Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Barts: 18 dagen rondreis LA, LV, SF, LA

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Barts
Amerika-newbie

Reis Barts: 18 dagen rondreis LA, LV, SF, LA

Bericht door Barts »

Dag allen,

Mijn tweede bericht op het forum, na een voorstelronde, is gelijk een vraag aan (ervaren) amerika fanaten om ons te kunnen helpen met het plannen van onze reis.

Het is de eerste oversteek voor ons en we willen het de eerste keer op de volgende manier doen.
We hebben inmiddels een fly&drive zo goed als geboekt bij Exit Reizen. 1e en laatste nacht overnachting in Hacienda LAX en intermediate SUV voor 17 dagen voor zo'n 1100 EUR p.p.

Ten eerste, is dit een goede deal of kan het beter/goedkoper?

Dan de planning van de reis zoals we die ongeveer willen gaan maken.

Dag 1 Amsterdam – Los Angeles
Dag 2 Los Angeles – Kingman
Dag 3 Kingman – Grand Canyon
Dag 4 Grand Canyon
Dag 5 Grand Canyon – Page
Dage 6 Page – Bryce Canyon of Zion NP
Dag 7 (Bryce Canyon) - Zion NP
Dag 8 Zion NP – Las Vegas
Dag 9 Las Vegas
Dag 10 Las Vegas – Death Valley / Lone Pine
Dag 11 Death Valley / Lone Pine - Yosemite
Dag 12 Yosemite – San Francisco
Dag 13 San Francisco
Dag 14 San Francisco – Optie voor kustweg overnachting
Dag 15 Optie voor kustwegovernachting – Los Angeles
Dag 16 Los Angeles
Dag 17 Los Angeles
Dag 18 Los Angeles – Amsterdam

Dit is een idee van de reis die we willen maken. Zoals jullie kunnen zien zijn er nog een aantal gaten of opties waarover we graag meer willen weten.
Ook de hotels moeten we nog gaan uitzoeken en boeken dus ook suggesties hiervoor zijn meer dan welkom!

Ik hoop dat jullie ons hierin verder kunnen helpen om onze eerste reis naar de US onvergetelijk te maken en wij volgend jaar niet anders kunnen dan dit nogmaals doen :thumbup:

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en suggesties en bij voorbaat heel hartelijk dank!!

Groeten, Bart
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 28
Contacteer:

Re: Reis Barts: 18 dagen rondreis LA, LV, SF, LA

Bericht door lyan »

Welkom op dit forum.
Misschien wat meer info? Wanneer gaan jullie? Wat vinden jullie leuk? Steden of natuur? Wandelen of meer in de auto zitten?

Het beste is om de reisverslagen te gaan lezen en op die manier voor jezelf beslissen wat je wilt gaan zien.
Ook uitschrijven van de route in afstanden en reistijden is erg handig. dan weet je hoeveel echte tijd je ergens zult zijn.

Voor te boeken hotels kan je kijken op verschillende sites: e-bookers, expedia, booking.com, A1discount, Priceline, de hotelsite zelf, en nog vele anderen. Voor Las Vegas zijn er ook nog Smartervegas en lasvegasdirect.com

Er is erg veel te zien, ik zou ook niet kiezen tussen Bryce en Zion, maar ze beiden bekijken.
Voor Page: Lower of Uppper Antelope Canyon

Veel succes met plannen, Lyan
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik begrijp dat jullie nog alle kanten op kunnen en dat nog niets definitief vastligt?

De route zou kunnen maar kan naar mijn mening wel iets anders (lees: beter) ingedeeld worden met effectief 16 dagen reizen in Amerika. Zo zou ik niet vanuit Los Angeles starten maar vanuit Phoenix. Wel eindigen in Los Angeles. Dropoff kosten voor de auto heb je dan niet. Ook zou ik de Grand Ganyon beperken tot één nacht (indien je niet van plan bent een afdaling te doen is dit voldoende, middag, avond en ochtend).

Het zou dan als volgt kunnen worden:

Dag 1 Amsterdam – Phoenix
Dag 2 Phoenix – Grand Canyon NP
Dag 3 Grand Canyon NP - Page
Dag 4 Page - Bryce Canyon NP
Dag 5 Bryce Canyon NP - Zion NP
Dag 6 Zion NP (indien je niet van plan bent lange wandelingen te maken kun je deze dag ook elders gebruiken)
Dag 7 Zion NP - Las Vegas
Dag 8 Las Vegas
Dag 9 Las Vegas – Death Valley / Lone Pine
Dag 10 Death Valley / Lone Pine - Yosemite NP
Dag 11 Yosemite NP
Dag 12 Yosemite NP – San Francisco
Dag 13 San Francisco
Dag 14 San Francisco – Optie voor kustweg overnachting (dit zou bijv. in San Simeon of Morro Bay kunnen zijn)
Dag 15 Optie voor kustwegovernachting – Los Angeles
Dag 16 Los Angeles
Dag 17 Los Angeles
Dag 18 Los Angeles – Amsterdam

Het zou mooi zijn als jullie bijv. 2 of 3 dagen langer zouden kunnen gaan. Dan krijg je iets meer rust op de route.

Of de deal van € 1.100 p.p. een goede is hangt grotendeels van de periode af (wel of geen hoogseizoen). Zitten hier alle bijkomende kosten bij in? Denk aan boekingskosten, reserveringskosten, Customer Service Charge etc. Wanneer willen jullie precies gaan? Lees dat jullie voor 17 dagen de auto huren. Afhankelijk van aankomst- en vertrektijd zou dat ook 16 kunnen zijn. Bijv. je komt 's avonds aan en levert de auto de avond voor vertrek weer in. Je komt dan op 16 dagen. Via usareisen.de vind ik bij Dollar al een midsize SUV voor 16 dagen voor € 428. Blijft er nog € 1.772 over voor 2 tickets en 2 overnachtingen. Afhankelijk van de periode moet dat goedkoper kunnen.

Voordat je boekt bij Exit Reizen zou ik zeker zelf gaan speuren op internet om te kijken of het lager kan. Vliegtickets, autohuur en overnachtingen boek je net zo makkelijk zelf.

Succes met de planning.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Barts
Amerika-newbie

Bericht door Barts »

Allereerst nu al super bedankt voor deze goede suggesties!

Ik zal maar even wat meer info geven, dat maakt het natuurlijk wat makkelijker.

We willen 16 september vertrekken en hebben max. 3 weken beschikbaar. Alleen we hebben gekozen voor 18 dagen omdat we dan eenmaal thuis nog even kunnen acclimatiseren alvorens weer te moeten gaan werken. Evt. een dagje extra moet kunnen waardoor het 19 dagen wordt maar meer is niet echt een optie.

We hoeven niet per se te wandelen, daar zijn we niet zo van maar vooral veel mooie dingen zien en vinden het niet erg om veel in de auto te moeten zitten.
Extra overnachting in Zion zou dus kunnen worden geschrapt.

We willen eigenlijk het begin van de reis zoveel mogelijk mooie dingen zien (lees: wat MOET je gezien hebben) en de laatste week lekker relaxen en niet al te veel meer doen. Misschien een dagje pretpark, dagje strand, etc.

Hoe zit dat precies met starten in Phoenix en vertrekken vanaf LA? Ook met vliegtickets?
Ik ga in ieder geval nog maar even niks boeken bij Exit Reizen en eens verder kijken of het goedkoper kan!

Aangepaste reis komt er nu dus ongeveer zo uit te zien:

Dag 1 Amsterdam – Phoenix
Dag 2 Phoenix – Grand Canyon NP
Dag 3 Grand Canyon NP - Page
Dag 4 Page - Bryce Canyon NP
Dag 5 Bryce Canyon NP - Zion NP
Dag 6 Zion NP - Las Vegas
Dag 7 Las Vegas
Dag 8 Las Vegas – Death Valley / Lone Pine
Dag 9 Death Valley / Lone Pine - Yosemite NP
Dag 10 Yosemite NP
Dag 11 Yosemite NP – San Francisco
Dag 12 San Francisco
Dag 13 San Francisco - San Simeon of Morro Bay
Dag 14 San Simeon of Morro Bay– Los Angeles
Dag 15 Los Angeles
Dag 16 Los Angeles
Dag 17 Extra dag (nog in te vullen)
Dag 18 Eventueel extra dag (nog in te vullen)
Dag 19 Los Angeles – Amsterdam

Misschien een dagje extra SF/LV en eventueel andere plaats die binnen de route past en niet gemist mag worden.

Ik ga maar eens het internet afstruinen op zoek naar auto en tickets en in de tussentijd zijn alle suggesties meer dan welkom!

P.s. Wat een geweldige site is dit! :clap:
Barts
Amerika-newbie

Bericht door Barts »

Nog even aanvulling op vorig bericht.

Heb even gekeken bij usareisen.de en ik heb even een vraag.

Gaat even om het verschil tussen supersparplus (€463) en superinclusivplus (€567).

Is het de moeite om €100 meer te betalen voor eerste tank benzine en tweede bestuurder ouder dan 25?
En er staat dat tweede bestuurder alleen in Californie bij Supersparplus is inbegrepen maar geldt dit dan ook als we starten in Phoenix?

Dank bij voorbaat!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Je kan een extra dag SF doen, die stad is wel meer dan 1 dag waard. Qua overnachting op de kustweg is San Simeon niet de mooiste plaats. Cambria is veel mooier, en slechts een klein stukje verder rijden, doch er zijn daar wel minder hotels.
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 28
Contacteer:

Bericht door lyan »

Barts schreef:En er staat dat tweede bestuurder alleen in Californie bij Supersparplus is inbegrepen maar geldt dit dan ook als we starten in Phoenix?
Phoenix ligt niet in Californië, dus nee, het geldt niet.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Barts schreef:Hoe zit dat precies met starten in Phoenix en vertrekken vanaf LA? Ook met vliegtickets?
Ik ga in ieder geval nog maar even niks boeken bij Exit Reizen en eens verder kijken of het goedkoper kan!
Als je zelf zoekt via de verschillende boekingssites kies dan voor de optie 'Multi-city'. Je kunt dan aangeven dat je vanaf een andere luchthaven terug wilt vliegen.

Ik heb een snelle zoektocht gedaan en zie dat losse tickets voor jullie periode vanaf ongeveer € 800 beginnen (excl. bijkomende kosten). Als voorbeeldje: Rechtstreeks bij British Airways kom ik uit op € 857 p.p. Niet heel goedkoop maar de vliegtijden zijn wel heel mooi. Je vliegt dan pas 2e helft middag terug vanaf Los Angeles en komt halverwege de dag aan in Nederland. Overstap in beide gevallen op London Heathrow (dus niet in Amerika). Indien je ook vanaf Brussel of Dusseldorf kunt vliegen kan het wellicht goedkoper.
Gaat even om het verschil tussen supersparplus (€463) en superinclusivplus (€567).

Is het de moeite om €100 meer te betalen voor eerste tank benzine en tweede bestuurder ouder dan 25?
En er staat dat tweede bestuurder alleen in Californie bij Supersparplus is inbegrepen maar geldt dit dan ook als we starten in Phoenix?
Start je in Phoenix dan zit de 2e bestuurder er niet automatisch bij inbegrepen. Willen jullie beide rijden dan is het duurdere pakket dus aan te bevelen. Voordeel is dat de eerste tankbeurt er dan wel bij inbegrepen is. Terplekke betaal je daar zo'n $ 50 - $ 80 (afhankelijk type auto).

