Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stagevisum en duur daarvan

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Alb543
Amerika-ontdekker

Re: Stagevisum en duur daarvan

Bericht door Alb543 »

Mijn verzekering hier (en straks ook daar) komt er op neer dat ik voor een paar miljoen vergoed krijg mocht ik iets kapot maken.
Hier vallen motorvoertuigen inderdaad buiten, maar ik neem aan dat daar een verzekering op zit voor wie hem maar bestuurd. (Dat zal ik daar wel overleggen op het moment dat ik de auto gebruik, wat vast aan de orde zal zijn). Ik ben toch van plan me aan de regels te houden, dus ik verwacht geen aanklacht :)
Nou bedenk ik me opeens het volgende (misschien wordt het nu een beetje juridisch) - maar omdat ik nu WA verzekerd ben via iemand anders (omdat ik hier "thuis" woon, en dit geldig blijft tijdens stage) zal er toch geen aanspraak gemaakt kunnen worden op bezit van anderen? (Huis o.i.d., want dan zal ik toch gewoon zelf een verzekering afsluiten).

---
Ik heb nu een afspraak met het consulaat :)
Nog wat vragen, want ik heb geen lijstje oid van wat ik mee moet nemen.
- Kan ik mijn financiële staat gewoon bewijzen met een Nederlands bankafschrift of moet ik daar iets Engels van krijgen? (Ik heb al wel een Engelse verklaring van DUO). Ik kan ook bij en afschrijvingen downloaden, van elke periode die ik maar wel - dus dat zal wel goed zijn.
- Hoe lang duurt het voordat ik een bevestigingsmail van de afspraak krijg, zodat ik die ook kan meenemen?
- Die contacten die opgegeven moeten worden op je DS260 (other than immediate family), die wat kunnen vertellen over hoe en wat: nemen ze daar ook echt contact mee op? Ik heb mijn tutor (Studie loopbaan begeleider) en stagebegeleider gedaan namelijk.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Ik ben nu alles aan het klaarleggen voor het interview, en vroeg me af of een brief van mijn NL universiteit + uitdraai van mijn cijfers + schoolpassen + propedeuse voldoende binding met Nederland laat zien.
Het komt vooral op school aan, maar van iemand van mijn leeftijd kan toch ook niet verwacht worden dat ik een eigen huis heb waar ik aan gebonden ben (ik las ook dat wanneer het om meer voorgekauwde situaties gaat dit ook mee speelt in het belang van de binding met Nederland o.i.d. Een stage lijkt me vrij voor zichzelf sprekend).

Ik heb niet echt een overzicht gekregen van wat ik allemaal mee moet, maar ik heb zoveel klaarliggen dat ik denk dat het alles wel bevat.

Wat wordt er tijdens het interview zoal besproken eigenlijk? Ze weten veel toch al door wat is ingevuld bij de aanvraag van alles? Ik kan nu al mijn financiën natuurlijk laten zien - maar ik heb verder nog geen vastliggende dingen wat betreft de reis of het verblijf (enkel overleg met iemand daar, waarin gezegd is dat het wel geregeld kan worden wanneer alles rond is).

Bijna zover :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat ze ook letten op wat je zegt, wat betreft de binding met Nederland.
Een extreem voorbeeld:
* persoon a: Ik heb de US altijd al heel cool gevonden en heb daar ondertussen heel veel vrienden, vind dat echt een super tof land en wil daar in de toekomst graag gaan wonen. Daarom wil ik er nu die stage gaan doen, zo kan ik al wat netwerken en misschien is het voor toekomstige werkgevers in de US ook interessant als ik al Amerikaanse ervaring heb.
* persoon b: Tijdens mijn studie heb ik gemerkt dat men in de US op het gebied van [mijn domein] bepaalde technieken toepast die anders zijn dan in Nederland. Dat vind ik erg fascinerend, dat verschil in werken, en tijdens mijn stage hoop ik daar dus meer inzicht in te krijgen, want mogelijk kunnen we die manier van werken ook integreren in hoe we het in Nederland doen.

Dat zal wel duidelijk zijn zeker? ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Oh ik had blijkbaar over je andere post heen gelezen. Gelukkig dat alles nog op tijd geregeld kon worden uiteindelijk zeg!

Ik weet verder niet hoe het met de NLse verzekeringen zit, maar ik denk dat als je al zou worden aangeklaagd, dat men enkel voor dat bedrag zal gaan dat je verzekerd bent.
Een uitdraai van je rekening (en misschien de afschriften van de laatste paar maanden voor de zekerheid) is denk ik wel voldoende. Lijkt me niet nodig dat dit in het Engels moet zijn. Heb je inmiddels een bevestiging per mail? Ik kan me niet meer herinneren wanneer (en of) wij die kregen. Ik denk niet dat ze die mensen zullen contacteren die je op hebt gegeven in je DS230. Dat is bij ons niet gedaan, en ik denk dat dat veel te veel moeite voor ze zal zijn om dat bij iedereen te doen.

Ik denk dat je je over de binding ook niet al te druk hoeft te maken. Waarschijnlijk komt het niet eens ter sprake bij het interview (juist omdat een stage zo voor zich spreekt inderdaad). Gewoon in het gesprek aangeven dat je voor je stage komt, wat deel uitmaakt van je opleiding en dat je voor een bepaalde datum weer in Nederland moet zijn. Niet laten merken dat je intenties hebt om daar langer te blijven, dat zou voor problemen kunnen zorgen.

Dit waren de dingen die wij hadden meegenomen (even weer bekeken uit een ander topic)
DS-2019, confirmatie pagina van de DS-160 met pasfoto's, a5 envelop met een 7 euro sticker voor aangetekende verzending, paspoort, betalingsbewijs SEVIS fee, betalingsbewijs visa fee, uitnodigingsbrief vanuit de universiteit in de VS, brief van universiteit VS met stipend bedrag, trouwbewijs, IB-groep overzicht, bankrekening overzicht, inschrijving universiteit, inschrijving woningbouwvereniging, kopie paspoort ouders. En voor de zekerheid als laatste nog een tabblad met overige dingen die ze nodig zouden kunnen hebben; zoals beschrijving van de opleiding, studie resultaten, extra pasfoto's, oude paspoorten.

Wat staat er op je DS-2019 dat je gaat doen? Daar staat als het goed is een project beschrijving, en het kan zijn dat je daar vragen over krijgt. Ons gesprek ging voornamelijk daarover.

Wanneer heb je je interview?
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Bedankt beide :)

Ik heb nu inderdaad ook:
- Brief van universiteit (geen officiële uitnodiging, maar een begeleidende brief bij de DS2019 en enkel uitleg over wat daarmee te doen... ik heb alle correspondentie verder per mail gedaan en heb gewoon een open sollicitatie gestuurd, die mails zal ik ook wel meenemen, maar heb in elk geval hun briefpapier).
- DS-2019 (lijkt me in wezen de meest officiële uitnodiging die je kan hebben)
- DS-7002 (is voor stages in het bijzonder, hierop staat wat uitvoeriger hoe het programma er uit ziet... dit zal vooral meewerken in lopend onderzoek zijn en zelf één opzetten)
- Recepit SEVIS I-901 Fee
- Confirmation DS-160
- Een formulier voor de administratie van de USA universiteit, die door mijn home uni ondertekend moest worden aangaande mijn intent of return.
- Declaration concerning internship and need to return, home university. Dus beschrijving van mijn opleiding en dat ik terug moet komen. Dit heb ik ook als inschrijvingsbewijs, omdat hierop staat dat ik inderdaad student ben. Verder kan ik mijn passen meenemen, maar heb geen "officiële inschrijving" als dat al bestaat.
- Declaration Ministry of Education, waarin staat hoeveel StuFi ik ontvang
- Declaration Health insurance
- Declaration legal liability
- Parental letter of guarantee
- Bank statements of last three month's
- Bank statement showing withdrawal of consulate fee
- Passports parents
- Self-addressed envelope with registration
- passphoto
- Passport
- Uitdraai cijferlijst + propedeuse (vorig jaar)

Mijn bank statements kan ik zo downloaden voor wanneer ik wil, maar ik ontvang geen papieren afschriften meer. Het ziet er wel officieel uit en zij zeggen op de site dat je als bewijs van fee betaling ook een print van je home banking kan meenemen. Dat zal dan wel goed zitten.
Bevestigingsmail van de afspraak bleek niet nodig te zijn... ik las het op de site van het consulaat in Londen toevallig, maar niet iedereen heeft een e-mailadres dus het zou moeilijk een vereiste kunnen zijn.

Het interview is aanstaande dinsdag.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Klinkt heel compleet!

Heel veel succes met je interview, en laat ons weten hoe het allemaal ging daar he! :thumbup:
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Nou. Dat ging heel mooi. Vrij snel klaar allemaal.
Eind van de week zal ik het boeltje weer in huis hebben.

Nou kan ik eindelijk mijn vlucht boeken (morgen hopelijk) :) Hoe gaat dit met immigration in zijn werk bij aankomst? Je moet op het eerste vliegveld waar je land daar langs en wat documenten laten zien (visum gewoon?) toch?
Hoeveel tijd moet ik hiervoor rekenen, wat dus tussen mijn aankomst en transfer moet zitten?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Op welke luchthaven vlieg je? (die eerste tussenstop)
Ik zou zelf altijd minstens 3u uittrekken, en zeker nooit minder dan 2u.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Fijn!
Bij Immigrations laat je je paspoort met visum erin zien, en daar krijg je dan de I-94 erin gestempeld. Je zou een vraag kunnen verwachten wat je precies voor stage gaat doen, maar veel inhoudelijker zal het waarschijnlijk niet gaan. Je foto en vingerafdrukken zullen worden genomen, maar dit heb je natuurlijk ook als je de VS binnenkomt als toerist. Al met al duurt het niet langer dan een normaal gesprek bij Immigrations.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Bedankt! En zeker ook voor alle eerdere info in dit topic. Het is echt heel nuttig geweest allemaal!
Nog één vraag, omdat ik zo snel allerhande papieren uit mijn map moest halen en de guard er zelf ook zo wat uithaalde dat hij al vond kreeg ik niet helemaal mee wat ik wel en niet terug kreeg: die DS2019 moeten zij gewoon houden zeker? (aangezien ik hem niet meer heb, en mijn DS7002 wel).

Ik heb nogal de keuze waar ik langs vlieg... Ik heb al over Houston, Minneapolis, Chicago en misschien ook wel Detroit gezien.
Misschien probeer ik wel Houston, want die is veelal met maar één overstap. (Die anderen hadden ook nog in Madrid hier en daar...)
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

De DS-2019 krijg je weer terug met je paspoort.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Inderdaad, de DS-2019 krijg je straks (in je paspoort) weer terug. Die moet je ook altijd bij je hebben als je het land weer in en uit gaat (weet niet of dat bij jou van toepassing is). Als je dat van plan bent, moet je eerst een stempel op je DS-2019 krijgen van de universiteit overigens.

Minneapolis heeft een hele fijne luchthaven. Hier zijn ook op dit forum heel veel positieve reviews over te vinden. Heb zelf geen ervaring met de andere luchthavens die je opnoemt.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Ik heb 3,5 uur tussentijd op Metro Wayne County in Detroit.
Die anderen hadden niet genoeg transfer tijd :)
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Lijkt me meer dan voldoende :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat gaat inderdaad allemaal goed in orde komen! Niks 'hurry hurry" maar gewoon lekker relax, en daarna waarschijnlijk nog tijd voor een welverdiende koffie/frappuccino of zo.

Wil je ons verder ook op de hoogte houden van hoe het met je gaat ginder? Je ervaringen, bedenkingen,...?
Elke
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Is goed. Ik weet nu de volgorde en alles van de J-1 dus kan ik ook mooi eventuele vragen beantwoorden ;)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat zou tof zijn! Want het is inderdaad op die manier dat we dit forum in stand kunnen houden en mensen dus echt kunnen verder helpen. Zonder bijvoorbeeld een SemJes had je waarschijnlijk heel wat meer zoekwerk kwijt geweest. En straks kan jij dus ook mee helpen. :thumbup:
Elke
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Leuk! Oh en nog even een tip die misschien handig kan zijn; als je je SSN aan gaat vragen straks in de VS, neem dan de 10 werkdagen die ervoor staat voor je de aanvraag doet goed in acht. Ik hoorde pas van een J1 fellow die na 1 week de aanvraag indiende, dat ze te vroeg was en ze eerst een background check gaan doen voor ze het nummer krijgt. Resultaat; 4 weken wachten voor je aanvraag in behandeling genomen kan worden.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Nou Kastelke, daar wordt je opmerking gelijk bevestigd :)
Heb ik een SSN nodig dan? Ik weet wel dat ik de dag na aankomst langs moet komen bij het Intl. Office, maar er is me niet verteld waarom.
Misschien dat ze dit inderdaad wel willen bespreken... Daarvoor heb ik dan ook de I-94 nodig? (En die krijg ik in het vliegtuig?)

Ik heb echt de meeste info van het forum gekregen, niet langs de officiële wegen... :D

Nou verteld de luchtvaartmaatschappij me dat ik een ESTA moet aanvragen... dit hoeft toch niet wanneer je een visum hebt?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Oh ik had er eigenlijk niet bij nagedacht dat het in sommige gevallen misschien niet eens nodig is. Een SSN heb je vooral nodig als je betaald krijgt (en voor de bijbehorende belastingaangiftes), voor het openen van een bankrekening (kan eventueel met wat meer moeite ook zonder), en voor dingen zoals het aanvragen van een rijbewijs, een telefoonabonnement afsluiten etc. Ik denk verder niet dat het een verplichting is om er een aan te vragen, misschien iets wat je tijdens je gesprek bij de international office zou kunnen bespreken.

Je hoeft geen ESTA aan te vragen. Waarschijnlijk kun je dan niet online inchecken. Maak je geen zorgen als je dus de melding krijgt dat je naar de balie moet om je in te checken, dat is geloof ik standaard voor iemand zonder ESTA. Daar laat je je paspoort zien (met je visum erin).
De I-94 krijg je bij landing bij je point of entry in de US. De beambte stempelt dit dan in je paspoort.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer