Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Fietsen in Amerika
Fietsen in Amerika
Meestal gaat het goed en vaak krijg je positieve reakties, maar van de week werd mijn fietsende man ingehaald door een toeterende pick-up truck waarvan de bestuurder ook nog even zijn middelvinger omhoog stak. De vriend met wie hij aan het fietsen was, vertelde dat hij iemand kende die zelfs een keer een sigarettenpeuk in zijn gezicht kreeg gegooid door zo'n randdebiel. Daarover loopt nu een rechtszaak. Maar eigenlijk zou ik wel eens meer verhalen over fietsen willen horen. Wat zijn jullie ervaringen, zowel positief als negatief?
Re: Fietsen in Amerika
Ik heb een goeie vriendin die in Seattle gewoond heeft. Daar hadden ze een soort occupy the city dag voor fietsers. Dan namen de fietsers zeg maar het verkeer over. Ik heb begrepen dat het weleens uitliep op een knokpartijtje tussen de fietsers en automobilisten. Het fijne weet ik er niet van, ik was er niet bij.
Ik zelf fiets in de zomer van huis naar mijn werk en terug. Iets wat net twee minuten duurt lol. Daarnaast fiets ik wel in de buurt. Ik vind fietsen hier ronduit gevaarlijk. Iedereen is met iets anders bezig en voor je het weet zit je aan the grill van pickup truck geplakt. Ik kijk altijd goed naar de bestuurder, zo probeer ik te kijken of hij mij ziet. Ik heb nooit negatieve reacties gekregen van automobilisten. Ik denk wel dat sommige gedachten hebben die is gek op zijn Schwimm bike!
Ik zelf fiets in de zomer van huis naar mijn werk en terug. Iets wat net twee minuten duurt lol. Daarnaast fiets ik wel in de buurt. Ik vind fietsen hier ronduit gevaarlijk. Iedereen is met iets anders bezig en voor je het weet zit je aan the grill van pickup truck geplakt. Ik kijk altijd goed naar de bestuurder, zo probeer ik te kijken of hij mij ziet. Ik heb nooit negatieve reacties gekregen van automobilisten. Ik denk wel dat sommige gedachten hebben die is gek op zijn Schwimm bike!
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Lexington, Kentucky
Wow, wat een vreemde reactie
In ons gedeelte van de stad zijn (voor Amerikaanse begrippen) nog behoorlijk wat fietsers te vinden. De meeste automobilisten zijn juist heel erg voorzichtig met fietsers, en je ziet regelmatig dat de auto's bijna de andere weghelft kruizen om de boog zo groot mogelijk om de fietser te maken (ook gevaarlijk). Tijdens een verkeerscursus wat ik moest doen voor het halen van mijn rijbewijs werd ons ook verteld hoe je om moet gaan met fietsers. Daar is bijna wel een uur aan besteed (en we hadden maar vijf uur les
).
Ik fiets hier bijna nooit, en heb ook nooit gekke opmerkingen gehad. Ik denk dat het echt een enorm asociale bestuurder was, die je man tegenkwam. Het lijkt me persoonlijk niet iets specifieks voor de VS (ook te zien aan het feit dat je ook vaak positieve opmerkingen krijgt).

In ons gedeelte van de stad zijn (voor Amerikaanse begrippen) nog behoorlijk wat fietsers te vinden. De meeste automobilisten zijn juist heel erg voorzichtig met fietsers, en je ziet regelmatig dat de auto's bijna de andere weghelft kruizen om de boog zo groot mogelijk om de fietser te maken (ook gevaarlijk). Tijdens een verkeerscursus wat ik moest doen voor het halen van mijn rijbewijs werd ons ook verteld hoe je om moet gaan met fietsers. Daar is bijna wel een uur aan besteed (en we hadden maar vijf uur les

Ik fiets hier bijna nooit, en heb ook nooit gekke opmerkingen gehad. Ik denk dat het echt een enorm asociale bestuurder was, die je man tegenkwam. Het lijkt me persoonlijk niet iets specifieks voor de VS (ook te zien aan het feit dat je ook vaak positieve opmerkingen krijgt).
- DixieChick
- Amerika-expert
Haha, je vraagt nogal wat! Manlief en ik zijn allebei fervente fietsers, en we maken echt heel wat mee. Afgelopen zaterdag nog, werd manlief bijna van achter aangereden door een auto die hem totaal niet gezien had, en zo snel en hard moest uitwijken dat de bestuurder bijna op twee wielen in de berm belandde. Ik ben wel eens expres van de weg afgereden door een paar opgeschoten jeugd in een pick-up truck, en ook wel eens door een oude oma in een hele grote Lincoln (alhoewel de mevrouw in dat laatste geval omdraaide en terugreed om haar excuses aan te bieden). Het ergste verhaal dat ik ooit gehoord heb was dat een vriend van ons bij een stoplicht stond te wachten, en er vanuit een stilstaande auto een bierflesje tegen hem aan werd gegooid toen het licht groen was. Helaas kon die vriend erg goed sprinten, ging achter de auto aan, en heeft het nummerbord onthouden. De politie is gebeld, en de minderjarige bestuurder en zijn bijrijder (die de fles gooiden) zijn allebei opgepakt en naar ik meen flink bestraft.
Mensen letten gewoon veel te slecht op, en hebben geen idee dat wielrenners ook rechten hebben. Gelukkig hebben we een paar lokale politie agenten die ook veel wielrennen, en die dus de populaire fietsroutes goed kennen en daar veel patrouilleren (en boetes uitschrijven - vorig jaar bijna $10k op een weg alleen al).
Maar goed, wij fietsen heel veel, en negen van de tien keer heb je geen enkel probleem, en zwaaien en toeteren mensen juist heel leuk als ze langs komen.
Mensen letten gewoon veel te slecht op, en hebben geen idee dat wielrenners ook rechten hebben. Gelukkig hebben we een paar lokale politie agenten die ook veel wielrennen, en die dus de populaire fietsroutes goed kennen en daar veel patrouilleren (en boetes uitschrijven - vorig jaar bijna $10k op een weg alleen al).
Maar goed, wij fietsen heel veel, en negen van de tien keer heb je geen enkel probleem, en zwaaien en toeteren mensen juist heel leuk als ze langs komen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Wij fietsen allen binnen onze wijk, vooral van en naar school dus. Dat kan veilig, op de drukkere wegen gewoon op het voetpad. Tot nu toe alleen leuke reacties hier, en verbaasde blikken (hoogzwangere vrouw op fiets met peuter achterop en 6-jarige ernaast
), maar we hebben dan ook nog niet buiten de wijk gefietst. Mijn man heeft dat nog wel een keer in de planning, maar mij lijkt het maar eng! Je ziet ook vrijwel geen fietsers op die doorgaande wegen, dus automobilisten zullen er totaal niet op bedacht zijn.

Terug in Texas!
Oregon zou bekend staan om de fietsvriendelijkheid, maar ik moet je zeggen ik vind het eng om hier te fietsen.
Ik heb mijn Nederlandse omafiets meeverhuist, en ik moet je zeggen, wanneer ik fiets, fiets ik altijd op de stoep. Vooral hier in Hillsboro mogen ze hard rijden (45mph) en ik heb de pech dat ik net van een highway af woon en die dus op of af moet om ergens te geraken.
Ik merk hier ook dat mensen niet zo goed weten wat ze met fietsers moeten.. Hebben ze voorrang of niet? Als ze je passeren gaan ze met een GROTE bocht om je heen, is er geen "ruimte" (aka je kan er wel langs, maar ze durven niet) om om je heen te gaan dan blijven ze achter je rijden haha.
Als fietser moet je hier op de auto's letten, en niet andersom. Ga er NOOIT vanuit dat je hier in de VS voorrang krijgt als fietser!
Als je gaat fietsen raad ik je aan:
- LAMPJES op je fiets, ook als het daglicht is.
- Reflector-vest aan, hoe meer je gezien word des te beter!
- Helm. Ik weet het, Nederlanders op de fiets zijn anti-helm, maar ik ga er zelf toch binnenkort eentje halen!
Ik heb mijn Nederlandse omafiets meeverhuist, en ik moet je zeggen, wanneer ik fiets, fiets ik altijd op de stoep. Vooral hier in Hillsboro mogen ze hard rijden (45mph) en ik heb de pech dat ik net van een highway af woon en die dus op of af moet om ergens te geraken.
Ik merk hier ook dat mensen niet zo goed weten wat ze met fietsers moeten.. Hebben ze voorrang of niet? Als ze je passeren gaan ze met een GROTE bocht om je heen, is er geen "ruimte" (aka je kan er wel langs, maar ze durven niet) om om je heen te gaan dan blijven ze achter je rijden haha.
Als fietser moet je hier op de auto's letten, en niet andersom. Ga er NOOIT vanuit dat je hier in de VS voorrang krijgt als fietser!
Als je gaat fietsen raad ik je aan:
- Helm. Ik weet het, Nederlanders op de fiets zijn anti-helm, maar ik ga er zelf toch binnenkort eentje halen!
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Wij fietsen hier ook veel. Het is inderdaad heel anders dan in NL, de infrastructuur is nou eenmaal véél minder berekend op fietsers, en je moet je fietsroute met zorg uitkiezen. Het is hier in Utah de wet dat ze je minstens 3 feet de ruimte moeten geven, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze het ook altijd doen. Wat Machteld zei over er vanuit gaan dat je als fietser op auto's moet letten ipv andersom is helemaal waar. Ik draag ook (bijna) altijd een helm, en gebruik ook een klein achteruitkijkspiegeltje op mijn fietsbril.
Maar gelukkig zijn we door ervaring wijs geworden en hebben we meestal geen problemen, al lees je soms wel horror stories zoals DixieChick beschreef.
Maar gelukkig zijn we door ervaring wijs geworden en hebben we meestal geen problemen, al lees je soms wel horror stories zoals DixieChick beschreef.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Veiligheidsgordel? airbags?Machteld schreef: Als je gaat fietsen raad ik je aan:
Is een motor/scooter geen beter idee?

Gewoon een auto halenDejaVu schreef:Veiligheidsgordel? airbags?
Is een motor/scooter geen beter idee?

A Dutch girl in Oregon!
Gewoon lekker fietsen!

- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier in Denver omgeving heb je in de zomer weleens "Bike to work day", andere steden niet? Het resulteert meestal weer in een (tijdelijke) opleving van het gebruik van de fiets voor woon-werk verkeer. Op de fiets naar het werk is voor mij nogal een uitdaging omdat ik 50 km van mijn werk woon... 

- goldenhills
- Amerika-expert
Er is hier een groeiende en een relatief sterke fiets cultuur. In het weekend wordt er veel gefietst in de heuvels hier, zowel met sportfietsen als mountain bikes. Je ziet doordeweeks ook mensen naar/van werk of school fietsen, meestal met extra zichtbare kleding. Over het algemeen wordt er wel netjes mee omgegaan door automobilisten, maar er gebeurt helaas wel eens een ernstig ongeluk (maar dat zal in NL ook zo zijn).
Je ziet hier in woonwijken steeds meer fietsstroken (een aparte gemarkeerde strook tussen de rijstrook en parkeerstrook), en zelfs aparte overpasses voor voetgangers en fietsers, bijv. over rijkswegen. Dat laatste is erg hard nodig, want de gewone overpasses met klaverblad zijn best gevaarlijk voor voetgangers en fietsers, met al dat invoegen en uitvoegen zonder verkeerslichten. Ik heb (toen ik nog op een andere plek hier woonde) regelmatig gefietst naar mijn werk, en moest twee snelwegen kruisen. Dat was buitengewoon goed opletten, want je wordt daar regelmatig over het hoofd gezien.
Als mijn (gepensioneerde) ouders hier op bezoek zijn (uit NL) fietst mijn vader met veel plezier door de wijde omgeving. Hij is zelfs Lombard Street in SF afgefietst! SF heeft trouwens een erg actieve fietscultuur, en ook een jaarlijkse protestrit om extra aandacht te vragen, net als in Seattle. Een 'bike to work' day is hier ook, en je kunt via 511.org een lokale 'bike buddy' vinden die je helpt met goede routes voor woon-werk verkeer.
Je ziet hier in woonwijken steeds meer fietsstroken (een aparte gemarkeerde strook tussen de rijstrook en parkeerstrook), en zelfs aparte overpasses voor voetgangers en fietsers, bijv. over rijkswegen. Dat laatste is erg hard nodig, want de gewone overpasses met klaverblad zijn best gevaarlijk voor voetgangers en fietsers, met al dat invoegen en uitvoegen zonder verkeerslichten. Ik heb (toen ik nog op een andere plek hier woonde) regelmatig gefietst naar mijn werk, en moest twee snelwegen kruisen. Dat was buitengewoon goed opletten, want je wordt daar regelmatig over het hoofd gezien.
Als mijn (gepensioneerde) ouders hier op bezoek zijn (uit NL) fietst mijn vader met veel plezier door de wijde omgeving. Hij is zelfs Lombard Street in SF afgefietst! SF heeft trouwens een erg actieve fietscultuur, en ook een jaarlijkse protestrit om extra aandacht te vragen, net als in Seattle. Een 'bike to work' day is hier ook, en je kunt via 511.org een lokale 'bike buddy' vinden die je helpt met goede routes voor woon-werk verkeer.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb al jaren geen fiets meer gehad nadat mijn oude fiets van ellende uit elkaar viel, maar ik denk er sterk over om deze zomer weer een fiets te kopen. Toen we nog in Denver woonden zou ik het niet hebben aangedurfd om daar te gaan fietsen (althans niet waar wij woonden), maar waar we nu zitten is het lekker landelijk en zijn er heerlijke wegen om te fietsen. Anna heeft haar Nederlandse fiets wel mee verhuisd en deze laatst weer op laten knappen, zodat ze op haar fiets naar het werk kan (welgeteld één hele mijl fietsen), en van de zomer kunnen we dan lekker op de fiets erop uit.
Het valt inderdaad hier wel op hoe bang automobilisten zijn voor fietsers. Zoals al door enkelen aangehaald durvern ze óf er niet voorbij te gaan en blijven ze erachter hangen, óf ze gaan echt met een enorme boog eromheen, nog verder dan als ze een auto zouden inhalen
Het valt inderdaad hier wel op hoe bang automobilisten zijn voor fietsers. Zoals al door enkelen aangehaald durvern ze óf er niet voorbij te gaan en blijven ze erachter hangen, óf ze gaan echt met een enorme boog eromheen, nog verder dan als ze een auto zouden inhalen

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Bandido
- Amerika-expert
Ik woon midden in de stad, en ik fiets elke dag naar mijn werk en Atlanta is ook niet bepaald fietsvriendelijk. Maar er komen steeds meer fietspaden bij en ik moet zeggen dat auto's meestal in een zeer ruime bocht om me heen gaan. In NL gaat men veel rakelingser langs, maar dat komt omdat men het daar gewend is denk ik. Maar ik pas wel goed op waar ik fiets, want ik ga bv niet de rijbaan op als het om drukke doorgaande wegen gaat. In zo'n geval fiets ik op de stoep. Verder fiets ik niet veel, ik doe het puur omdat het praktisch is, maar ik zal niet zo snel een lange fietstocht maken.
"Keep Georgia On Your Mind"
Ik fiets veel, om naar mijn werk te gaan en verder omdat ik het leuk vind, en je zult overal wel het soort mensen tegenkomen die menen te moeten toeteren en nare dingen roepen. Ik denk dan altijd maar dat hun ego te breed is en ze mij daarom niet op een normale manier kunnen passeren
.
Mijn ervaring is dat echt heel veel mensen je gewoonweg niet zien, en daar moet je dus ook vanuit gaan, wel zo veilig! Ik denk weleens dat mensen je niet opmerken als onderdeel van het verkeer, maar dat ben je natuurlijk wel. Vooral als er bijvoorbeeld een strook gras tussen de weg en het fietspad zit moet je niet verwachten voorrang te krijgen, want dat is vaak niet in het blikveld van automobilisten. Het is handig om het voorwiel van auto's in de gaten te houden als ze naast je rijden, want dan kun je mooi vroeg zien of ze gaan afslaan of niet. En nooit (NOOIT!) voor een auto langsfietsen als je geen oogcontact met de bestuurder hebt. Een collega van mij is een poosje geleden nog recht van de zijkant aangereden omdat de bestuurder hem over het hoofd gezien had. Op den duur ontwikkel je wel een soort radar voor wat mensen gaan doen trouwens.
In het algemeen vind ik het toch echt niet onveilig om te fietsen (het ligt er natuurlijk ook erg aan waar je woont), als je maar voorzorgsmaatregelen neemt en heel goed de rest van het verkeer in de gaten houdt
.

Mijn ervaring is dat echt heel veel mensen je gewoonweg niet zien, en daar moet je dus ook vanuit gaan, wel zo veilig! Ik denk weleens dat mensen je niet opmerken als onderdeel van het verkeer, maar dat ben je natuurlijk wel. Vooral als er bijvoorbeeld een strook gras tussen de weg en het fietspad zit moet je niet verwachten voorrang te krijgen, want dat is vaak niet in het blikveld van automobilisten. Het is handig om het voorwiel van auto's in de gaten te houden als ze naast je rijden, want dan kun je mooi vroeg zien of ze gaan afslaan of niet. En nooit (NOOIT!) voor een auto langsfietsen als je geen oogcontact met de bestuurder hebt. Een collega van mij is een poosje geleden nog recht van de zijkant aangereden omdat de bestuurder hem over het hoofd gezien had. Op den duur ontwikkel je wel een soort radar voor wat mensen gaan doen trouwens.
In het algemeen vind ik het toch echt niet onveilig om te fietsen (het ligt er natuurlijk ook erg aan waar je woont), als je maar voorzorgsmaatregelen neemt en heel goed de rest van het verkeer in de gaten houdt

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier in Fort Collins in Colorado hebben ze echt heel veel moeite gedaan om het een fietsvriendelijke stad te maken. Zo hebben ze bij bepaalde kruispunten die historisch gezien gevaarlijk waren voor fietsers aparte fietserstunnels aangelegd waardoor je als fietser niet over de kruising hoeft te gaan, maar dat je eronder door kunt. Daarnaast zijn er ook heel duidelijk aangegeven fietspaden. Vergeleken met heel veel andere delen van de VS echt een groot verschil.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zou het kunnen dat het iets beter (veiliger) is in universiteitssteden?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dit had ik ook over ons gebied kunnen schrijven, al zijn de heuvels hier iets minder. In Washington zelf zijn er een aantal fietspaden, meest recent op 15th Street en Pennsylvania Avenue (je kunt dus van het Witte Huis naar het Capitool over een fietspad fietsen). In de omgeving zijn er ook veel paden en er is een heel actieve fietsclub, WABA, die heel wat gedaan krijgt. Dat gezegd, langs drukke wegen fietst vrijwel iedereen, behalve de geharde racefietsers, op de stoepen. Die delen voetgangers dus ook echt met fietsers hier.goldenhills schreef:Er is hier een groeiende en een relatief sterke fiets cultuur. In het weekend wordt er veel gefietst in de heuvels hier, zowel met sportfietsen als mountain bikes. Je ziet doordeweeks ook mensen naar/van werk of school fietsen, meestal met extra zichtbare kleding. Over het algemeen wordt er wel netjes mee omgegaan door automobilisten, maar er gebeurt helaas wel eens een ernstig ongeluk (maar dat zal in NL ook zo zijn).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- goldenhills
- Amerika-expert
Zeker. Op een campus helemaal natuurlijk, zoals Stanford. Maar ook een stad als Davis (bij Sacramento) is erg fietsvriendelijk. En nog behoorlijk vlak ook, dus makkelijk fietsbaar.kastelke schreef:Zou het kunnen dat het iets beter (veiliger) is in universiteitssteden?
Na onze fietstocht van Miami naar San Francisco moet ik zeggen dat ik de USA in het algemeen gesproken een erg plezierig land vind om te fietsen.
Natuurlijk, wij zijn ook twee of drie keer onvriendelijk bejegend, inclusief middelvingers, en er waren ook een paar dagetappes die ik liever niet gefietst had. Maar dat lijkt me onontkoombaar als je 8500 km gaat fietsen. Dat zou in Europa niet anders zijn.
Globaal gesproken vond ik automobilisten ten opzichte van fietsers erg coulant. Coulanter dan ik in andere landen heb ervaren.
En het wegennet is in de States dicht genoeg om vaak voor rustige weggetjes te kunnen kiezen.
Alles bij elkaar vond ik het een dermate leuke ervaring, dat we deze zomer weer gaan! (Van Jasper, Alberta naar Yellowstone, Wyoming).
Gijs van Middelkoop
Natuurlijk, wij zijn ook twee of drie keer onvriendelijk bejegend, inclusief middelvingers, en er waren ook een paar dagetappes die ik liever niet gefietst had. Maar dat lijkt me onontkoombaar als je 8500 km gaat fietsen. Dat zou in Europa niet anders zijn.
Globaal gesproken vond ik automobilisten ten opzichte van fietsers erg coulant. Coulanter dan ik in andere landen heb ervaren.
En het wegennet is in de States dicht genoeg om vaak voor rustige weggetjes te kunnen kiezen.
Alles bij elkaar vond ik het een dermate leuke ervaring, dat we deze zomer weer gaan! (Van Jasper, Alberta naar Yellowstone, Wyoming).
Gijs van Middelkoop
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 6729 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-