Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Opgeven nederlandse rekeningen IRS en FBAR

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
rdr96
Amerika-ontdekker

Opgeven nederlandse rekeningen IRS en FBAR

Bericht door rdr96 »

Hallo Allemaal,

In oktober 2010 zijn wij van NL verhuist naar Savannah, wonen er nu meer dan een jaar en heb dus heel 2011 gewerkt in de VS.
Belastingaangifte is opzich niet zo heel moeilijk, zit alleen even met hoe ik de rekeningen die in NL lopen hier opgeef.

De gewone betaal- en spaarrekeningen zijn wel te doen. Daar hoeft alleen de ontvangen rente van opgegeven te worden.

De pensioenen hebben geen cash value dus die hoeven bij mijn weten ook niet aangegeven te worden, zowel IRS als FBAR niet. Wordt ook verder niets ingelegd.

Lastig wordt het met twee rekeningen die ik bij een verzekeraar heb lopen, namelijk een levensloop pensioen (lijfrente) en een levensloop vermogen. Beide zijn gebasserd op fondsbeleggingen en hebben als ze afgekocht worden een 'cash value', ga ik niet doen omdat dan de NL fiscus voor de deur staat. Pas als ik ze afkoop zou ik ze moeten aangeven op het 1040 als beleggingswinst... tot die tijd hoef ik ze niet aan te geven voor de IRS. Deze verzekeringen worden iedere maand gewoon aangevuld van de onze nederlandse rekening en niet via een spaarloon omdat ik dat niet meer heb.

FBAR is dus een ander verhaal, daar moet ik dus als ik het goed begrijp alles op aangeven, ook de twee verzekeringspolissen.

Graag hoor ik of de redenatie die ik volg klopt of dat ik het toch anders moet doen.

Gr.
Reinier
goldenhills
Amerika-expert

Re: Opgeven nederlandse rekeningen IRS en FBAR

Bericht door goldenhills »

Daar ben ik ook wel naar benieuwd eigenlijk... Ik heb nog geen eens stil gestaan bij de rapportage van levenslooprekeningen. We hebben wel netjes de rente bij IRS (en CA FTB) opgegeven, en alle bankrekeningsaldos bij FBAR, maar daar houdt het bij op. FBAR is trouwens wel een erg zwart gat. Je stuurt elk jaar netjes je opgave daar naar toe, maar je hoort nooit wat van ze.

Ik zit er trouwens over te denken om toch de NL levenslooprekeningen op te heffen, en mijn verlies maar te nemen. Over de lange termijn lijkt dat gunstiger dan maar geld in die relatief dure constructies te stoppen (helemaal als je in het buitenland woonachtig bent, je kunt het beter in een IRA oid stoppen). Het zijn met recht woekerpolissen, zelfs na de correcties. Maar dat is een ander onderwerp...
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dat is een hele goede vraag, en eentje waar ik zo ook het antwoord niet op weet. Wat betreft pensioenen, ik ging er altijd vanuit dat die niet opgegeven hoefde worden (eerder uit onnadenkendheid dan iets anders), hoe weet jij zo zeker dat dat echt niet hoeft?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
rdr96
Amerika-ontdekker

Bericht door rdr96 »

Kan niet zeggen dat 100% zeker ben dat het pensioen dat in NL bij een werkgever is opgebouwd niet hoef op te geven voor zowel IRS als FBAR.
De winsten binnen het pensioenfonds zijn pas gegarandeerd bij uitkering, dus tot die tijd zijn het virtual gains en hoeven dus niet opgegeven te worden als beleggingswinst. Voor FBAR is de regel dat ze een CASH VALUE moeten hebben, aangezien ik het pensioen niet kan overhevelen naar een vergelijkbaar systeem. En al was het wel zo, dan zou ik de waarde niet in handen krijgen maar zou het naar bijvoorbeeld een IRA/401K gaan.

Aan de hand van deze redenatie hoeft men niets op te geven van opgebouwde pensioenen via de werkgever, totdat deze tot uitkering komen...
DixieChick
Amerika-expert

Ik was er zelf vanuit gegaan dat, omdat het geen rekening is waar ik zo bijkan (of uberhaupt iets mee kan doen tot ik 65 ben), ik het niet op hoefde te geven. Ik weet niet waarom ik hier al jaren vanuit ben gegaan zonder het uit te zoeken, eigenlijk, maar goed, ik heb even gegoogled, en kwam op dit uit:

"Do I have to file an FBAR (TD F 90-22.1) form for a foreign retirement plan?

Yes, you have to file an FBAR if the retirement scheme is a personal or individual account plan.

You would not have to file if the plan was an employer administered plan or a traditional defined benefit plan. The latest instructions to the FBAR form are silent on this point but the IRS has indicated in discussions with tax professionals that foreign personal pensions should be reported. "

(bron: http://www.expattaxandlaw.com/Foreign_Pensions_FAQ.html)

Het lijkt dus te zijn dat wanneer je pensioen via je werkgever liep, je het niet op hoeft te geven. Een eindje verderop op de site staat dat het exempt is. Als ik verder lees lijkt het er vooral om te gaan wie de eigenaar van de account is. Ben jij het zelf, dan moet je het opgeven via een FBAR, maar is een overheid dat, of een semi-overheidsinstantie (zoals bij het ABP), dan zou het niet hoeven. Grappig is dat alle websites hierover aangeven dat het een heel onduidelijke materie is...:)

Maar goed, als iemand hier meer informatie (of ervaringsdeskundig is), dan hoor ik het graag!
Southern Tales
goldenhills
Amerika-expert

Ik denk dat er maar weinig praktische ervaring met FBAR te vinden zal zijn. Het is alleen registratie, en ik neem aan dat eventuele fouten alleen naar boven komen als er een (strafrechtelijk) onderzoek naar je financieen wordt ingesteld. Ik denk dat je dan wel meer problemen hebt dan dat je je pensioengelden ten onrechte niet hebt opgegeven. FBAR lijkt me vooral een constructie om geldstromen zoveel mogelijk transparant te maken, en als je ten onrechte een som geld niet opgeeft hebben ze een rechtmatige reden om de rest van je financieen te onderzoeken. Maar, ik ben geen advocaat, nog een belastingdeskundige...
Yes, you have to file an FBAR if the retirement scheme is a personal or individual account plan.
Dat wijst er toch wel op dat je levenslooprekeningen e.d. moet opgeven. Weer wat geleerd!
DixieChick
Amerika-expert

Ik heb het nog even bij een bekende met iets meer kennis en ervaring nagevraagd, en dit was zijn antwoord:

"irs.gov heeft een lijstje met accounts die niet gerapporteerd hoeven te worden:
http://www.irs.gov/businesses/small/art ... 49,00.html

en daar valt het ABP pensioen ook onder.

Hoe dat strookt met de web-site die je zelf eerder quote zie ik niet (maar ook die stelt duidelijk dat het ABP niet opgegeven hoeft te worden, aangezien dat een "traditional defined benefit plan" is). Ikzelf zou de IRS vertrouwen: de web-site die je quote lijkt van een advocaat die bedenkt dat wel rapporteren normaliter beter is dan niet (op zich niets mis mee).

Voor TS is het echter simpel: als de lijfrente-polis afgekocht kan worden en dus een dagwaarde heeft, dan moet deze gerapporteerd worden. Staat letterlijk in Form TD F 90-22.1 (Rev. 1-2012), pagina 6. En als de polis vandaag de dag nog geen dagwaarde heeft, dan nog heeft rapporteren zin, want TS stelt dat er nog altijd geld in gelegd wordt, dus er zal een moment komen dat er wel een positieve afkoopsom is. Bovendien hoeft TS geen belasting te betalen over de dagwaarde (NL is uniek in het concept van "conserverende aanslag"), dus er is totaal geen reden om niet te rapporteren."

Hoop dat dit helpt!
Laatst gewijzigd door DixieChick op 15 feb 2012, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Southern Tales
rdr96
Amerika-ontdekker

Bericht door rdr96 »

FBAR is me nu wel duidelijk, waarvan ik dacht dat dat het lastigste zou zijn. Nu met het nieuwe form 8938 dat ingevuld dient te worden om alle foreign financial assets op te geven. Er is wel een threshold waaronder niet gerapporteerd hoeft te worden, maar voor iedereen die een aantal jaren in NL gewerkt heeft en daar pensioen opgebouwd heeft zal makkelijk over die grens heen gaan en zal dus alles moeten gaan opgeven.

Wat me niet duidelijk is, hoe dit meegenomen wordt op het 1040 form. Het zou dus betekenen dat je voor alle rekeningen de economische waarde op 31 december zou moeten achterhalen. De rente van de spaarrekeningen wordt gewoon opgeven... wat wordt er met de rest gedaan? Heeft er hier al iemand eens naar gekeken.

Heb al wel contact gehad met een adviseur... maar die gaf me ook niet al te veel vertrouwen in zijn kennis van form 8938.
goldenhills
Amerika-expert

Zo te zien is Form 8938 vooral voor registratie en controle van buitenlandse bankrekeningen, niet voor het berekenen van je belastigen (maar je kunt moeilijk wel rekeningen op je Form 8938 opgeven en inkomsten die daarmee samenhangen niet opgeven, en dat lijkt me precies de bedoeling). Je rente uit buitenlandse spaarrekeningen moet je als een 1040-INT beschouwen (irritant trouwens dat de Nederlandse banken geen jaaropgave van de rente meer geven). Ik neem aan dat beleggingsrekeningen onder capital gain vallen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
DixieChick
Amerika-expert

Wat betreft die rente, die kun je naar mijn wetens gewoon op je 1040 aangeven, met je Amerikaanse rente. Wat bedoel je met de 1040INT, Goldenhills? Ik kan niks over zo'n formulier online vinden.

Wat betreft de hoogte van de rekeningen, het is inderdaad een heel gepuzzel om die te achterhalen. Voor de FBAR word je trouwens verwacht aante geven wat het hoogste bedrag was dat op die rekening heeft gestaan dat jaar (en dat is ook altijd leuk). Ik krijg van al mijn rekeningen wel altijd nog papieren afschriften, en op basis daarvan is het meestal wel te achterhalen.

Die form 8398 is alleen als je je buitenlandse assets hebt boven de $50k (ongehuwd), en $100K gehuwd, en is blijkbaar iets nieuws, dat dit jaar voor het eerst moet gebeuren.(Ik vind het trouwens wel grappig dat je zegt dat "iedereen die een aantal jaren in Nederland heeft gewerkt" over die drempel heen zit, maar $100k, daar kom ik bij lange na niet aan...vast een verkeerde werkgever gekozen :))
Southern Tales
rdr96
Amerika-ontdekker

Bericht door rdr96 »

Het is een uitdaging om alles op papier te krijgen.

FBAR geld het hoogste bedrag op de rekening van 2010, 8938 waarde van 31 december 2010, voor alle gewone rekeningen is het even puzzelen.

Voor gehuwden wordt een grens aangehouden van $100,000 rekening houden met de IRS wisselkoers op 31 december 2011 wordt dat 76,500 Euro.
Aangezien we voor de NL-belasting de afkoopwaarde moesten opvragen (M-formulier) van alle opgebouwde pensioenen komen we aardig in de buurt (12 jr. opbouw in NL). Aannemen dat de afkoopwaarde the fair market value is... die gebruikt moet worden voor 8938. Mogen we alle rekeningen toevoegen en dus over de grens heengaan.

Zoals vermeld, een uitdaging die volgend jaar weer minder inspanning vergt.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

DixieChick schreef:Wat betreft die rente, die kun je naar mijn wetens gewoon op je 1040 aangeven, met je Amerikaanse rente. Wat bedoel je met de 1040INT, Goldenhills? Ik kan niks over zo'n formulier online vinden.
Dat was waarschijnlijk een typo; ik denk dat Goldenhills 1099 INT bedoelde om aan te geven dat het op dezelfde manier op je 1040 moet worden ingevuld als domestic interest.
goldenhills
Amerika-expert

1099-INT, inderdaad! My bad... Ik haal wat nummers door elkaar.

Dit jaar moet ik trouwens voor het eerst stock options opgeven. Ook weer 'leuk', met AMT enzo. Hopen maar dat TurboTax een beetje duidelijk is op dat gebied.
DixieChick
Amerika-expert

Haha! Gelukkig maar..ik dacht al, wat mis ik nou weer?
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer