Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
@ Kastelke, Dat is waar, maar ik denk dat voor mij het paspoort wel degelijk er een onderdeel van is.
If you can dream it...
Gaat dit ook voor kinderen gelden?
Ieder jaar komen er een behoorlijk aantal adoptiekinderen vanuit de VS naar Nederland.
Verliezen deze kinderen ook hun Amerikaanse nationaliteit?
Ieder jaar komen er een behoorlijk aantal adoptiekinderen vanuit de VS naar Nederland.
Verliezen deze kinderen ook hun Amerikaanse nationaliteit?
-
- Amerika-expert
Kinderen die in de VS geboren worden, hebben automatisch de Amerikaanse nationaliteit. Die nationaliteit kun je alleen kwijtraken door dat aan een Amerikaans consulair ambtenaar te vertellen (en een formulier in te vullen, uiteraard. Paspoort verscheuren en er een dansje op maken mag, maar hoeft niet).
Voor alle zekerheid een geboortebewijs van het kind aanvragen en meenemen en goed bewaren, denk ik.
Voor alle zekerheid een geboortebewijs van het kind aanvragen en meenemen en goed bewaren, denk ik.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:

Serieus? In Belgie is dat amper 2 kinderen per jaar. Zijn dat dan zelfstandige adopties, of via de erkende adoptiekanalen?woutervg schreef: Ieder jaar komen er een behoorlijk aantal adoptiekinderen vanuit de VS naar Nederland.
In ieder geval staat Amerika een volle adoptie toe, dus die kinderen gaan in Belgie de dubbele nationaliteit mogen voeren, denk ik.
Voor Nederland ligt dat anders... Dat is eigenlijk een goede vraag, die je stelt. Maar stelt dat probleem zich dan ook niet bij nog veel meer landen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
In Nederland zijn dit er een stuk meer. Geloof rond de 80 per jaar.
Dit komt voornamelijk omdat het voor homokoppels de meest gangbare manier is.
Wij hebben zelf onze zoon geadopteerd vanuit Californie.
Dit waren in onze tijd zelfstandige adopties, die wel verliepen via erkende amerikaanse adoptiebureaus. Tegenwoordig verlopen deze adopties ook via Nederlandse adoptiebureaus.
Onze zoon heeft tot nu toe zowel een Amerikaans als een Nederlands paspoort.
Dit komt voornamelijk omdat het voor homokoppels de meest gangbare manier is.
Wij hebben zelf onze zoon geadopteerd vanuit Californie.
Dit waren in onze tijd zelfstandige adopties, die wel verliepen via erkende amerikaanse adoptiebureaus. Tegenwoordig verlopen deze adopties ook via Nederlandse adoptiebureaus.
Onze zoon heeft tot nu toe zowel een Amerikaans als een Nederlands paspoort.
- DixieChick
- Amerika-expert
En volgens mij kan jouw zoon, als hij naar de VS wil, ook niet zonder dat Amerikaanse paspoort. Als de douane zien dat hij in de VS geboren is, dan weten ze dat hij automatisch Amerikaans staatsburger is, en zullen hem om zijn Amerikaanse paspoort vragen. Als Amerikaan mag je nl alleen op je Amerikaanse paspoort de VS in en uit.
Wat ik alleen niet zo goed snap van deze wet is hoe ze dit gaan controleren voor mensen die al in NL wonen. Kijk, mensen zoals ik die in het buitenland wonen, en dus een visum moeten overleggen als ze hun NL paspoort verlengen, dat is goed te controleren. Maar wat als ik nou terug naar NL verhuis? Hoe komen ze er dan achter dat ik een tweede paspoort heb? Of voor mensen zoals de zoon van de poster hier boven? Hoe komen ze daar achter?
Wat ik alleen niet zo goed snap van deze wet is hoe ze dit gaan controleren voor mensen die al in NL wonen. Kijk, mensen zoals ik die in het buitenland wonen, en dus een visum moeten overleggen als ze hun NL paspoort verlengen, dat is goed te controleren. Maar wat als ik nou terug naar NL verhuis? Hoe komen ze er dan achter dat ik een tweede paspoort heb? Of voor mensen zoals de zoon van de poster hier boven? Hoe komen ze daar achter?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Woutervg, kunnen jullie via een organisatie beroep doen op expertise, bijvoorbeeld over het geldig houden van zijn Amerikaanse paspoort? Want ik neem aan dat je zoon met Amerikaans paspoort gekomen is, anders kon hij het land niet verlaten? En moet je dat dan telkens verlengen? (en straks moet je dan ook jaarlijks een belastingaangifte voor hem gaan doen,omdat dat verplicht is voor alle Amerikanen die in het buitenland wonen)
Kan je die vraag ergens stellen, over de 2 nationaliteiten?
Kan je die vraag ergens stellen, over de 2 nationaliteiten?
Elke
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Als je in de VS bent geboren, hoef je toch niet altijd de Amerikaanse nationaliteit te hebben? Je kan bijv. afstand hebben gedaan. En ook als een kind wordt geboren in de VS uit ouders die in dienst zijn een vreemde mogendheid (diplomatieke personen) krijgt het niet de Amerikaanse nationaliteit.DixieChick schreef:En volgens mij kan jouw zoon, als hij naar de VS wil, ook niet zonder dat Amerikaanse paspoort. Als de douane zien dat hij in de VS geboren is, dan weten ze dat hij automatisch Amerikaans staatsburger is, en zullen hem om zijn Amerikaanse paspoort vragen. Als Amerikaan mag je nl alleen op je Amerikaanse paspoort de VS in en uit.
-
- Amerika-expert
Een Amerikaans paspoort is voor kinderen onder de 18 maar vijf jaar geldig. Boven de 18 wordt dat tien jaar (ervaring met zoon).
Kinderen moeten reispapieren hebben. Ik heb een tijdje geleden getolkt bij een adoptie door Nederlanders van een Amerikaans kind. Onderdeel van de procedure was een bezoek aan een plaatselijk paspoortkantoor om een Amerikaans paspoort te krijgen voor de uitreis.
Een Amerikaans consulaat of ambassade moet kunnen vertellen hoe je een Amerikaans paspoort voor een kind verlengt. Lijkt me de moeite waard, voor later.
Kinderen moeten reispapieren hebben. Ik heb een tijdje geleden getolkt bij een adoptie door Nederlanders van een Amerikaans kind. Onderdeel van de procedure was een bezoek aan een plaatselijk paspoortkantoor om een Amerikaans paspoort te krijgen voor de uitreis.
Een Amerikaans consulaat of ambassade moet kunnen vertellen hoe je een Amerikaans paspoort voor een kind verlengt. Lijkt me de moeite waard, voor later.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar technisch gezien gaat dat kind (de ouders dus) nu voor de keuze gesteld gaan worden: ofwel Nederlands, ofwel Amerikaans. En als je niet meer Amerikaan wilt zien moet je de officiele procedure volgen om daar afstand van te doen (iets wat vele Amerikanen op dit moment in de problemen heeft gebracht omdat ze nu blijkbaar strenger optreden tegen Amerikanen die in het buitenland wonen en hun aangifte niet doen, waardoor veel Amerikaanse Canadezen bv. problemen hadden aan de grens!).
Elke
Onze zoon heeft inderdaad een Amerikaans paspoort. Hij mag ook alleen op dit paspoort naar de VS reizen en niet op zijn Nederlandse.
Laatste keer hadden we hier een voordeeltje mee toen we in New York bij de immigrations in de domestic rij werden gezet die een stuk korter was dan de rij voor buitenlanders.
Zijn paspoort moeten wij volgend jaar verlengen op het consulaat.
Is de Nederlandse staat op de hoogte van het feit dat hij ook nog een andere nationaliteit bezit? Zo niet, dan kunnen ze hem inderdaad niet afnemen.
De belastingaangifte hebben we nog niet naar gekeken. Neem aan dat dit nu nog niet nodig is, aangezien hij bijna 4 wordt
hoop dat er een manier is om onder die jaarlijkse aangifte uit te komen...
Laatste keer hadden we hier een voordeeltje mee toen we in New York bij de immigrations in de domestic rij werden gezet die een stuk korter was dan de rij voor buitenlanders.
Zijn paspoort moeten wij volgend jaar verlengen op het consulaat.
Is de Nederlandse staat op de hoogte van het feit dat hij ook nog een andere nationaliteit bezit? Zo niet, dan kunnen ze hem inderdaad niet afnemen.
De belastingaangifte hebben we nog niet naar gekeken. Neem aan dat dit nu nog niet nodig is, aangezien hij bijna 4 wordt

Ik vraag me af of je als ouders wel voor je kind kunt beslissen dat hij afstand doet van zijn Amerikaanse nationaliteit. Ik zou zo'n beslissing nooit willen nemen...kastelke schreef:Maar technisch gezien gaat dat kind (de ouders dus) nu voor de keuze gesteld gaan worden: ofwel Nederlands, ofwel Amerikaans. En als je niet meer Amerikaan wilt zien moet je de officiele procedure volgen om daar afstand van te doen (iets wat vele Amerikanen op dit moment in de problemen heeft gebracht omdat ze nu blijkbaar strenger optreden tegen Amerikanen die in het buitenland wonen en hun aangifte niet doen, waardoor veel Amerikaanse Canadezen bv. problemen hadden aan de grens!).
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk niet dat je als Amerikaan er onderuit kan komen om taxes te filen.
En bij diegenen die nu al de dubbele nationaliteit hebben zal men die niet meer af kunnen pakken. Maar ik weet niet hoe het in de toekomst zal gaan, waar je dan mogelijk wel maar 1 enkele keuze hebt: ofwel Nederlands, ofwel buitenlands. (en dan zal je als adoptieouder wel die keuze moeten maken)
En bij diegenen die nu al de dubbele nationaliteit hebben zal men die niet meer af kunnen pakken. Maar ik weet niet hoe het in de toekomst zal gaan, waar je dan mogelijk wel maar 1 enkele keuze hebt: ofwel Nederlands, ofwel buitenlands. (en dan zal je als adoptieouder wel die keuze moeten maken)
Elke
Dat zou ik belachelijk vinden. Je moet dan voor je kind de keuze maken om de nationaliteit van zijn geboorteland te laten vervallen. Ik vind het voor onze zoon juist een fijn idee dat hij in de toekomst altijd zonder belemmeringen zijn geboorteland kan bezoeken. (mocht hij een keer met justitie te maken krijgen dan heeft hij in elk geval geen probleem met een Esta)
Je hoeft geen taxes te file voor je zoon, zolang hij jouw dependent is en geen inkomen heeft. In de toekomst word het lastiger, als hij volwassen word en inkomen heeft. Echter ook daar is een regel voor. Veel Amerikaanse contractors zorgen ervoor om 330 dagen buiten de USA te verblijven, om tax-exempt te zijn.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik kreeg vandaag een emailtje van de petitie, om de leden van de tweede kamer een email te sturen over dit onderwerp. Toch maar even gedaan, ze zullen het vast niet lezen, maar toch... wie weet.
-----------
Ik ben Machteld [familienaam weggehaald omwille van privacy] , ik ben 23 jaar en woon nu bijna 4 jaar in Oregon in de Verenigde Staten. De eerste keer dat ik hoorde over het wetsvoorstel om Nederlanders overzee het Nederlanderschap te ontnemen schrok ik ontzettend.
De gedachte dat mij het Nederlanderschap word afgepakt als ik een andere nationaliteit aanneem vind ik een hele enge gedachte. Het is moeilijk te beschrijven hoeveel het "Nederlands-zijn" voor Nederlanders in het buitenland betekend. Ook al woon je niet meer in Nederland, je bent nog steeds Nederlander!
Al woon ik hier tien, twintig als is het 100 jaar, ik zal altijd Nederlander blijven, u zult mij nooit horen zeggen "vanaf nu ben ik Amerikaan".
Ik zou zo graag willen dat U, de politici, eens een aantal jaar in het buitenland zouden gaan wonen, en dan te horen zouden krijgen dat u het Nederlanderschap word afgepakt omdat je een leven op wilt bouwen/hebt gebouwd in het buitenland.
Als dit wetsvoorstel doorgaat zal het voor mij betekenen dat ik nooit het Amerikaans staatsburgerschap aan zal nemen. Dan zal ik maar iedere 10 jaar weer door het hele proces van papierwerk en onderzoeken en examens af gaan, alleen maar om niet mijn Nederlandse identiteit te verliezen.
Ik zou trots zijn om hier het Amerikaans staatsburgerschap te halen, maar als het betekend dat ik mijn Nederlandse zou verliezen, dan heeft de Amerikaanse maar pech. Ik ben en blijf altijd Nederlander.
Als dit een kwestie is van teveel immigranten e.d. in Nederland moet daar een oplossing voor worden gevonden, straf niet de mensen die weg zijn gegaan uit Nederland.
Pak zoiets belangrijks niet van Nederlanders af!
Met vriendelijke groet,
Machteld [familienaam weggehaald omwille van privacy]
-----------
Ik ben Machteld [familienaam weggehaald omwille van privacy] , ik ben 23 jaar en woon nu bijna 4 jaar in Oregon in de Verenigde Staten. De eerste keer dat ik hoorde over het wetsvoorstel om Nederlanders overzee het Nederlanderschap te ontnemen schrok ik ontzettend.
De gedachte dat mij het Nederlanderschap word afgepakt als ik een andere nationaliteit aanneem vind ik een hele enge gedachte. Het is moeilijk te beschrijven hoeveel het "Nederlands-zijn" voor Nederlanders in het buitenland betekend. Ook al woon je niet meer in Nederland, je bent nog steeds Nederlander!
Al woon ik hier tien, twintig als is het 100 jaar, ik zal altijd Nederlander blijven, u zult mij nooit horen zeggen "vanaf nu ben ik Amerikaan".
Ik zou zo graag willen dat U, de politici, eens een aantal jaar in het buitenland zouden gaan wonen, en dan te horen zouden krijgen dat u het Nederlanderschap word afgepakt omdat je een leven op wilt bouwen/hebt gebouwd in het buitenland.
Als dit wetsvoorstel doorgaat zal het voor mij betekenen dat ik nooit het Amerikaans staatsburgerschap aan zal nemen. Dan zal ik maar iedere 10 jaar weer door het hele proces van papierwerk en onderzoeken en examens af gaan, alleen maar om niet mijn Nederlandse identiteit te verliezen.
Ik zou trots zijn om hier het Amerikaans staatsburgerschap te halen, maar als het betekend dat ik mijn Nederlandse zou verliezen, dan heeft de Amerikaanse maar pech. Ik ben en blijf altijd Nederlander.
Als dit een kwestie is van teveel immigranten e.d. in Nederland moet daar een oplossing voor worden gevonden, straf niet de mensen die weg zijn gegaan uit Nederland.
Pak zoiets belangrijks niet van Nederlanders af!
Met vriendelijke groet,
Machteld [familienaam weggehaald omwille van privacy]
Laatst gewijzigd door kastelke op 05 mar 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: [familienaam weggehaald omwille van privacy]
Reden: [familienaam weggehaald omwille van privacy]
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Mooi brief Machteld, goed beschreven. Ik weet niet wat ik uiteindelijk ga doen.
Misschien wel leuk om hier de antwoorden te posten die ik krijg op de email(s) die ik heb gestuurd!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte mevrouw [mijn familienaam],
Dank voor uw mail aan Emile Roemer, die mij als beleidsmedewerker heeft gevraagd u te antwoorden.
Ik heb uw mail met belangstelling gelezen en begrijp uw zorgen goed. Op dit moment ligt het voorstel nog ter beoordeling aan de Raad van State. De SP zelf staat er in ieder geval zeer kritisch tegenover, omdat deze wet meer een belemmering dan een bevordering zal vormen voor het beoogde doel: integratie en participatie. Bovendien brengt het inderdaad al teveel praktische problemen met zich mee.
De SP heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat wetgeving inzake nationaliteit geen symboolpolitiek mag worden. Het is een illusie om te denken dat met het verbieden van de dubbele nationaliteit het integratieprobleem wordt opgelost. Wel moet de keuze voor één nationaliteit worden bevorderd, zodat mensen die een dergelijke keuze niet hebben deze alsnog krijgen.
Met vriendelijke groet,
[Assistent van Emile Roemer]
Fractiemedewerker Justitie, Immigratie & Asiel SP Tweede Kamer der Staten-Generaal
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Net als u, maakt D66 zich zorgen over de maatregelen van het kabinet om de mogelijkheid tot dubbele nationaliteit in te perken. De D66-fractie dient daarom een voorstel in om alsnog de meervoudige nationaliteit mogelijk te maken.
Nederlanders moeten helaas steeds meer van hun identiteit prijsgeven aan dit kabinet. D66 vindt dat waar je ook woont of werkt, je Nederlander moet kunnen blijven als je dat wilt. De D66-fractie geeft daarom steun aan de oproep van Nederlanders in het buitenland om hun nationaliteit te kunnen behouden. Niet alleen Nederlanders in het buitenland, maar ook hun kinderen hebben wat ons betreft recht op de Nederlandse nationaliteit als ze een paspoort krijgen van het land waar ze wonen of werken.
Wij gaan ons de komende tijd inspannen om het Nederlanderschap voor Nederlanders in het buitenland veilig te stellen en hopen op een meerderheid in de Tweede Kamer.
Met vriendelijke groet,
[Assistent A. Pechtold]
A Dutch girl in Oregon!
Heb je de brief naar alle partijen gestuurd?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1799 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic