Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Clam Chowder

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Clam Chowder

Bericht door hekkie »

Kan iemand mij uitleggen of vertalen wat Clam of Chowder precies is of betekent?

Ik kreeg een verrukkelijke gebonden soep en het leek en smaakte ook alsof er garnaaltjes inzaten, maar ik ben er niet zeker van.

Marjan
Laatst gewijzigd door hekkie op 12 jul 2006, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

"Chowder" is een (meestal) romige soep, vooral bekend als corn (mais) chowder of clam chowder. Clams zijn schaaldieren, je kunt die ook gefrituurd of zelfs rauw krijgen. Je hebt New England clam chowder, wat een witte soep is met stukjes aardappel en clams erin of Manhatten clam chowder, die op tomatensoep is gebaseerd (ik vind de laatste lekkerder).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Volgens mij zijn clams geen schaaldieren (kreeften, garnalen etc) maar weekdieren (met schelp). Maar misschien heb je je gewoon vergist in de naam.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Oeps, ja, je hebt gelijk, ik dacht aan de categorie "seafood", waar ze bij horen, maar in het Nederlands zijn ze anders onderverdeeld.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Wij hebben hier in Seattle trouwens ook heerlijke Salmon Chowder!!!
SEEING IS BELIEVING
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

En ik heb hier een recept voor Crab Chowder !
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Clams zijn inderdaad schelpdieren.
16x USA / 30 staten
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Bedankt allemaal voor het antwoord. Ik ben weer wat wijzer.

Ik begrijp nu dat chowder "gebonden soep" betekent. Dat klopt dus. Ik kreeg een witte zeer romige soep waar ook aardappel in zat. Dat had de serveerster ook al uitgelegd.

"Clam" kon ze niet uitleggen, maar dat is dus een schelpdier. Zoals gezegd had het wat van een garnaal, maar dat dat het niet was wist ik eigenlijk wel zeker.

Ik had dit gerecht besteld omdat het stond aangeprijst als de beste van de hele bay (Morro Bay) en ik mag graag altijd wat nieuws proberen. Je hebt me trouwens ook nieuwsgierig gemaakt naar de tomatenvariant Petra.

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Clam is mossel en de beste vindt je in Zeeland :lol:
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Een clam is geen mossel. Een mussel is een mossel.
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

In culinary use, clam most often refers to the hard clam Mercenaria mercenaria (NL: Amerikaanse venusschelp) but may refer to other species such as the soft-shell clam Mya arenaria (NL: Strandgaper). Bron: wikipedia
bonbonnekke
Amerika-ontdekker

clam chowder

Bericht door bonbonnekke »

Clams zijn inderdaad Venusschelpen in Nederland. Zelf maak ik ook wel eens de witte/romige variant van de clamchowder, alleen gebruik ik er gekookte mosselen voor. Ik heb van allebei de varianten een heerlijk recept, maar ook van maischowder en de zalmchowder. Laat maar weten als je een recept wilt hebben. Ik heb jaren als kok gewerkt, dat doe ik al lang niet meer, maar koken blijft mijn hobby. Ik geef ook wel eens kookworkshops en de zeer uitgebreide Amerikaanse keuken is wel mijn specialiteit.

groetjes,
Marianne
Amerikagek in hart en nieren!
Becs08
Amerikakenner

Re: clam chowder

Bericht door Becs08 »

bonbonnekke schreef:Clams zijn inderdaad Venusschelpen in Nederland. Zelf maak ik ook wel eens de witte/romige variant van de clamchowder, alleen gebruik ik er gekookte mosselen voor. Ik heb van allebei de varianten een heerlijk recept, maar ook van maischowder en de zalmchowder. Laat maar weten als je een recept wilt hebben. Ik heb jaren als kok gewerkt, dat doe ik al lang niet meer, maar koken blijft mijn hobby. Ik geef ook wel eens kookworkshops en de zeer uitgebreide Amerikaanse keuken is wel mijn specialiteit.

groetjes,
Marianne
Bonbonneke,

Zou jij het recept van de clamchowder willen posten? Mijn Amerikaanse schoonvader woont hier in Nederland en hij heeft geen idee hoe het gemaakt moet worden, maar hij vind het zooooo verschrikkelijk lekker. Dan ga ik proberen om hem te verrassen.
onze blog - Bouwmanfamily
bonbonnekke
Amerika-ontdekker

recept New England Clamchowder

Bericht door bonbonnekke »

Voor de liefhebbers het recept voor New England Clamchowder:

1 1/2-2 kg venesschelpen of mosselen in de schelp
1 eetlepel maizena
3 3/4 dl water
1 1/2 kilo aardappelen, geschild en in blokjes gesneden
125 gram bacon of doorregen spek, in blokjes gesneden
1 grote ui gesnipperd
5 dl melk, tegen het kookpunt
2 eetlepels zachte boter
2 eetlepels bloem
5 dl room
snufje gedroogde tijm
zout en peper
vers gehakte peterselie

Borstel de schelpen af en laat ze 30 minuten staan in een schaal water, waar maizena doorheen is geroerd. Spoel ze grondig af.

Doe de schelpen met het water in een grote pan. Breng aan de kook en laat de schelpen 4-5 minuten op middelhoog vuur koken tot ze openstaan. Neem de weekedieren uit hun schelpen en giet alle vocht in de pan terug. Hak de weekdieren fijn en zet weg. Zeef het kooknat.

Kook de aardappelen 3 minuten in kokend, gezouten water en laat ze uitlekken.

Bak het spek in een zware pan op matig vuur goudbruin. Giet het spekvet af op 1 lepel na, voeg de ui toe en fruit die 5 minuten. Roer de melk erdoor en schraap de bodem en de wand van de pan af. Voeg de aardappelen en het gezeefde kooknat toe en breng alles aan de kook. Temper het vuur en laat alles 5 minuten zachtjes koken.

Kneed de boter en bloem tot een zachte pasta en roer die door de chowder. Voeg de room en tijm toe. Breng aan de kook en laat de chowder op laag vuur 5-10 minuten koken tot hij gebonden is. Roer de weekdieren erdoor en kook nog 2 minuten. Breng op smaak met peper en zout en bestrooi met peterselie.

Zelf maak ik hem vaak met mosselen. Dan doe ik alles vanaf stap 3, dus het koken van de aardappelen en roer er op het eind gehakte gekookte mosselen door. Ook vind ik het dan zonde om het beetje spekvet weg te gooien....

Enjoy!!!

Marianne
Amerikagek in hart en nieren!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer