(overigens was het boekje er het eerst en is daarna pas het pasje bedacht, omdat dat makkelijker mee te nemen was)
in context:poe·pen (onov.ww.)
1 [Ned., inf.] lichamelijke afvalstoffen uitscheiden via de anus [...]
2 [Belg., grof] neuken, vrijen
bron: http://www.vlaamswoordenboek.be/infoDe context rond poepen krijgt een heel andere draai bij een Vlaams of Nederlands publiek. Om te laten zien hoe fout dit kan aflopen, citeer ik het volgende gedichtje uit mijn zoontje's Mijn eerste Van Dale (volgens de omschrijving een boek voor 2-3 jarigen), bij het woord poepen (met tekening van lief klein meisje op de wc):
Winnie zit op de wc.
Haar billetjes zijn bloot.
En weet je wat ze roept?
Mama, ik heb gepoept!
Wat heeft Winnie gedaan? Gepoept??? U kan zich waarschijnlijk al inbeelden hoe de gemiddelde Vlaming (met pedofilie-massahysterie-syndroom) bij het lezen van dit gedichtje uit zijn stoel valt!
neen, wij noemen dat een pas. Bijna niemand in België zegt paspoort. Officieel is het wel zo (geen idee waarvan die poort komt), maar in de volksmond dus niet, dan is hetSpaceAce schreef:Nee jullie noemen het een paspoort, zoals TS het in ieder geval omschrijft. Waar komt dat woordje 'poort' dan vandaan?Dude schreef:Tja hoe komt dat?? In de volksmond wordt een identiteitskaart een 'pas' genoemd.
Aha, dan zegt de TS het dus zelf gewoon fout dus?Dude schreef:neen, wij noemen dat een pas. Bijna niemand in België zegt paspoort.
Nu zeg je het dus wel zelf?Dude schreef:Een paspoort noemen wij dus een 'pas' terwijl het eigenlijk een identiteitskaart is.
Belgisch paspoort (= Internationaal reispas) is WEL voldoende om naar Amerika af te reizenDude schreef:Belgisch paspoort is NIET voldoende om naar Amerika af te reizen.
Ik zie dat je nog geedit hebt.SpaceAce schreef:
Maar dan is het dus eigenlijk zo, toch?
Belgisch paspoort (= Internationaal reispas) is WEL voldoende om naar Amerika af te reizenDude schreef:Belgisch paspoort is NIET voldoende om naar Amerika af te reizen.
Belgisch pas (= identiteitskaart) is NIET voldoende om naar Amerika af te reizen
haha Klopt Martijn.Njit schreef:De volgende keer dat er weer een Belg om uitleg komt vragen plaatsen we wel de plaatjes. Scheelt een boel verwarring
Juist, maar snap je dan de verwarring? Bedoel, het één noemt men paspoort terwijl juist het ander het paspoort is...Dude schreef:Officieel is een paspoort een internationale reispas
officieel is een identiteitskaart een identiteitskaart (maar wordt dus pas of soms paspoort genoemd)![]()
Dude schreef:Oef, we zijn eruit.![]()
![]()
Een paspoort (reispas voor de Vlamingen) heb je nodig voor zo`n beetje de gehele wereld, uitgezonderd de Europese Unie + Zwitserland, Noorwegen, Albanie, de landen in voormalig Joegoslavie, Turkije en Vaticaanstad.Dude schreef:Een internationale reispas is iets helemaal anders en dient, bij mijn weten, enkel voor het afreizen naar het buitenland. Wellicht vragen niet alle landen om zo'n internationale reispas, maar Amerika dus wel.
Voor welke landen je allemaal zo'n reispas nodig hebt weet ik niet, maar er zal wel ergens een lijst van bestaan zeker?
Afgezien van de hele taaldiscussie mogen ze(Belgen die deze fout maken) ook wel logisch nadenken. Kom op zeg, waarom zou je met een identiteitskaart naar de USA mogen? Is er dan geen één hersencel dat zegt "ey volgens mij moet ik dat even controleren?!" of "goh als dat mag waarom hebben we dan een paspoort met allemaal bladzijdes?". Een beetje kritiek mag wel en schuilen achter "ja maar allé hé, bij ons noemen ze dat heel anders!" is te makkelijk.Geldigheid
De identiteitskaart is geldig binnen de landen van Europese Unie, en bovendien in Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland, Zwitserland, de Kanaaleilanden, Man, de Canarische Eilanden, Madeira, de Azoren, de Faeröer, Groenland, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Servië, Montenegro, Macedonië, Albanië, Noord-Cyprus en Vaticaanstad.