Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012 winnaar: Willel

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
USInsider
Amerika-expert

Re: DV2012: Inge67

Bericht door USInsider »

Willel, vergis je niet, in US Immigration 'it is all etched in stone'. Wat jou realistisch of logisch, of niet, lijkt, is totaal niet van belang, de regels zijn de regels. Er worden geen uitzonderingen op gemaakt !
En nee, het gaat niet om jaar in jaar uit, een keer is al genoeg.....
(Je denkt nog te Ned.Belgisch, zo van: 'ja maar het is toch duidelijk te begrijpen dat....' Dit is iets dat men in de US niet kent, zeker niet waar het om Immigratie gaat.)
Ik heb ook even verder gelezen, helaas kon ik de tekst niet kopiëren, maar om het safe te spelen: niet langer dan zes maanden het land uit als je een G.K. hebt. Is een langere periode nodig, dan is het het beste toestemming te vragen. Zo is het mij ooit ook gezegd door onze advocaat.
Gast

Bericht door Gast »

Over de intentie te immigreren: hoe wil je dat aantonen. Je bent het land binnengekomen en na een paar weken weer vertrokken. Je hebt in Amerika (waarschijnlijk) geen woonadres, rijbewijs, baan, betaalt geen belasting etc. In NL heb je wel een woonadres (koophuis), een baan en betaal je belasting. Dan moeten ze jou dus op je woord geloven.
Gast

Bericht door Gast »

Dit lijstje staat in het artikel dat ik op de vorige pagina poste:

Type of Documents to Bring to the American Airport to Showing Intent to Return to America After an Extended Trip Abroad (even with Re-Entry Permit!) includes proof of:

Round trip ticket;
Sold or transferred property or business abroad;
Purchased a car in America;
Had car insurance or medical insurance or life insurance in America;
Purchased property or a business in America;
Maintained a Bank Account in America;
Filed Tax Returns in America every year that had green card;
Maintained State I.D. or State Driver’s License in America;
Paperwork that proves you have a Doctor in America (saw a doctor before leaving and kept the receipt);
Got a job or volunteer position in America before leaving (even for a few weeks);
Learned the English language even while abroad;
Had accounts in America like Netflix, Blockbuster, Library Card;
Leased an apartment in the U.S.;
Utility bill for apartment in U.S.;
Enrolled in an American online training course in English language or business while abroad;
Kept a file of ill relative’s medical progress or decline (doctor’s reports, prescriptions, etc.), translated into English; and,
Established a Facebook account based in America and visited it weekly while abroad using only the English language.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik ben het eens met oortjes. De Amerikaanse Immigratiedienst is echt ongrijpbaar en wanneer jij denkt "Ach dat vinden ze wel prima" kun je nog raar opkijken als dat prima helemaal niet zo prima blijkt te zijn.

Mijn ervaring is dat je beter volgens de regels kunt werken in plaats van "aan te nemen dat het wel goed zit". Dus inderdaad, als je langer nodig hebben dit bespreken met het consulaat en uitstel vragen.

Stom voorbeeld, een kennis van ons ging pasgeleden voor het eerst 3 maanden naar Amerika en ook al dacht hij "Ach zit wel goed" bleek dat hij enorm veel moeite had om binnen te komen. Ook al deed hij niets verkeerd, had keurig bewijs van thuisbanden bij zich. Ik denk dat je je inderdaad moet afvragen of je dat risico wel wilt lopen dat je Greencard afgepakt wordt omdat je je niet aan de officiele regels hebt gehouden.

Maar dat moet ieder voor zich bepalen natuurlijk.

En Inge, van harte gefeliciteerd!!!! Nu gaat het pas echt beginnen, ik leef met jullie mee :)
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik kan de opmerkingen van Ziva en Oortjes alleen maar beamen. Oortjes heeft een goed punt met op te merken dat de houding, "Maar dat is dan toch logisch/begijpelijk" nog te Nederlands/Belgisch is. Er iets niks mis met zo te denken, maar alleen werkt het zo in de VS niet. Het kan tien keer logisch en begrijpelijk zijn, als de regels aangeven dat je niet langer dan 6 maanden het land uit mag (zonder re-entry permit), en dat zelfs met zo'n permit het nog aan de "discretion" van de officier is om jouw verhaal te geloven of niet, dan betekent het dat ook letterlijk. Heeft de beambte een slechte dag, dan is zijn discretion op dat moment, "nee, je mag er niet in".

Kijk naar dat verhaal van die kennis van mij. Superlogisch - ze woont in het buitenland op "government orders", dan MAG zo'n beambte je groene kaart niet eens afpakken. Maar toch heeft hij/zij dat gedaan, onder het mom van, dit is "my discretion", is het verkeerd, dan kun je een "appeal" doen.

Uiteindelijk is het jouw/jullie besluit, maar ik zou persoonlijk het risico dus echt niet nemen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

oortjes schreef:Willel, vergis je niet, in US Immigration 'it is all etched in stone'. Wat jou realistisch of logisch, of niet, lijkt, is totaal niet van belang, de regels zijn de regels.

Je denkt nog te Ned.Belgisch, zo van: 'ja maar het is toch duidelijk te begrijpen dat....'
Ook ik kan dit alleen maar onderschrijven. Dit is echt een houding die je onmiddelijk achter je moet laten. Zeker bij de grens werkt dit niet, en ik heb al zoveel NLers hierdoor in de problemen zien komen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Nog steeds niet overtuigd, de ene zegt dat de regels etched in stone zijn, de andere zegt dat er geen echte regels zijn, een derde zegt dat je geluk moet hebben met de immigration officer, en een 4de zegt dat je bewijzen moet meenemen die dan volgens nog iemand misschien niet eens bekeken worden, zo wordt "de regels volgen" wel erg complex ...

Maar goed, als we er dan maar vanuit gaan dat het kan mislopen als je pas een jaar na krijgen van GC wil verhuizen, wat zijn de kansen van het krijgen van een reentry permit om die periode te overbruggen? Je hebt er nog nooit gewoond en hebt er nog niets dus je bent nooit echt 'permanent resident' geweest, dus ik voel het in mijn kleine teen dat ook hier weer hetzelfde liedje wordt afgespeeld: bewijs het maar, je moet geluk hebben, de regels zijn ter interpretatie vatbaar.
Of zie ik het deze keer verkeerd?

En zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie om toch die periode van bijna een jaar te overbruggen zonder gevaar te lopen (en die geen arm en een been kosten)?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat hun redenering zal zijn dat, als jij er nog niet klaar voor was, je niet mee had moeten doen aan de loterij.

In ieder geval zal je hen dus moeten overtuigen dat jij een goede reden had om nog niet te verhuizen. Het feit dat je je laatste jaar aan de unif aan 't afmaken was is een goede reden. Maar 'ik moet mijn huis nog verkopen', daar heb ik geen idee van. Voor Canada telt dat niet, heb ik onlangs gehoord. Ook al kan je aantonen dat de vastgoedmarkt in jouw land momenteel een puinhoop is en je kon enkel verkopen met verlies. Maar ik heb geen idee of Amerika het wel aanvaardt als reden.

Dit is misschien weer een heel goede vraag voor een ervaren advocaat. Al zijn er volgens mij niet zo ontzettend veel mensen die dat risico willen lopen, dus heel veel ervaring is er mogelijk niet in?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Misschien ligt het aan mij maar ik begrijp het niet goed.

Als je zoveel "geluk" hebt gehad en een Greencard hebt gewonnen via de DV, vervolgens goedgekeurd wordt en betaald hebt op het consulaat dan ga je toch niet dat allemaal teniet doen door het risico te nemen om uiteindelijk geen gebruik van je kaart te kunnen maken door een of andere stomme regel die je over het hoofd ziet of een immigratie officier die een slechte dag heeft? Je kunt maar zoveel geluk hebben per keer hoor denk ik dan :)

Bij elke emigratie komt er een moment dat je gewoon een datum moet prikken en moet gaan. Er zijn altijd redenen te bedenken waarom je er nog niet klaar voor bent maar tenzij die redenen officieel uitstel rechtvaardigen (en je dit dus via het consulaat kunt regelen zonder in de problemen te komen) is het echt een kwestie van je zaken regelen, het vliegtuig pakken en gaan. Voor mij was het echt een opluchting toen ik een datum had geprikt en ook al dacht ik gevoelsmatig "Ja maar ik moet nog zoveel doen!" uiteindelijk kun je nog heel veel op afstand regelen als je eenmaal weg bent.

Just my 2 cents..
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

1) echt geen haast, zoals ik in mijn eigen topic altijd al heb gezegd: eigenlijk vind ik het zelf te vroeg, maar is het een kans die ik nie wil laten schieten omdat ze uniek is
2) financiële situatie kan echt wel beter, 6 maanden = 10.000 dollar meer als je vertrekt
3) door recente veranderingen bij mij werkgever ziet het er naar uit dat ik de komende 18 maanden veel meer kans maak op wat relevant opleidingen, waar mijn huidig werk eigenlijk weinig toegevoegde waarde heeft op een resume. Kan echt wel belangrijk zijn ...
4) ik heb altijd en tegen iedereen gezegd dat de planning 18 maanden na krijgen visum was, als ik hier nu ineens 6 maanden af doe krijgt mijn moeder een hartaanval (of meer realistisch: valt er echt niet meer mee te leven tot ik vertrek), mijn grootmoeder zal er ook nie blij van worden. Je vertrek misschien wel alleen, maar ook andere mensen voelen daar de impact van.

Als ik echt wil kan ik er nog wel wat bedenken, maar dit volstaat wel even! Overal wordt de nadruk gelegd op voorbereid zijn, wel, ik heb die 6 maanden extra nodig om voorbereid te zijn.
Tenzij ik morgen euromillions win, dan vertrek ik overmorgen!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Willel, ik denk dat men jouw redenen helemaal niet als valabel gaat zien.
En dat je dus een beetje er mee aan 't spelen bent. Je moeder gaat haar doel bereiken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gast

Bericht door Gast »

Over een jaar vinden je moeder en grootmoeder het nog steeds niet leuk dat je weggaat.Wellicht heb je (voor je gevoel) over een jaar nog steeds niet genoeg geld? Of heeft de werkgever je net een promotie aangeboden?

Ik krijg een beetje het gevoel dat je excuses aan het verzinnen bent. Kom op! Je krijgt de kans van je leven. Ga ervoor!
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

cincijansen schreef:.Wellicht heb je (voor je gevoel) over een jaar nog steeds niet genoeg geld?
okay, zeg het maar, met hoeveel geld zou jij als 25jarige op je eentje naar san diego trekken zonder daar verder iets of iemand te kennen waarop je kan terugvallen en toch genoeg vertrouwen hebben om te denken dat het in orde komt?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Willel schreef:Nog steeds niet overtuigd, de ene zegt dat de regels etched in stone zijn, de andere zegt dat er geen echte regels zijn, een derde zegt dat je geluk moet hebben met de immigration officer, en een 4de zegt dat je bewijzen moet meenemen die dan volgens nog iemand misschien niet eens bekeken worden, zo wordt "de regels volgen" wel erg complex ...
De regels omtrent de Green Cards zijn op zich inderdaad "set in stone", daar kun je niks aan veranderen. Er staat wel degelijk een termijn voor waarbinnen je naar de VS moet zijn verhuisd. Alleen, als je die termijn overschrijdt, dan kun je met een immigratiebeambte geluk hebben. Sommigen zijn daar wat soepeler in dan anderen. Maar je kunt er niet vanuit gaan dat je geluk hebt, tenminste dat zou ik voor zoiets belangrijks niet doen.
"Keep Georgia On Your Mind"
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

kastelke schreef:Ik denk dat hun redenering zal zijn dat, als jij er nog niet klaar voor was, je niet mee had moeten doen aan de loterij.
Dat kan ik helemaal volgen. Maar zo lang je niet zeker bent dat je een green card gaat krijgen, moet je nu eenmaal wel hier je leven verder zetten. In mijn geval bijvoorbeeld een contract aangaan met een klant tot eind dit jaar. Wij waren dan ook van plan om begin volgend jaar te verhuizen. Als het echt moet, kan ik hier onderuit, maar ik wil gewoon liever hier ook netjes al mijn zaken afhandelen. Alleen, na dit allemaal te lezen, begin ik toch echt wel te twijfelen of we het niet beter een paar maanden vervroegen.
Gast

Bericht door Gast »

Willel, ik bedoel het niet verkeerd hoor. Ik heb geen idee hoeveel jij genoeg vindt. Misschien heb je gelijk een baan en dus inkomsten. Misschien niet en duurt het een jaar. Je kunt niet alles voorzien. Het blijft natuurlijk een enorme sprong in het diepe en je loopt het risico dat het niet in orde komt. Niemand kan je met zekerheid vertellen dat het wel allemaal goed komt. Ik zou het alleen zo jammer vinden als je over een jaar Amerika niet inkomt omdat je te lang hebt gewacht.
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

vind het toch maar raar dat ik mijn planning altijd erg duidelijk hier heb gesteld, dat iedereen daar op dat moment geen probleem in zag, dat dezelfde termijnen (6 maand + 1 jaar) sindsdien nog in verschillende topics zijn gepost, ik denk zelfs door Elke en andere 'oldtimers', en dat nu ineens door 1 opmerking van inge iedereen er rotsvast van overtuigd is dat die planning gedoemd is om te mislukken.
ik heb nog altijd geen testimonial gehoord van iemand in onze exacte situatie, enkel mensen waarbij er duidelijk geen plan/interesse was in effectief permanent resident te worden. Als iemand mij een dergelijk verhaal kan vinden op een website of ander forum zal ik misschien mijn visie bijstellen, nu is het gewoon wat gokken, geruchten ophalen en afleidingen maken op basis van incomplete info.

Inge waarom ben je hier toch over begonnen, het had mij zoveel stress en onzekerheid bespaard :D
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik denk dat het er ook aan ligt dat men in eerste instantie dacht dat je voor een re-entry permit in aanmerking kwam. Ik las net even een van je eerste berichten en had verwacht dat je toen zelf wel op de hoogte was van deze aanvraag, en welke dingen gelden om daarvoor te kwalificeren. Het rijtje wat je net opnoemt komt op mij niet over als solide redenen om uitstel te krijgen.
Gast

Bericht door Gast »

Op het internet zullen ongetwijfeld heel veel verhalen rondgaan. Zowel positief als negatief. Of het dan voor jou ook geldt is de vraag. Inge begon er over omdat dit haar bij de Ambassade is verteld. Zij zouden het moeten weten. Als je het echt zeker wilt weten is een goede immigratie-advocaat misschien een idee? Ik denk alleen dat die ook niets voor 100% kan garanderen.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Maar wil je echt gokken in plaats van het zekere voor het onzekere te nemen (aannemend dat er geen passend antwoord voor is)?

Misschien kun je ook wat meer vertellen over je verwachtingen van je eerste periode in de VS. Zou je een lagere part time baan aannemen om wat te netwerken, geld te verdienen, referenties te krijgen en in de tussentijd solliciteren naar een baan op niveau? Zo'n baan is makkelijker te krijgen en zorgt er wel voor dat je in de tussentijd niet (zo gauw?) je spaargeld opmaakt. Maar als je enkel voor een baan op niveau en in je vakgebied wil gaan, dan kan ik me voorstellen dat je meer geld wil hebben zodat je het langer kan uitzingen zonder baan.
Maar misschien zijn dit dingen die beter in je eigen topic te bespreken zijn.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer