Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Centrino (2 keer gewonnen dit jaar!!!)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Centrino
Amerikafan

Re: DV2012: Centrino (2 keer gewonnen dit jaar!!!)

Bericht door Centrino »

Een week geleden ben ik mijn paspoort gaan ophalen op de ambassade in Brussel. De mevrouw die ik de week daarvoor een lange uitleg hoorde geven aan een Franstalige would-be immigrant, stond mij nu in het Nederlands te woord. Ik gaf haar het genummerde strookje dat ik de week daarvoor had gekregen. Ze ging naar een archiefkast waarvan de schappen naar boven en naar onder konden rouleren. Ik zag haar zoeken en zoeken, maar mijn papieren zaten er blijkbaar niet in. Toen ging ze naar één van de glazen cubicles, waar Steven zat, de bediende die mij een week eerder had te woord gestaan. Blijkbaar lagen mijn papieren nog bij hem. Ik zag hen een minuut of twee converseren, waarna de dame terugkwam naar het loket: "Wij gaan uw papieren nu in een grote envelop steken, die u dan bij uw aankomst in de VS moet afgeven. Wilt u even terug in de wachtzaal gaan zitten, wij gaan u opnieuw oproepen als we daarmee klaar zijn". Zo gezegd, zo gedaan. Het duurde zeker nog vijf à tien minuten voor ze met dat werk klaar waren. Vanuit mijn positie in de wachtzaal had ik door het glas van het loket zicht op de cubicle waarin beide consulaire medewerkers nog steeds met elkaar aan het praten waren, de ene zittend in zijn cubicle en de andere rechtstaand en wachtend op het resultaat. Uiteindelijk werd ik weer opgeroepen. Ik kreeg een okergele envelop en mijn paspoort. In mijn paspoort was het immigratievisum geplakt, met als uitgiftedatum de dag na mijn interview. Op de gele envelop was een A4-vel geniet met een samenvatting van de gegevens van mijn visum, inclusief mijn adres in de VS en mijn beroepscategorie. De dame herhaalde wat de consul mij een week eerder al had gezegd: zes maanden de tijd om het visum te activeren, en minstens de helft van het jaar in de VS aanwezig zijn. Ik vroeg of ik bij binnenkomst in de VS in de rij van de citizens/residents moest gaan staan, of in de rij van de visitors. "De eerste keer moet u nog in de rij van de visitors gaan staan, want op dat moment bent u nog geen resident", luidde het antwoord. De envelop had ongeveer de dikte van het stapteltje documenten dat ik een week eerder had afgegeven. In de dagen die volgden, bekeek ik meerdere keren per dag mijn immigratievisum. Het geeft een speciaal gevoel, en het ziet er nog mooi uit ook.

Gisterochtend ben ik dan vanuit de Parijse luchtgaven Charles de Gaulle naar Dallas-Fort Worth gevlogen. De envelop zat in de rugzak die ik als handbagage bij me had. Ik had de envelop ter bescherming ingepakt in een iets grotere gewatteerde envelop, die ik niet had dichtgeplakt maar waarvan ik de open kant nog eens had overtrokken met een hoes met luchtnoppen. Op het vliegtuig leg ik die rugzak altijd onder de stoel voor mij, en tijdens de vlucht haal ik er af en toe dingen uit en stop er dingen weer in. Ik weet dus dat die envelop er na afloop van de vlucht redelijk gekreukt zou uitkomen, vandaar mijn voorzorgen. Bij de veiligheidscontrole in Parijs vroeg de bediende of ik mijn immigratievisum wou gebruiken voor deze reis, waarop ik bevestigend antwoordde. Na wat opzoekwerk in haar computer vroeg ze of ik de envelop bijhad die bij mijn visum hoorde. Ze wou die even zien om aan haar supervisor te tonen, samen met het visum. Nu mocht ik alles dus weer uitpakken. Ze liep met mijn paspoort en de envelop naar haar supervisor, die het bekeek alsof het iets heel gewichtigs was, en vervolgens knikte dat het OK was. Toen ze bij mij terugkwam, vroeg ik haar of er misschien een probleem was met mijn visum? "Nee, helemaal niet", antwoordde ze, "maar zulke visa moet ik altijd aan mijn supervisor laten zien".

Na de landing op DFW airport vroeg ik in de grote hall van immigrations voor alle zekerheid nog eens waar ik moest aanschuiven, ik toonde de envelop en ik zei "first time entry of an immigrant". Ook hier luidde het antwoord: "visitors". Logisch ook, want boven de andere rij staat niet "citizens / residents" maar "citizens / returning residents". Bij de "visitors" heb ik uiteindelijk meer dan een uur staan aanschuiven. Zoals meestal zat ik ook deze keer achteraan in het vliegtuig. Een bewuste keuze, maar met als nadeel dat je ook als laatste uit het vliegtuig komt. Bij vorige vluchten landde ik meestal in Chicago, waar de wachtrijen toch wel korter zijn omdat er meer personeel aanwezig is. Toen ik aan de beurt was, vroeg de officer: "Who has sponsored you?" Ik antwoordde dat mijn visum niet gesponsord was maar dat ik de loterij had gewonnen. Het gesprek was kort, zonder de klassieke vragen "business or pleasure?" of "when will you be returning?" Na het nemen van mijn foto en mijn digitale vingerafdrukken mocht ik de beambte volgen naar de wachtzaal voor de secondary inspection, met weer enkele glazen loketten. De beambte legde mijn paspoort en de envelop op een onbemand bureau. Ik moest ongeveer tien minuten wachten, tot een andere beambte de wachtzaal weer binnenkwam met mijn paspoort. "Ik ga je vingerafdrukken nemen", zei hij. Deze keer was het met echte inkt te doen, met het oog op mijn green card. Ik moest ook twee keer mijn handtekening zetten in een nogal klein vakje. Ook dat zou op mijn green card verschijnen. Toen dat gebeurd was, toonde hij me de stempel die hij op de pagina tegenover mijn visum had gezet. "Dit is de endorsement waarmee je visum geactiveerd is. Je visum telt nu als een voorlopige green card. Je kunt nu zonder problemen een rijbewijs aanvragen, een social security number enzovoorts", zei hij. Al bij al duurde dit gesprek misschien twee minuten, waarbij mij geen enkele vraag werd gesteld. Ik heb ook niet gezien of mijn envelop werd opengemaakt, ze kan dus even goed op een "to do" stapeltje gelegd zijn. Een "welcome to the United States" kwam er ook niet aan te passen, het verliep zeer zakelijk en zeer efficiënt.

Kortom: een zeer vlotte administratieve afhandeling van de visum-activatie op het point of entry. De lange wachtrij
was er voor alle visitors, en had niets te maken met mijn status. O ja, tussen de honderden andere wachtenden heb ik niemand gezien die ook zo'n okergele envelop in de hand droeg.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

We zullen wij het dan wat gezelliger maken: 'Welcome to the United States'. Ik heb niet veel te welcommen, maar het is niettemin gemeend 8)
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

Leuk om te lezen! Dit staat ons in juni dus ook te wachten :P :P
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Gefeliciteerd joh! Leuk om je verhaal te lezen. Op SFO is er trouwens een speciale "New Immigrants" rij. Het zal wat vaker voorkomen daar...

De eerste keer door de Residents/Citizens rij is trouwens een erg fijn gevoel, helemaal als je een "welcome home" wordt toegewenst door de beambte.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Jij bent dus niet de enige die, tijdens het aanschuiven, staat rond te kijken of er iemand is met zo'n enveloppe. ;-)

Wel, hoe voelt het nu, Permanent Resident zijnde?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

kastelke schreef:Wel, hoe voelt het nu, Permanent Resident zijnde?
Een speciaal gevoel. Maar om het toch enigszins te relativeren: dit is slechts een eerste stap, een noodzakelijke voorwaarde die vervuld is voor de échte grote stap: de eigenlijke verhuis, een eigen stek in de VS, de uitschrijving uit België.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is waar. Maar je hebt nu eindelijk, na jaren wachten, een stukje papier in handen dat je gewoonweg die toegang tot dat land geeft om er te mogen wonen en werken. DAT is het fantastische gevoel he!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
coukie
Amerikafan
Partner van: Erwin

Bericht door coukie »

Mannekes ik krijg der kippevel van maar dan in de goede zin :clap: Ik kan me niet voorstellen hoe het voelt om uiteindelijk permanent resident te zijn maar het zal waarschijnlijk wel :thumbup: zijn. Kan bijna niet wachten tot 1 Mei der is en we misschien ook het geluk hebben om dat fantastisch gevoel te ervaren!
Veel succes :thumbup:
Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Nou Centrino, bij deze dan: welkom in de Verenigde Staten! ;)
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Great news: ik zit nu in Salt Lake City, maar ik verneem net dat mijn social security card deze morgen (vrijdagochtend) aangekomen is op mijn postadres in McLean, Virginia. Dat betekent dat de administratie maar zes business days nodig had om mijn SSN toe te wijzen en mijn kaart op te sturen.

Hier op het forum lees je vaak dat je die social security card niet automatisch krijgt. Ook op de ambassade in Brussel hadden ze me gezegd: dat vakje dat je hebt aangekruist op het formulier dient voorlopig enkel voor statistische doeleinden; je zult zelf stappen moeten ondernemen om je SSN te krijgen. In mijn geval niet, dus...

Vanwaar dan het verschil tussen de verschillende getuigenissen? Misschien ligt het aan de Port of Entry?

Nu nog wachten op mijn green card.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het wordt steeds 'echter'. :-)
En nu zijn we natuurlijk benieuwd naar hoe het bij de rest gaat, of zij ook hun SSN zo snel en vooral vanzelf krijgen...
Elke
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Het is intussen al een maand geleden dat mijn immigratievisum afgestempeld en dus geactiveerd werd in Dallas. Zoals eerder geschreven, heb ik intussen al mijn social security card. Op mijn fysieke green card wacht ik nog. Eergisteren zaten er wel twee brieven in de bus, allebei "Form I-797C, Notice of Action". De ene een "receipt notice" waarin staat dat ze mijn papieren op 16 maart ontvangen hebben van de port of entry. De andere een "welcome notice" waarin staat dat ze bezig zijn met de verwerking van mijn gegevens, en dat mijn green card binnen de 30 dagen zal opgestuurd worden. Alles opgesteld in zeer ambtelijke taal die ik met de hulp van google heb moeten vertalen naar gewone mensentaal...
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Superleuk gedetailleerd verslag ..er staat nog net niet in wat je hebt gegeten ! :lol: Toekomstige DV ers zullen hier veel plezier/hulp aan hebben.
Ik hoop wij ook.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

he Kaap Koraal - long time no see !
Hoe gaat het met de business plannen ? En met de plannen voor de bouw van een huis ? (dat waren jullie toch ?
Allseries
Amerika-ontdekker

Bericht door Allseries »

Centrino, je hele verhaal geeft me kippenvel! (op de goede manier) :clap:
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Geweldig verslag.. bedankt!
Woon je nu al in de USA?
If you can dream it...
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Nog even een korte update. Ondanks het feit dat volgens de online status mijn green card op 16 april zou verzonden zijn, is ze nog steeds niet aangekomen op mijn Amerikaans adres. Ik heb daarom zonet gebeld naar de USCIS Customer Service. Nadat ik doorverbonden werd met second level support, vertelde men mij dat mijn kaart effectief op 16 april geproduceerd was, maar dat bleek dat er een productiefout was opgetreden waardoor de kaart onbruikbaar zou zijn. Mijn kaart is vernietigd en ze zal opnieuw geproduceerd worden. Gewoon nog wat geduld oefenen, dus.
Gast

Bericht door Gast »

Twee keer gewonnen en dan ook nog twee keer een greencard! Jij doet dingen graag dubbel :lol: :lol:

Nog gefeliciteerd!
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

oortjes schreef:he Kaap Koraal - long time no see !
Hoe gaat het met de business plannen ? En met de plannen voor de bouw van een huis ? (dat waren jullie toch ?
Ja, was ff busy met werk en daarna 45 daagjes naar FL :) en daarna weer werk enz enz....zoontje van 10 maanden de ander 3,5 dus busy... :D
In die tijd bijna property management bedrijfje gekocht maar na boekencontrole te ligt bevonden helaas.
Nog steeds bezig met bedrijfjes maar wacht nog ff een week op de DV you never know ! :lol:
Wil ook mijn bedrijf hier goed achterlaten dus het tijdsframe is weer iets breder getrokken helaas.
Wel leuk nieuws , vorige week is mijn bod op een stukje land aan het water in Cape Coral geaccepteerd !
In die laatste vakantie jan-tot half feb wel in mijn droomhuis geweest ...was net 2 weken geleden voltooid (modelhome) met veel europeese invloeden en
precies mijn smaak (zie teamaubuchon.com model the Mandolin)
Stukje voor stukje zijn we de puzzel aan het leggen en hopen for the best.

Thanks voor je intresse.

P.S. sorry Centrino voor OT post. Maar ik volg je verhaal op de voet so keep up the good work ! :lol:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Heb even gekeken: leuk 'open' floor plan ! Laat je ook zo'n gaaf zwembad aanleggen meteen ?
Wat is dat blauw aangegeven halfronde gedeelte aan de voorkant bij de master bathroom ?
Ik vond het grappig te zien dat men in FL de opp. van het huis aangeeft in 'aircontioned part' en het buiten leef-gedeelte. Hier hebben we wel een patio maar die telt niet mee als het over de oppervlakte van het huis gaat.
Welke 'elevation/ heb je gekozen ? Ik vond de WestIndies zeer aantrekkelijk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer