Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Inge67

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Re: DV2012: Inge67

Bericht door inge67 »

@Jasmino en Cincijansen: nog even opnieuw mijn reactie, aangezien die verdwenen lijkt

We hebben wel overwogen om omwille van Caroline vroeger te vertrekken. Januari vertrekken is voor ons niet mogelijk, dat is echt te vroeg voor werk/huis en boot verkopen en alles afronden. April/mei zou een optie zijn, maar dan zou ze 1 à 2 maanden naar school gaan en dan een lange zomer hebben zonder een uitgebreide kring vriendjes. En in tegenstelling tot jouw kinderen Cincijansen is ze alleen (haar broers zijn 19 en zullen slechts een maand of 2 bij ons zijn) en heeft ze dus ook geen zus of broer om mee te spelen. Vandaar onze keuze om pas in juli te verhuizen zodat ze in augustus naar school kan.
Verder hebben we ook beslist om haar vanaf dit jaar september Engelse les te laten volgen (2x/week), dan kan ze zich waarschijnlijk in augustus al een beetje verstaanbaar maken...
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Begrijp je redenering nu inderdaad wat beter. Je zonen zullen die dan inderdaad meer nodig hebben. Al is een re- entry permit wel twee jaar geldig he?

Overigens is het denk ik niet altijd zo dat er "alleen" vragen komen. Veelal wordt de GC gewoon bij de grens ingenomen. En kun je dan een jurische strijd beginnen om hem terug te krijgen.
Zo vertelde de consul hier ooit aan ons dat zijn onbeperkt geldige GC zomaar ingenomen werd bij binnenkomst na een trip aan Nederland. En hij maar een met 10 jaar verlengbare versie moest gaan aanvragen. Dat was de consul van Nederland! Met zo'n 20+ jaar verblijf hier inmiddels. Huis, baan en alles! Zonder pardon en zonder enige inspraak mogelijk. Hij heeft nu inderdaad de 10 jaars versie met veel gedoe.

Heb "green card taken away" voor je Gegoogled en daarmee komt een lijst aan info naar boven. Misschien had je dat zelf ook al gedaan. Deze hier onder van een advocaat verteld wat meer over de zes maanden regel. Wellicht interessant.
http://immigrationworkvisa.wordpress.co ... s-at-risk/
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

@stacybeessie: ik heb de link met veel interesse gelezen (volgens mij had ik het trouwens al gelezen) alsook je verhaal over de consul. In het artikel lees ik nergens iets over het innemen van de greencard. En bij de consul ging het blijkbaar om een onbeperkte greencard?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een re-entry permit vraag je niet aan als er aan de grens vragen gesteld worden, die moet je aanvragen VOORALEER het land te gaan verlaten voor langere tijd (meer van 1 jaar, minder dan 2 jaar).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Dat weet ik Elke. Bedoeling zou zijn: als er aan de grens vragen worden gesteld dan vragen ze een re-entry permit aan voor ze terug naar België vertrekken
Staceybeesie
Amerika-expert

In 1 van de reacties onder het artikel wordt door raadgevende advocaat gesproken over het in lock-down inspecteren en daar ter plekke een rechter zien die de GC wel/niet afneemt.

Wat ik met het verhaal hoopte duidelijk te maken is dat logica bij sommige officieren geen vereiste eigenschap is. Als je consul bent van beroep zou je moeten weten dat de man in Amerika woont. Maar toch dan de GC afnemen op een vage regel. Er zijn nl. nog zat mensen met een onbeperkt geldige GC. Het is alleen net hoe de wind waait. De vraag is in hoeverre wil je het af laten hangen door zo een iemand.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

inge67 schreef:Dat weet ik Elke. Bedoeling zou zijn: als er aan de grens vragen worden gesteld dan vragen ze een re-entry permit aan voor ze terug naar België vertrekken
Het kan ook zijn dat "vragen stellen aan de grens" gelijk staat met "niet meer binnen gelaten worden in de US". Wat op zich geen ramp is als je oudste kinderen het uiteindelijk niet zelf een ramp vinden indien ze niet in Amerika mogen wonen en werken.

Het leuke aan nog 2 maanden naar school kunnen gaan, voor je jongste dochter, is dat ze toch al contacten kan leggen. Ze gaat naar de lagere school, dat wil zeggen dat het een relatief kleine school is met allemaal kinderen uit je eigen buurt. Je leert allicht iemand kennen. Vaak wijst de lkr ook een leerling toe als meter of peter. En dan voor de zomer kan ze mee gaan naar de programma's die in de buurt ingericht worden (daycamps bijvoorbeeld), Maar je zal misschien wel tijdig moeten inschrijven voor de leuke programma's?
Maar dat doet er allemaal niet toe, jullie hebben een datum in gedachten, en daar richt je je op. Je kinderen overleven het ook wel als je, zoals ons, op eind augustus toekomt. (voordeel bij ons was wel dat onze zoon vlot Engelstalig was, dus hij voelde zich niet zo verloren in de klassen omdat hij niet kon volgen. Momenteel begeleidt hij een Chinese jongen die binnen gekomen is in september maar die nog steeds maar amper Engels spreekt en zich hopeloos verloren voelt, op het depressieve af, omdat hij nergens aan deel kan nemen. Ook heel triest.)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

@elke: de jongens zijn zich bewust van het 'gevaar' en ze willen liever het risico nemen dan hun studies in België op te geven.
Ik begrijp ook wat je zegt ivm daycamps etc..en dat klopt ook, maar zoals je lijkt te snappen, die datum zit nu eenmaal in mijn hoofd...
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Staceybeesie schreef:Wat ik met het verhaal hoopte duidelijk te maken is dat logica bij sommige officieren geen vereiste eigenschap is.
Dat is zóóóó waar. Toen wij in 2006 in Detroit aankwamen voor een vakantie van 4 weken in de USA werd mijn man zonder enige opgave van redenen meegenomen en in een kamertje opgesloten om ondervraagd en gecontroleerd te worden.
Hij heeft daar twee uur gezeten terwijl ik met twee kinderen buiten het kamertje op de grond zat te wachten. Gelukkig werd hij daarna (zonder enig excuus of uitleg) weer vrijgelaten en mochten we het land in (wel onze vervolgvlucht gemist)
inge67 schreef:
Verder lijkt het me sterk dat je je green card 'kwijt' raakt als je na 10 maanden aan de grens staat met heel je hebben en houden. Misschien krijg je wel wat vragen, maar ik kan me niet voorstellen dat die ter plaatse wordt afgenomen.
Wat ik hiermee wil zeggen is net als Staceybeessie; vertrouw niet teveel op de logica of het goede hart van een offcier bij immigration. Wij gingen gewoon op vakantie en mijn man moest al twee uur in een kamertje zitten. Als zo'n officer bijvoorbeeld een slechte bui heeft, of een famillielid heeft die ondanks jaren proberen niet het land binnen mag en hij daardoor een hekel heeft aan mensen die gewoon met het hele gezin via een loterij wel naar binnen mogen, kan hij het je heel moeilijk maken. Of je daar staat met je hele hebben en houden maakt ze dan echt niets uit.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Dan maakt het blijkbaar niet uit of je nu 6 1/2 maanden of 11 1/2 maanden weg blijft. Als ze moeilijk willen doen dan doen ze dat toch wel.

Het gaat me echter om het feit: kunnen ze je je greencard afnemen? Ik heb er waarschijnlijk overgelezen stacybeessie, want ik vind het ook in de comments van het artikel dat je me hebt gestuurd niet
Staceybeesie
Amerika-expert

"Because you have been outside the USA more than 6 months, you will undoubtedly endure a lengthy questioning in the detention room (called “secondary”) while the immigration officers decide whether to take your green card away or not."

"American immigration officials are allowed to take your green card and put you on a plane back to your home country, or put you in immigration jail awaiting a hearing before an American immigration judge."

"The general rule is that green card holders need to be inside the USA at least 7 months per year.

Every time a green card holder re-enters the USA, the port or airport authorities have the right to ask you to prove that you are still living in the USA. The longer and more frequently you are outside the USA (even if it is less than 6 months), the more likely they are to ask you to prove you are still living in the USA. In your case, it would be a good idea to carry an envelope full of copies of your recent USA tax return, USA bank statement, American apartment lease, American driver’s license, etc. whenever you re-enter the USA."

Een paar even zo snel.
Natuurlijk is dit van een advocaat die ook graag business doet.

En ja ze kunnen moeilijk doen bij 3 maanden en bij 7,5.
Alleen bij drie maanden kun je zeggen dat je de andere 9 maanden in Amerika was en je lijst met bewijzen aanvoeren. En bij 7,5 maand kun je niet dat half jaar bewijzen.

Misschien is het ook handig om na te gaan hoelang aanvraag van een re- entry permit duurt. Ik lees uit de comments dat er een finger print aan vast zit en dat kan een paar weken duren en moeten ze aanwezig zijn.
Laatst gewijzigd door Staceybeesie op 19 mar 2012, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ok ik moet terug naar de leesklas :roll: Heb deze echt niet gezien.

In ieder geval, je kan er in het lang en het breed over praten, het is wel duidelijk dat het zal afhangen van de officer aan de grens.
Dat staat natuurlijk los van het feit dat ik nu wacht met de go-ahead voor de ambassade in Brussel, maar het komt er nog eens extra bovenop.

Dus als ik ervan uitga dat we volgende maand ons inreisvisum krijgen, kan het nog zijn dat ze hem afpakken wanneer we volgend jaar juli definitief verhuizen.
We gaan nog wel een keer op en neer tussen het landen en de verhuis, maar dat zal zonder onze dochter en mijn zonen zijn. Mijn zonen kennen het risico en ik veronderstel dat ze mijn dochter niet alleen zullen weigeren. We gaan het er dus toch maar op wagen
Staceybeesie
Amerika-expert

Ik snap je beweegredenen al te goed. En in hoeverre je sommige dingen in jouw geval kunt plannen is gewoon ook heel moeilijk. Maar zou het echt zo zonde vinden als je door iets wat je evt. had kunnen voorkomen de kans om in Amerika te wonen kwijt zou raken.
Wens je dan ook echt oprecht een goed gehumeurde immigratie officier toe (die zijn er ook, heb ik ook eens meegemaakt) en een goede start in CA!
Gast

Bericht door Gast »

Inge, deze had ik al eerder geplaatst http://immigrationworkvisa.wordpress.co ... s-at-risk/

Het gaat niet alleen om hoe lang je uit de US blijft, maar ook om bewijzen dat je je wilt vestigen. Je hebt geen banden met de US als je maar een paar weekjes aanwezig bent. In het artikel staat een lijstje. Ga je een huis kopen/huren en aanhouden terwijl je in Belgie bent? Hoe wil je bewijzen dat je wilt emigreren? De bewijslast ligt (volgens het artikel) bij jou na een verblijf buiten de US vanaf 6 maanden.

Ik denk dat je zonen met een re-entry permit al een heel eind komen. Zij hebben een goede reden (studie). Maar nog niet emigreren omdat je huis nog niet verkocht is/dochter basisschool moet afmaken/je werk nog niet wil opzeggen..... dat vraag ik me af. Je bent op het moment dat je de Greencard krijgt een permanent resident en de US verwacht dat je je dan ook zo gaat gedragen.

Je zegt dat je zonen het risico kennen. Kunnen zij dit goed inschatten? Kan jij ermee leven dat zij nooit bij jullie kunnen gaan wonen?
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ik heb alleen nog maar goed gehumeurde immigratie officiers meegemaakt, misschien ben ik daarom zo optimistisch dat het allemaal wel goed zal komen....
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

@cincijansen: ja dat had ik toen inderdaad gelezen en nu ook weer na de post van stacybeessie.

Wanneer we verhuizen dan hebben we inderdaad ons huis verkocht, ik zal ook een reference letter bij me hebben van mijn werkgever die ik kan laten zien en later kan gebruiken bij het solliciteren. Verder gaan we vanaf het landen belastingen betalen, ook dat ga ik dan meenemen. We gaan ook wanneer we landen proberen allerlei administratieve dingen te regelen zoals ssn, bankrekening, rijbewijs enz..Wanneer we terugvliegen in april/mei gaan we een huis huren en eventueel een job zoeken en schrijf ik Caroline in bij een basisschool. Dat is alleszins het plan...

Mijn zonen worden 20 dit jaar en ze zitten nu op kot (wonen op kamers) in Leuven. Ze komen ongeveer 2x per maand naar huis. Dus ik verwacht niet dat ze ooit nog echt bij ons komen wonen. Verder gaan ook zij zorgen voor een rijbewijs enz...en gaan ook zij vanaf het landen een belastingsbrief invullen...de rest hangt af van de immigratie officier die ze voor zich krijgen. En ervan uitgaande dat het raar of zelden gebeurt dat de greencard aan de grens wordt ingenomen, zou ik een re-entry permit aanvragen indien moeilijk werd gedaan aan de grens, dus voor ze terug naar België reizen
Gast

Bericht door Gast »

http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/ ... 2ca60aRCRD
Does travel outside the United States affect my permanent resident status?
Permanent residents are free to travel outside the United States, and temporary or brief travel usually does not affect your permanent resident status. If it is determined, however, that you did not intend to make the United States your permanent home, you will be found to have abandoned your permanent resident status. A general guide used is whether you have been absent from the United States for more than a year. Abandonment may be found to occur in trips of less than a year where it is believed you did not intend to make the United States your permanent residence. While brief trips abroad generally are not problematic, the officer may consider criteria such as whether your intention was to visit abroad only temporarily, whether you maintained U.S. family and community ties, maintained U.S employment, filed U.S. income taxes as a resident, or otherwise established your intention to return to the United States as your permanent home. Other factors that may be considered include whether you maintained a U.S. mailing address, kept U.S. bank accounts and a valid U.S. driver’s license, own property or run a business in the United States, or any other evidence that supports the temporary nature of your absence.
Gast

Bericht door Gast »

Ik vraag me af of je je dochter al zo vroeg kunt inschrijven bij een school. Onze kinderen hadden ook nog een aantal inentingen nodig en een TB test voordat we ze uberhaubt mochten inschrijven. Daarnaast lijkt het me erg lastig om een huurwoning te vinden. Je gaat er niet wonen, je hebt geen werk, de verhuurder heeft geen enkele garantie dat je huur betaalt.

En wie zorgt er voor de post? Rekeningen moeten op tijd betaald worden. Wij moeten hier alles per gegarandeerde cheque doen (geen credithistory). Hoe ga je dat vanuit Belgie allemaal regelen? Rijbewijs halen kan ook lang duren. Je moet eerst je SSN nummer hebben, dan theorie en dan pas afrijden. Red je dat in september?

Maar ik denk dat we vanalles hier neer kunnen zetten, je hebt nu eenmaal dat schema in je hoofd waar je niet vanaf wil wijken. En dat is je goed recht, het is jouw emigratie. Als je nog verder vragen hebt over school of andere zaken hoor ik het wel. Ik denk dat iedereen je nu wel genoeg heeft gewaarschuwd.
Gast

Bericht door Gast »

Nog even een aavulling. Let erop dat je een huis huurt in het schooldistrict waar je straks wilt gaan wonen/je dochter naar school wil laten gaan. Scholen willen ook een huur/koopcontract zien om te bewijzen dat je in het district woont (anders schrijven ze je echt niet in)
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Neen het zou kunnen dat we dat inderdaad niet allemaal redden in september. En verder weet ik ook helemaal niet hoe dat in z'n werk gaat in een school. We moeten blijkbaar eerst een huis hebben alvorens we Caroline in een school kunnen inschrijven alsik het goed begrijp.

De bedoeling is om een gemeubeld appartement of huis te huren in het begin, misschien een vakantiehuis? Dat moet je toch op voorhand boeken? Misschien lukt het op die manier. Maar welk huis we dan daarna gaan huren weten wen pas als we er wonen, en blijkbaar kan het dan zijn dat het in een ander schooldistrict ligt....ik weet nog niet hoe we dat gaan aanpakken.

Hoe hebben jullie dat gedaan met een huis? En hebben jullie je spullen mee verhuist? Hoe doe je dat dan als je eerst zonder meubels zit en dan daarna komt je hele huisraad aan..
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer