Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe ziet een amerikaans paspoort eruit

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Hoe ziet een amerikaans paspoort eruit

Bericht door kastelke »

google op zijn naam leverde niets op?
En op de naam van de dochter?
Heb je die datingsite al trachten te contacteren om te informeren of er nog klachten over die persoon gekomen zijn? Of je hoeft zijn naam niet eens te noemen, maar je kan zeggen "een Amerikaan die op reis gaat Nigeria en daar een ongeval krijgt met zijn dochter waarvan de moeder overleden is en vraagt om de ziekenhuisrekening te betalen".
Kan je bij de vreemdelingenpolitie dit verhaal uitleggen, en vragen of zij kunnen zien of die persoon legaal in het land aanwezig is?

Je zou inderdaad ook denken dat, als je als Amerikaan Nederland binnen komt voor je job, dat je dan niet de functie hebt van kantoorreiniger, en dat je dan toch zo;n rekening moet kunnen betalen. Of meer nog: dat dit via je verzekering vna het werk gaat, want je moest voor je werk naar Nigeria.

En die dochter: als die 8 jaar is, kan je die dan zomaar van school halen telkens je op zakenreis moet? Dat mag in Nederland toch niet?
En als ze 18 is: als je zo weinig geld hebt dat zo'n haast futiele ziekenhuisrekening betalen een probleem is, waarom betaal je dan in godsnaam een vliegreis voor haar? Als 18-jarige kan ze toch perfect thuis blijven tijdens papa's tripjes?

Ach, jouw alarmbellen waren dus duidelijk ook al afgegaan, Ingrid, want je was zelf ook al heel wat vragen beginnen stellen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

markgoestoamerica schreef:Wat doet die oplichter een hoop werk voor een paar dollar...
Als jij enorme bedragen gaat vragen dan valt het erg op dat het om een oplichtingspoging gaat. Door kleinere bedragen te vragen zullen meer mensen geneigd zijn om er iets aan te doen. Vele kleine bedragen maken vervolgens één groot bedrag.

En wie weet wat je met €1775 in Nigeria allemaal kunt doen... :dontknow:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

En je kan natuurlijk tegelijktijd tientallen mensen oplichten met hetzelfde verhaal. :idea:
Afbeelding
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vind het een vaag verhaal en zou zeker geen geld sturen maar ik zou hem toch nog even het voordeel van de twijfel geven. Misschien kun je vragen waarom hij geld aan jou vraagt terwijl jullie elkaar pas zo kort kennen, misschien kun je uitleggen dat je hierdoor een slecht gevoel hebt gekregen en eens kijken hoe hij op die vragen reageert.

Vertrouw vooral op je gevoel bij dit soort dingen en als het slecht voelt kun je misschien het beste het contact direct verbreken.

Veel succes!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Sorry, maar als je deze vragen überhaupt al moet stellen dan klopt er toch iets niet helemaal? Je kunt je de moeite volgens mij beter besparen want het is allemaal wel heel erg verdacht. "Ik ken je maar net en eigenlijk nog steeds niet, maar kan ik even €1775 vangen? Dank u!" :?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ingrid1958
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Ingrid1958 »

Goedemorgen allemaal, in antwoord op een paar opm; ik had ook al wel vragen gesteld, die in beginsel vreemd waren, zo zaten er soms ook wel dingen tussen die ik , gewoon vreemd vond, hij noemde me ook 2 x met een andere naam in de mail, en ook daar had ie natuurlijk een uitleg over, als ik er nu op terugkijk, is het wel erg verdacht allemaal en is het gisteren in een stroomversnelling geraakt omdat hij geld ging vragen. Dat over zijn dochter had ik ook gevraagd, moet ze niet naar school, is ze niet leerplichtig, antwoord: wij zijn nog niet zolang hier in A'dam, ze is maar alleen, kent verder niemand, en na de trip naar Africa gaat ze naar school. En hij was nog maar net op het net en omdat hij iemand zoekt to show him around omdat hij nog maar zo kort hier in NL is. Dat zijn toch dingen waarvan bij mij niet direct de alarmbellen gaan rinkelen, ook al klinkt het misschien vreemd voor iedereen,vergeet niet dat jullie nu ineenkeer het totale verhaal kunnen lezen en dit voor mij in fases ging. Maaaaaar als ik nu terugkijk en lees vallen me steeds meer dingen op. Die 2e naam betekent dat hij misschien met nog iemand contact heeft, dus ik wil de datingsite zeker in kennis stellen, zijn profiel is ook al tijdelijk geblokkeerd, zal ook wel tactiek zijn en ik maar denken dat ie dat doet om dat ie mij gevonden had?! :lol: IK heb een kennis werken bij Europol, (nog niet kunnen bereiken) dus ik ga hier zeker mee verder al ist maar om anderen te waarschuwen.
Jullie ook allemaal bedankt voor de goed bedoelde adviezen en waarschuwingen. Have a wonderful day. :thumbup: ps dat geld gaat eerder richting USA voor een nieuwe vakantie, heb ik er zelf iig veel meer plezier van
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England

http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
Sassya
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Sassya »

Heel verstandig! Snap wel hoe het ontstaan is. Mijn schoonvader is ook opgelicht door een Nigeriaanse bende toen hij een camera te koop had gezet. Is via een "Belgische dame" gegaan, camera bleek pas later voor zoon in Nigeria :roll: . Daardoor had hij niet door dat het fout zat. Het kwaad was al geschied toen wij de mailwisseling zagen. Duidelijk geval van Google translate voor ons, maar schoonvader had niets door. Hij heeft nog geprobeerd de camera terug te krijgen via PostNL, maar is niet gelukt. Ze zeiden dat ze regelmatig verzoeken kregen om zendingen naar Nigeria weer tegen te houden.

Weet het, niet helemaal zelfde verhaal, maar wil aangeven dat het juist die langzame voorbereiding maakt dat er niet direct alarmbellen afgaan. Zij hebben in dit geval voor 400 euro ook ruim de tijd genomen.

* edit: het ging zelfs om "maar" 300 euro, ze zijn wel zeker 2 weken bezig geweest.
Laatst gewijzigd door Sassya op 18 feb 2012, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Zodra mensen op datingsites om geld vragen dan weet je al dat het onbetrouwbaar is. Maar voor veel mensen geldt helaas dat liefde blind is. Op datingsites zit veel onbetrouwbaar volk helaas.
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

NIgeria i.c.m. vragen om geld = trouble. Zelf ben ik al erfgenaam van enkele tientallen miljoenen dollars die voor mij klaar liggen in Nigeria. Ik haal ze wel een keer op als ik in de buurt ben :mrgreen: Scheelt veel in de kosten, die er uiteraard bij horen.

Deze variant kende ik nog niet. Ook op marktplaats zijn ze vaak actief. Meer bieden dan gevraagd, en ook nog meer geld willen overmaken dan de vraagprijs. Als dat nog geen alarmbellen veroorzaakt, den ben je wel erg geldbelust.
Maar dat gaat over gretigheid, bij jou wordt op de gevoelens gespeeld, en daar kun je vatbaar voor zijn.
Gelukkig zijn er hier veel nuchtere mensen, die je graag willen waarschuwen.

Er zijn trouwens mansen die er een sport van maken om deze gasten lang aan het lijntje te houden. Scambaiters, en ze laten die gasten van alles doen voor die paar centen. Hilarisch soms, kijk maar eens hier http://www.youtube.com/results?search_q ... 3.6.1l10l0
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ta2 Gerrit schreef: Deze variant kende ik nog niet. Ook op marktplaats zijn ze vaak actief. Meer bieden dan gevraagd, en ook nog meer geld willen overmaken dan de vraagprijs.
Inderdaad. Bij motoren(vast ook bij auto's) bieden ze dan een splinternieuwe R1(zolang het maar een populair type is) aan voor 5.000(nieuw rond de 18.000) euro wegens "verhuizing". Dat is echt een typisch geval van zo een scam.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

mmm, dan strak als ik ga emigreren maar niet mijn auto op marktplaats zetten wegens verhuizing.... :shock:
If you can dream it...
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Maar je zet hem denk ik ook niet voor 25% van de prijs neer ;)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Je ziet hetzelfde hier op craigslist, vooral veel in de categorie huizen te huur en auto's.

Destijds hebben we er ook meerdere gevonden tijdens onze zoektocht. Er gaan dan wel meteen alarmbellen rinkelen als een huis in Boulder, gloednieuw, 4500 sq.ft. met garage voor drie auto's, volledig aangelegde tuin met hot tub te huur wordt aangeboden voor $950 per maand, dat je het huis nog niet kunt gaan bezichtigen van binnen omdat de eigenaars het land uit zijn, maar nadat je de eerste maand huur hebt betaald (Western Union!) je de sleutel krijgt toegestuurd... :shock:

Ik heb toen wat gezocht op makelaarssites, en de foto's in de advertentie bleken afkomstig te zijn van een huis dat gloednieuw was en te koop stond voor $1.300.000 maar absoluut niet te huur was - en het zou dus al helemaal niet voor $950 per maand gaan.

Opvallend dat de oplichters blijkbaar moeite hebben met realistische bedragen te plaatsen voor dingen die ze aanbieden (auto's, huizen, motoren, etc.) want daardoor vallen ze (gelukkig) meteen door de mand.

Onze website | Mijn blog
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Sommige Nigerianen worden wel degelijk vervolgd, ben een tijdje geleden tolk geweest bij zo'n rechtszaak in de VS, waar ze een flinke douw hebben gekregen.

Het vertrouwen van zoveel mensen is zo groot, dat die Nigerianen (en anderen) over de hele wereld vele miljoenen binnenhalen. En als de politie (!) iemand waarschuwt dat hij/zij geld over maakt naar een oplichter, dan geloven mensen dat vaak niet. Zelfs hoger opgeleidden trappen erin.

Een van de nieuwere versies (naast de oplichting hier besproken) is dat (groot)ouders bericht krijgen van een kleinkind (of een vriend(in) van een (klein)kind), dat ze in Engeland of ergens anders in Europa bestolen zijn en dringend geld nodig hebben.

Wat ik zelf eens heb meegemaakt, dat ik "ingehuurd" werd door een man die zijn vrouw en dochters naar de Mall of America wilde sturen en een begeleider mee wilde sturen (die vrouw en kinderen spraken "toevallig" alleen maar Nederlands). Ik kreeg zelfs een officiele check toegestuurd. Plus een boodschap drie dagen voordat een en ander plaats zou vinden, dat vrouw en kinderen plotseling door een noordlottig autoongeluk waren omgekomen. Of ik het geld van de check (iets van $5.000) per Western Union terug wilde sturen, min 10 procent voor mij. Toen ik hem schreef dat ik de hele check terug kon sturen, omdat ik die niet geind had, heb ik nooit meer iets van hem gehoord.

De "grap" zit hem erin, dat je bank je geld vrijgeeft, en dat je dat dus op je rekening hebt. Je denkt dan dat alles goed zit en wordt geacht het geld op te sturen. Een maand later, na verdere controle, blijkt de check vals te zijn en draai je dus op voor wat je opgestuurd hebt.

En dan heb ik het nog niets eens over mensen die zeggen dat je een groene kaart gewonnen hebt en of je maar even een $800 wil overmaken naar iemand in Londen die de rest dan zal afwikkelen.
Maar mensen blijven erin trappen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Mijn man heeft zijn Amerikaanse paspoort net vernieuwd en het zijne lijkt in de verste verte niet op jouw foto.

Geld vragen + Nigeria = alarmbellen!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Uh wat moeilijk doen allemaal. Die vent zit niet niet in Amseterdam maar in een internet cafe in Nigeria.
Ik heb bijna dagelijks met oplichters te maken helaas. Weinig Nigeria maar meer Indonesie en Vietnam maar in ieder geval zijn ze geraffineerd.
Ik heb ze in het verleden gevraagd om copieen van credit cards, die ze je na een paar dagen emailen.
Ze zijn vrij bedreven in photoshop en het kan er vrij echt uitzien. Maar allemaal namaak dus.
Trap er niet in.

Trouwens die 1775 euro is nog maar het begin :roll:
Ingrid1958
Amerikakenner

Ik vind het interessant om te lezen hoe je er allemaal in kan stinken, (ik dus ook bijna) in allerlei vormen als ik de reacties hier lees en zoals ik al zei, hij neemt er echt de tijd voor en geeft op de vragen die ik stelde een "redelijk" antwoord, achtreraf lees je met andere ogen maar op dat moment dus niet. Ondertussen weer een keilange mail van hem ontvangen, met een heel verhaal over "trust, bla die bla" helemaal niks over z'n dochter, waar die dan toch zo bezorgd om zou zijn. Ik speel nog heel even het spelletje mee, hij kan me toch niet traceren, dus ik heb gevraagd hoe het met z'n dochter gaat , of ze al uit het ziekenhuis is en wanneer ze in nederland aankomen, of ie dat nog heeft kunnen regelen. :wink:
ben benieuwd.
boeffie schreef:Mijn man heeft zijn Amerikaanse paspoort net vernieuwd en het zijne lijkt in de verste verte niet op jouw foto.

Geld vragen + Nigeria = alarmbellen!
ps was niet mijn/zijn paspoort dat hier op de site staat maar van een forumlid uit amerika, als voorbeeld, zijn pasppoort is in 2007 aangevraagd, misschien nog een oudere versie?
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England

LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

voor wie eens een uurtje wil vullen, op deze site zijn een hoop grappige emails verzameld van mensen die zélf met de voeten van de Nigerianen aan het rammelen zijn gegaan. Sommige conversaties zijn hilarisch :lol:

http://www.419eater.com/html/letters.htm
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ingrid1958 schreef: dus ik heb gevraagd hoe het met z'n dochter gaat , of ze al uit het ziekenhuis is en wanneer ze in nederland aankomen, of ie dat nog heeft kunnen regelen. :wink:
Maar liefje, hij zit nu natuurlijk vast in Nigeria, want hij heeft geen geld meer om zijn vliegtuigticket te betalen. ;-)
Of een nog betere: zijn dochter kan momenteel niet vliegen, is nog herstellende. Dus hij blijft voorlopig bij haar. Maar natuurlijk verliest hij daardoor zijn job en kan hij niet eens een motelkamer betalen om bij zijn lieve dochter te blijven. Kan jij hem even vooruit helpen? Hij zal het je allemaal terugbetalen zodra hij terug is in Nederland.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ingrid1958
Amerikakenner

Ik vang hem met liefde en plezier op als ie op Schiphol aankomt :lol: ,
btw: hij heeft veel spullekes gekocht op de auctions die hij bezocht heeft, moet ie die maar weer proberen te slijten, heeft ie zn geld weer terug.
1982 Florida

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer