Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV2012: Inge67
Re: DV2012: Inge67
Volgens mij is de NL'se ambassade ook de enige plek die ooit om een bewijs van uitschrijving vraagt, het staat in elk geval op de lijst van documenten die we nodig hebben om straks voor de baby een eerste paspoort aan te vragen. Voor vernieuwen is het niet nodig. Nu hebben wij volgens mij dus nooit zo'n bewijs gekregen, dus ik heb nagevraagd, en het blijkt helemaal niet nodig. Wel heb ik gelezen dat je het nodig zou hebben om je NL'se rijbewijs te verlengen, dat moet ik doen over 1,5 jaar, dus ik ga deze zomer wel eens navragen of ik alsnog zo'n bewijs van de gemeente kan krijgen.
Je paspoort staat zover ik weet in NL echt volledig los van de GBA, en ik vraag me ook af wat het een Amerikaanse immigration officer zou zeggen, aangezien de VS helemaal geen GBA kent. Lijkt me ook onlogisch als een buitenlandse ambtenaar zomaar in de GBA zou kunnen kijken.
Lijkt het me bij een Belgisch paspoort nog logischer, Belgen staan nog echt geregistreerd in het buitenland, bij een ambassade. In NL ben je gewoon het land uit, en dan weten ze eigenlijk helemaal niet meer waar je dan wel woont.
Je paspoort staat zover ik weet in NL echt volledig los van de GBA, en ik vraag me ook af wat het een Amerikaanse immigration officer zou zeggen, aangezien de VS helemaal geen GBA kent. Lijkt me ook onlogisch als een buitenlandse ambtenaar zomaar in de GBA zou kunnen kijken.
Lijkt het me bij een Belgisch paspoort nog logischer, Belgen staan nog echt geregistreerd in het buitenland, bij een ambassade. In NL ben je gewoon het land uit, en dan weten ze eigenlijk helemaal niet meer waar je dan wel woont.
Terug in Texas!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wil je zeggen dat Nederlanders in het buitenland zich niet op het plaatselijke consulaat kunnen melden als zijnde inwoners van dat land?
Hoe gaan ze dan voor hun onderdanen zorgen als er zich bv. een (natuur)ramp voor doet?
Als Belgen wordt je ook niet automatisch ingeschreven op het consulaat hoor, maar het wordt je wel aangeraden om dat te doen. Dat is handig als er dan verkiezingen zijn, want dan weten ze de onderdanen makkelijk te vinden (er is immers stemplicht). Of als er bv. een natuurramp gebeurd, dan weten ze welke Belgen er op die locatie zouden moeten zitten en dan kunnen ze trachten om je te localiseren en zo.
Of zoals we dat al vaker in het verleden gehad hebben bij de rellen in Afrika, waar veel Belgen zitten: men waarschuwt de Belgen dan dat er bv. een vlucht ingelegd wordt om hen te repatrieren (en dat je, als je besluit te blijven, het onder eigen verantwoordelijkheid is en het consulaat je geen verdere bijstand zal geven om je te komen redden).

Hoe gaan ze dan voor hun onderdanen zorgen als er zich bv. een (natuur)ramp voor doet?
Als Belgen wordt je ook niet automatisch ingeschreven op het consulaat hoor, maar het wordt je wel aangeraden om dat te doen. Dat is handig als er dan verkiezingen zijn, want dan weten ze de onderdanen makkelijk te vinden (er is immers stemplicht). Of als er bv. een natuurramp gebeurd, dan weten ze welke Belgen er op die locatie zouden moeten zitten en dan kunnen ze trachten om je te localiseren en zo.
Of zoals we dat al vaker in het verleden gehad hebben bij de rellen in Afrika, waar veel Belgen zitten: men waarschuwt de Belgen dan dat er bv. een vlucht ingelegd wordt om hen te repatrieren (en dat je, als je besluit te blijven, het onder eigen verantwoordelijkheid is en het consulaat je geen verdere bijstand zal geven om je te komen redden).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
In India hadden we ons in 2007 wel direct geregistreerd, en dat hebben ze toen later na de aanslagen van 2008 aangescherpt, we kregen toen ook af en toe zo'n test-sms.
Hier laatst nagevraagd, blijkbaar mag officieel registreren niet, ivm privacy. We konden wel een formulier invullen (dat moest dan naar Florida, kon niet eens hier in Houston ingeleverd worden), inderdaad met het oog op rampen, maar dat was het dan wel.
En stemmen is voor ons niet verplicht, of, in mijn ervaring, toch onmogelijk.
Hier laatst nagevraagd, blijkbaar mag officieel registreren niet, ivm privacy. We konden wel een formulier invullen (dat moest dan naar Florida, kon niet eens hier in Houston ingeleverd worden), inderdaad met het oog op rampen, maar dat was het dan wel.
En stemmen is voor ons niet verplicht, of, in mijn ervaring, toch onmogelijk.
Terug in Texas!
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik neem aan dat je bij je interview nog niet een bewijs van uitschrijving moet laten zien???
Ik denk dat dat pas kan als je definitief geemigreerd bent...
Ik denk dat dat pas kan als je definitief geemigreerd bent...
If you can dream it...
Als je Ned. verlast voor emigratie of langdurig verblijf in het buitenland, behoor je je uit te schrijven bij de gemeente waar je woont op dat moment. Ik dacht niet dat je daar een bewijs van krijgt. Je GBAkaart met gegevens gaat dan naar een afd. bij de gem. Den Haag.
Als je in het buitenland je rijbewijs wilt laten verlengen heb je een bewijs van uitschrijving nodig - dat kun je dan bij de gem. Den Haag aanvragen. (Ik kan me niet herinneren of dat geld kostte - vanuit de US iets betalen is altijd lastiger dan een instantie dan naar een privé persoon.)
Ik dacht dat bij verlenging van een paspoort de Ned. overheid zelf de controle doet of je inderdaad uitgeschreven bent. (Zo niet dan moet je je paspoort aanvragen in de gemeente waar je woonachtig bent.)
Dit alles heeft alleen te maken met de Ned. overheid - die heeft een GBA. De US overheid kent geen bevolkingsregistratie en zal je ook nooit vragen om documentatie die daarmee van doen heeft. Wel kan in voorkomende gevallen een uittreksel van het geboorteregister gevraagd worden - het is daarom slim er een aantal (de internationale versie) van mee te nemen, aangezien ze in de US niet verouderen !
Wel vraagt de Ned. overheid (consulaat) je een bewijs dat je legaal in de US verblijft wanneer je je paspoort wilt laten verlengen.
Ik heb nooit gehoord over registratie van Nederlanders bij een Ned. consulaat, maar dat zegt niets natuurlijk. Ht lijkt me inderdaad alleen voor de koninginnedag viering ?
Je hebt nog steeds stemrecht in Ned. en kunt dat via de post doen, maar ik denk dat in de praktijk maar weinigen zich die moeite op de hals halen ?
Als je in het buitenland je rijbewijs wilt laten verlengen heb je een bewijs van uitschrijving nodig - dat kun je dan bij de gem. Den Haag aanvragen. (Ik kan me niet herinneren of dat geld kostte - vanuit de US iets betalen is altijd lastiger dan een instantie dan naar een privé persoon.)
Ik dacht dat bij verlenging van een paspoort de Ned. overheid zelf de controle doet of je inderdaad uitgeschreven bent. (Zo niet dan moet je je paspoort aanvragen in de gemeente waar je woonachtig bent.)
Dit alles heeft alleen te maken met de Ned. overheid - die heeft een GBA. De US overheid kent geen bevolkingsregistratie en zal je ook nooit vragen om documentatie die daarmee van doen heeft. Wel kan in voorkomende gevallen een uittreksel van het geboorteregister gevraagd worden - het is daarom slim er een aantal (de internationale versie) van mee te nemen, aangezien ze in de US niet verouderen !
Wel vraagt de Ned. overheid (consulaat) je een bewijs dat je legaal in de US verblijft wanneer je je paspoort wilt laten verlengen.
Ik heb nooit gehoord over registratie van Nederlanders bij een Ned. consulaat, maar dat zegt niets natuurlijk. Ht lijkt me inderdaad alleen voor de koninginnedag viering ?
Je hebt nog steeds stemrecht in Ned. en kunt dat via de post doen, maar ik denk dat in de praktijk maar weinigen zich die moeite op de hals halen ?
-
- Amerika-ontdekker
in belgië krijg je een document 'model 8' als bewijs van je uitschrijving. Dit heb je ook nodig om bv je GSM abonnement enz op te zeggen, anders moet je betalen voor contractbreuk.
Via het document model 8 weet ook de belastingen, mutualiteit,... dat je niet meer in Belgie woont.
Dit is toch wat ze mij wisten te zeggen op de gemeente.
Via het document model 8 weet ook de belastingen, mutualiteit,... dat je niet meer in Belgie woont.
Dit is toch wat ze mij wisten te zeggen op de gemeente.
http://kathleen-vw.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Voor de Belgen: neem maar zelf contact op met de belastingen.
(al zouden ze ons uiteindelijk wel gevonden hebben, dacht de man van de belastingen. Al weet ik niet hoe, als ik mijn nieuwe adres dus niet gaan doorgeven was op het consulaat)

Elke
Als je je uitschrijft op de gemeente, moet je toch je nieuwe adres in het buitenland opgeven? Op die manier kunnen de belastingsdiensten ook te weten komen waar je verblijft.kastelke schreef:Voor de Belgen: neem maar zelf contact op met de belastingen.(al zouden ze ons uiteindelijk wel gevonden hebben, dacht de man van de belastingen. Al weet ik niet hoe, als ik mijn nieuwe adres dus niet gaan doorgeven was op het consulaat)
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
Maar wat als je dan weer een keer verhuist?
Zodra je het land uit verhuist... zijn ze je kwijt... maar het word nog mooier..
Een oom van mijn vrouw had een groot bedrijf... Hij had dat verkocht en was ook geemigreerd...
Netjes alles uit gescherven, en alles opgezegd.
Toch bleek er nog een instantie van mening dat hij nog een vordering had op haar oom.
Aangezien hij niet meer woonachtig was in NL waren ze hem kwijt en werd hij via de staatscourant opgeroepen voor de rechtzaak...
Niemand die dat leest natuurlijk, dus niemand kon hem verwittigen...
De zaak diende en hij werd veroordeeld wegens verstek. (want hij was er niet)
De vordering werd definitief omdat de beroeps periode ook voorbij ging...
Toen werd in de krant gepubliceerd dat er een vordering op hem openstond.. (het ging om nog geen 1000 euro)
per toeval kwam er iemand van de familie achter die haar oom verwittigde.
Hij is toen naar NL gekomen om de rek. te betalen...
Naar zeggen staan er bij 1 op de 5 mensen die emigreren wel zulke vorderingen open... zonder dat je het zelf weet...
Die registratie, daar geloof ik dan ook niet in. zodra je het land uit bent, zijn ze je echt wel kwijt!
Zodra je het land uit verhuist... zijn ze je kwijt... maar het word nog mooier..
Een oom van mijn vrouw had een groot bedrijf... Hij had dat verkocht en was ook geemigreerd...
Netjes alles uit gescherven, en alles opgezegd.
Toch bleek er nog een instantie van mening dat hij nog een vordering had op haar oom.
Aangezien hij niet meer woonachtig was in NL waren ze hem kwijt en werd hij via de staatscourant opgeroepen voor de rechtzaak...
Niemand die dat leest natuurlijk, dus niemand kon hem verwittigen...
De zaak diende en hij werd veroordeeld wegens verstek. (want hij was er niet)
De vordering werd definitief omdat de beroeps periode ook voorbij ging...
Toen werd in de krant gepubliceerd dat er een vordering op hem openstond.. (het ging om nog geen 1000 euro)
per toeval kwam er iemand van de familie achter die haar oom verwittigde.
Hij is toen naar NL gekomen om de rek. te betalen...
Naar zeggen staan er bij 1 op de 5 mensen die emigreren wel zulke vorderingen open... zonder dat je het zelf weet...
Die registratie, daar geloof ik dan ook niet in. zodra je het land uit bent, zijn ze je echt wel kwijt!
If you can dream it...
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij vetrokken naar een bemeubelde tijdelijke woning. Weinig nut dus om zoiets op te geven. Dat is zoals een hotelkamer. We hebben daar geen 4 maanden gewoond (en vlak daarna werd het verkocht en met dat geld kocht de eigenaar een andere woning buiten de stad waar ze naartoe vertrokken. Begin dan als Belgische belastingdienst maar eens te zoeken waar wij zitten! (daar zullen ze zich hard voor inspannen, want ze moesten ons nog geld.)Centrino schreef:Als je je uitschrijft op de gemeente, moet je toch je nieuwe adres in het buitenland opgeven? Op die manier kunnen de belastingsdiensten ook te weten komen waar je verblijft.kastelke schreef:Voor de Belgen: neem maar zelf contact op met de belastingen.(al zouden ze ons uiteindelijk wel gevonden hebben, dacht de man van de belastingen. Al weet ik niet hoe, als ik mijn nieuwe adres dus niet gaan doorgeven was op het consulaat)
Elke
Vlgs. mij bestaat er ook geen registratie van vertrokken Nederlanders - behalve voor de al genoemde GBA registratie doeleinden. Het is dacht ik niet zo dat instanties dan wel bedrijven bij de gem. Den Haag een verzoek om info kunnen doen. Bij mijn weten wordt je vertrek alleen aan de belastingdienst doorgegeven - althans in Ned.
(De web site van Joho verzekeringen heeft hier goede info over, zag ik.)
(De web site van Joho verzekeringen heeft hier goede info over, zag ik.)
-
- Amerika-expert
Vraag 5 vraagt naar het uitschrijven bij verlengen paspoort
http://dc.the-netherlands.org/binaries/ ... ry%3Aasset
http://dc.the-netherlands.org/binaries/ ... ry%3Aasset
Klopt (heb het formulier in december nog ingevuld), maar ze vragen niet om een bewijs van uitschrijving, alleen wanneer en vanuit welke gemeente. Ze hebben er ook niet om gevraagd, en ik heb inmiddels mijn nieuwe paspoort. Volgens de officiele lijst is het ook niet nodig (maar dat kan natuurlijk best in het verleden anders zijn geweest): http://dc.the-netherlands.org/services/ ... wal-adults
Terug in Texas!
- coukie
- Amerikafan
- Partner van: Erwin
Wij hebben ons uitgeschreven uit Belgie ergens in Mei ( kan niet direkt op de juiste datum komenCentrino schreef:Als je je uitschrijft op de gemeente, moet je toch je nieuwe adres in het buitenland opgeven? Op die manier kunnen de belastingsdiensten ook te weten komen waar je verblijft.kastelke schreef:Voor de Belgen: neem maar zelf contact op met de belastingen.(al zouden ze ons uiteindelijk wel gevonden hebben, dacht de man van de belastingen. Al weet ik niet hoe, als ik mijn nieuwe adres dus niet gaan doorgeven was op het consulaat)

Waarom het voor de belastingsdient interesant is dat ze u weten te vinden is.....Wanneer je dus in de toekomst terug inkomsten zou krijgen vanuit Belgie, pensioen enz... Want dan natuurlijk moeten zij weer een stukske van die centjes terug hebben he

Het is wel interesant om u na vertrek in te schrijven bij de Belgische ambassade hier, liefst zo rap mogelijk blijkt na e-mail naar Atlanta. Niet zozeer voor de verkiezingen , maar ook als er documenten nodig zijn, zoals huwlijks akte, geboorte akte enz.. kan allemaal via de ambassade hier angevraagd worden

Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
# finally home!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wel, dat is ook een van de redenen geweest waarom ik mij nog niet uit wilde schrijven uit Belgie toen we vertrokken. Je krijgt dan maar een beperkte tijd om je finale aangifte te doen, en ik wist dat we tegen die tijd nooit al de officiele documenten zouden hebben. En ik wou ook niet nog meer papierwerk hebben dan je al hebt bij een internationale verhuis, dus ik wou geen uitstel aanvragen. Technisch gezien mag je dus een half jaar het land verlaten zonder dat je je uit moet schrijven, en daar hebben we gebruik van gemaakt. Dus toen kregen we nog een aantal maanden de tijd om onze aangifte bij de belastingdienst te doen, en waren we mooi 'op tijd'.
Oh ja, let goed op als je geld terug moet trekken: je moet, nadat je die eindberekening van hen krijgt, nog terug contact met hen opnemen (zie achterkant van de brief die je krijgt), want anders sturen ze je een postcheque op die je bij een Belgische bank kan gaan innen.
(en er zit geen tegoedbon bij voor een vliegtuigticket). Ook al hebben we dus wel op onze aangifte ingevuld dat we nog steeds hetzelfde bankrekeningnummer in Belgie hebben dat zij al 20 jaar gebruiken... Neen, nog eens apart. Waarom ze er dan in eerste instantie naar vragen, naar je bankrekeningnummer, dat weet ik niet. Zal bureaucratenlogica zijn, die heb ik niet.
Oh ja, let goed op als je geld terug moet trekken: je moet, nadat je die eindberekening van hen krijgt, nog terug contact met hen opnemen (zie achterkant van de brief die je krijgt), want anders sturen ze je een postcheque op die je bij een Belgische bank kan gaan innen.

Elke
- coukie
- Amerikafan
- Partner van: Erwin
Hmmm.....eindberekening....tot op vandaag dus nog niks van hen gehoordkastelke schreef: Oh ja, let goed op als je geld terug moet trekken: je moet, nadat je die eindberekening van hen krijgt, nog terug contact met hen opnemen (zie achterkant van de brief die je krijgt), want anders sturen ze je een postcheque op die je bij een Belgische bank kan gaan innen.(en er zit geen tegoedbon bij voor een vliegtuigticket). Ook al hebben we dus wel op onze aangifte ingevuld dat we nog steeds hetzelfde bankrekeningnummer in Belgie hebben dat zij al 20 jaar gebruiken... Neen, nog eens apart. Waarom ze er dan in eerste instantie naar vragen, naar je bankrekeningnummer, dat weet ik niet. Zal bureaucratenlogica zijn, die heb ik niet.

K'vrees dervoor dat we nog gaan geld tegoed krijgenlet goed op als je geld terug moet trekken

Received Green Card Jan 2014
# finally home!
# finally home!
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dit is zo een geweldige informatie...
Wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb... Mijn god.. wat een informatie van onschatbare waarde voor als je gaat emigreren...
Thanks aan alle contributers...
Wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb... Mijn god.. wat een informatie van onschatbare waarde voor als je gaat emigreren...
Thanks aan alle contributers...

If you can dream it...
Gefeliciteerd! Haha als ik een green card zou winnen met een lage case number zou ik naar buiten gaan en gaan schreeuwen
. Mooi trouwens dat je kinderen mee kunnen! 

- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik zit dit door te lezen maar kan nergens de tip vinden over een 'fare alert'. Iemand had me dat geschreven en ik vind dat niet direct terug...
Mijn zonen moeten zich ook aanmelden voor de draft. Kan dat in een andere stad dan die waar we ons willen vestigen? En geldt dat ook voor de Social Security card?
We denken er namelijk over om niet naar LA te vliegen maar wel naar Boston of New York deze zomer aangezien dat veel goedkoper is.
Mijn zonen moeten zich ook aanmelden voor de draft. Kan dat in een andere stad dan die waar we ons willen vestigen? En geldt dat ook voor de Social Security card?
We denken er namelijk over om niet naar LA te vliegen maar wel naar Boston of New York deze zomer aangezien dat veel goedkoper is.
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
Volgens mij moet dat op de plaats waar je de USA binnen komt, als je niet rechtstreeks naar LA vliegt is dat het vliegveld waar je een tussenlanding maakt en dus door de immigrations gaat.
Je SSN kun je volgens mij nu al aanvragen... Mijn accountant heeft dat al gedaan, terwijl ik nog gewoon in NL zit.
Je SSN kun je volgens mij nu al aanvragen... Mijn accountant heeft dat al gedaan, terwijl ik nog gewoon in NL zit.
If you can dream it...