Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door kastelke »

En laat het mij nog duidelijker maken: ik kan hier ondertussen nog bevallen van een kind. Dat ook de Belgische nationaliteit krijgt, maar ook de Canadese. Als die dan op zijn 25ste iemand vermoordt, dan moet hij "terug" (????) naar Belgie, een land waar hij nooit geweest is?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@kastelke, maar waarom zou een kind wat nog nooit in België is geweest, geboren is in het buitenland en daar dus alle banden mee heeft recht hebben een Belgisch paspoort?

Om antwoord te geven op je eerste vraag, ja ik vind dat hij teruggestuurd mag worden. Je bent en blijft toch immigrant en wil twee paspoorten hebben. Natuurlijk zal er dan een flink stuk nuance in aangebracht dienen te worden qua welk misdrijf etc.
Aangaande je tweede vraag, het kind terugsturen wat geboren is in Canada zou ik ook nee tegen zeggen, maar dan wel onder de voorwaarde dat die ook geen Belgisch paspoort krijgt. Uitzetting weigeren op grond van geen band hebben met het andere land, maar daar wel een paspoort van willen hebben (terwijl je al 2e generatie bent) is voor mij wel de lusten willen accepteren, maar niet de lasten.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Daar ben ik het mee eens Hockey. Waarom zou een kind sowieso automatisch de dubble nationaliteit krijgen van de ouder? Als iemand na een x aantal jaren weer terug wil keren naar het land van geboorte, kan diegene toch alsnog een naturalisatieverzoek voor het kind indienen? Ik snap niet waarom dat automatisch moet.

Wat me stoort is dat op die manier iemand in land waar andere wetten gelden bij veroordeling dankzij dubbele nationaliteit lekker zijn straf in Nederland mag uitzitten. Daar ben ik het nooit mee eens geweest. Ik snap heel goed dat veroordeelden er alles aan doen om in zo'n geval naar Nederland te gaan maar ergens is dat natuurlijk idioot. Consulaire bijstand ok, maar bij veroordeling gewoon in het land van veroordeling de straf ondergaan vind ik.

@ Mark, je KUNT wel NHG krijgen zonder Nederlands paspoort maar het is bijzonder lastig omdat er allerlei regels aan verblijfsvergunningen zitten (zoek maar eens op). Die omzeil je direct met het hebben van een paspoort en dat is dus een heel groot voordeel.

Als ik over een x aantal jaar zou besluiten Amerikaanse te worden is dat puur een gevoelskwestie namelijk de kers op de taart van mijn bestaan hier zeg maar. Niets meer, niets minder. Echter als ik daarvoor mijn Nederlandse nationaliteit zou moeten opgeven zou ik dat heel moeilijk vinden. Niet alleen omdat mijn roots er liggen en ik trots ben op waar ik vandaan kom en ik nooit kan uitsluiten er ooit terug te keren maar ook omdat ik er pensioen heb opgebouwd, AOW etc. Bij mij heerst (wellicht onterecht) ook de angst dat ik door het verlies van mijn Nederlanderschap geen poot meer heb om op te staan als het om administratieve kwesties gaat. Onder het mom, zo, die is weg, alles wissen en klaar.

Maar goed, tegen die tijd heb ik misschien niets te kiezen en dan is dat maar zo. Dan zal ook blijken of, wanneer dit voorstel wordt goedgekeurd, de daadwerkelijke problemen kunnen worden opgelost door de afschaffing van dubbele nationaliteit.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Hockey schreef:Ziva, goed punt, je hebt zo ongeveer verwoord wat ik ook denk. Met een paar kleine aanvullingen (die mijn mening zijn).
Je kan pas de nationaliteit verkrijgen als je schoon bent, dus geen misdrijven hebt gepleegd. En met een dubbel paspoort betekent veroordeeld worden voor een misdrijf na uitzitten van de straf uitzetting, mits je immigrant bent.
Mensen die willen naturaliseren moeten 5 jaar LEGAAL in Nederland wonen (of 3 jaar getrouwd met een Nederlander) EN je mag geen strafblad hebben. Het zou jullie sieren als je eerst iets uitzoekt, voordat je dingen gaat roepen op het forum.
Mensen met een dubbel paspoort uitzetten na een misdrijf? Waarheen? Naar het land waar zij geboren zijn? Dus stel dat ik 40 jaar geleden in Amerika was geboren uit een Nederlandse vader en moeder. Dan heb ik de Amerikaanse en Nederlandse nationaliteit van rechtswege. Na een jaar besluiten mijn ouders terug te gaan naar Nederland. Ik bega een misdrijf, zit mijn straf uit en wordt dan uitgezet naar Amerika? Zullen die Amerikanen blij mee zijn...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Noordkreet van mij, please regaeer !
Heleen, hier schrik ik van. Ik heb bij mijn weten nooit gezegd dat er mensen zijn die de Ned. nationaliteit niet waard zijn. Please toon me de posting die ik deed waaruit jij die indruk kreeg. Degenen die hier langer op het forum meelezen moeten toch weten dat zo een uitspraak nooit (serieus bedoeld) uit mijn mond kan komen !

Verder: wij zijn Ned. niet 'ontvlucht'. Mijn man was voor zijn Ned. werkgever in de US bij een bedrijf en hem werd een baan aangeboden. Ik wist het uit zijn hoofd te praten. Maar toen men hem de baan een half jaar later wederom aanbood was er geen houden aan. De mogelijkheden tot groei, professioneel maar ook persoonlijk, waren groter dan in Ned. En het was ook de uitdaging. Dus landden we in de US, verbrandden de schepen, en probeerden zo goed en zo kwaad mogelijk een leven op te bouwen voor ons beiden. Degenen die mijn postings lezen weten dat we het niet cadeau hebben gekregen, zeker ik niet. Ik gaf een baan op, een studie, collega's buren, kennissen, familie, enz. Wat ik ervoor terug kreeg was een H4 visum, heimwee en eenzaamheid.
Ik zou graag US citizenship (ook) hebben omdat ik dan beter kan participeren in de samenleving waar ik nu al achttien jaar woon. Ik wil mijn Nederlanderschap houden want als er iets met mijn man gebeurt ga ik terug naar 'het land van herkomst'. Daar is mijn hart, daar is mijn verleden, daar is mijn familie. Waarom is dat nu zo moeilijk te begrijpen ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 15 mar 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor alle zekerheid: voordat je Amerikaan mag worden, word je eerst besnuffeld door onder meer de FBI om te kijken of je wel een net persoon bent. En voor een groene kaart moet je aantonen dat je ook niks ergs gedaan heb.

Recht op AOW en andere pensioenen blijf je houden als je die in Nederland opgebouwd hebt, ongeacht of je een andere nationaliteit hebt aangenomen of niet (roep ik wel eens eerder, maar dat is blijkbaar toch niet bij iedereen doorgedrongen).

Een Amerikaan zijn/haar straf laten uitzitten in Nederland is volgens mij niet mogelijk, daarvoor moet je eerst je Amerikaanse staatsburgerschap opgeven en dat zullen ze in zo'n geval niet toelaten. Wat WEL gebeurt is dat (genaturaliseerde) Nederlanders wegens een misdrijf in de VS of elders een tegen de VS gerichte misdaad begaan, vaak hun straf in Nederland mogen uitzitten. Zoals het geval een tijdje geleden, van iemand die een regeling had getroffen met de Amerikaanse overheid en bekend had dat hij terroristische aanvallen had uitgevoerd op Amerikanen. Deze persoon werd aan Nederland uitgeleverd nadat hij 20 jaar gevangenisstraf had gekregen in de VS en werd door de Nederlandse rechter prompt vrijgelaten omdat "het in Amerikaanse gevangenissen zo slecht is."

Een dubbele nationaliteit is in de VS wel toegelaten, maar je kunt met een geldig ander paspoort niet alles doen, je krijgt geen wat hogere 'security clearance' bijvoorbeeld.

Ik blijf erbij, dat veel mensen die geen dubbele nationaliteit hebben niet weten waar ze het over hebben. Als je (nog) geen Amerikaan kunt worden, blijft het een theoretische zaak, als je nooit uit Nederland zou willen verhuizen, dan heb je er zelf ook niets aan. En dan word je als boer Koekoek (in het parlement voor de Boerenpartij) die lang gleden riep: Boer Koekoek is teugen. Ik weet niet waarom, maar ik ben teugen.

Ik blijf er ook bij, dat Nederlanders het toch een soort van 'landverraad' blijven voelen als je ergens anders heen verhuist. Je geeft dan je 'veilige' van-de-wieg-tot-het-graf systeem op en vertrekt. En, net zoals je door sommige geloofsovertuigingen als ketter bestempeld wordt als je je niet (meer) aan de regels van een bepaald geloof houdt, proef ik uit veel van reacties hier en elders, dat, zoals ik ook al eerder schreef, als je dubbele nationaliteiter wilt worden, je 'kop gesneld' moet worden als je dat hoofd boven het maaiveld uitsteekt.

Ik ben en blijf Nederlander van afkomst, en Amerikaan door keuze. En wat is daar tegen? Lijdt Nederland schade door het feit dat ik nu uit twee helften besta? Doe ik het land kwaad? Of is men jaloers dat ik iets heb dat niet alle Nederlanders hebben?

Voor mij komt het neer op: waarin een klein land, klein kan zijn. En blijkbaar wil blijven.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ja- maar kan iemand me nu vertellen waar ik die vervelende uitspraak gedaan zou hebben ?!
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik was ook al zwaar verbaasd toen ik het las Oortjes, niets voor jou om zoiets te posten :blink:
Ziva schreef:Mijn grootste bezwaar tegen dit voorstel is namelijk dat ik van mening ben dat het doel waarom dit voorstel ingevoerd wordt compleet voorbijgestreefd wordt. Criminaliteit en het straffen van burgers los je niet op door 1 nationaliteit af te dwingen, steker nog, je werkt daarmee illegaliteit in de hand en mensen zullen eerder geneigd zijn illegaal in Nederland te gaan wonen.

Het zou volgens mij veel beter zijn om andere dingen aan te passen namelijk:
1. Iemand die een misdaad begaat in Nederland zal altijd gestraft worden in Nederland, iemand die een misdaad begaat in het buitenland zal door dat land gestraft worden.
2. Iemand die een dubbele nationaliteit bezit kan niet werkzaam zijn voor de overheid of overheidsorganen om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.
3. Een persoon die Nederlander wil worden zal een x aantal (bijvoorbeeld 5) jaar in Nederland moeten wonen en werken alvorens hij/zij in aanmerking komt.
Hoewel ik het vaak met je eens ben Ziva, kan ik me hier toch absoluut niet in vinden. Onder meer ook om de redenen die Kastelke al aangaf. Iemand die Nederlander is en in Nederland een criminele daad begaat dient gewoon hier veroordeeld te worden. Na die daad is zo iemand nog steeds Nederlander. Ik zie geen enkele juridische basis om zo iemand maar gewoon het land uit te zetten. Wat ik wel begrijpelijk zou vinden is als iemand in de periode van 5 jaar in Nederland, alvorens naturalisatie plaatsvindt, een zware criminele daad begaat daarmee de mogelijkheid te ontzeggen te naturaliseren. Maar volgens Heleen is dat al dicht getimmerd.

Dan je tweede punt. Ik heb een buitenlandse vader, hij heeft al decennia de Nederlandse nationaliteit. Ik heb ooit, toen ik baby was, heel kort die nationaliteit gehad. Nog steeds voel ik mij sterk verbonden met dat land, alhoewel het niet te vergelijken is met de mate waarin ik mij Nederlander voel. Toch zou ik graag beide paspoorten hebben, omdat ik me simpelweg verbonden voel met beide landen, ook vanwege de familiebanden. Ik weet dat ik recht heb, in de huidige situatie, op dat tweede paspoort (en zelfs op een derde, maar ik zal het niet te ingewikkeld maken :wink: ).
Nu werk ik toevallig ook nog in de politieke sector. Het zou in theorie dus mogelijk zijn dat ik ooit volksvertegenwoordiger wordt (als raadslid of als Tweede Kamerlid) of anderszins voor de overheid kom te werken (bijvoorbeeld bij een ministerie, al acht ik de kans niet groot, het lijkt me niet leuk :wink: ).
Zou ik dan dat tweede paspoort op moeten geven? Ben ik ineens een ander persoon zonder dat tweede paspoort? Zal mijn solidariteit jegens dat land ineens veranderen zonder dat paspoort?
Mocht er ooit stemming plaatsvinden over een kwestie die dat land betreft (niet geheel onwaarschijnlijk), dan zal ik mij simpelweg van stemming onthouden om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Dat is niet anders als wanneer het een stemming betreft over een sector of zelfs bedrijf waarvoor je eerder werkzaam was. Dat gebeurd namelijk veelvuldig, dat kamerleden of raadsleden zich van stemming onthouden om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Ik zie geen verschil in beiden.

Ik zie dus geen enkel obstakel voor een tweede paspoort irt werken als volksvertegenwoordiger of anderszins voor de overheid. Ieder persoon, en zeker mensen die voor een ministerie werken, hebben naast het werk dat ze uitvoeren ook zelf een bepaald wereldbeeld, vaak aansluitend bij een politieke partij. Je mag ervan uitgaan dat zij hun werk op een professionele manier uitvoeren zonder te vervallen in persoonlijke voorkeuren of persoonlijke banden. Het maakt geen verschil of die banden met een ander land of met een bepaald bedrijf zijn.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dank je RiverCola ! Ik hoop wel dat Heleen nog reageert, aangezien ze twee keer meldde dat ik zoiets gepost zou hebben.....
Als ik iets geschreven heb dat zodanig verkeerd geïnterpreteerd kan worden dan hoor ik dat graag, want dan kan ik het rechtzetten.
En als een posting van een ander mij per ongeluk in de mond is gelegd dan zou ik graag zien dat dat even rechtgezet werd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Rivercola, de argumenten die jij geeft kunnen ook gebruikt worden om geen tweede paspoort toe te staan.

@iedereen, ik durf nu al te zeggen dat we er niet gaan uitkomen. Ik (en anderen met mij waarschijnlijk) ben van mening dat een Tweede Paspoort een voorrecht moet zijn, en geen onvervreemdbaar recht. Ik vind het prima als immigranten een dubbel paspoort hebben, maar moet de tweede en eventueel derde generatie deze ook hebben?
En mag je deze blijven houden, ongeacht wat je doet en wat er ook gebeurt?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hockey schreef: En mag je deze blijven houden, ongeacht wat je doet en wat er ook gebeurt?
Als je maar 1 paspoort hebt, dan nemen ze dat toch ook niet af na een misdaad. Waarom dan wel je 2de? (en wat met je 3de?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

@oortjes: het stond in de post van bevede die nu weggehaald is. Daarin had hij jou gequote. (oortjes schreef: etc.). Daar baseerde ik me op. Misschien had hij verkeerd gequote? Ik ben blij dat we het eens zijn over het al dan niet waard zijn van een nationaliteit. :wink:

In die quote stond ook dat jij Nederland was ontvlucht. Vandaar dat ik wat heftig reageerde. Excuses!

Edit: het was een quote van elninjoo op de eerste pagina. Hoe de verwarring is ontstaan dat jij dat gezegd hebt, durf ik niet te zeggen. Nogmaals: sorry!
elninjoo schreef:Nederland heeft echt een 'weg met ons' mentaliteit. De goeie Nederlanders die het overbevolkte landje ontvlucht zijn, willen ze hun nederlanderschap ontnemen, terwijl ons land bevolkt wordt door mensen die de nederlandse nationaliteit bij de koffiepunten hebben gekregen maar die 'm absoluut niet waard zijn.

Als geboren en getogen Nederlander blijf ik in de eerste plaats Nederlander, waar ter wereld ik ook zou gaan wonen. Als ik 'n 2e paspoort van mijn nieuwe land zou kunnen krijgen zou ik daar wel gebruik van maken als dat voordeel biedt, maar je blijft toch uit welke cultuur je vandaan komt.
Laatst gewijzigd door Heleen72 op 15 mar 2012, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Volgens mij had bedeve verkeerd gequote, waardoor het leek alsof het Oortjes uitspraak betrof. Het is inderdaad wel zaak om te zorgen dat je goed quote, zodat je anderen geen uitspraken in de mond legt die ze niet gedaan hebben. Kwestie van gewoon even goed kijken wat je post en eventueel zelfs het voorbeeld te gebruiken.

@Hockey: Ik snap niet precies waarom mijn argumenten ook vóór het afschaffen van een tweede paspoort zouden kunnen zijn. Hoe zie je dat dan?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Heleen, dankjewel voor je reaktie. Ik denk dat onze standpunten behoorlijk overeenkomen overigens.
Als ik me goed herinner, reageerde Bedeve op iemand anders - die het over koffiepunten had - en niet op een bijdrage van mij. Die quotes zijn nu verwijderd, dat maakt het wat onduidelijk allemaal. Maar beter dat dan dat we hier 'flame wars' krijgen of te emotionele bijdrages waar men later spijt van kan hebben.
RiverCola, nogmaals dank voor je hulp in deze om eea. te corrigeren.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Rivercola, ik heb het stukje gequote wat je ook kan gebruiken als argument tegen een tweede paspoort.
RiverCola schreef:Ben ik ineens een ander persoon zonder dat tweede paspoort? Zal mijn solidariteit jegens dat land ineens veranderen zonder dat paspoort?
Zoals je zelf al zegt, je solidariteit jegens een land verandert door het niet hebben van een tweede paspoort.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat men asap Amerikaanse paspoorten moet gaan uitdelen aan een groot deel van de AA leden, die een grote sollidariteit hebben met de US, ondanks dat ze dat paspoort niet hebben. :lol:

Als je solidariteit enkel maar komt met het hebben van een papiertje... :? (of de solidariteit verdwijnt als je het papiertje niet meer krijgt: idem)
Elke
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik ben het met Benno eens, zolang je zelf geen twee paspoorten hebt is het heel moeilijk in te schatten hoe het voelt. Voor mij heeft het te maken met op papier hebben wat ik voel, namelijk een verbondenheid met beide landen. Dit gaf ik ook al eerder aan in mijn post. Ik blijf het raar vinden dat mensen dat niet snappen. En misschien komt dat ook omdat ik in een internationale gemeenschap ben opgegroeid,waar het heben van maar een nationaliteit de uitzondering was.

Ik vind overigens het idee om genaturaliseerde Nederlanders, of Amerikanen of wat dan ook, terug naar hun land van herkomst te sturen als ze een misdaad begaan een beetje vreemd. Waarom? Die mensen zijn genaturaliseerd,en horen er dus ook bij,ongeacht wat ze doen. Ik vind dat een wet zoals die een soort tweederangs burgers zou creeeren, en waarom zou iemand dat willen? Laat ze dan niet naturaliseren. Waarom lijken zoveel Nederlanders zo bang te zijn voor globalisering? Ik snap het echt niet...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Als we toelaten dat mensen twee paspoorten (vooral als dat gebeurt omdat het zoveel voordeel oplevert) reduceren we dan de mensen met 1 paspoort niet tot tweederangs burgers?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik weet niet of al dan niet paspoort de solidariteit beïnvloedt. In het US leger vechten genoeg jonge mensen die geen US paspoort hebben. (Wat ik overigens een vreemd constructie vind, dat dat kan.) Maar met paspoort heb je jury duty, mag je stemmen, of je ergens verkiesbaar voor stellen - zolang het maar niet het Presidentschap is. Dat alles geeft meer binding denk ik, meer een gevoel van 'dit is ook mijn land.'
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

@Hockey: je hebt je destijds op dit forum aangemeld, omdat je emigratieplannen had. Ik weet niet of je nog steeds voornemens bent om naar Amerika te emigreren, maar ik ga er vanuit dat dat nog steeds zo is. Wil je je dan na verloop van tijd tot Amerikaan naturaliseren of leg je je er bij neer dat je steeds je greencard moet vernieuwen en niet mag stemmen over zaken die misschien jou ook aangaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer