Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbel paspoort geen probleem

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Re: Dubbel paspoort geen probleem

Bericht door dutchie_in_boston »

DixieChick - hear hear!

Ook hier iemand met de NLse nationaliteit die haar buitenlandse partner achterna is gegaan en na 19 jaar GC haar buitenlandse paspoort erbij heeft gehaald precies door dat geneuzel over landenloyaliteit. Ik denk over een nationaliteit precies zoals Loek een hele poos geleden eens zei: ik wil wereldburger worden.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik zeg altijd dat ik een gespleten ziel heb (Nederland en VS), iets wat nu ook bevestigd wordt door mijn twee paspoorten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
FrankW

Bericht door FrankW »

Een paspoort is slechts een document en geeft recht om in een land te wonen en werken. Ik voel me net zoveel (of weinig) Nederlander met of zonder Nederlands paspoort. Ik zou best Amerikaan willen worden (na 15 jaar hier gewoond te hebben) en ik wil alleen me Nederlandse paspoort behouden voor het geval ik ooit nog terug naar Nederland of Europe zou willen.

Het hebben van twee nationaliteiten is gewoon voor het eigen voordeel, zekerheid en gemakszucht. Als vrijgezel voel ik me dan ook nog gediscrimineerd omdat ik toevallig niet (meer) met een Amerikaanse ben getrouwd en dat huwelijks papiertje heb.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

so - you missed your window of opportunity ?
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ik kreeg vandaag een mailtje over het dubbele nationaliteiten verhaal. Er is een petitie gestart om de nieuwe wet niet door de tweede kamer te laten goedkeuren:

http://nederlandersoverzee.petities.nl/
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

** De petitie heeft al een eigen topic: viewtopic.php?f=3&t=37632 **
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Oeps, sorry!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marcel87 »

DEN HAAG - Het kabinet wil dat genaturaliseerde Nederlanders zoveel mogelijk één nationaliteit aanhouden.

Wie wil naturalisteren moet afstand doen van de andere nationaliteit, tenzij dit niet mogelijk is.
Dat is vrijdag in de ministerraad vastgesteld. Het wetsvoorstel van minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies wordt binnenkort naar de Tweede Kamer gestuurd.
Ook Nederlanders die ervoor kiezen een andere nationaliteit aan te nemen verliezen automatisch het Nederlanderschap.
Het wetsvoorstel regelt dat voor mensen die de Nederlandse nationaliteit willen opleidings- en inkomenseisen kunnen worden gesteld. Zo moet het gezinsinkomen minstens het minimumloon zijn.
Ook moeten vreemdelingen aantonen dat ze minstens twee jaar gewerkt hebben of een beroepsopleiding hebben gevolgd.
Deze maatregel geldt alleen voor nieuwe gevallen.

bron: http://www.nu.nl/politiek/2754316/kabin ... iteit.html
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marcel87 »

Ik vraag me af hoe het zit met kinderen die bijvoorbeeld Nederlandse ouders hebben en op Amerikaans grondgebied is geboren. Die krijgt dan toch automatisch beide nationaliteiten?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ja, en tenzij ze ook aan die kinderen gaan morrelen, blijft dat zo. (Vreemd beeld overigens, aan kinderen morrelen).

Het is wel verstandig om die Nederlandse nationaliteit vast te leggen door een kopie van het geboortebewijs (met daarop de Nederlandse ouder(s)) door te geven aan het dichtstbijzijnde consulaat. En om al vroeg te beginnen Nederlandse paspoorten aan te vragen. Dan ligt een en ander vast, want als ik me goed herinner zijn er eisen (Nederlands spreken en zo) voor oudere kinderen (boven de 18?) die wel de Nederlandse nationaliteit hebben, maar nooit officieel zijn geregistreerd. Voor kinderen met een lange Nederlandse paspoortgeschiedenis is het in ieder geval geen probleem, weet ik uit ervaring (in New York geboren zoon).
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Maar ze krijgen dus niet meer de NL nationaliteit als de Nederlandse ouder de Amerikaanse nationaliteit heeft aangenomen nadat deze wet is ingegaan, toch?
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Wellicht zijn er hier mensen die met het volgende ervaring hebben...

Ik heb een Belgisch paspoort, mijn vrouw en dochter een Nerderlandse...
Als de wet word doorgevoerd, en mijn vrouw en dochter verliezen hun NL nationaliteit, behouw ik mijn Belgische nationaliteit.
Stel dat we dan weer terug naar NL of BE willen, kunnen zij dan makkelijk een Belgisch paspoort krijgen?
If you can dream it...
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Denk dat dat moeilijk te zeggen is. Als de wet wordt doorgevoerd, verliezen zij alleen hun NL nationaliteit als zij vrijwillig een andere nemen. Hierbij neem ik aan dat jij bedoelt dat ze op den duur de Amerikaanse aan willen vragen. Daar zullen enkele jaren over heen gaan. De vraag is dan hoe de Belgische wetgeving is over 5-10 jaar. Nederland is ook al een aantal keren gewisseld op dit standpunt.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als ik kijk naar wat het verdrag zegt, dan zou je in principe als Belg geen Nederlands paspoort mogen gekregen hebben. Of als Nederlander geen Belgisch paspoort.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Klopt. Zelfs onder de huidige wet, die dus dubbele nationaliteit toestaat mits je tweede nationaliteit die van je partner is, verlies je het Nederlanderschap als je vrijwillig Belg wordt. Datzelfde geldt voor een paar andere Europese nationaliteiten.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Mijn vrouw is NL, Mijn moeder is NL, mijn vader Belg, Ik ben geboren in Belgie maar beina heel mijn leven in NL gewoont..
Toen ik met mijn vrouw trouwde werd mij de mogenlijkheid gegeven ook de NL nationaliteit te krijgen of mijn vrouw de Belgische, dat heb ik toen gedaan en ik kreeg een 2e paspoort...
Volgens mij weet de IND zelf niet meer hoe het in elkaar zit... :lol:
If you can dream it...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In ieder geval zou ik er van uit gaan dat, worst case scenario, je enkel nog de Nederlandse nationaliteit hebt.
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer