Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geldige ESTA, toch geweigerd om te boarden...

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Geldige ESTA, toch geweigerd om te boarden...

Bericht door DejaVu »

In mijn paspoort staat een 0 en die is 9 maanden oud.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het paspoort van mijn jongste is vers van de pers (maart 2012) en hij heeft zelfs twee nullen in zijn paspoortnummer.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Antonio schreef:Wat ik begrepen heb, komen er op een paspoort nooit klinkers voor....
Ik zit hier met een paspoort in mijn hand waarvan het nummer een Y bevat.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

markgoestoamerica schreef:Ik zou gewoon even een spaanse jurist raadplegen...
Dat klinkt kinderlijk eenvoudig zoals je het daar opschrijft...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Peggy schreef:Hallo,

Wij hebben vorige zomer eenzelfde soort situatie meegemaakt... Volgens mij waren wij de dupe van een systeemfout.

Vorige zomer checken we in aan de incheckbalie van AA in Brussel. Aangezien we het jaar ervoor ook naar de USA geweest zijn, en onze ESTA's nog voldoende lang geldig waren hadden we geen nieuwe ESTA's aangevraagd.
Aan de incheckbalie krijgen we echter de boodschap dat mijn ESTA niet geldig ... Met die van mijnechtgenoot en die van de kinderen is geen probleem. Onze ESTA's waren alle 4 op dezelfde dag het jaar ervoor aangevraagd en het jaar ervoor hebben we daar geen problemen mee gehad. Wij hadden zelfs geen afgedrukte ESTA mee.
Wij krijgen het advies om een nieuwe ESTA aan te vragen aan de daarvoor vooziene terminals. Tijdens de aanvraag krijgen ook wij het bericht dat er een nog geldige aanvraag is. Wij hebben de aanvraag geannuleerd en zijn dan teruggegaan naar de incheckbalie. Daar wordt mijn paspoort opnieuw gescand en op dat moment wordt voor mijn paspoort wel een geldige ESTA gevonden: zelde paspoort en zelfde ESTA!
Voor ons had deze situatie een goed einde, maar de starter van dit topic heeft minder geluk gehad.
Ik hoop dat jullie alsnog iets kunnen recuperen van jullie verloren centen.
Dit is echt wel heel raar zeg. De les die je hieruit zou kunnen trekken, is om het inchecken gewoon nog een keer helemaal opnieuw te proberen als het mislukt. Maar je zou toch haast verwachten dat dit soort problemen dan vaker voorkomt; ik kan me bijna niet voorstellen dat zoiets één keer fout gaat en daarna nooit weer. Kun je een tweede ESTA aanvraag trouwens wel probleemloos doen met een nog geldige ESTA?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Op deze website: https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... ion-denied
lees ik:
If you believe you were incorrectly denied ESTA authorization you may go to the DHS/TRIP Web site and file a redress request through the DHS Travel Redress Inquiry Program.
Dus klik eens hier, en kijk of dat DHS Travel Redress ding je kan helpen...
http://www.dhs.gov/files/programs/gc_1169676919316.shtm
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Gaat hier dacht ik toch, niet om een denied ESTA maar denied boarding.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

De schuld wordt op ESTA gestoken, de luchtvaartmaatschappij staat niet te springen om je te helpen, dus dan kan je altijd daar eens informeren? Misschien heb je dan weer iets in handen om terug te gaan naar de luchtvaartmaatschappij...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

sandra_R schreef:Als ik het goed begrepen heb komen de letter O en de 0 op nieuwere paspoorten niet meer voor, maar voor enkele jaren geleden nog wel. Mijn nieuwe paspoort staan ze niet meer in, maar mijn oude had nog wel een O.

Gr,
Sandra
DejaVu schreef:In mijn paspoort staat een 0 en die is 9 maanden oud.
dimona schreef:Het paspoort van mijn jongste is vers van de pers (maart 2012) en hij heeft zelfs twee nullen in zijn paspoortnummer.
dimona schreef:
Antonio schreef:Wat ik begrepen heb, komen er op een paspoort nooit klinkers voor....
Ik zit hier met een paspoort in mijn hand waarvan het nummer een Y bevat.
In de link van jheijden
jheijden schreef:Op NL paspoorten komt nooit een O voor. Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paspoort
had je kunnen lezen
Elk Nederlands paspoort heeft een uniek documentnummer van 9 karakters: positie 1 en 2 zijn letters, positie 3 t/m 8 zijn letters of cijfers en positie 9 is een cijfer. De letter "O" komt niet voor. Het is wel mogelijk dat het documentnummer het cijfer "0" (nul) bevat.
:wink:
Groet,

Old Faithful
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Tenzij iedereen op Sandra reageert ;)
sandra_R
Amerikafan

Bericht door sandra_R »

Aan de reacties te zien, had ik het dus verkeerd begrepen. Geen O, maar wel nog een 0 in de nieuwe paspoorten(mijn oude had inderdaad een O en 0 erin, was wat verwarrend).

Gelukkig nooit te oud om te leren, excuus voor de verkeerde info :wink:

Groet,
Sandra
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

DejaVu schreef:Tenzij iedereen op Sandra reageert ;)
Dan had je dat toch nog kunnen lezen, als je op de link had geklikt. En misschien had je reactie er dan anders uitgezien. :wink: :wink:
Groet,

Old Faithful
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Volgens de Nederlandse Taalunie:
klinker
1. de lettertekens a, e, i, o, u en in de meeste gevallen y
http://woordenlijst.org/leidraad/lijst_ ... n/klinker/

Het Genootschap Onze Taal geeft een beetje meer detail:
De Griekse ij is soms een klinker en soms een medeklinker. In woorden als baby, cyste, idylle en symbool beschouwen we de y als klinker. In woorden als yoghurt, yoga en yahtzee daarentegen is de y een medeklinker (vergelijkbaar met de j). Of de y in woorden als spray, hockey en cowboy tot de klinkers of de medeklinkers gerekend moet worden, is lastig te bepalen.

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advie ... edeklinker

Dus: soms een klinker, soms een medeklinker.

Edit: ik zie dat SpaceAce ondertussen haar opmerking over dat y een klinker is weggehaald heeft. Maar omdat dit een opmerking is die je wel vaker hoort, plaats ik het dan toch maar, als 'weetje'.
Elke
Antonio
Amerika-newbie

Bericht door Antonio »

Na veel geclaim en tijdrovend getouw-trek tussen Iberia en American Airlines, hebben wij als schade vergoeding een voucher gekregen van American Airlines t.w.v. 500,- US Dollar (= 10% van de "verloren" reissom). Deze binnen een half jaar in te wisselen bij een ticket van American Airlines van meer dan 1500,- Dollar. Dit alles begeleid met een excuusbrief waarin zij vermelden: " Sorry voor de overlast vanwege de overbooking van het vliegtuig". NU BREEKT MIJ HELEMAAL DE KLOMP.....
Is één van onze ESTA´s dan geweigerd, omdat er geen plaats meer was in het vliegtuig?
Tin_cricket
Amerikafan

Bericht door Tin_cricket »

Maak gebruik van de brief en vraag een compensatie aan omdat je niet kon vertrekken vanwege een overboeking. Er werd je geen ander moment van vertrek aangeboden, intussen is het vertrek overbodig geworden, EU zegt kostprijs van het ticket binnen de 7 dagen terug. Aanvaarden ze dit niet: klacht indienen bij de overheid. Weet niet of je Belg bent, maar wij hebben iets gelijkaardig meegemaakt en dan een vette cheque (2,5 x de ticketprijs (dus H/T)) gekregen na bemiddeling via overheid (was gewoon de situatie op mail zetten, met bijhorende correspondentie en dan kwam er een mail met het vergoedingsbedrag binnen).
eric44051
Amerikakenner

Bericht door eric44051 »

Schakel Eu claim in.
Je kan vragen of ze iets voor je kunnen betekenen.
Dan kijken ze of jou zaak kans heeft van slagen.
Wel ben je als ze winnen 30 procent kwijt.En bij verlies niks.
De vergoeding is dan 1200 euro .
Dus meer dan wat je nu krijgt met een waardeloze voucher
Waar je nog veel geld bij moet doen.
Iberia is een spaanse maatschappij dus hun laten het dan voor het gerechtshof komen voor je
als de maatschappij niet mee wil werken aan de 1200 vergoeden.
Heb zelf net uitbetaald gekregen van een vertraging van 8 uur.
Corendon weigerde de claim maar het is euclaim wel gelukt.
Weet alleen niet of ze ook vergoeding kunnen eisen voor de tweede persoon.
Maar dat kan euclaim je uitleggen.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Je hebt gewoon een standaard excuus brief ontvangen denk ik, je ESTA wordt echt niet geweigerd door een overboeking, hier heeft gewoon iemand even snel de standaard brief uitgeprint.
aapjea
Amerika-ontdekker

Bericht door aapjea »

Even een snelle reactie. De luchtvaartmaatschappij swipped de paspoorten van de passagiers naar de verenigde staten. Hier krijg je dan een antwoord op of de esta approved is of no esta on file. Dat kan te maken hebben doordat je op je aanvraag fouten hebt gemaakt. Kan zijn met je naam, paspoortnummer of de afgifte datum of de verloopdatum van het paspoort. Hoeveel mensen maken nog steeds een boeking onder hun getrouwde naam terwijl je paspoort op je meisjesnaam staat. Doordat je het paspoort swipped worden de gegevens van de strip onderin gelezen en als daar dus mismatchen zijn dan is er geen goede esta gevonden en kun en mag je niet aan boord. Ik maak dit regelmatig mee, alhoewel ik de passagiers wel altijd probeer te assisteren een nieuwe esta aan te vragen. De luchtvaartmaatschappij krijgt dus van esta de bevestiging of je mag reizen of niet
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Inderdaad, die strip is de MRZ. Identiteitsdocumenten zoals Paspoorten en ID Kaarten zijn naast de gegevens van houder ervan, voorzien van een MRZ (Machine Readable Zone).
Deze MRZ is wereldwijd door instanties zoals overheden, douane, vliegtuigmaatschappijen etc ontwikkeld en gestandaardiseerd. Deze internationale standaard, ICAO 9303 genoemd, is van toepassing op de meeste Paspoorten en ID Kaarten die door de landen wereldwijd aan hun ingezetenen worden uitgegeven.

De MRZ is specifiek ontwikkeld om digitaal uitgelezen te kunnen worden. Er moet dan ook sprake zijn van één lettertype. Het lettertype wat hiervoor gebruikt wordt is OCR-B. Dit lettertype is ontwikkeld voor digitaal uitlezen. OCR staat voor Optical Character Recognition. In de MRZ zijn de gegevens opgenomen welke ook vermeld staan op het document, zoals naam en voornamen, geboorte datum, dag van uitgifte en geldigheid, documentnummer, nationaliteit, land van uitgifte etc.

Het lijkt lastig, maar het verschil tussen de nul en de letter O is best zichtbaar. (0 en O) Zoals je ziet, is de letter O ronder dan het cijfer nul :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie