bart
Grts, Bart

Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Als je hem als kamerplant wil houden moet je hem om de twee tot drie jaar verpotten en een lichte plaats geven (vol in de zon hoeft niet).
Gedurende het groeiseizoen (april/september) 1 keer per maand water geven maar dan wel flink (zet hem maar tien minuten in een emmer/teil met water) de rest van het jaar droog houden en liefst wat koeler.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Ga het later dit voorjaar op een wat drogere plek zetten. Waar veel planten het niet leuk vinden zeg maar. Nu staat ie bovenop de afzuiger (is neit warm daar hoor) en veilig voor de katten.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Rob schreef:Even geduld komt er aan, 1ste tip de eerste twee maanden hoef je nog geen water te geven.
Geheugensteuntje! Het is tijd voor water! :wink:
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Aricon
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door Aricon »

Heb ik net gisteren voor het eerst gedaan. :)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer