Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
@Heleen72, ik heb geen idee wat ik tezijnertijd zal doen. Op dit moment kan ik de argumenten van beide kanten begrijpen, op 1 na. Als mensen hier stellen dat de groep Nederlanders die tegen een dubbel paspoort is bekrompen is, dan kan ik dat niet begrijpen. Dan wil ik dat niet begrijpen, want daarmee verheft de groep die voor een dubbel paspoort is zich tot beter dan de groep die tegen is.
Zelf ben ik wel voor een dubbel paspoort, mits dat een voorrecht blijft en geen onvervreemdbaar recht wordt. En mits er een zekere logica achterzit. Waarbij ik emigratie een logische reden vindt voor een dubbel paspoort, maar ook vindt dat de tweede generatie (die dus in nieuwe land geboren en getogen is) en de generaties daarna niet meer recht hebben op 2 paspoorten.
Zelf ben ik wel voor een dubbel paspoort, mits dat een voorrecht blijft en geen onvervreemdbaar recht wordt. En mits er een zekere logica achterzit. Waarbij ik emigratie een logische reden vindt voor een dubbel paspoort, maar ook vindt dat de tweede generatie (die dus in nieuwe land geboren en getogen is) en de generaties daarna niet meer recht hebben op 2 paspoorten.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Waarschijnlijk ben ik de enige hier, die zeven jaar lang geen Nederlandse was, alleen Amerikaans. Ik kan wel zeggen dat mijn gevoelens over mijn Nederlandse kant en Nederland in die tijd absoluut niet veranderd zijn. Ik zat niet te kniezen, omdat ik dat Nederlanderschap (=paspoort) kwijt was, maar voelde me er niet minder Nederlands door en het was een moeilijke beslissing (om vader te sponsoren in de VS). Ik dacht trouwens dat ik best zonder verder zou kunnen (en dat was vast ook zo, als de mogelijkheid zich niet had voorgedaan), maar toen ik mijn nieuwe Nederlandse paspoort weer zag in 2006 deed me dat zeker onverwachts heel wat. Het was een emotioneel iets, net als het Amerikaanse paspoort verkrijgen een emotioneel iets was. Ik wil niet voor een land moeten kiezen (en zal dat ook niet hoeven, gelukkig), maar ik ben niet de enige, die gewoon veel heeft met beide landen. Al die rebellie in Nederland heeft niet met affiniteit voor een land te maken, een paspoort afpakken gaat niet werken. En Hockey, wat die tweede generatie betreft, die kan zich net zo gehecht voelen aan dat land. Onze kinderen voelen zich absoluut ook Nederlands en spreken de taal, ondanks dat ze er nooit hebben gewoond. Je hebt er nog helemaal geen ervaring mee en bent van plan te verhuizen naar de VS, misschien moet je dingen eerst even ervaren? Wil jij straks dat jouw kinderen geen kans op een Nederlands paspoort zullen hebben? Allemaal heel hypothetisch, maar als je ervoor staat opeens heel actueel. Want, wat als...
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Bandido
- Amerika-expert
Ja maar "bekrompen" klinkt misschien gewoon niet zo aardig. Maar ik vind wel dat diegenen die er tegen zijn zich gewoon geen voorstelling willen/kunnen maken van het feit dat je je werkelijk met twee landen verbonden kunt voelen. Deze wet heeft zoveel consequenties voor zoveel mensen, daar hebben velen in NL helemaal geen weet van. En dat vind ik zo ontzettend jammer, want in zekere zin gooit NL daarmee zijn eigen glazen in. En de werkelijke aanleiding zijn Marokkaanse immigranten in NL, al wil bijna niemand dat zo zeggen, maar het is wel zo. En het ironische is: dat los je er niet mee op, want de Marokkaanse nationaliteit heb je voor het leven en kun je niet afnemen. Het is ook heel tegendraads omdat je elders in de wereld juist een tegenbeweging ziet: Denemarken en Duitsland zijn juist bezig om dubbele nationaliteit mogelijk te maken. Juist omdat het meer in lijn is met de wereld anno 2012. En ondertussen kan ik me niet onttrekken aan de spruitjeslucht die in NL hangt. En in dat opzicht vind ik "bekrompen" misschien toch wel een beetje op zijn plek...Hockey schreef:Als mensen hier stellen dat de groep Nederlanders die tegen een dubbel paspoort is bekrompen is, dan kan ik dat niet begrijpen. Dan wil ik dat niet begrijpen, want daarmee verheft de groep die voor een dubbel paspoort is zich tot beter dan de groep die tegen is.
"Keep Georgia On Your Mind"
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik zie weinig van die voordelen die een dubbele nationaliteit zou hebben. Ook nu ik hier al ruim 6 jaar in de US woon heb ik nog nooit gestemd in Nederland, omdat ik vind dat ik me niet moet bemoeien met dingen die mij in principe niet meer aangaan. Een Nederlands paspoort verlengen is elke keer weer lastig, want je moet weer naar het Nederlandse consulaat en in mijn geval ook nog toestemming van een Nederlandse vader in Nederland zien te krijgen voor ik de paspoorten van de kinderen kan verlengen. Maar, ik zou het toch wel vreemd vinden als mijn kinderen straks de Nederlandse nationaliteit kunnen behouden omdat ze minderjarig zijn en tot nu toe altijd een Nederlands paspoort hebben gehad, hun Nederlandse vader nog in Nederland woont, etc. En dan zou ik dus mijn Nederlandse nationaliteit op moeten geven omdat ik deels voor hun toekomst (zij naturaliseren automatisch mee en hebben als Amerikaan meer kans op beurzen voor school) de Amerikaanse nationaliteit aan wil nemen. Ik vind dat gewoon een vreemde constructie.
Het loyaal zijn aan een land, waar zo mee wordt geschermd op dit moment, zit niet in een paspoort. Ik voel me Nederlander omdat ik er geboren en getogen ben, omdat het Nederlands nog steeds mijn eerste taal is en omdat ik, als ik mijn partner niet had ontmoet, waarschijnlijk nog steeds Nederlandse in Nederland zou zijn geweest. Maar op dit moment woon ik hier en ik wil hier bepaalde rechten hebben voor mezelf (stemrecht o.a.) en voor mijn kinderen en dat kan niet als ik niet de Amerikaanse nationaliteit aanneem. Ik ben dus best voor 1 paspoort, maar dan graag eentje voor mij die half Nederlands half Amerikaans is.
Daarnaast en juist omdat Nederland zo moeilijk blijkt te doen over die dubbele nationaliteit, krijg ik steeds meer het gevoel dat Nederland al hun onderdanen in het buitenland wil beschouwen als tweederangs burgers. En als men dus vindt dat je als je de nationaliteit van je man aanneemt, je je Nederlanse nationaliteit op moet geven, dan is het maar zo. Ik ga niet om de 10 jaar mijn greencard verlengen en extra moeite doen om Nederlandse te blijven. Dat is het me niet waard. Ik vind het belangrijker dat mijn kinderen hier een betere toekomst kunnen hebben door citizen te zijn en volwaardig mee te kunnen dingen naar beschikbare beurzen.
Het loyaal zijn aan een land, waar zo mee wordt geschermd op dit moment, zit niet in een paspoort. Ik voel me Nederlander omdat ik er geboren en getogen ben, omdat het Nederlands nog steeds mijn eerste taal is en omdat ik, als ik mijn partner niet had ontmoet, waarschijnlijk nog steeds Nederlandse in Nederland zou zijn geweest. Maar op dit moment woon ik hier en ik wil hier bepaalde rechten hebben voor mezelf (stemrecht o.a.) en voor mijn kinderen en dat kan niet als ik niet de Amerikaanse nationaliteit aanneem. Ik ben dus best voor 1 paspoort, maar dan graag eentje voor mij die half Nederlands half Amerikaans is.
Daarnaast en juist omdat Nederland zo moeilijk blijkt te doen over die dubbele nationaliteit, krijg ik steeds meer het gevoel dat Nederland al hun onderdanen in het buitenland wil beschouwen als tweederangs burgers. En als men dus vindt dat je als je de nationaliteit van je man aanneemt, je je Nederlanse nationaliteit op moet geven, dan is het maar zo. Ik ga niet om de 10 jaar mijn greencard verlengen en extra moeite doen om Nederlandse te blijven. Dat is het me niet waard. Ik vind het belangrijker dat mijn kinderen hier een betere toekomst kunnen hebben door citizen te zijn en volwaardig mee te kunnen dingen naar beschikbare beurzen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Weet je wat ik denk? Dat heel veel mensen die tegen de dubbele nationaliteit zijn, als ze heel eerlijk moeten zijn, het niet erg zouden vinden als de Nederamerikanen en zo een 2de (andere dan de Nederlandse) nationaliteit nemen. Ze hebben meer een probleem met mensen uit andere landen die in Nederland komen en waarvan de Nederlandse nationaliteit de 2de nationaliteit is. Dat is het probleem volgens mij.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Hihi, ja Elke, maar die Nederlanders blijft politiek correct in hun uitingen daarover hè? Iedereen over 1 kam, want dan valt die mening niet zo op. Als het aan die geblondeerde krullebol daar in Nederland zou liggen zou mijn rasechte Nederlandse oma ook kopvoddentax hebben moeten betalen voor haar hoofddoekje wat ze standaard droeg als ze vroeger naar de stad ging.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
- Bandido
- Amerika-expert
Juist! Dat is precies waar ik ook al naar verwees. Als NLers in het buitenland hebben we te maken met de gevolgen hiervan, maar het is natuurlijk niet de reden.kastelke schreef:Weet je wat ik denk? Dat heel veel mensen die tegen de dubbele nationaliteit zijn, als ze heel eerlijk moeten zijn, het niet erg zouden vinden als de Nederamerikanen en zo een 2de (andere dan de Nederlandse) nationaliteit nemen. Ze hebben meer een probleem met mensen uit andere landen die in Nederland komen en waarvan de Nederlandse nationaliteit de 2de nationaliteit is. Dat is het probleem volgens mij.
"Keep Georgia On Your Mind"
Nou, nou. Bij mijn weten was het advies voor de overheid dubbele nationaliteit toe te staan mn. omdat het voor Turken en Marokkanen een onwerkbare situatie geeft als ze hun nationaliteit moeten opgeven - zo ze dat al kunnen. Ik meen me herinneren dat het ook met erfrecht te maken had. Ik heb nog nooit iets gelezen waaruit bleek dat de Ned. overheid zich druk maakte over het lot van emigranten, behalve dat men in de jaren 50 er hard aan trok zoveel mogelijk Nederlanders te laten vertrekken. Ons land was te vol en er was geen werk in de toekomst voor iedereen. Uit mijn familie zijn er ook de nodige vertrokken, naar Australie, Nieuw Zeeland, Canada. Meestal spraken ze geen Engels en moesten alles met hun handen verdienen. Ik weet dat er in de 80er jaren publiciteit is geweest over Nederlanders in Australie, de meesten waren niet echt welstand geëindigd, velen zaten nu in bejaardenhuizen ed., en voelden zich enorm eenzaam, ze wilden veelal graag terug maar konden dat niet, vooral financieel niet. Heeft Ned. toen iets opgezet om deze mensen terug te helpen voor hun oude dag ? Nee dus.
Ik proef toch iets van: je hebt er zelf voor gekozen weg te gaan, je hebt zelf ons land de rug toegekeerd, draai nu zelf maar op voor de gevolgen. Ik denk dat wij meer warme gevoelens hebben tov. van Nederland, dat Nederland/de Nederlanders jegens ons. (Deelnemers aan het AA forum uitgesloten natuurlijk).
Ik proef toch iets van: je hebt er zelf voor gekozen weg te gaan, je hebt zelf ons land de rug toegekeerd, draai nu zelf maar op voor de gevolgen. Ik denk dat wij meer warme gevoelens hebben tov. van Nederland, dat Nederland/de Nederlanders jegens ons. (Deelnemers aan het AA forum uitgesloten natuurlijk).
Ik voel me verbonden met Nieuw Zeeland maar krijg er ook geen paspoort van. Hoelang moeten dan wel mogen we doorgaan met het verstrekken van paspoorten aan nieuwe generaties? Zouden jouw kleinkinderen straks ook nog een Nederlands paspoort mogen krijgen?Petra/VS schreef:En Hockey, wat die tweede generatie betreft, die kan zich net zo gehecht voelen aan dat land. Onze kinderen voelen zich absoluut ook Nederlands en spreken de taal, ondanks dat ze er nooit hebben gewoond.
Ik heb er wel ervaring mee. Niet in de zin dat het mij overkomt, maar wel mijn schoonfamilie, waarbij mijn schoonmoeder van origine Nederlandse is en haar Nederlandse paspoort heeft opgegeven toen ze Amerikaanse werd (nadat ze was getrouwd met een Amerikaanse man). Haar kinderen zijn ook volledig Amerikaans en hebben weinig met Nederland.Petra/VS schreef:Je hebt er nog helemaal geen ervaring mee en bent van plan te verhuizen naar de VS, misschien moet je dingen eerst even ervaren? Wil jij straks dat jouw kinderen geen kans op een Nederlands paspoort zullen hebben? Allemaal heel hypothetisch, maar als je ervoor staat opeens heel actueel. Want, wat als...
Petra, als jij wil zeggen dat ik de persoonlijke ervaring mis zoals jij die hebt dan geef ik je daar gelijk in. Maar als jouw punt is dat ik niks zou mogen zeggen omdat het mij nog niet overkomen is, dan ga ik daar niet in mee. Doch ik kan me niet voorstellen dat je dat laatste bedoelt.
Eerste zin ben ik niet met je eens. Mensen kunnen zich daar wel een voorstelling van maken, en toch een andere mening hebben. De tweede zin ben ik wel met je eens. Een vraag zou zijn of deze mensen van mening veranderen als zij in deze situatie zaten.Bandido schreef:Maar ik vind wel dat diegenen die er tegen zijn zich gewoon geen voorstelling willen/kunnen maken van het feit dat je je werkelijk met twee landen verbonden kunt voelen. Deze wet heeft zoveel consequenties voor zoveel mensen, daar hebben velen in NL helemaal geen weet van.
Deze hele wet komt er alleen vanwege binnenlandse problemen met immigranten. Maar dat los je met deze wet toch niet op? Nee maar het creërt wel drempels. Laatst werd er aan asielzoekers in België gevraagd waarom ze geen asiel aanvragen in Nederland, het antwoord was "teveel papierwerk, teveel regels". Dat is de insteek. De PVV zet er enorme druk achter, dit zullen ze nu in het Catshuis ook doen. Vandaar dat die wet er sowieso komt(tenzij het kabinet klapt) en wellicht nog meer inperkingsregels. Dit is dan ook meteen de reden waarom je zoveel voorstanders ziet op Nederlandse websites(ik zag hier ergens de elsevier voorbij komen).
Ik vind het jammer dat mijn eerdere post uit zijn verband getrokken wordt want ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mensen die in Nederland een misdaad begaan teruggestuurd moeten worden naar het land van herkomst. Sterker nog, dat vind ik juist niet om reden die al genoemd zijn, het is onzinnig om iemand die op 1 jarige leeftijd legaal met familie naar Nederland verhuisd is terug te sturen naar land van herkomst omdat die persoon daar helemaal geen band mee heeft. Let wel op het woord "legaal". Ik heb het dus niet over mensen die illegaal in Nederland verblijven en waarvan de kinderen na x aantal jaar alsnog een Nederlands paspoort krijgen omdat men het niet moreel verantwoord vind om die mensen terug te sturen.
Met de zin "Iemand die een misdaad begaat in Nederland zal altijd gestraft worden in Nederland, iemand die een misdaad begaat in het buitenland zal door dat land gestraft worden" bedoel ik dat ik het niet acceptabel vind dat iemand die bijvoorbeeld een misdaad begaat in Amerika en zowel de Amerikaanse als de (van origine) Nederlandse nationaliteit heeft zijn straf mag uitzitten in Nederland omdat hij toevallig een Nederlands paspoort heeft. Er zijn veel gevallen van Nederlanders in bijvoorbeeld Thailand bekend die dan, na veel bemiddeling door de Nederlandse overheid, hun straf na veroordeling in Nederland mogen uitzitten en daar ben ik dus tegen wanneer iemand zijn schuld is bewezen.
Verder ben ik niet tegen dubbele nationaliteit als geheel voor zowel emigranten als immigranten maar is het voor mij wel een kwestie van dat je jezelf als nieuwe burger van een land (welk land dan ook) wel moet bewijzen en je wel moet gedragen. Daarmee bedoel ik dat je dus niet per direct in aanmerking komt voor allerlei financiele voordelen en dat je dus ook niet, nadat je net een Nederlands paspoort hebt gekregen, je op het misdadige pad mag begeven. Doe je dat wel dan zou ik er geen problemen mee hebben als ze direct je nieuwe nationaliteit zouden afpakken, sterker nog, dat vind ik begrijpelijk.
@RiverCola, ik vind dus wel dat als je een overheidsfunctie of voor de overheid werkt je maar 1 nationaliteit moet hebben al is het alleen al om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Ik weet dat een papiertje niets hoeft te zeggen over je loyaliteit naar een land maar als 2 landen met elkaar in conflict raken en jij toevallig de nationaliteit van beiden hebt is het onvermijdelijk dat mensen je oprechtheid in twijfel gaan trekken. Alleen daarom al zou je dat moeten voorkomen en wil je toch 2 nationaliteiten hebben zul je moeten accepteren dat je bepaalde functies niet mag vervullen.
Edit: ik ben het volledig met DejaVu eens, met deze wet los je niet de problemen op die men hoopt op te lossen.
Met de zin "Iemand die een misdaad begaat in Nederland zal altijd gestraft worden in Nederland, iemand die een misdaad begaat in het buitenland zal door dat land gestraft worden" bedoel ik dat ik het niet acceptabel vind dat iemand die bijvoorbeeld een misdaad begaat in Amerika en zowel de Amerikaanse als de (van origine) Nederlandse nationaliteit heeft zijn straf mag uitzitten in Nederland omdat hij toevallig een Nederlands paspoort heeft. Er zijn veel gevallen van Nederlanders in bijvoorbeeld Thailand bekend die dan, na veel bemiddeling door de Nederlandse overheid, hun straf na veroordeling in Nederland mogen uitzitten en daar ben ik dus tegen wanneer iemand zijn schuld is bewezen.
Verder ben ik niet tegen dubbele nationaliteit als geheel voor zowel emigranten als immigranten maar is het voor mij wel een kwestie van dat je jezelf als nieuwe burger van een land (welk land dan ook) wel moet bewijzen en je wel moet gedragen. Daarmee bedoel ik dat je dus niet per direct in aanmerking komt voor allerlei financiele voordelen en dat je dus ook niet, nadat je net een Nederlands paspoort hebt gekregen, je op het misdadige pad mag begeven. Doe je dat wel dan zou ik er geen problemen mee hebben als ze direct je nieuwe nationaliteit zouden afpakken, sterker nog, dat vind ik begrijpelijk.
@RiverCola, ik vind dus wel dat als je een overheidsfunctie of voor de overheid werkt je maar 1 nationaliteit moet hebben al is het alleen al om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Ik weet dat een papiertje niets hoeft te zeggen over je loyaliteit naar een land maar als 2 landen met elkaar in conflict raken en jij toevallig de nationaliteit van beiden hebt is het onvermijdelijk dat mensen je oprechtheid in twijfel gaan trekken. Alleen daarom al zou je dat moeten voorkomen en wil je toch 2 nationaliteiten hebben zul je moeten accepteren dat je bepaalde functies niet mag vervullen.
Edit: ik ben het volledig met DejaVu eens, met deze wet los je niet de problemen op die men hoopt op te lossen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, waarom niet? Al kan ik het tegenargument daarvoor beter begrijpen dan voor kinderen van de eerste generatie emigranten.Hockey schreef: Hoelang moeten dan wel mogen we doorgaan met het verstrekken van paspoorten aan nieuwe generaties? Zouden jouw kleinkinderen straks ook nog een Nederlands paspoort mogen krijgen?
Inderdaad, ik bedoel het eerste, want ik zie hoe onze kinderen zich echt half-Nederlands voelen. Ze spreken de taal en vieren Nederlandse feestdagen en meer. Ik vind trouwens sowieso dat dubbele of meerdere nationaliteiten gewoon moeten kunnen, ongeacht de generatie.Petra/VS schreef:Petra, als jij wil zeggen dat ik de persoonlijke ervaring mis zoals jij die hebt dan geef ik je daar gelijk in. Maar als jouw punt is dat ik niks zou mogen zeggen omdat het mij nog niet overkomen is, dan ga ik daar niet in mee. Doch ik kan me niet voorstellen dat je dat laatste bedoelt.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik denk niet dat iemand hier bedoelt dat iemand zonder buitenland/dubbele nationaliteit ervaring niets mag zeggen, alleen dat het heel moeilijk is een voorstelling van iets te maken zonder dat je het zelf doorgemaakt hebt. En als er wetten gemaakt worden door mensen die zich dit niet kunnen voorstellen, maar ook nog eens geen idee hebben van de consequenties, dan vind ik dat zorgwekkend.
Het is precies wat hier een paar posts eerder gezegd werd: Deze hele ontwikkeling gaat zo tegen de algemene Europese ontwikkeling van wel dubbele nationaliteit toestaan in, dat het eigenlijk onbegrijpelijk is.
In feite is die hele wetgeving, volgens mij, niets meer dan een veel-te-vergaande reactie op het populisme van mensen zoals Geert Wilders. Het is, vind ik, te gek voor woorden dat het onderbuikgevoel dat hij, en anderen met hem, heeft gecreerd bij veel Nederlanders, zulke vergaande consequenties gaat hebben. Het lijkt wel alsof men werkelijk niet verder nadenkt dan de neus lang is. Want eigenlijk denkt men alleen maar over de allochtonen in Nederland, maar dan mag men niet zeggen, maar dat betekent wel dat mensen totaal niet stilstaan bij het feit dat hoogopgeleide mensen met twee paspoorten, zoals de kinderen van Petra/VS straks nooit meer naar Nederland zullen komen. Dat vind ik een verlies voor Nederland.
Het is precies wat hier een paar posts eerder gezegd werd: Deze hele ontwikkeling gaat zo tegen de algemene Europese ontwikkeling van wel dubbele nationaliteit toestaan in, dat het eigenlijk onbegrijpelijk is.
In feite is die hele wetgeving, volgens mij, niets meer dan een veel-te-vergaande reactie op het populisme van mensen zoals Geert Wilders. Het is, vind ik, te gek voor woorden dat het onderbuikgevoel dat hij, en anderen met hem, heeft gecreerd bij veel Nederlanders, zulke vergaande consequenties gaat hebben. Het lijkt wel alsof men werkelijk niet verder nadenkt dan de neus lang is. Want eigenlijk denkt men alleen maar over de allochtonen in Nederland, maar dan mag men niet zeggen, maar dat betekent wel dat mensen totaal niet stilstaan bij het feit dat hoogopgeleide mensen met twee paspoorten, zoals de kinderen van Petra/VS straks nooit meer naar Nederland zullen komen. Dat vind ik een verlies voor Nederland.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
Hockey: jouw familielid kan op dit ogenblik nog steeds de Nederlandse nationaliteit terugkrijgen omdat ze de nationaliteit van haar partner heeft aangenomen, die regel geldt met terugwerkende kracht evenals de regel dat vrouwen (pas sinds de jaren 1980 overigens!) hun Nederlanderschap kunnen doorgeven aan hun kinderen.
In het algemeen verder: de VS kan je Amerikaanse nationaliteit terugdraaien nadat je Amerikaan geworden bent, als je bijvoorbeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog Nazi was geweest en 'vergeten' had dat op te geven nij je naturalisatie. Is niet al te lang geleden nog gebeurd. Als je andere oorlogmisdaden na die tijd 'vergeten' bent, kan je ook je nationaliteit worden afgenomen.
Geen hoge regeringsbaantjes, OK. Maar waarom zou ik in Nederland geen staatssecretaris/minister Nederland unnen worden als ik dat zou willen? Of waarom zou ik in de VS geen burgemeester, lid van het Congress, sheriff of plaatselijk lijkenschouwer mogen worden? Er wordt hier (en voor zover ik begrepen heb zelfs in Nederland) juist geprobeerd mensen in dit soort posities te interesseren. Proberen 'andere' bevolkingsgroepen te integreren in de maatschappij en zo hun ervaring en achtergrond (en hun 'buiten de doos' denken) te gebruiken om het land beter te maken.
En voor een land als Nederland dat er zo graag prat op gaat dat het zo ruimdenkend, anti-discriminationerend en openstaand is, blijft deze eenzijdige en kortzichtige opvatting een raadsel. Net doen alsof je ruim denkt, maar ondertussen lekker achter de dichte gordijnen zitten. Net zoals ze vroeger wel zeiden over leden van wijlen de PSP (pacifisten): dat zijn mensen die naar een vergadering in de binnenstad gaan om te praten over luchtvervuiling en woningnood en dan in hun auto stappen en naar hun flat in de voorsteden rijden. Hypocriet.
Heeft die vrouw van Wilders overigens nog haar Hongaarse paspoort?
In het algemeen verder: de VS kan je Amerikaanse nationaliteit terugdraaien nadat je Amerikaan geworden bent, als je bijvoorbeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog Nazi was geweest en 'vergeten' had dat op te geven nij je naturalisatie. Is niet al te lang geleden nog gebeurd. Als je andere oorlogmisdaden na die tijd 'vergeten' bent, kan je ook je nationaliteit worden afgenomen.
Geen hoge regeringsbaantjes, OK. Maar waarom zou ik in Nederland geen staatssecretaris/minister Nederland unnen worden als ik dat zou willen? Of waarom zou ik in de VS geen burgemeester, lid van het Congress, sheriff of plaatselijk lijkenschouwer mogen worden? Er wordt hier (en voor zover ik begrepen heb zelfs in Nederland) juist geprobeerd mensen in dit soort posities te interesseren. Proberen 'andere' bevolkingsgroepen te integreren in de maatschappij en zo hun ervaring en achtergrond (en hun 'buiten de doos' denken) te gebruiken om het land beter te maken.
En voor een land als Nederland dat er zo graag prat op gaat dat het zo ruimdenkend, anti-discriminationerend en openstaand is, blijft deze eenzijdige en kortzichtige opvatting een raadsel. Net doen alsof je ruim denkt, maar ondertussen lekker achter de dichte gordijnen zitten. Net zoals ze vroeger wel zeiden over leden van wijlen de PSP (pacifisten): dat zijn mensen die naar een vergadering in de binnenstad gaan om te praten over luchtvervuiling en woningnood en dan in hun auto stappen en naar hun flat in de voorsteden rijden. Hypocriet.
Heeft die vrouw van Wilders overigens nog haar Hongaarse paspoort?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ik vind van niet omdat ze hier niet vandaan komen, niet opgegroeid zijn, niet gewoond hebben en misschien ook nooit gaan wonen. Twee paspoorten vind ik prima als je er vandaan komt of nu woont. Mijn vraag aan jou zou zijn waar je de grens gaat trekken. Mogen de kleinkinderen van jouw kleinkinderen ook nog een Nederlands paspoort hebben? Puur omdat oma ooit uit Nederland is gekomen?Petra/VS schreef:Ja, waarom niet? Al kan ik het tegenargument daarvoor beter begrijpen dan voor kinderen van de eerste generatie emigranten.Hockey schreef: Hoelang moeten dan wel mogen we doorgaan met het verstrekken van paspoorten aan nieuwe generaties? Zouden jouw kleinkinderen straks ook nog een Nederlands paspoort mogen krijgen?
En als jouw kinderen en kleinkinderen gaan trouwen met mensen die ook nog een paspoort hebben wegens geëmigreerde voorouders? Mogen hun kinderen dan paspoorten van die landen er ook bij krijgen?
Noot: Ik besef me dat het nu specifiek over jouw familie gaat, maar voor mij is dit een algemeen voorbeeld wat we voor iedereen zouden kunnen gebruiken.
Waarom zou dit een of/of moeten zijn? Waarom kan je niet een voorziening in zo'n wet inbouwen dat de kinderen (en eventueel kleinkinderen) van een emigrant onder bepaalde voorwaarden (zoals schoon strafblad) als ze dat willen (dus zich hier vestigen) automatisch een Nederlands paspoort krijgen?DixieChick schreef:Want eigenlijk denkt men alleen maar over de allochtonen in Nederland, maar dan mag men niet zeggen, maar dat betekent wel dat mensen totaal niet stilstaan bij het feit dat hoogopgeleide mensen met twee paspoorten, zoals de kinderen van Petra/VS straks nooit meer naar Nederland zullen komen. Dat vind ik een verlies voor Nederland.
Een argument dat vaak wordt gebruikt:
Turken kunnen worden opgeroepen voor het leger indien ze de Turkse nationaliteit hebben. Zal de USA het ook fijn vinden wanneer ten tijden van oorlog hun staatsburger(want hij heeft ook een USA paspoort) in het leger van een ander land zit? Dus jouw staatsburger vecht voor een ander land.
Daarnaast is er een nieuwe wet in Turkije waar ze eerst hun dienstplicht konden afkopen voor een bepaald bedrag en nu is dat bedrag verhoogd. Toen dat bekend werd stonden heel veel Turken te dringen bij de Turkse ambassade om nog voor de nieuwe wet hun dienstplicht af te kopen. Toen een journalist vroeg "waarom geef je niet gewoon het Turkse paspoort op, dat scheelt je heel veel geld" werd er als antwoord gegeven "Nee ik blijf altijd een Turk". Ja dat draagt nou ook niet echt bij het "We zijn allemaal één in NL" gevoel.
Over de vrouw van Wilders: Totaal geen idee, zoveel is er niet bekend over zijn priveleven.
Turken kunnen worden opgeroepen voor het leger indien ze de Turkse nationaliteit hebben. Zal de USA het ook fijn vinden wanneer ten tijden van oorlog hun staatsburger(want hij heeft ook een USA paspoort) in het leger van een ander land zit? Dus jouw staatsburger vecht voor een ander land.
Daarnaast is er een nieuwe wet in Turkije waar ze eerst hun dienstplicht konden afkopen voor een bepaald bedrag en nu is dat bedrag verhoogd. Toen dat bekend werd stonden heel veel Turken te dringen bij de Turkse ambassade om nog voor de nieuwe wet hun dienstplicht af te kopen. Toen een journalist vroeg "waarom geef je niet gewoon het Turkse paspoort op, dat scheelt je heel veel geld" werd er als antwoord gegeven "Nee ik blijf altijd een Turk". Ja dat draagt nou ook niet echt bij het "We zijn allemaal één in NL" gevoel.

Over de vrouw van Wilders: Totaal geen idee, zoveel is er niet bekend over zijn priveleven.
O trouwens volgens mij is de wet wel goed, alleen is die wat minder omdat er geen "lid 2: lid 1 is niet van toepassing indien een staatsburger van den Nederlanden zich buiten de landsgrenzen vertoeft."
Ofzo iets
Ofzo iets

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Nogmaals, ik zie geen reden waarom niet. En ja, inderdaad, dan mogen die kinderen van mij die paspoorten er ook bij krijgen. Ik ken in de VS een aantal mensen met drie nationaliteiten. Mijn neefje en nichtje in Canada hebben drie paspoorten, Canadees, Nederlands en Grieks. Hun moeder (dochter van Griekse immigraten, tweede generatie, dus) is namelijk ook Grieks. In de praktijk zullen er niet veel mensen zijn die meer dan drie paspoorten hebben, lijkt me. Ik vind daar dus inderdaad niets mis mee.Hockey schreef:En als jouw kinderen en kleinkinderen gaan trouwen met mensen die ook nog een paspoort hebben wegens geëmigreerde voorouders? Mogen hun kinderen dan paspoorten van die landen er ook bij krijgen?
-
- Amerika-expert
De Ieren hebben de regel dat zelfs kleinkinderen van Ieren de Ierse nationaliteit kunnen krijgen. Werd onder meer gebruikt door Amerikanen tijdens de oorlog in Vietnam om aan de dienstplicht (en gebruik als kanonnenvoer) te ontkomen.
Mijn voormalige buurman heeft ook drie paspoorten: Argentijns, Amerikaans en, via zijn vrouw, de kleindochter van een Ier), een Iers paspoort. Wat het een stuk makkelijker maakt om de EU in te komen.
Waarom niet drie (of vier, vijf?) paspoorten, hoe meer hoe beter. Op naar een VN wereldpaspoort.
Mijn voormalige buurman heeft ook drie paspoorten: Argentijns, Amerikaans en, via zijn vrouw, de kleindochter van een Ier), een Iers paspoort. Wat het een stuk makkelijker maakt om de EU in te komen.
Waarom niet drie (of vier, vijf?) paspoorten, hoe meer hoe beter. Op naar een VN wereldpaspoort.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Mjah ik vind dat een beetje erg ver gaan. Ik zie inderdaad ook niet in waarom mensen een paspoort zouden moeten krijgen van een land waar ze nog nooit geweest zijn. Ook niet als het mijn eigen kinderen zou betreffen.
Wel vind ik dat het makkelijk moet zijn om voor bijvoorbeeld kinderen van remigranten met een Nederlands paspoort of kinderen van immigranten met een Nederlands paspoort later, als men besluit terug te keren of als de kinderen van immigranten besluiten ook in Nederland te gaan wonen, de kinderen ook een Nederlands paspoort te geven door een snelle en wellicht soepelere regeling dan voor mensen die zich willen laten naturaliseren.
Maar inderdaad, het komt nu een beetje over alsof iedereen maar zoveel mogelijk paspoorten moet verzamelen want dan "kan later weleens van pas komen" en dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk moet je zoveel mogelijk gebruik maken van de voordelen en ik kan mensen absoluut niet kwalijk nemen dat ze "paspoorten verzamelen" maar mensen die nog nooit in Nederland gewoond hebben of mensen die nooit van plan zijn in Nederland te gaan wonen paspoorten geven vind ik echt onzin. Dat paspoort heeft totaal geen waarde (al helemaal geen emotionele waarde) behalve dan dat het weleens handig kan zijn.
Het voorbeeld wat DejaVu schetst vind ik wel een hele goede. Daar staat niemand bij stil, niet alle landen staan op zulke goede voet met elkaar en het wordt natuurlijk wel een beetje vreemd verhaal als iemand door zijn land van herkomst opgeroepen wordt om te vechten tegen het land waar hij woont.
Sowieso wel een leuke gewetensvraag hier aan alle NederAmerikanen, als Nederland met Amerika in oorlog zou raken en je moet meevechten (je kunt dus weigeren) voor welk land zou je dan vechten? Ik snap dat dit een lastige is maar het illustreert wel dat als je slechts 1 paspoort zou hebben je dus niet over zoiets zou hoeven nadenken (wat natuurlijk niet wegneemt dat dit zo'n beetje de ergst denkbare situatie zou zijn).
Wel vind ik dat het makkelijk moet zijn om voor bijvoorbeeld kinderen van remigranten met een Nederlands paspoort of kinderen van immigranten met een Nederlands paspoort later, als men besluit terug te keren of als de kinderen van immigranten besluiten ook in Nederland te gaan wonen, de kinderen ook een Nederlands paspoort te geven door een snelle en wellicht soepelere regeling dan voor mensen die zich willen laten naturaliseren.
Maar inderdaad, het komt nu een beetje over alsof iedereen maar zoveel mogelijk paspoorten moet verzamelen want dan "kan later weleens van pas komen" en dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk moet je zoveel mogelijk gebruik maken van de voordelen en ik kan mensen absoluut niet kwalijk nemen dat ze "paspoorten verzamelen" maar mensen die nog nooit in Nederland gewoond hebben of mensen die nooit van plan zijn in Nederland te gaan wonen paspoorten geven vind ik echt onzin. Dat paspoort heeft totaal geen waarde (al helemaal geen emotionele waarde) behalve dan dat het weleens handig kan zijn.
Het voorbeeld wat DejaVu schetst vind ik wel een hele goede. Daar staat niemand bij stil, niet alle landen staan op zulke goede voet met elkaar en het wordt natuurlijk wel een beetje vreemd verhaal als iemand door zijn land van herkomst opgeroepen wordt om te vechten tegen het land waar hij woont.
Sowieso wel een leuke gewetensvraag hier aan alle NederAmerikanen, als Nederland met Amerika in oorlog zou raken en je moet meevechten (je kunt dus weigeren) voor welk land zou je dan vechten? Ik snap dat dit een lastige is maar het illustreert wel dat als je slechts 1 paspoort zou hebben je dus niet over zoiets zou hoeven nadenken (wat natuurlijk niet wegneemt dat dit zo'n beetje de ergst denkbare situatie zou zijn).
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1808 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic