Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door DejaVu »

Ja idd, ik weet ook niet of dat juridisch mag.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Ziva, ik ben het volledig eens met wat je geschreven hebt. Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik heb er geen bezwaar tegen om voor emigranten een dubbel paspoort toe te staan. Als ik naar mezelf kijk (ik ben nu 40) en ik zou bijvoorbeeld dit jaar de DV winnen dan zit ik volgend jaar in de VS. Tegen de tijd dat ik 80 ben (als ik dat haal) heb ik ongeveer de helft van mijn leven in Nederland gewoond en de helft van mijn leven in de VS. natuurlijk zal ik me dan zeer sterk verbonden voelen met beide landen, 40 jaar in elk land vlak je niet zomaar uit.

En tegelijkertijd snap ik onze regering en de PVV ook wel. Of het juridisch mogelijk is wat ze willen? Daarvoor ben je toch regering en kan je een wet aanpassen.

Maar ik blijf wel bij mijn eerdere punt dat wat mij betreft generatie 2, 3 en later geen recht meer heeft op een Nederlands paspoort. Dus ik denk dat er een aantal discussies en standpunten door elkaar rondlopen. 1) Mogen we geëmigreerde Nederlanders een NL paspoort laten behouden? 2) Moeten we toestaan dat immigranten die naar nederland komen een dubbel paspoort hebben? 3) Mogen dubbele paspoorthouders alle functies (zoals politiek en ambtenarij) vervullen? 4) Tot hoever (qua generaties) wil je een dubbel paspoort toestaan?
Als ik peil wat mijn vrienden denken (niet wetenschappelijk verantwoord als steekproef) dan hebben ze niet heel erg veel bezwaar tegen punt 1, dus voor de geëmigreerde groep een dubbel paspoort, maar trekken ze wel de lijn bij punt 4, dus voor de latere generaties die niks meer met Nederland hebben en er ook nooit gewoond hebben en ook niet gaan wonen.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Hockey schreef:2) Moeten we toestaan dat immigranten die naar nederland komen een dubbel paspoort hebben?
Wil je dit even uitleggen? Als je een Frans en Belgisch paspoort hebt, mag je niet in Nederland komen wonen? Wat is het doel daarvan?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Nee, ik ga dit niet uitleggen. DejaVu liet al het bericht zien waarin de meerderheid van de dubbele paspoorthouders ook een Turks of Marokkaans paspoort en dit als het probleem wordt gezien. Het is dus al uitgelegd. Tevens zeg ik niet dat ze niet mogen komen, maar de vraag is of ze die paspoorten mogen behouden.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Duidelijk. Het gaat dus alleen om de Turken en Marokkanen. En "wij" gaan bepalen dat mijn Frans/Belgische buurman één paspoort in moet leveren, anders moet hij het land uit.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Fransen en Belgen zijn burgers van de EU dus dan maakt het niet uit of je een Duits/Pools/Italiaans/Frans etc paspoort heb ;)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dus de Turken zijn straks ook al geen probleem niet meer, want die komen ook bij de EU.
Nu Marokko dus nog? :mrgreen:
Heel netjes allemaal...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Heleen72 schreef:Duidelijk. Het gaat dus alleen om de Turken en Marokkanen. En "wij" gaan bepalen dat mijn Frans/Belgische buurman één paspoort in moet leveren, anders moet hij het land uit.
Deze reactie is precies de reden dat ik het niet wilde uitleggen. Dan wordt iets wat de regering voorstelt tot mijn standpunt gemaakt. En zelfs de regering zegt niet dat het alleen om Turken of Marokkanen gaat, maar voert deze discussie over ALLE emigranten, waarbij het startpunt wel de Turken en Marokkanen was.

Ik kan me goed voorstellen dat je Nederlanders die geëmigreerd zijn en hun NL paspoort willen behouden als een aparte discussie voert vergeleken met immigranten in NL die het paspoort van hun originele land willen behouden.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

kastelke schreef:Dus de Turken zijn straks ook al geen probleem niet meer, want die komen ook bij de EU.
Nou dat zit er voorlopig niet. Turkse bevolking is tegen, aantal EU landen zijn tegen waaronder NL(de hele EU is al kwaad op NL omdat ze hun veto gebruiken tegen Hongarije ivm Schengen). Daarnaast zal Turkije nooit Cyprus weg geven. Iets staat me bij dat de USA toen enorm veel heeft gelobbyed in de EU om Turkije lid te maken van de EU. Maar dat was geen succes.

Stel nou dat ze het wel door de strot duwen van de bevolking(het is ze wel vaker gelukt(EU grondwet)). Nou dan krijgt de PVV veel meer stemmen, Front National in Frankrijk krijgt veel meer stemmen etc. Ik denk dat er in de EU dan veel meer kampen tegenover elkaar gaan staan dan daarvoor.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Dit is helemaal niet iets wat de regering voorstelt. Of heb ik iets gemist?
Waarom zet je iets op het forum, als je het niet uit wilt leggen? Ik vind alle Duitsers stom, maar ik wil niet uitleggen waarom...

@dejavu: Europeanen mogen dus wel meerdere paspoorten? Het punt dat Hockey aanhaalde (maar wat blijkbaar niet zijn mening is) is dat we geen immigranten accepteren die meerdere paspoorten hebben.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Misschien wordt het een ander verhaal als je, zoals ik, een verschil maakt tussen emigranten en immigranten en Europeanen en niet-Europeanen. Er wordt maar steeds gedaan alsof dat allemaal dezelfde groepen zijn maar ik vind dat dit dus niet zo is. Tevens zijn de redenen waarom bovengenoemde groepen paspoorten willen ook niet volledig hetzelfde.

Zoals ik al eerder zei, ik denk niet dat het dubbele paspoort afpakken de problemen met Turken en Marrokanen gaat oplossen en daarom vind ik het een onzinnig voorstel en kunnen ze zich beter richten op het oplossen van de problemen maar ALS je het gaat doen, breng dan wel nuances aan in mensen die het betreft en durf dan ook het onderscheid te maken wat er wel degelijk is zonder politiek correct te willen zijn.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Voor de tegenstanders:

Hero Brinkman stapt uit de PVV Fractie.

Gevolg: Coalitie verliest meerderheid.

Gevolgen voor deze wet: Niet, SGP zorgt voor een meerderheid.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Er is zojuist een motie ingediend om het hele "dubbele nationaliteit" gedoe van tafel te vegen. CDA ging twijfelen en daarom vroeg D66 om ipv nu pas as dinsdag te stemmen in de hoop dat CDA voor de motie stemt.

Echter, de minister-president heeft een negatief advies gegeven en heeft aangegeven dat de coalitiepartijen gebonden zijn aan het akkoord op dit terrein. Daarnaast heeft die aangegeven dat het niet van toepassing op landen waarbij het onmogelijk is om het paspoort op te geven.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Oplossing van het hele probleem: Nederland schaart zich in de rij van landen waarvan je de nationaliteit niet mag opgeven. Zou heel eerlijk zijn, hebben we allemaal meteen gelijke rechten met Turken, Marokkanen, Fransen, enz.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Vlgs. mij heb je zojuist maar de helft van het probleem opgelost.
Want dan is er nog steeds de vraag: wat te doen met diegenen die al een nationaliteit hebben en een Nederlands paspoort erbij willen ?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Iedereen dezelfde rechten, dus: wie een Nederlands paspoort erbij wil en aan de voorwaarden voldoet, kan dat krijgen. Wie een Nederlands paspoort heeft en een andere nationaliteit aanneemt, kan dat Nederlandse paspoort niet kwijtraken.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Ik heb toch nog wel redenen waarom bijvoorbeeld in het geval van huwelijk met iemand met een buitenlandse nationaliteit een dubbele nationaliteit moet worden toegestaan.

Het belangrijkste argument vind ik familie. Stel, mijn partner en ik hebben elk een andere nationaliteit. Een van ons heeft de nationaliteit van een land buiten de EU, zeg Amerika (en valt dus niet onder de wet op vrij verkeer van personen).

Samen wonen wij in Amerika, hij met zijn paspoort, ik met een GC. Er gebeurt iets met mijn ouders, laat-zestigers die nog op zichzelf wonen. Mijn vader wordt ziek en heeft zorg nodig. Voor mijn moeder is deze zorg te zwaar.

Hoe komen mijn partner en ik nu Nederland in? Tenzij ik eerst een baan vindt Nederland die mij meer dan 120% van het minimumloon betaalt (maar me genoeg tijd geeft om voor mijn vader te zorgen), kan mijn partner niet mee immigreren. Dan word ik dus gedwongen om te kiezen tussen mijn vader en mijn partner. En zelfs als ik een dergelijke baan vindt, zitten we vast aan een zeer langdurig proces van immigreren met inburgeringsverplichtingen en dergelijke, waardoor het heel erg lang kan duren en heel veel geld kost (alleen al een inburgeringsexamen kost je om en nabij de 400 euro)voor mijn partner bij mij kan zijn in Nederland. En de immigratiewetten worden alleen maar strenger en strenger, zeker als het gaat om het meebrengen van niet-werkende allochtone partners.

En stel dan.. ik heb mijn vader drie jaar verzorgd. Mijn partner is eindelijk hier. Nu overlijdt mijn vader. Omdat met mijn moeder alles goed gaat, overwegen we een terugkeer naar de het land waar mijn partner de nationaliteit van heeft. Oh wacht. In de tussentijd is mijn GC komen te vervallen. We moeten opnieuw een CG aanvragen. Opnieuw moet ik vele honderden euro's betalen, met de kans dat ze een GC niet voor een tweede keer willen toekennen. Blijven we hier? Met veel minder gelegenheid onze loopbanen met succes voort te zetten? Terwijl we in dezelfde situatie (kunnen) gaan verkeren met de ouders van mijn partner?

En dan nog iets. Ik en mijn partner zijn beide politiek actief. We proberen dat in beide landen te zijn. Maar als ik in Amerika met een GC meeloop in een demonstratie of een protest en daar gaat iets mis.. dan word ik opgepakt. En met een klein beetje kwade wil krijg ik een geweldsmisdrijf in de schoenen geschoven (zelfs als ik dat niet feitelijk gepleegd heb). Dag GC! Dag partner-die-inmidels-daar-studeert. Ik zie je wel als je afgestudeerd bent en je weer terug kunt komen naar waar ik moet wonen.

Voor ons betekent een dubbele nationaliteit de vrijheid om in twee landen volwaardig deel uit te maken van onze families. Om er te kunnen zijn voor onze ouders. Daarnaast betekent het dat we politiek volwaardig zijn. We kunnen in beide landen alletwee ons best doen om het een beter, leefbaarder land te maken. In ruil daarvoor worstelen wij dan wel met een hoop papierwerk en belastingwetten en immigratieregels.

Enfin, het recht op een familieleven is een mensenrecht. Ik vind dat de nationaliteitswetsaanpassing zoals voorgesteld door het CDA dat mensenrecht aantast. Daarnaast vind ik dat het voorstel \ contraproductief werkt, want de mensen die er vooral door benadeeld worden zijn de mensen die je juist niet kwijt wilt. Het zijn de expats, de hoogopgeleiden, de kansrijke mensen die weten wat ze willen en weten wat ze doen.

Als Nederland meent mij een paspoort te moeten afpakken als ik kies voor een leven tussen mijn en mijn partners familie in, waarbij ik dus probleemloos in twee landen moet kunnen wonen, nou ja.. Wat voor land is het dan helemaal?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Goede illustratie!

En zat er ook geen angel als je in Amerika woont met een Amerikaanse partner, maar jij als GC houder en je partner komt te overlijden? Dan betaal je meer erfenisrechten dan wanneer jij ook Amerikaan zou zijn?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Inderdaad, als je in de VS niet de Amerikaanse nationaliteit hebt en je Amerikaanse partner overlijdt, dan moet je, na een belastingvrije voet, extra erfenisbelasting betalen, zo'n 55 procent.

Dat belastingvrije bedrag is redelijk hoog, $5 miljoen als ik me goed herinner, en zodra het om zulke bedragen gaat, kun je speciale regelingen treffen, een zogenaamd QDOT bijvoorbeeld, toen wij dat deden was dat niet bijzonder duur, ik herinner me een dollar of 300.

Maar het blijft natuurlijk te gek voor woorden dat Nederland mogelijk een maatregel in zal stellen die schade berokkent aan geboren en getogen Nederlanders, maar dat die maatregel geen enkel effect heeft op de groepen waar het ECHT om gaat (om het gewoon maar eens hard te zeggen en niet dat typisch Nederlandse 'vriendelijk' zijn: de Marokkanen en Turken dus).
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Misschien ben ik de enige maar ik vind het beide non-argumenten.

Als jouw ouders besluiten op oudere leeftijd naar Japan te emigreren en je moet daarheen om voor je ouders te zorgen zul je toch ook gewoon, net als ieder ander, gewoon de stappen moeten doorlopen als immigrant? Waarom kan dat dan niet voor Nederland? Moet je dan maar iedereen een paspoort geven omdat die persoon er ouders of familie heeft wonen?

Dat je GC kan worden ingenomen als je te lang uit Amerika wegblijft heeft weinig met Nederland te maken, dat is een Amerikaanse regel. Ik vind niet dat Nederland zich daarnaar hoeft te schikken net zoals ik niet vind dat Nederland zich hoeft te schikken naar wetgevingen in Turkeye en Marokko. En dat je GC wordt afgepakt als je een felony begaat is wederom een Amerikaanse regel, heeft niets met Nederland te maken. Moet Nederland daar dan ook rekening mee gaan houden?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook tegen het afschaffen van de dubbele nationaliteit maar dan voornamelijk omdat ik totaal niet inzie hoe deze maatregel kan bijdragen aan het oplossen van het probleem wat men ermee denkt op te lossen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer