En hier nog een overzichtelijk schema per staat
http://en.wikipedia.org/wiki/Driver's_l ... ted_States. Benno heeft het al goed aangegeven, de restricties worden vaak opgeheven als je wat ouder bent, maar dat betekend dus niet dat je niet mag rijden. In sommige staten mag je al beginnen met lessen op je veertiende.
Ja, het is mogelijk zonder paspoort, maar je moet wel een geldig visum hebben. Je kunt dus niet als toerist je rijbewijs halen en moet in de meeste gevallen een Social Security Nummer hebben. Daarna is het heel makkelijk. Je gaat naar de DMV, doet een oogtest, vult wat informatie in, laat een foto nemen, en betaald. Dan doe je je theorie test, die heel goed te doen is als je vooraf de informatie goed bestudeerd. In mijn staat hoef je hiervoor geen afspraak te maken, je gaat dus gewoon wanneer je zin hebt. Als je slaagt krijg je een papiertje mee waar je mee mag rijden, zolang iemand naast je zit die een rijbewijs heeft en oud genoeg is. Na een paar dagen krijg je een plastic kaartje in je brievenbus wat je "learners permit" is. Hier rijd je dus mee (met begeleiding) tot je klaar bent om voor je rijbewijs op te gaan. Hoelang je hierover doet is aan jezelf. Je kunt lessen nemen (zie bijvoorbeeld de website van AAA, de ANWB van Amerika), maar je kunt het ook van iemand in je omgeving leren, of een combinatie hiervan. In mijn staat was het nodig om een vijf uur durende klas te volgen waar er gesproken werd over de gevaren op de weg etc. Als je nog jong bent (in mijn staat <21) had je een bepaald aantal uren wat je moest hebben gereden, dit konden ouders of rij-leraren dan aftekenen. Vervolgens maak je een afspraak en rij je met een auto naar de testplek, waar de examinator in zal stappen en je rijvaardigheid zal testen. Bij mij duurde dit ongeveer 10 a 15 minuten geloof ik, en dit was erg goed te doen. Na de tijd verteld de examinator wat je fout hebt gedaan, en afhankelijk van hoeveel fouten je hebt gemaakt, krijg je een bonnetje mee wat dient als je tijdelijk rijbewijs, of wordt je verteld dat je opnieuw examen moet doen. Je echte rijbewijs zal wederom binnen een aantal dagen in je brievenbus liggen. Totale kosten verschillen per staat, maar zal (als je geen les neemt) niet meer dan $100 zijn.