En dat geldt ook onder het Amerikaanse recht?bedeve schreef:Dat is hetzelfde als ik de huurder adviseer; stel de bij het ongeval betrokken bestuurder in rechte aansprakelijk.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Ongeval huurauto. Extra bestuurders niet aangemeld!
Re: Ongeluk met huurauto!
- bedeve
- Amerika-expert
Deze situatie valt niet onder Amerikaans recht
Laatst gewijzigd door Rob op 24 feb 2012, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Stuur mij een PB !
Die zal je toch toe moeten lichten. De auto is in de VS gehuurd, er is in de VS mee gereden, en er is in de VS een ongeval mee geweest. En toch valt dit niet onder het Amerikaanse recht?
Laatst gewijzigd door Rob op 24 feb 2012, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bushmaster
- Amerika-expert
Re: Ongeval mr bestuurder nt opgenomen in verzekering!
huurder (nederlander) stelt de bestuurder/ongevalsveroorzaker (nederlander) aansprakelijk voor de schade die huurder gaat lijden.
Nederlander vs Nederlander maakt het een nederlandse zaak.
Nederlander vs Nederlander maakt het een nederlandse zaak.
Werkelijk? Want alles heeft zich in de VS afgespeeld.
- Bushmaster
- Amerika-expert
Hertz ==> officiële huurder is een amerikaanse aangelegenheid
officiële huurder ==> bestuurder is een nederlandse zaak
officiële huurder ==> bestuurder is een nederlandse zaak
- bedeve
- Amerika-expert
Precies !
Net zo simpel als het feit dat een Bushmaster levensbeschermend is waar een Humvee levens kost.
Net zo simpel als het feit dat een Bushmaster levensbeschermend is waar een Humvee levens kost.
the proof of the pudding is in the eating
Stuur mij een PB !
Stuur mij een PB !
- lyan
- Amerikakenner
- Partner van: laguna62
- Aantal x V.S. bezocht: 28
- Contacteer:
huurder (nederlander) stelt de bestuurder/ongevalsveroorzaker (nederlander) aansprakelijk voor de schade die huurder gaat lijden.
Allemaal leuk hoor, dat aansprakelijk stellen, maar ik denk dat de autosleutel niet onder dwang is afgegeven, dus de huurder vond het goed dat de ongevalsveroorzaker reed!
Als je samen als vrienden besluit om met 4 mensen in een auto te gaan rijden en je daarvoor niet verzekerd, dan moet je ook je verantwoording nemen en alle vier betalen.
Allemaal leuk hoor, dat aansprakelijk stellen, maar ik denk dat de autosleutel niet onder dwang is afgegeven, dus de huurder vond het goed dat de ongevalsveroorzaker reed!
Als je samen als vrienden besluit om met 4 mensen in een auto te gaan rijden en je daarvoor niet verzekerd, dan moet je ook je verantwoording nemen en alle vier betalen.
- Bushmaster
- Amerika-expert
ongetwijveld, maar huurder vond het het niet goed dat hij daar schade bij ging veroorzaken.maar ik denk dat de autosleutel niet onder dwang is afgegeven, dus de huurder vond het goed dat de ongevalsveroorzaker reed!
Of je het later wel/niet met z'n vieren op een accoordje gaat gooien, doet niets af aan het feit dat het op dit moment wel "handig" is als de huurder de bestuurder aansprakelijk stelt.
Was het niet gewoon mogelijk om de huurder als 'bestuurder' aan te merken ten tijde van het ongeluk, bijvoorbeeld op het schadeformulier oid (al weet ik niet hoe dat in de US gaat)?
Hoe zijn ze er precies achter gekomen wie er reed op moment van aanrijding? Ligt dat ergens vast (neem aan van wel)?
Al is het nu niet meer relevant, het is immers al vastgesteld.
Vervelende situatie. Ik neem aan dat jullie dit als vrienden gezamenlijk oplossen, jullie hebben er immers gezamenlijk voor gekozen om te besparen door maar 1 iemand op het contract te zetten, dan kies je voor dit risico, en lijkt het mij redelijk om nu samen op de blaren te moeten zitten (of het moet zwaar verwijtbaar gedrag van de bestuurder zijn...).
Hoe zijn ze er precies achter gekomen wie er reed op moment van aanrijding? Ligt dat ergens vast (neem aan van wel)?
Al is het nu niet meer relevant, het is immers al vastgesteld.
Vervelende situatie. Ik neem aan dat jullie dit als vrienden gezamenlijk oplossen, jullie hebben er immers gezamenlijk voor gekozen om te besparen door maar 1 iemand op het contract te zetten, dan kies je voor dit risico, en lijkt het mij redelijk om nu samen op de blaren te moeten zitten (of het moet zwaar verwijtbaar gedrag van de bestuurder zijn...).
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Er zal toch een schadeformulier opgemaakt zijn. Wellicht is er politie bij geweest. Dan iemand anders dan de werkelijke bestuurder opgeven is fraude en strafbaar. Hoe vervelend deze situatie ook is, een strafbaar feit plegen had ze nog verder in de problemen gebracht.KW1984 schreef:Was het niet gewoon mogelijk om de huurder als 'bestuurder' aan te merken ten tijde van het ongeluk, bijvoorbeeld op het schadeformulier oid (al weet ik niet hoe dat in de US gaat)?
De consensus lijkt te zijn dat de huurder de bestuurder aansprakelijk moet stellen. Ik weet niet of dit een goed advies is. Voordat jullie dit doen, raadpleeg een advocaat!
- Bushmaster
- Amerika-expert
dat lijkt me wel het beste advies in dit gevalraadpleeg een advocaat
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Ongeval huurauto. Extra bestuurders niet aangemeld!
Ik neem aan dat de autohuur met een creditcard is betaald. Bij sommige creditcards zit soms een gratis rechtsbijstand tot een bepaald bedrag bij in begrepen, soms een afkoop eigen risico. Kijk daar ook even na.
Martin
Martin
Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties.. jullie advies is echt heel nuttig voor ons.
En geloof me ik had graag gewild dat ik dit verhaal uit mijn duim gezogen had maar helaas...
Wij hebben met elkaar gesproken en we gaan allemaal een deel betalen wat het bedrag ook mogen zijn, ik ben van plan om Maandag langs te gaan bij het juridisch loket, hoop dat dat wat hulp bied... Heeft iemand daar ervaring mee? Verder gaan we dan uitzoeken hoe het met onze verzekeringen staat.
Ik had misschien eerder moeten zeggen dat de veroorzaker van het ongeluk Engelse is en in Engeland woont..
En geloof me ik had graag gewild dat ik dit verhaal uit mijn duim gezogen had maar helaas...
Wij hebben met elkaar gesproken en we gaan allemaal een deel betalen wat het bedrag ook mogen zijn, ik ben van plan om Maandag langs te gaan bij het juridisch loket, hoop dat dat wat hulp bied... Heeft iemand daar ervaring mee? Verder gaan we dan uitzoeken hoe het met onze verzekeringen staat.
Ik had misschien eerder moeten zeggen dat de veroorzaker van het ongeluk Engelse is en in Engeland woont..
Die was natuurlijk niet gewend om aan de rechterkant van de weg te rijden *padaboem*Danielle* schreef: Ik had misschien eerder moeten zeggen dat de veroorzaker van het ongeluk Engelse is en in Engeland woont..
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Alsof het nog niet ingewikkeld genoeg was 

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
So...dan ben je eerst 20 min aan het lezen over allerlei Nederlands recht en dan blijkt dat het om een engelse gaat...
Misschien een beetje achterafgelul, maar er zijn een aantal landen waar ik geen gekke stunt zou uithalen (als ik al gek doe) met dit soort zaken, de USA is er één van, omdat het toch al bekend staat als claimland (borden naast de snelweg met: after accident, first dial 911, then dail (advocatennummer)), ik hoop maar dat de boete 'betaalbaar' is!
Is er eigenlijk politie bij geweest en/of een schadeformulier ingevuld?
Misschien een beetje achterafgelul, maar er zijn een aantal landen waar ik geen gekke stunt zou uithalen (als ik al gek doe) met dit soort zaken, de USA is er één van, omdat het toch al bekend staat als claimland (borden naast de snelweg met: after accident, first dial 911, then dail (advocatennummer)), ik hoop maar dat de boete 'betaalbaar' is!
Is er eigenlijk politie bij geweest en/of een schadeformulier ingevuld?
-
- Amerikakenner
Ik blijf een beetje zitten met m'n vraag aan Bedeve. Is er in Nederland geen mogelijkheid om tot een juridisch bindende agreement te komen waarbij de 4 betrokkenen zich akkoord verklaren om de schade te delen? Want dat lijkt me nu toch primordiaal, zeker als Danielle zegt dat dat de wil is van de 4 betrokkenen.
Dat zal vooral de huurder èn bestuurder meer nachtrust geven. Stel dat het "grapje" 5000 eur kost aan herstellingswerken. Per persoon 1.250 eur. Dat is niet onoverkomelijk, zelfs niet voor een student, en lijkt me een billijke straf voor de stommiteit die ze begaan hebben.
Voorts kan ik uit eigen ervaring wel stellen dat die grote firma's meestal graag bereid zijn een deal af te sluiten, als ze daardoor VLOT aan hun centen geraken. Ik zou dus niet teveel schuld bekennen.
Dat zal vooral de huurder èn bestuurder meer nachtrust geven. Stel dat het "grapje" 5000 eur kost aan herstellingswerken. Per persoon 1.250 eur. Dat is niet onoverkomelijk, zelfs niet voor een student, en lijkt me een billijke straf voor de stommiteit die ze begaan hebben.
Voorts kan ik uit eigen ervaring wel stellen dat die grote firma's meestal graag bereid zijn een deal af te sluiten, als ze daardoor VLOT aan hun centen geraken. Ik zou dus niet teveel schuld bekennen.
Dat weet ik nog zo niet. In België zou het 'aansprakelijk stellen' het bereiken van een akkoord wel moeilijker maken. Bovendien moet je bewijzen: fout (die is er), schade (die is er), en oorzakelijk verband. En dat laatste is moeilijker. Want indien Danielle als huurder correct had gehandeld en 4 bestuurders had opgegeven, zou er geen schade geweest zijn. Gedeelde verantwoordelijkheid dus. Ingewikkeld allemaal, en nog eens een argument om tot een juridisch sluitende deal te komen, zowel met de 4 betrokkenen als met Hertz.ongetwijveld, maar huurder vond het het niet goed dat hij daar schade bij ging veroorzaken.
Of je het later wel/niet met z'n vieren op een accoordje gaat gooien, doet niets af aan het feit dat het op dit moment wel "handig" is als de huurder de bestuurder aansprakelijk stelt.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
De huurder is door Hertz aansprakelijk gesteld voor de schade. Correspondentie zal dus met hem/haar plaatsvinden. Als de vrienden besluiten schade met z'n vieren op te brengen hoef je dat toch niet persé juridisch vast te leggen? Wat wil je ermee bereiken? Dat de huurder zijn/haar 3 vrienden op zijn/haar beurt weer aansprakelijk kan stellen als zij hun deel niet betalen?jerommeke10 schreef:Ik blijf een beetje zitten met m'n vraag aan Bedeve. Is er in Nederland geen mogelijkheid om tot een juridisch bindende agreement te komen waarbij de 4 betrokkenen zich akkoord verklaren om de schade te delen?
Het zal in ieder geval een test voor de vriendschappen zijn. Vroeger zelf ooit een akkefietje gehad met 3 vrienden waarbij wij de schade keurig met z'n vieren betaald hebben. Nooit een moment geweest dat één van ons vieren het daar niet mee eens was. Samen uit, samen thuis!

Roland
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is dan een leukere ervaring dan diegene die ik had: ik leende mijn auto uit aan een vriend zonder geld/auto, die op sollicitatiegesprek moest. Dat hij daarna ook nog even zijn boodschappen ging doen, dat was niet afgesproken.En dat kwam natuurlijk uit toen hij daarbij een ongeval had. Mijn verzekering ging natuurlijk de hoogte in, ik heb jarenlang een hogere premie moeten betalen. En die vriendschap was heel snel afgelopen toen ik aandrong dat hij die rekeningen betaalde (in schijfjes). Maar dat was dus een wijze les voor mij, heb mijn auto nadien nooit meer uitgeleend.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 6003 Weergaves
-
Laatste bericht door Fam. Hoiting
-