Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Inge67

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Re: DV2012: Inge67

Bericht door inge67 »

Ik ga er niet van uit dat mijn zonen zich op het vliegveld kunnen aanmelden voor de draft. Volgens de consul kon je dat bijvoorbeeld in een DMV kantoor.

Het SSN is aangevraagd toen ik de papieren terugstuurde naar KCC. Ik heb echter al gelezen hier dat dat niet altijd automatisch gebeurd, vandaar mijn vraag.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ik weet al waarom ik het niet vond, het is mee verplaatst naar het onderwerp van Willel

@guinevere: bedankt voor de tip

@matchbox/billybob: jullie zitten blijkbaar in hetzelfde schuitje als wij wat betreft planning voor de definitieve oversteek. Hebben jullie al een besluit genomen?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Je aanmelden voor de selective service kan heel makkelijk online. Het enige dat je nodig hebt is een SSN, en een adres in de VS.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Dankjewel DixieChick dat wist ik niet. De consul had laten weten dat de jongens dit moeten doen binnen de 14 dagen na het 'landen' al denk ik niet dat we dan al een SSN zullen hebben...

Waarschijnlijk gaan we maar een dag of 10 deze zomer. En dan pas terug bijna een jaar later. Daarom wil ik graag weten of we dat tijdens onze 10 dagen deze zomer ergens kunnen doen en of dat nodig is om dat te doen in de Staat waar we ons willen vestigen.
En of we dan altijd een SSN nodig hebben
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ga er niet vanuit dat je je SSN automatisch krijgt Inge. Ik had ook netjes ingevuld dat ik het wilde maar kreeg niets.

Het goede nieuws is wel dat je, als je je SNN direct aanvraagt (zeg maar dag van of na aankomst) relatief snel je SSN kunt hebben. Ik had hem binnen 3 dagen maar dat zal per streek/staat afhankelijk zijn.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

MIjn vraag is daarom: waar moeten we hem aanvragen? Moet dat in de staat waar we ons willen vestigen? Of speelt dat geen rol?

En is het zo dat je wanneer je op de formulieren hebt ingevuld een SSN te willen aanvragen, dat dan naar je permanent adres gestuurd wordt? (bij ons is dat bij vrienden.

Komt dit dan niet in het gedrang indien we besluiten deze zomer zelf langs een SS kantoor te gaan?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Volgens mij kan je bij een willekeurig kantoor je SSN aanvragen want ze vragen niet naar bewijs van residentie maar ze moeten je SSN kaartje wel naar een adres sturen dus ik neem aan dat dit dan wel een adres is waar je in de buurt bent. Ik had alleen mijn Greencard en mijn NL paspoort mee. Verder hadden ze niets nodig.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik zat overigens met hetzelfde dilemma omdat ik ook al een SSN had aangevraagd maar dat kunnen ze snel genoeg zien als er al 1 is aangevraagd. Ga er echt maar vanuit dat het niet automatisch geregeld wordt want volgens mij gaat dat al heel lang niet goed. Je kunt nooit 2 SSN's krijgen dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Je zou hooguit te horen kunnen krijgen op een SSN kantoor dat je "kaart al onderweg is" ofzo.
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

inge67 schreef: @matchbox/billybob: jullie zitten blijkbaar in hetzelfde schuitje als wij wat betreft planning voor de definitieve oversteek. Hebben jullie al een besluit genomen?
Wij hebben beslist om het risico niet te nemen en vroeger te vertrekken. Bij ons maakt dat wel minder als bij jullie want wij waren sowieso van plan om in januari te vertrekken en dat wordt dus nu ergens tussen half november en begin december. Wel spijtig dat het nu juist voor de feestdagen is. Had wel tof geweest om die nog hier te vieren. Ook voor het werk zorgt dat voor extra geregel, maar ja, we willen het risico echt niet nemen.
Hopelijk geraken jullie er snel uit wat voor jullie de beste beslissing is!
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Tijdens onze reis naar California in December waren we heel erg gecharmeerd van San Francisco. Nu ben ik aan het twijfelen om te verhuizen naar Santa Barbara, of (in de buurt van) San Francisco.
Het weer en de gebruikelijke mist schrikken me af. En ook het feit dat ik het stadje Santa Barbara zelf zo gezellig vind doet me ook twijfelen. Zijn er rond San Francisco ook stadjes die een gezellige sfeer hebben? Waar is het interessant om wonen wanneer je een job zoekt in de IT (sofware programmeur)? En hoe zit het nu écht met dat weer daar?

Mijn man is een zeiler en de bay heeft echt zijn hart gestolen...
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

inge67 schreef:Nu ben ik aan het twijfelen om te verhuizen naar Santa Barbara, of (in de buurt van) San Francisco.
Daar noem je nu net de twee duurste gebieden van Californië op :wink:
inge67 schreef:Het weer en de gebruikelijke mist schrikken me af. En ook het feit dat ik het stadje Santa Barbara zelf zo gezellig vind doet me ook twijfelen. Zijn er rond San Francisco ook stadjes die een gezellige sfeer hebben? Waar is het interessant om wonen wanneer je een job zoekt in de IT (sofware programmeur)? En hoe zit het nu écht met dat weer daar?
Wat is "gezellig"? Het centrum van Palo Alto bijvoorbeeld is pittoresk en voelt aan als het centrum van een klein Europees stadje. Ik zou er niet willen wonen, niet alleen omwille van de duurte maar ook omdat ik niet van Europa naar de VS verhuis om daar dan in een typisch Europees aanvoelende buurt te gaan wonen.

Als ik in the Bay Area zou gaan wonen, zou ik eerder iets zoeken in de buurt van San Bruno, meer bepaald het deel ten westen van El Camino Real en ten zuiden van San Bruno Avenue. Typisch "suburbia", maar een redelijk veilige buurt. Of nog iets zuidelijker, Millbrae. Je kunt ook aan de kust proberen, Half Moon Bay, maar dat wordt dan wel een langere commute naar het werk, door de heuvels.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ik ga ineens voor de hoofdprijs he ;)

En heb je info over het weer?
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Over het weer in de Bay Area zou ik me geen zorgen maken (minder dan over de zomers in Texas of Florida): het lijkt op het weer in de Benelux, met alle voor- (gematigd) en nadelen (regen, mist). Je gaat er toch heen om te werken hé, en niet om constant te zonnen? :wink:
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Euhhh........... :oops:

Neen ik ben niet echt een zonneklopper. Maar als ik hier alles achterlaat wil ik wel 'beter' weer...vandaar
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ziva schreef:Je zou hooguit te horen kunnen krijgen op een SSN kantoor dat je "kaart al onderweg is" ofzo.
Ik heb deze week een ander verhaal gehoord van een Europese fellow. Ze ging 7 dagen na aankomst naar het SSN kantoor en kreeg te horen dat ze nog niet in het systeem stond en dat ze eigenlijk minstens 10 werkdagen had moeten wachten. Nu zou er een volledige background check gedaan worden en moest ze rekening houden met een maand extra wachttijd voor het krijgen van het nummer. Ze kon het aanvraagformulier wel inleveren overigens.
Nooit eerder van gehoord, een background check omdat je iets te vroeg je SSN komt aanvragen?! Ze was er ook van overtuigd dat ze het niet verkeerd had begrepen, en heeft de kaart dan ook alsnog niet binnen.
Wilde het toch even delen als mogelijke waarschuwing.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Misschien heeft het te maken met het feit dat een aantal legale immigratie categorieën geen recht meer heeft op een SS nummer ?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik heb dat meegemaakt in 2006, moest van het kantoor in Brevard FL 3 weken wachten om zekert e zijn dat het SS # niet alsnog geprocessed was. Zoals bij zovelen, ondanks het aangevinkte hokje geen SS-card ontvangen en daarna had ik het met een paar dagen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Voor Inge: het weer in CA is in de meeste delen meer een landklimaat: 's winters kouder, zomers heter. Het maakt behoorlijk verschil of je aan de kust zit dan wel meer landinwaarts. Toen wij in Simi woonden gingen we soms naar Woodland Hills (Fry's) en merkten dan dat het daar 10graden F koeler was in de zomer.
'It never rains in California' zegt de song en inderdaad hebben veel huizen in SoCal geen regengoten, nogal vreemd, want het kan er in Jan/Febr enorm regenen, soms twee, drie weken alle dagen en dan echt van die moessonregens. Maar de afgelopen jaren hebben we vooral droogte gehad en weinig regen.
Van onze jaren in Simi kan ik me geen mist herinneren maar het kan zijn dat meer naar de kust, in de canyons, het wel nu en en mistte. Ik herinner me wel mist boven de velden bij Camarillo - bij de oceaan - als we daar uit de pas kwamen en naar beneden reden.
Waar ik nu woon kan het in de winter enorm mistig zijn, zg. tule fog. Zo'n mist bank kan er opeens zijn en dan is er total niets meer te zien.
Ik denk dat op elke plek het weer positieve en negatieve punten heeft. Het hangt er ook vanaf wat je kunt hebben. Zelf heb ik behoorlijk problemen als het boven 90-95F wordt...

Waar te wonen voor een baan als software programmeur ? Door heel CA heen zitten IT bedrijven, de vraag is wat is je man zijn specialiteit, wat voor opleiding en werkervaring heeft hij, welke talen beheerst hij ?
Ik vond een web site voor banen voor programmeur in Californie (Googled met die termen) en daar stonden banen aangekondigd. Als jullie daar eens gaan kijken kun je zien wat men vraagt voor wat soort baan. Ik vraag me af of een uitzendbureau voor IT werkers niet een idee zou zijn voor de eerste periode - je man kan daar tijdig gaan solliciteren, de aard van zo'n bedrijf is dat ze voortdurend nieuwe opdrachten binnenkrijgen.

Verder blijf ik van mening dat je flexibel(er) moet zijn mbt. je woonplaats, prioriteit is toch: een baan voor een van jullie twee, hopelijk banen voor beiden, ten tweede moeten de scholen voor je kids goed zijn, en dan ten derde kun je gaan denken aan 'leuk plaatsje/goed weer'. De meeste plaatsen in CA hebben hun eigen "charmes" mbt. werkgelegenheid, scholen, wonen, voorzieningen, klimaat, sfeer, ligging, enz. En ik blijf zeggen: als je ergens op vakantie gaat dan stel je andere eisen aan een plaats dan wanneer je er gaat wonen.

Ik zag overigens dat er hier mensen gezocht werden bij oa. Tuesday Morning, Trader Joe, Starbucks - dat betekent dus vacatures en meer dan ik de afgelopen jaren hier heb gezien. Jullie aankomst straks zou kunnen samenvallen met een opleving van de economie hier.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dus men is beducht twee keer een kaart uit te reiken op hetzelfde nummer ? Het zou kunnen dat bepaalde gewiekste personen uitgevonden hadden dat er een manier was om dat te bewerkstelligen....
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

oortjes schreef:Misschien heeft het te maken met het feit dat een aantal legale immigratie categorieën geen recht meer heeft op een SS nummer?
Hoe bedoel je dat precies? Dit ging over een J1 visum houder, en voor de aanvraag van een SSN heb je je visumdocumenten nodig, dus ze kunnen je niet verwarren met een andere categorie zou ik denken. Ik begrijp niet waar de 4 weken vertraging voor nodig is. Zodra ze de gegevens in de computer krijgen, zou het toch voldoende moeten zijn om het nummer te sturen?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer