Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV2012: matchbox
Re: DV2012: matchbox
Ik denk eerder gezegd dat het veel slimmer is om eerst in een ander gebied te wonen en daar een baan te vinden en dan vanuit dat gebied eventueel later naar California te verhuizen.
Dan heb je alvast wat gespaard maar nog veel belangrijker, dan heb je ook alvast in ieder geval 1 of meer referenties die de kans op een baan in California groter maken natuurlijk.
Een baan vinden in een druk bevolkt gebied is altijd lastiger denk ik. Dat heeft niets met California op zich te maken maar gewoon met de concurrentie.
Dan heb je alvast wat gespaard maar nog veel belangrijker, dan heb je ook alvast in ieder geval 1 of meer referenties die de kans op een baan in California groter maken natuurlijk.
Een baan vinden in een druk bevolkt gebied is altijd lastiger denk ik. Dat heeft niets met California op zich te maken maar gewoon met de concurrentie.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat zie je hier ook: zowat de helft van alle immigranten die in Canada toekomen, trekken naar Toronto!Ziva schreef: Een baan vinden in een druk bevolkt gebied is altijd lastiger denk ik. Dat heeft niets met California op zich te maken maar gewoon met de concurrentie.

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier is het juist het omgekeerde, dus het gaat niet altijd op. Al is het hier wel heel duur om te wonen zonder baan dat dan weer wel.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Inge, het hangt natuurlijk enorm af van wat je opleiding/ervaring is, maar dit is de realiteit:
Since January 2008 when the recession was starting and the California employment level was peaking, Texas has gained 228,000 jobs (and never really had much of a downturn in employment even during the worst recession in modern times), while California has lost more than one million jobs (1,113,200). In contrast, during the 1996-2007 period employment levels were increasing in both states at about the same rate.
De housing crisis heeft in CA enorme problemen veroorzaakt. Waar ik woon is grote werkloosheid en er is weinig indicatie dat het op korte termijn echt beter zal gaan. Wel is het leven hier goedkoper dan in bv. LA of Bay area, maar we 'betalen' daar ook voor in slechte luchtkwaliteit, weinig culturele voorzieningen enz.
Ik lees regelmatig in de krant over de uittocht van bedrijven uit CA oa. door steeds meer regelgeving en relatief hoge belastingdruk. Er is ook weinig beweging op de arbeidsmarkt, wie een baan heeft blijft zitten waar hij/zij zit.
Since January 2008 when the recession was starting and the California employment level was peaking, Texas has gained 228,000 jobs (and never really had much of a downturn in employment even during the worst recession in modern times), while California has lost more than one million jobs (1,113,200). In contrast, during the 1996-2007 period employment levels were increasing in both states at about the same rate.
De housing crisis heeft in CA enorme problemen veroorzaakt. Waar ik woon is grote werkloosheid en er is weinig indicatie dat het op korte termijn echt beter zal gaan. Wel is het leven hier goedkoper dan in bv. LA of Bay area, maar we 'betalen' daar ook voor in slechte luchtkwaliteit, weinig culturele voorzieningen enz.
Ik lees regelmatig in de krant over de uittocht van bedrijven uit CA oa. door steeds meer regelgeving en relatief hoge belastingdruk. Er is ook weinig beweging op de arbeidsmarkt, wie een baan heeft blijft zitten waar hij/zij zit.
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb nu een grafische job binnen farmacie, heel specifiek dus. Ideaal zou zijn om iets gelijkaardig te vinden, maar ik maak me geen illusies. Voordeel is wel dat het voor een Amerikaans bedrijf is.markgoestoamerica schreef:Wat voor werk zoek je??
Daarnaast werk ik ook als grafisch vormgever, meer creatief dus. Maar omdat dit eerder een klein deeltje is van wat ik doe, denk ik dat die weg ook moeilijk zal zijn. Dat merk ik hier ook; in grafische vormgeving is enorm veel concurrentie.
Ik vind het daardoor wel moeilijk om te zeggen wat ik precies zoek, want ik denk dat ik niet te kieskeurig zal mogen zijn.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je huidige werkgever heeft geen soortgelijke aktiviteiten elders in de US? Want dat is natuurlijk altijd de makkelijkste weg...
Elke
-
- Amerika-ontdekker
Het is geen werkgever, maar een klant. En dat beperkt ineens de mogelijkheden...
Ik ga wel proberen om via hen toch eens te polsen naar eventueel een andere job binnen het bedrijf, maar heb het gevoel dat dat nog wat te vroeg is. We verhuizen pas half november of begin december.
Iemand een idee hoe lang op voorhand je kan beginnen solliciteren?
Ik ga wel proberen om via hen toch eens te polsen naar eventueel een andere job binnen het bedrijf, maar heb het gevoel dat dat nog wat te vroeg is. We verhuizen pas half november of begin december.
Iemand een idee hoe lang op voorhand je kan beginnen solliciteren?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zo lang jij nog geen Amerikaans adres hebt, kan het lastig zijn. Zeker omdat men op dit moment voor de meeste functies echt wel meer dan genoeg kandidaten heeft, en in Amerika er niet maandenlang opzeg is, maar 2 weeks notice. Dus mensen die solliciteren kunnen in principe na 2 weken al starten. Dat zal bij jou iets lastiger liggen.
Ik zou nu wel al volop mijn netwerk beginnen uitbouwen. Al de mensen die interessant voor je kunnen zijn (potentiele werkgevers, collega's die je een goed zicht op de jobmarkt/jobinhoud/bepaalde favoriete werkgevers of opdrachtgevers/... ) moet je regelmatig op de hoogte houden van waar je nu staat (interview gepland/visum uitgereikt/tickets geboekt). En tracht met hen een afspraak te maken om elkaar eens life te spreken tijdens de eerste weken na je aankomst.
Ik zou nu wel al volop mijn netwerk beginnen uitbouwen. Al de mensen die interessant voor je kunnen zijn (potentiele werkgevers, collega's die je een goed zicht op de jobmarkt/jobinhoud/bepaalde favoriete werkgevers of opdrachtgevers/... ) moet je regelmatig op de hoogte houden van waar je nu staat (interview gepland/visum uitgereikt/tickets geboekt). En tracht met hen een afspraak te maken om elkaar eens life te spreken tijdens de eerste weken na je aankomst.
Elke
-
- Amerika-ontdekker
Wij zijn ondertussen naar Texas gereisd voor het laatste stapje in de procedure. Maandag iets voor half 2 kwamen we aan in Houston. De rijen voor "visitors" waren vrij lang. We waren wat zenuwachtig, maar het was eerder een gezonde spanning. Toen we aan de beurt waren, maakte de man van customs nog een grapje tegen mijn man: ah, she's the one that won. You're just the tag along. Gebruikelijke vingerafdrukken en foto, maar verder geen vragen, het was duidelijk waar we voor kwamen
Daarna werden we naar een andere ruimte gebracht, samen met onze enveloppen en paspoorten. Er zat redelijk wat volk, waaronder een hele groep Oekraïners, waarvan sommigen geen woord Engels spraken. Ik vroeg me nog af of die ook voor een green card kwamen, want dat leek me toch wel vreemd als je de taal totaal niet spreekt.
Een man achter het loket opende onze enveloppen en begon alle papieren te bekijken. Hij riep me naar het loket en vroeg of ik de documenten niet in het Engels had. Ik zei van niet en dat we de documenten ook in een officiële landstaal hadden mogen aanleveren. Dat had hij blijkbaar nog nooit gezien. Dus even bellen. Een hele uitleg aan de telefoon, dat ze dat nog maar één keer meegemaakt hadden en dat er toen meer bewijzen gevraagd waren enz.
We moesten hem volgen en werden naar een andere ruimte gebracht. In een glazen kantoortje stond hij met vier andere mensen te overleggen, terwijl wij alleen maar konden toekijken en afwachten. Van gezonde spanning was al lang geen sprake meer, ondertussen was het pure stress!
Op zich wisten we wel dat we niks verkeerd hadden gedaan, op de website staat het volgende:
All documents not in English, or in the official language of the country in which application for a visa is being made, must be accompanied by certified translations.
En als we wel vertalingen nodig hadden, dan hadden ze dat op de ambassade toch wel gezegd? Maar ja, gerust ben je dan echt niet meer. Maar gelukkig, na overleg met de collega's werd ons toch gezegd dat het in orde was en dat iemand ons zo zou verder helpen. Even later gebeurde dat ook en nu prijkt er een mooie stempel in ons paspoort die bewijst dat we permanent residents zijn
De green card mogen we binnen drie tot zes maanden verwachten.

Daarna werden we naar een andere ruimte gebracht, samen met onze enveloppen en paspoorten. Er zat redelijk wat volk, waaronder een hele groep Oekraïners, waarvan sommigen geen woord Engels spraken. Ik vroeg me nog af of die ook voor een green card kwamen, want dat leek me toch wel vreemd als je de taal totaal niet spreekt.
Een man achter het loket opende onze enveloppen en begon alle papieren te bekijken. Hij riep me naar het loket en vroeg of ik de documenten niet in het Engels had. Ik zei van niet en dat we de documenten ook in een officiële landstaal hadden mogen aanleveren. Dat had hij blijkbaar nog nooit gezien. Dus even bellen. Een hele uitleg aan de telefoon, dat ze dat nog maar één keer meegemaakt hadden en dat er toen meer bewijzen gevraagd waren enz.

We moesten hem volgen en werden naar een andere ruimte gebracht. In een glazen kantoortje stond hij met vier andere mensen te overleggen, terwijl wij alleen maar konden toekijken en afwachten. Van gezonde spanning was al lang geen sprake meer, ondertussen was het pure stress!
Op zich wisten we wel dat we niks verkeerd hadden gedaan, op de website staat het volgende:
All documents not in English, or in the official language of the country in which application for a visa is being made, must be accompanied by certified translations.
En als we wel vertalingen nodig hadden, dan hadden ze dat op de ambassade toch wel gezegd? Maar ja, gerust ben je dan echt niet meer. Maar gelukkig, na overleg met de collega's werd ons toch gezegd dat het in orde was en dat iemand ons zo zou verder helpen. Even later gebeurde dat ook en nu prijkt er een mooie stempel in ons paspoort die bewijst dat we permanent residents zijn

De green card mogen we binnen drie tot zes maanden verwachten.
-
- Amerika-expert
Welcome in America!!!
Kan me de stress helemaal voorstellen. Wat zullen jullie opgelucht geweest zijn toen jullie daar naar buiten liepen!
Kan me de stress helemaal voorstellen. Wat zullen jullie opgelucht geweest zijn toen jullie daar naar buiten liepen!
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik heb ook alles gewoon in het Nederlands
Wij gaan in September. Gaan jullie proberen je SSN te pakken te krijgen? Hoe lang blijven jullie in Texas?

Wij gaan in September. Gaan jullie proberen je SSN te pakken te krijgen? Hoe lang blijven jullie in Texas?
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
-
- Amerika-ontdekker
Dat is dus ook niet verkeerd. Maar op het moment dat we daar zaten te wachten, wist ik natuurlijk niet meer precies wat er op de website stond. Ik hoop dat het bij jullie gewoon ineens goed gaat!inge67 schreef:Ik heb ook alles gewoon in het Nederlands![]()
We hebben geprobeerd om ons SSN te krijgen, maar moesten drie weken wachten. Dat wil zeggen dat we het niet tijdens deze reis kunnen regelen, want we zijn hier nu maar voor twee weken

-
- Amerika-ontdekker
Yay, ons SSN is gisteren al gearriveerd! Heeft dus welgeteld één week geduurd. Keirap en automatisch!
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Goh goed zeg!! 

-
- Amerika-ontdekker
Ik heb werk gevonden!!!
Supergoeie job en ook nog eens in onze droomregio!

Supergoeie job en ook nog eens in onze droomregio!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vertel!

Elke
-
- Amerika-expert
Super!! Gefeliciteerd!
-
- Amerika-ontdekker
Het is een betere job dan degene die ik nu heb
We verhuizen midden november en ik ga op voorhand al een weekje naar ginder voor training. Ze helpen ons ook met de verhuis zelf, dus dat is ook super. En het is in de Bay Area, dus bye bye Texas back-up-plan 

Geweldig!
Gefeliciteerd! Dat neemt ongetwijfeld een hoop zorgen weg.