Allright!!! Bedankt voor je snelle reply! Dit stemt me toch redelijk gerust. Uiteraard ben ik niets van plan in de criminele sfeer in NY, ik wil nog een keer naar huis toe ook Ik ga het er gewoon op wagen via ESTA
Hoe geraak je rond het volgende dan? Een van de vragen van de Visa Wizard om te zien of je zonder visa kan reizen?
Arrest or Conviction?
Have you ever been arrested or convicted for any reason in any country, even if the arrest did not lead to a conviction, or do you have a criminal record? Please note: the Rehabilitation of Offenders Act does not apply to U.S. visa law. If you are unsure, click on YES.
Tja, als ik daar eerlijk zou op moeten antwoorden is het YES. Vervolgens komt er uiteraard op het scherm dat ik niet in aanmerking kom om te reizen via VWP. Ik ga de ambassade toch maar eens bellen denk ik, maar het antwoord van hun ken ik volgens mij al...
A single DUI conviction is not grounds to deny entry into the U.S; however, multiple DUI convictions or a DUI conviction in combination with other misdemeanor offenses can make a person inadmissible and require a waiver prior to entering the United States.
Laatst gewijzigd door germanaaizer op 07 mar 2012, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
pbuyse1 schreef:Hoe geraak je rond het volgende dan? Een van de vragen van de Visa Wizard om te zien of je zonder visa kan reizen?
Arrest or Conviction?
Have you ever been arrested or convicted for any reason in any country, even if the arrest did not lead to a conviction, or do you have a criminal record? Please note: the Rehabilitation of Offenders Act does not apply to U.S. visa law. If you are unsure, click on YES.
Hoe lastig willen ze het maken als de overheid zelf voor telkens andere teksten zorgt, waardoor de vragen niet meer consequent zijn (de vertaling). Zie .gov link naar ESTA in mijn reactie op vorige bladzijde: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/h ... l.htm#APA2
Daar vertaalt men het dus anders...
Hoe zit dat met ESTA, kan je kiezen om die in het Nederlands of in het Engels in te vullen? Want in het Nederlands zou onze vraagsteller geen probleem hebben, in het Engels wel?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
kastelke schreef:
Hoe lastig willen ze het maken als de overheid zelf voor telkens andere teksten zorgt, waardoor de vragen niet meer consequent zijn (de vertaling). Zie .gov link naar ESTA in mijn reactie op vorige bladzijde: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/h ... l.htm#APA2
Daar vertaalt men het dus anders...
Hoe zit dat met ESTA, kan je kiezen om die in het Nederlands of in het Engels in te vullen? Want in het Nederlands zou onze vraagsteller geen probleem hebben, in het Engels wel?
Er zijn inderdaad wel enkele tegenstrijdigheden te vinden. Maar als ik naar de ambassade zou bellen voor meer informatie rond mijn specifieke situatie, zou dat de situatie niet erger maken? (tenzij ik mijn naam niet vernoem natuurlijk)
Enerzijds kan je er voor kiezen om een toeristenvisum aan te vragen (maar begin dan ruim op tijd, dus niet 3 weken van te voren).
Anderzijds kan je ook afgaan op de Nederlandse vertaling die de Amerikaanse overheid zelf ter beschikking stelt, en dan kan je antwoorden alsof er niks gebeurde.
Lastige keuze.
Wil je 100% gedekt zijn, dan vraag je een visum aan. 't Is niet dat een visum enkel voorbehouden is voor mensen die met het gerecht in aanraking gekomen zijn.
Of het consulaat je gaat antwoorden met ja/neen, dat betwijfel ik. Tenzij zij het zekere voor het onzekere nemen en je adviseren om een visum aan te vragen omdat je daar nooit fout mee zit.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Ik zie wel tegen de hele rompslomp op, maar als ik helemaal in orde wil zijn ga ik toch niet anders kunnen dan een visum aanvragen vrees ik. Ik ga er morgen direct achter luisteren!
Verstandig. Het zou jammer zijn als je over een tijdje ineens de mogelijkheid krijgt om te gaan emigreren, en dat het dan uiteindelijk niet door kan gaan door deze interpretatie fout.
Het resultaat op die visa wizard is uiteraard negatief. Ik ben veroordeeld voor het veroorzaken van een ongeval terwijl ik teveel gedronken had (ik was volgens de belgische wet wel NIET dronken, maar geïntoxiceerd) en heb dus een strafblad. Ik vind het bovendien eigenaardig dat die bewuste vraag bij die visa wizard anders geformuleerd staat dan bij de hulpsectie op de officiële website van ESTA (scrollen tot aan punt 1.1.1.1.6 vraag B) Daar staat namelijk:
Bent u ooit aangehouden of veroordeeld wegens een overtreding of misdrijf waarbij sprake was van een moreel schandelijke daad (moral turpitude)
en volgens de amerikaanse wet hoort dronken en roekeloos rijden NIET bij een overtreding of misdrijf waarbij sprake was van een moreel schandelijke daad. Maar zoals ik al zei ga ik denk ik toch maar een visum proberen te verkrijgen, voor alle veiligheid...
Die vraag op het ESTA formulier kan inderdaad voor verwarring zorgen.
De wizard is er om aan te geven of je met of zonder visa naar de VS kan reizen. Zonder visa wil dus zeggen op het visa waiver program en daar kom je dus normaal niet voor in aanmerking als je ooit aangehouden en/of veroordeeld bent, zonder ook maar enige vermelding van moral turpitude.
In de link die ik gepost heb, staat iets wat voor jou wel van toepassing is lijkt me.
Valt veroordeeld zijn (voor de rechter geweest + taakstraf) voor een vechtpartij onder Moral Turpitude? Er was geen drugs in het spel ofzo. Ik weet verder geen details (dit gaat niet over mezelf), behalve dat diegene is aangeklaagd door een van die gasten... en helaas dus veroordeeld. Voor zover ik weet was dit niet van tevoren de bedoeling en heeft de persoon in kwestie "gewoon" teruggeslagen.
En maakt het ook nog uit of zoiets voor je 18e is gebeurd? De vechtpartij was namelijk op 17jarige leeftijd, maar de veroordeling op 18jarige leeftijd. Welke moet je dan aanhouden? Want ik meen gelezen te hebben dat iets voor je 18e na 5 jaar wordt "vergeten", o.i.d.
De mevrouw vertelde me dat het voor het Consulaat heel moeilijk is om dit soort vragen te beantwoorden, maar onder "arrested" wordt dus verstaan dat je in bewaring bent gesteld, het zogenaamde voorarrest. Onder "convicted" wordt verstaan dat je bent veroordeeld door een rechter. Als je een transactievoorstel hebt gekregen van de OvJ, dan hoef je geen YES aan te kruisen, want het staat namelijk niet in de vraag!
Ik las net dit aandachtig, en dit veranderd dus de zaak helemaal als je een transactievoorstel hebt gehad, of niet?
Als je namelijk in 'bewaring bent gesteld, het zogenaamde voorarrest' Dan hebben ze je best lang vast gehouden, en moet je wachten tot de 'berechting' plaats vind. Dat gebeurd geloof ik bij de rechter-commessaris.
Maar de Nederlandse vraag is (zo word hij vertaald) Bent u ooit aangehouden...
Een man is ruim 12 jaar geleden veroordeeld voor een ongeval met lichamelijk letsel. Er was geen alcohol of drugs in het spel, wel een niet goed schoongemaakte autoruit vanwege een afgebroken ijskrabber. Dit werd gezien als roekeloos en bezwarend waarvoor hij dus moest voorkomen en een taakstraf + boete kreeg. Hoe gaat het dan qua Esta? Ik denk dat hij gewoon via een visa waiver mag reizen, maar zeker weten doe ik het niet.
Ze vagen of je bent veroordeeld geweest. Als je daar Ja op invult dan zal je aanvraag afgewezen worden en moet je naar Consol in Amsterdam voor een visum. dit duurt zeker 6 maanden en ik was ruim 250 euro kwijt.
Zie andere forum voor meer info
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.