Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Mogelijkheden Emigratie: 2 vragen
Mogelijkheden Emigratie: 2 vragen
Beste,
Ik ben een student van 23 jaar en verwacht binnen een termijn van 2 jaar een Masteropleiding af te ronden. Ik zou daarna graag naar de VS emigreren, maar ik heb een paar vragen hierover.
- Als ik meedoe aan de Green Card Lottery, hoeveel tijd zou ik dan - na eventuele winst - hebben om naar de VS te verhuizen? Dus, wanneer ik een Green Card zou winnen, hoe lang is deze dan 'geldig'. Ik weet dat je een Green Card voor onbepaalde tijd wint, het gaat er alleen om hoeveel tijd je krijgt om deze te verzilveren.
- Is het voor iemand met een afgeronde universiataire opleiding (op Master niveau) mogelijk om een zogeheten 'skilled visum' aan te vragen met een kans op succes?
Bij voorbaat enorm veel dank!
Ik ben een student van 23 jaar en verwacht binnen een termijn van 2 jaar een Masteropleiding af te ronden. Ik zou daarna graag naar de VS emigreren, maar ik heb een paar vragen hierover.
- Als ik meedoe aan de Green Card Lottery, hoeveel tijd zou ik dan - na eventuele winst - hebben om naar de VS te verhuizen? Dus, wanneer ik een Green Card zou winnen, hoe lang is deze dan 'geldig'. Ik weet dat je een Green Card voor onbepaalde tijd wint, het gaat er alleen om hoeveel tijd je krijgt om deze te verzilveren.
- Is het voor iemand met een afgeronde universiataire opleiding (op Master niveau) mogelijk om een zogeheten 'skilled visum' aan te vragen met een kans op succes?
Bij voorbaat enorm veel dank!
Re: Mogelijkheden Emigratie: 2 vragen
@lvnv, wees welkom alhier.
Als je nog niet met de greencard lottery hebt meegedaan en de volgende keer de eerste keer wordt, dan is dit dus meedoen per oktober 2012, trekking 1 mei 2013 en op zijn vroegst, als je wint, een gesprek in oktober bij de ambassade. En dat kan je nog rekken. Tevens hoef je niet direct naar de VS af te reizen, maar wel binnen een bepaalde periode. Je kan uitstel aanvragen voor dwingende redenen. Als jij kan aantonen dat je bijna klaar bent met je masters dan heeft men daar wel begrip voor. Maar, dan dien je wel je studieschema aan te houden. Nog eens 2 jaar uitstel krijgen voor je studie wordt natuurlijk lastig.
Op welk visum doel je met een "skilled visum"?
Als je nog niet met de greencard lottery hebt meegedaan en de volgende keer de eerste keer wordt, dan is dit dus meedoen per oktober 2012, trekking 1 mei 2013 en op zijn vroegst, als je wint, een gesprek in oktober bij de ambassade. En dat kan je nog rekken. Tevens hoef je niet direct naar de VS af te reizen, maar wel binnen een bepaalde periode. Je kan uitstel aanvragen voor dwingende redenen. Als jij kan aantonen dat je bijna klaar bent met je masters dan heeft men daar wel begrip voor. Maar, dan dien je wel je studieschema aan te houden. Nog eens 2 jaar uitstel krijgen voor je studie wordt natuurlijk lastig.
Op welk visum doel je met een "skilled visum"?
Dank!
Dit zou het zogeheten EB-3 visum zijn, maar ik kan er op Amerikaanse overheidssites weinig over vinden. Als je hierop Googlet, dan is er best wel wat te vinden maar niet op de sites eindigend op .gov.
Dit zou het zogeheten EB-3 visum zijn, maar ik kan er op Amerikaanse overheidssites weinig over vinden. Als je hierop Googlet, dan is er best wel wat te vinden maar niet op de sites eindigend op .gov.
Het is voor het eerst dat ik van dat visum hoor. Via Google kwam ik hier terecht. Wat ik lees is dat je een baanaanbieding nodig hebt.
Op de officiële overheidswebsite las ik dit.
Ook daar lees ik dat je een baanaanbieding nodig hebt en dat er in de VS geen mensen zijn die het werk kunnen doen. Dat betekent dus dat het een kleine tot zeer kleine kans is. Wat voor opleiding doe je?
Op de officiële overheidswebsite las ik dit.
Ook daar lees ik dat je een baanaanbieding nodig hebt en dat er in de VS geen mensen zijn die het werk kunnen doen. Dat betekent dus dat het een kleine tot zeer kleine kans is. Wat voor opleiding doe je?
Ik doe Econometrie! (Wiskundige Economie) Woont u zelf ook in de VS, hockey?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
De green card loterij is de enige manier om naar de US te emigreren als je geen specifieke werkervaring hebt. Of trouwen met een Amerikaanse.
De EB-visa zijn Employment Based green cards. Dat wil zeggen dat je een werkgever moet hebben die je wilt sponsoren, en over het algemeen is dat maar pas nadat je al een deel werkervaring hebt opgebouwd, omdat men niet zomaar wat rond staat te zwaaien met die kaarten. Zeker als je naar EB-2 en EB-1 gaat zijn de eisen zeer pittig en niet weggelegd voor een schoolverlater of iemand met maar 3 jaar werkervaring of zo.
Econometrie -> interesse om een academische carriere uit te bouwen?
Advies:
- meedoen met loterij (en je mentaal voorbereiden dat je na 10 jaar deze misschien nog steeds niet zal winnen, zoals heel wat mensen hier op het forum)
- zorgen dat je (asap) een carriere uitbouwt waar men "U" tegen kan zeggen, zien dat je jezelf in de kijker werkt als zeer bekwaam
- eventueel voor een bedrijf gaan werken dat vestigingen in de US heeft (vestigingen waar jij iets zou kunnen betekenen, niet gewoon dus een verkoopskantoor of zo)
- zien of toevallig niet een Amerikaanse je Grote Liefde is
De EB-visa zijn Employment Based green cards. Dat wil zeggen dat je een werkgever moet hebben die je wilt sponsoren, en over het algemeen is dat maar pas nadat je al een deel werkervaring hebt opgebouwd, omdat men niet zomaar wat rond staat te zwaaien met die kaarten. Zeker als je naar EB-2 en EB-1 gaat zijn de eisen zeer pittig en niet weggelegd voor een schoolverlater of iemand met maar 3 jaar werkervaring of zo.
Econometrie -> interesse om een academische carriere uit te bouwen?
Advies:
- meedoen met loterij (en je mentaal voorbereiden dat je na 10 jaar deze misschien nog steeds niet zal winnen, zoals heel wat mensen hier op het forum)
- zorgen dat je (asap) een carriere uitbouwt waar men "U" tegen kan zeggen, zien dat je jezelf in de kijker werkt als zeer bekwaam
- eventueel voor een bedrijf gaan werken dat vestigingen in de US heeft (vestigingen waar jij iets zou kunnen betekenen, niet gewoon dus een verkoopskantoor of zo)
- zien of toevallig niet een Amerikaanse je Grote Liefde is

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
De EB categorie is een heel gebruikelijk visum, zo komen alle (zij die gesponsord worden) H1B, L1 etc. werkers aan een GC. Afhankelijk van je opleiding, het niveau van je baan(aanbod) en je skills kom je in categorie EB1, EB2, of EB3. EB4 en lager zullen we maar niet bespreken omdat dat niet van toepassing zal zijn.
Eigenlijk is het gebruikelijk dat je, als je al niet jezelf sponsort zoals mogelijk is op EB1-Extraordinary ability, of EB2- National Interest Waiver, je eerst bij een werkgever gaat werken. Het kost de werkgever namelijk een hele boel tijd en moeite om een GC op deze manier aan te vragen, en waarom zouden ze dat doen zonder eerst te testen hoe je de baan uit voert?
Daarom denk ik dat je je nu eerst moet richten op een manier om in de VS te raken, bijvoorbeeld via een H1b visum. Vanaf een H1b kan de werkgever, als hij je echt heel belangrijk voor het bedrijf acht, een GC aanvragen via een van de EB categorieën. Met een Masters diploma voldoe je trouwens al aan een van de eisen om voor EB2-Advanced degree in aanmerking te komen; een Masters diploma of hoger. Als je dan ook nog een baan kan vinden wat op Masters niveau of hoger is, dan zou je, met een baan aanbod dus voor deze categorie in aanmerking komen. De wachttijd voor het krijgen van een GC via EB2 is namelijk veel, veel korter dan via EB3. Echter; eerst maar eens een manier vinden om hier terecht te komen. Je zal geen werkgever kunnen vinden, die op basis van je CV je vanuit Nederland al gaat sponseren voor een GC. Je zult je echt eerst moeten bewijzen.
Heb je er al aan gedacht om een stage te doen in de VS?
Eigenlijk is het gebruikelijk dat je, als je al niet jezelf sponsort zoals mogelijk is op EB1-Extraordinary ability, of EB2- National Interest Waiver, je eerst bij een werkgever gaat werken. Het kost de werkgever namelijk een hele boel tijd en moeite om een GC op deze manier aan te vragen, en waarom zouden ze dat doen zonder eerst te testen hoe je de baan uit voert?
Daarom denk ik dat je je nu eerst moet richten op een manier om in de VS te raken, bijvoorbeeld via een H1b visum. Vanaf een H1b kan de werkgever, als hij je echt heel belangrijk voor het bedrijf acht, een GC aanvragen via een van de EB categorieën. Met een Masters diploma voldoe je trouwens al aan een van de eisen om voor EB2-Advanced degree in aanmerking te komen; een Masters diploma of hoger. Als je dan ook nog een baan kan vinden wat op Masters niveau of hoger is, dan zou je, met een baan aanbod dus voor deze categorie in aanmerking komen. De wachttijd voor het krijgen van een GC via EB2 is namelijk veel, veel korter dan via EB3. Echter; eerst maar eens een manier vinden om hier terecht te komen. Je zal geen werkgever kunnen vinden, die op basis van je CV je vanuit Nederland al gaat sponseren voor een GC. Je zult je echt eerst moeten bewijzen.
Heb je er al aan gedacht om een stage te doen in de VS?
@lvnv, zeg alsjeblieft je, zo oud ben ik ook weer niet.
Ik zit (nog) niet in de VS, heb daar wel een vriendin en wil die kant op. Het proces staat even op een laag pitje. Het is helaas echter zeer lastig die kant op te kunnen. Zelfs H1B, met lagere eisen dan EB-3, is het lastig.

Ik zit (nog) niet in de VS, heb daar wel een vriendin en wil die kant op. Het proces staat even op een laag pitje. Het is helaas echter zeer lastig die kant op te kunnen. Zelfs H1B, met lagere eisen dan EB-3, is het lastig.
Hier heb ik aan gedacht, maar het lijkt me wellicht beter om dit te doen als het einde van mijn studie in zicht is, en dat is pas over 1,5 jaar. Hoe bent u zelf in de VS terecht gekomen, SemJes?SemJes schreef:Heb je er al aan gedacht om een stage te doen in de VS?
Verder doe ik mee aan de loterij, dus dat is alvast een kleine kans. Overigens vraag ik me dan wel af hoe makkelijk het is om aan een baan te komen, wanneer je de loterij gewonnen hebt.
Zeg tegen mij ook alsjeblieft 'jij', denk dat we ongeveer in dezelfde leeftijdsgroep zitten
Wij zijn via mijn man zijn (master) stage naar de VS gegaan. Hij doet het nu zo goed, dat de kans er wel in zit dat we op die manier ooit permanent in de US kunnen blijven (wat altijd ons doel is geweest).
Als je eenmaal een GC hebt zal het al iets gemakkelijker zijn om een baan te krijgen. Echter, met ervaring (en referenties) in de VS zal het al stukken makkelijker gaan. Het blijft een moeilijke zaak om een baan op niveau te krijgen vanwege de economie. Je moet voor jezelf dus bedenken of je bereid bent om een baan op een lager niveau aan te nemen.

Als je eenmaal een GC hebt zal het al iets gemakkelijker zijn om een baan te krijgen. Echter, met ervaring (en referenties) in de VS zal het al stukken makkelijker gaan. Het blijft een moeilijke zaak om een baan op niveau te krijgen vanwege de economie. Je moet voor jezelf dus bedenken of je bereid bent om een baan op een lager niveau aan te nemen.
Een baan in de VS verkrijgen na het winnen van de loterij is "oneindig" veel makkelijker dan als je vanuit hier dient te solliciteren. Zeker voor een starter als jij zal het vanuit hier lastig zijn. Men kent immers de waarde van jouw diploma niet en hebt geen werkervaring. dan zou ik als werkgever ook erg huiverig zijn om een klpa visakosten bovenop je salaris te moeten betalen. Er zijn immers VS-ers die met hetzelfde salaris goedkoper zijn.
Heb je echter eenmaal de GC via de loterij, dan hoeft men de visakosten niet meer te maken en kan jij elke baan pakken die er is, zelfs hamburgers bakken bij McD. Daar zal je niet gelukkig van worden, maar het is een start om vanuit daar verder te komen.
Heb je echter eenmaal de GC via de loterij, dan hoeft men de visakosten niet meer te maken en kan jij elke baan pakken die er is, zelfs hamburgers bakken bij McD. Daar zal je niet gelukkig van worden, maar het is een start om vanuit daar verder te komen.
- goldenhills
- Amerika-expert
Vergeet ook niet de optie om nog tijdens je studie een stage te doen in de VS, met bijbehorend J-1 visum. Als je een studiebeurs vanuit je thuisland hebt krijg je waarschijnlijk wel te maken met de zgn. two-year rule, daar is op dit forum en andere fora al veel over geschreven. Als het goed is gaat SemJes laten zien dat je via een J-1 een GC kan bemachtigen
Contacten met potentiele Amerikaanse werkgevers opbouwen en ervaring met het leven in de VS opdoen zijn heel erg nuttig. Al kun je alleen maar een maandje tijdens het afstuderen bij een bevriende vakgroep in de VS zitten. Mijn kans om naar de VS te verhuizen is begonnen met een vakgroeplunch waarbij ik naast een nederlander zat die ondertussen in de VS werkte, en even op bezoek was bij zijn oude vakgroep. Toen wist ik al dat ik naar de VS wilde...
Er zijn ook mensen die in NL een PhD doen, waarvan ze een deel in het buitenland zitten. Dat is financieel een stuk gunstiger dan in de VS verder studeren na je Master, en geeft toch kans op contacten en een baan in de VS. En hoe hoger je opleiding, hoe hoger de kansen.

Contacten met potentiele Amerikaanse werkgevers opbouwen en ervaring met het leven in de VS opdoen zijn heel erg nuttig. Al kun je alleen maar een maandje tijdens het afstuderen bij een bevriende vakgroep in de VS zitten. Mijn kans om naar de VS te verhuizen is begonnen met een vakgroeplunch waarbij ik naast een nederlander zat die ondertussen in de VS werkte, en even op bezoek was bij zijn oude vakgroep. Toen wist ik al dat ik naar de VS wilde...
Er zijn ook mensen die in NL een PhD doen, waarvan ze een deel in het buitenland zitten. Dat is financieel een stuk gunstiger dan in de VS verder studeren na je Master, en geeft toch kans op contacten en een baan in de VS. En hoe hoger je opleiding, hoe hoger de kansen.
Een PhD doen in de VS is ook een optie. Maar de kosten zullen tegenvallen, tenzij je een beurs kan krijgen. En voor die beurs voor je PhD zijn de eisen hoog, zeer hoog.
- goldenhills
- Amerika-expert
Inderdaad. Zonder beurs en een 4-jarige PhD moet je al gauw over $200,000 beschikken ($25k tuition + $25k living expenses per jaar; het verschilt per universiteit, en soms per programma). Met wat geluk heb je dat niet allemaal nodig (tijdens je studie beurzen aanvragen, teaching assistent worden, in aanmerking komen voor fee remission), maar dat weet je nog niet als je je F-1 visum aanvraagt. Je moet financiele bewijzen voor de hele studie kunnen overhandigen op het moment dat je je visum aanvraagt bij het consulaat.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Moet je betalen voor je phd? Hier krijg je daarvoor betaald.
Elke
Naar ik het begrijp van een vriend van mij (PhD aan Cornell gehaald) wordt in NL promotie gezien als een onderzoeksbaan en in de VS als een studie bovenop je bachelor.
Het verschil is ook dat je in NL pas na een universitaire master kan promoveren en in de VS na het behalen van een bachelor al. Een PhD duurt ook 5 jaar in de VS en in NL 4 jaar, natuurlijk onder de voorwaarde dat je nominaal loopt.
Het verschil is ook dat je in NL pas na een universitaire master kan promoveren en in de VS na het behalen van een bachelor al. Een PhD duurt ook 5 jaar in de VS en in NL 4 jaar, natuurlijk onder de voorwaarde dat je nominaal loopt.
Zo sterk kun je dat niet zeggen. Er zijn mensen die in 2.5 jaar (vaak wel met een Master diploma) hun PhD behalen, en mensen die er wel 8 jaar over doen.Hockey schreef:Een PhD duurt ook 5 jaar in de VS
Ik keek net even op de website van een van de universiteiten hier, en daar staat dat er in de acceptatie brief ook gelijk vermeld wordt of je in aanmerking komt voor een tuition waiver en stipend. Dit krijg je dus voor je een visum aan gaat vragen. Je zou dus bij verschillende universiteiten kunnen proberen te solliciteren, en voor die kiezen waar je het minst zelf hoeft in te leggen (als je niet voldoende geld hebt).
@Elke: Is het in Canada echt betaald? Ik ken iemand die een PhD doet in Ontario, en er zelf voor moet betalen. Hij doet het wel parttime, misschien heeft het daar mee te maken.
- goldenhills
- Amerika-expert
De duur van een PhD hangt o.a. van het programma af. Mijn vrouw doet een 4-jarig programma bij de University of California (UC), en heeft een Master in NL gehaald. Er is ook een versneld programma van 3 jaar. Het wordt inderdaad gezien als een studie, niet als een baan. Het is overigens wel vrij gangbaar om een Teaching Assistent (TA) of Research Assistent (RA) job ernaast te doen, maar als buitenlandse student is het niet makkelijk om dat van te voren al te regelen. Als je voldoende uren maakt als TA of RA kan het zijn dat je (naast je uurloon) ook 'fee remission' krijgt, wat bijv. 50% korting op de tuition is. Aangezien de tuition fors is, kan dat zeer voordelig zijn. Bij UC ga je trouwens in-state tuition betalen als je je kandidaats (Qualifying Exams) hebt gehaald, en ook dat scheelt fors.
Feit blijft dat je al die tijd natuurlijk ook huur etc. moet betalen. En als je zoveel TA of RA uren maakt dat je in je levensonderhoud voorziet kom je niet meer aan je studie toe, en duurt het alleen maar langer. Je mag als F-1 student niet zomaar off-campus werken, dus een beter betaalde baan vinden zit er ook niet zomaar in. Zonder volledige beurs (tuition + levensonderhoud) is een PhD halen gewoon een dure onderneming. Wij leven dan ook van mijn salaris. Mijn vrouw heeft haar kandidaats gehaald, en kan nu met de beurzen die ze binnenhaalt de studiekosten betalen, maar daar houdt het aardig bij op.
Er zijn universiteiten die buitenlandse studenten beurzen geven, maar die zijn dun gezaaid. Maar niet geschoten is altijd mis...
Van de website van Princeton:
Feit blijft dat je al die tijd natuurlijk ook huur etc. moet betalen. En als je zoveel TA of RA uren maakt dat je in je levensonderhoud voorziet kom je niet meer aan je studie toe, en duurt het alleen maar langer. Je mag als F-1 student niet zomaar off-campus werken, dus een beter betaalde baan vinden zit er ook niet zomaar in. Zonder volledige beurs (tuition + levensonderhoud) is een PhD halen gewoon een dure onderneming. Wij leven dan ook van mijn salaris. Mijn vrouw heeft haar kandidaats gehaald, en kan nu met de beurzen die ze binnenhaalt de studiekosten betalen, maar daar houdt het aardig bij op.
Er zijn universiteiten die buitenlandse studenten beurzen geven, maar die zijn dun gezaaid. Maar niet geschoten is altijd mis...
Van de website van Princeton:
Princeton is one of only six schools nationwide that doesn't limit the financial aid available to international students.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zal het eens navragen bij een vriend van onze zoon, die momenteel hier een phd doet. Ik dacht dat hij zei dat het betaald was. Maar misschien doelde hij op zijn job als TA? Ik weet dat hij daar iets van een $35/uur voor krijgt. Maar ik laat het navragen hoe het juist zit!SemJes schreef: @Elke: Is het in Canada echt betaald? Ik ken iemand die een PhD doet in Ontario, en er zelf voor moet betalen. Hij doet het wel parttime, misschien heeft het daar mee te maken.
Elke
Daarom heb ik ook erbij gezet dat dit onder de voorwaarde is dat je nominaal loopt.SemJes schreef:Zo sterk kun je dat niet zeggen. Er zijn mensen die in 2.5 jaar (vaak wel met een Master diploma) hun PhD behalen, en mensen die er wel 8 jaar over doen.Hockey schreef:Een PhD duurt ook 5 jaar in de VS
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3698 Weergaves
-
Laatste bericht door hemmie
-
- 25 Reacties