Uitgaande van het scenario hierboven zou je dus iets meer kwijt zijn dan het aanbod van Exit Reizen, bovendien heb je dan ook nog geen overnachtingen voor de eerste en laatste nacht. Je kunt dus nog bij Exit Reizen vragen wat zij rekenen indien jij start in Phoenix en terug wilt vliegen vanaf Los Angeles. Wellicht dat de prijs dan ook wat hoger is.

Toch zou het nog steeds mijn eigen voorkeur hebben e.e.a. zelf te boeken. De prijs die je eerder noemde van € 1.100,00 p.p. zal hoogstwaarschijnlijk excl. boekingskosten e.d. zijn waardoor er zo € 50 tot € 100 bijkomt.

Succes met je zoektocht! :thumbup:

Roland

Ardnas999
Amerika-ontdekker

Bericht door Ardnas999 »

Hey Bart,

Wij hebben een beetje dezelfde reis gedaan, misschien heb je er iets aan
http://ron-en-sandra.reismee.nl/
2 dingen hadden we absoluut niet willen missen en dat zijn Antelope Canyon en Monument Valley, vooral omdat we dat vantevoren niet bedacht hadden, vonden we het schitterend. De afstanden zijn ons enorm meegevallen, nergens te lang of te kort, gewoon goed... Maar dat is persoonlijk natuurlijk!

we hebben een geweldige tijd gehad, we hebben alles los geboekt en zijn rond de 2500 euro kwijt geweest (incl ontbijt elke nacht).

Veel pelzier!

groeten
Sandra
West Amerika December / januari 2010/2011: http://ron-en-sandra.reismee.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Canada September 2011 http://ronsandra.reismee.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deep South mei 2012 http://ronensandra.reismee.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik zou die extra dag 17 naar voren halen en dan van de grand canyon naar Monument Valley rijden.
De dag erna Page doen(antilope canyon/horseshoe bend en glen canyon dam). Dan naar bryce en zion....
Je kan er evt. natuurlijk ook voor kiezen om een bv zion of bryce wat rustiger te doen.

Ik zou wel snel beslissingen gaan nemen voor de reis, want veel overnachtingsplekken in de parken zullen al ver vol zitten in september! Ik zou wel zowieso 19 dagen gaan... Dat ene dagje extra geeft net wat meer rust op de route.
mvangils27
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door mvangils27 »

onderweg van GC naar Page moet je echt even tijd maken voor antelope canyon (kost je denk ik een uur of 2,5 en horseshoebend (kun je genoeg hebben aan een half uurtje, 3 kwartier) deze ligt op je route.

van Las Vegas via Death Valley zou ik incalculeren als een flinke rijdqg en dan iets verder doorrijden en overnachten in Bishop, zodat je vroeg bij de ingang vanYosemite kan zijn (tioga pass) en ook iets meer tijd hebt in Yosemte.

onze reis zag er soortgelijk uit, kijk maar eens als je het leuk vindt...

je kunt ook eens kijken of een ander op het forum voor of na jou een soortgelijke trip gaat maken, dan kun je in NL de Nationale Parkenpas a €80 of dollar delen: is nl eenjaar geldig en kunnen 2 handtekeningen op, al zijn die bij ons nooit gecontrolleerd. wij hebben onze pas aan het einde van de vakantie maar aan vrienden gegeven en zij waren er erg blij mee ( terlaatste natuurlijk wel even een donatie doen in een park naar keuze :wink: )
1999 Zuidwest USA rondreis
2008 Florida rondreis
2010 Zuidwest USA rondreis Http://www.lingetjes-at-westusa.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 West Canada en USA Http://www.lingetjesatcanadaandusa.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Barts schreef:We willen 16 september vertrekken en hebben max. 3 weken beschikbaar. Alleen we hebben gekozen voor 18 dagen omdat we dan eenmaal thuis nog even kunnen acclimatiseren alvorens weer te moeten gaan werken. Evt. een dagje extra moet kunnen waardoor het 19 dagen wordt maar meer is niet echt een optie.
De beste manier om zo snel mogelijk van je jetlag af te zijn, is meteen de volgende dag weer aan het werk gaan! Als je 3 weken de tijd hebt zou ik die ook gebruiken, het is jammer om die lange (en dure) vlucht te maken en er niet optimaal van te genieten.
Barts schreef:We hoeven niet per se te wandelen, daar zijn we niet zo van maar vooral veel mooie dingen zien en vinden het niet erg om veel in de auto te moeten zitten.
Extra overnachting in Zion zou dus kunnen worden geschrapt.
In sommige parken moet je eht wel gaan wandelen om iets van het park te kunnen zien. Zion is leuk vanwege de mooie, korte wandleingen, kijk bijvoorbeeld eens naar de Narrows. Het is ook prettig om niet te vel te haasten maar ook onderweg te relaxen.
Barts schreef: Hoe zit dat precies met starten in Phoenix en vertrekken vanaf LA? Ook met vliegtickets?
Kijk voor prijzen naar de multicity optie alas je naar vluchten zoekt. Bij autohuur betaal je tussen de staten AZ en CA geen drop off kosten. Als je in CA begint betaal je ook niet voor een extra bestuurder, dus je zou de route in omgekeerde volgorde kunnen doen.
Kijk eens naar mijn 2011-verslag, ik was toen ook in september.

Marianne
Barts
Amerika-newbie

Bericht door Barts »

Na alle fijne reacties en veel reisverslagen te hebben gelezen zijn vandaag dan de tickets en de huurauto geboekt!
We gaan dan toch voor 19 dagen (16-09 tot 04-10) en hieronder is de reis die we van plan zijn te maken te zien.
Toch besloten om retour LA te doen omdat dit toch wat makkelijker en ook goedkoper was. Betekent wel een extra overnachting in waarschijnlijk Kingman/Laughlin maar dit nemen we op de koop toe.

Nu druk bezig met het zoeken naar geschikte hotels en slaapplaatsen.
De eerste en laatste nacht inmiddels ook geboekt bij Travelodge LAX South / El Segundo en alles bij elkaar nu inderdaad goedkoper uit! € 2100 voor de tickets, midsize SUV en twee overnachtingen.

Hieronder dus de voorlopige route die we gepland hebben. Op- en aanmerkingen en alle tips natuurlijk weer van harte welkom!

Dag 1 Amsterdam – Los Angeles
Dag 2 Los Angeles – Kingman
Dag 3 Kingman – Grand Canyon
Dag 4 Grand Canyon NP – Monument Valley
Dag 5 Monument Valley - Page
Dag 6 Page - Bryce Canyon NP
Dag 7 Bryce Canyon NP - Zion NP
Dag 8 Zion NP - Las Vegas
Dag 9 Las Vegas
Dag 10 Las Vegas – Bishop
Dag 11 Bishop - Yosemite NP
Dag 12 Yosemite NP – San Francisco
Dag 13 San Francisco
Dag 14 San Francisco
Dag 15 San Francisco - San Simeon of Morro Bay of Cambria
Dag 16 San Simeon of Morro Bay– Los Angeles
Dag 17 Los Angeles
Dag 18 Los Angeles
Dag 19 Los Angeles – Amsterdam

Ik ga in ieder geval weer even verder surfen op zoek naar geschikte hotels en ik zal ondertussen nog eens wat meer reisverslagen lezen!

Tot horens!
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Geen gekke prijs voor 2 personen. :thumbup:

Rest van de overnachtingen moet natuurlijk nog maar valt mij zeker niet tegen gezien de prijzen die ik zelf vond op internet.

Nu kan de voorpret dus echt beginnen! :D

Voor Monument Valley raad ik altijd een cabin op Gouldings Lodge Campground aan, zie hier. Erg leuke cabins, 's avonds lekker BBQ-en. Ze zijn heel betaalbaar, hopelijk is er nog plek op de datum dat jullie er zijn.

Roland

Barts
Amerika-newbie

Bericht door Barts »

Ja het viel mij ook alles mee dus we zijn natuurlijk erg blij met het resultaat, nu al!!!

Bedankt voor de tip voor de overnachting in Monument Valley:) Is inmiddels toegevoegd aan de lijst en is ook al geboekt!

Vind alleen overnachting Grand Canyon lastig. Heb nu als optie Super 8 in Flagstaff.

Andere overnachtingstips natuurlijk zeer welkom :clap:
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Cabin bij Gouldings is top ! erg gezellig
Voor je route, je hebt erg weinig tijd voor Yosemite (en Zion), maar elders is er niet veel ruimte om te schuiven, tenzij je een dag LA zou inruilen.

Toch zal je veel mooie dingen zien op je trip !

Veel plezier
Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Wellie
Amerika-ontdekker

Bericht door Wellie »

Wij (man, vrouw en 2 kinderen van 21 en 17) doen komende zomer ook het rondje LA in 19 dagen.
Wij rijden deze route (met hotelovernachtingen):

Maandag 2 juli: Dusseldorf - LA (Travelodge Hollywood-Vermont/Sunset)
Dinsdag 3 juli: LA
Woensdag 4 juli: LA - Kingman (Econo Lodge Kingman)
Donderdag 5 juli: Kingman - GC (Maswik Lodge)
Vrijdag 6 juli: GC - Page (Quality Inn Lake Powell)
Zaterdag 7 juli: Page
Zondag 8 juli: Page - Bryce (Bryce View Lodge)
Maandag 9 juli: Bryce - Springdale (Best Western Zion Park Inn)
Dinsdag 10 juli: Springdale - Las Vegas (Excalibur, kan nog veranderen)
Woensdag 11 juli: Las Vegas
Donderdag 12 juli: Las Vegas - Bishop (Ramada Ltd)
Vrijdag 13 juli: Bishop - El Portal (Cedar Lodge)
Zaterdag 14 juli: El Portal - SF (Town House Motel)
Zondag 15 juli: SF
Maandag 16 juli: SF - Pismo Beach (Quality Inn)
Dindag 17 juli: Pismo Beach - Marina del Rey LA (Ramada Ltd)
Woensdag 18 juli: LA
Donderdag 19 juli: LA - Dusseldorf
Wij hebben naar wens van onze kinderen 1 extra rustdag in Page ingelast ipv 2 dagen Yosemite.
Veel succes gewenst met jullie planning!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Yosemite heb je helemaal geen tijd zo, en het is een erg drukke route omdat je alleen in de steden langer dan 1 nacht zit, maar als jullie dat zo prettig vinden kan het natuurlijk wel. Voor de GC is Flagstaff niet handig. Heb je al bij xanterra gekeken? Of in tusayan?
Ik begrijp niet waarom een retour LA makkelijker was, het had je wel een lange rit bespaard, en een wat rustiger route opgeleverd.

Marianne
mvangils27
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door mvangils27 »

idd heeel er jammer wanneer je yosemite overslaat! en in Page blijf je naar mijn idee dan weer iets te lang hangen, de interessante dingen daar liggen eigenlijk allemaal op de route e hiermee bespraar je dus mooi wat tijd!

ook voor Barts: ik zou zeker een dagje LA inruilen voor een extra dagje Yosemite!
1999 Zuidwest USA rondreis
2008 Florida rondreis
2010 Zuidwest USA rondreis Http://www.lingetjes-at-westusa.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 West Canada en USA Http://www.lingetjesatcanadaandusa.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ardnas999
Amerika-ontdekker

Bericht door Ardnas999 »

Hoi Barts,
Wij hebben geslapen in het Canyon Plaza Resort, echt vlakbij de ingang van de Grand Canyon en een erg leuk hotel...
groeten
Sandra
West Amerika December / januari 2010/2011: http://ron-en-sandra.reismee.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Canada September 2011 http://ronsandra.reismee.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deep South mei 2012 http://ronensandra.reismee.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer